Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kluczowanie MOSFET - niewyjasnione zwarcie

XYZet 09 Cze 2009 19:21 1758 3
  • #1 09 Cze 2009 19:21
    XYZet
    Poziom 2  

    Witam

    Mam problem z ponizszym ukladem:

    Kluczowanie MOSFET - niewyjasnione zwarcie

    Zasada dzialania:
    - po srodku widoczne dwa przelaczniki (w rzeczywistosci jeden podwojny) - pozycja jak zanzaczono na schemacie generuje polaczenie rownolegle akumulatorow do silnika. Po przelaczeniu - polaczenie szeregowe, a przez to 2x wieksze napiecie na silniku (250W DC). Czyli pstrykajac mam na silniku raz 12V, raz 24V
    - tranzystory to MOSFETy IRF1405Z


    I co robilem:
    1. testowalem czy tranzystor wytrzyma - Drain na +, source na silnik i dalej na minus. Jak sie podpinam gate'em na "+" to silnik sie kreci, jak podpinam sie na "-" to staje. "W locie" z "+" na "-" silnik sie kreci, acz wolno - obstawiam kwestie pozostawania ladunku na nozce.
    2. Za przełacznikami sa rezystory - 33kΩ (brak na rysunku schematu)


    I teraz kwestia problemu. Polutowalem wszystko na plytce uniwersalnej. Ani akumulatory ani silnik nie sa podlaczone. Proba podlaczenia akumulatora (A) konczy sie iskrami. Kiedy sprawdzam miernikiem opor dostaje wynik w setkach kiloomów, wiec prad powinien byc minimalny. Miernik pradu pokazuje ponad 10A (poza skala). Z akumulatorem (B) jest podobnie.

    Wielokrotnie sprawdzilem, czy wszystko polutowane jest jak na schemacie, czy nie ma nigdzie zwarcia - wszystko wydaje sie OK.

    W trakcie prob jeden tranzystor zdazyl eksplodowac, a jeden puscil zaslone dymna... Oczywiscie zostaly wymienione.

    help :cry:

    0 3
  • #2 09 Cze 2009 21:01
    Suchy
    Poziom 17  

    A czy masz rezystory podłączone pomiędzy bramką (Gate) a masą układu? np Tranzystory IRFZ44 po otwarciu poprzez dotknięcie palcem pozostają w tym stanie do czasu kiedy się ich nie zamknie poprzez lekkie przyciągnięcie rezystorem do masy.

    Zresztą ja bym użył do tego celu styczników lub przekaźników.

    P.s Napisałeś , że testowałeś poprzez podłączenie Drain na + zasilania co jest błędne , ponieważ powinieneś podłączyć Silnik na + później Drain do minusa silnika a Source na Masę układu. Wtedy podając napięcie na Gate otwierasz i zatykasz tranzystor.

    0
  • #3 09 Cze 2009 22:10
    XYZet
    Poziom 2  

    Chyba właśnie sie poddam i wezme przekaźnik. Najtaniej chyba wyjdzie 3 styki R15 bez obudowy.

    Jestem mechanikiem z natury - jak widze, ze mi sie przelacza, zwiera co trzeba i sobie prad plynie, to jestem szczesliwy. Tranzystory to dla mnie czarna magia...

    0
  • #4 09 Cze 2009 22:12
    Paweł Es.
    Pomocny dla użytkowników

    Nie zapominaj, że w tych tranzystorach są jeszcze diody o kierunku przepływu ŹRÓDŁO-DREN one przewodzą niezależnie od tego co jest na bramce tranzystora.

    0