Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

zasilanie pilota 3V z instalacji samochodowej

emdoro 09 Jun 2009 21:51 1539 14
  • #1
    emdoro
    Level 10  
    Chcę na stałe zamontować w samochodzie pilota do otwierania bramy.
    Potrzebuję napięcia 3V z instalacji samochodowej. Proszę o najprostszy układ zmieniający napięcie z 12 na 3 V
    Dziękuję
  • #2
    Darrieus
    Level 38  
    Wpisz sobie w szukajke LM317, bo ręce opadają ;)
  • #3
    Czesiek
    Level 28  
    Można zastosować stabilizator na napięcie 3V3 (np LM1086IT3.3) bezpoścednio przymocowany do karoserii i uzupełniony kondensatorami 100n. Można zastosować regulowany stabilizator LM317 i precyzyjnie ustawić napięcie , ale 3,3V jest najbardziej prostym rozwiązaniem. Jeśli pilot pobiera mały prąd to można zastosować diodę Zenera lub 3...4 diody prostownicze połączone w szereg oraz rezystor szeregowy. :)
  • #4
    bbiidduull
    Level 28  
    LM317 - duże straty mocy no ale najprościej dla początkujących
  • #5
    emdoro
    Level 10  
    Dziękuję za udzielone rady. Problem w tym,że moja wiedza na temat elektroniki jest bardzo słaba. Czy ktoś może mi narysować układ z dioda Zenera lub LM317, z podaniem konkretnych wartości użytych elementów.
    Lubomet! Chociaż ręce ci opadły może byś się pozbierał i narysował taki prosty układ. Bardzo cię oto proszę. Dziękuję
  • #6
    Darrieus
    Level 38  
    zasilanie pilota 3V z instalacji samochodowej

    zasilanie pilota 3V z instalacji samochodowej

    Potencjometrem R2 ustawiasz żądane napięcie, później możesz zamienić go na rezystor jak zmierzysz jaki dokładnie będzie potrzebny.

    Strat mocy wielkich nie będzie bo pilot pobiera kilkadziesiąt mA i tylko przez chwilę, więc nawet radiator jest zbędny.
  • #7
    emdoro
    Level 10  
    Slicznie dziękuję.
    A tak dla Twojej informacji:Studia ze specjalnością mechanika skończyłem w 1959roku. W Polsce nie znano jeszcze tranzystora. W użyciu były liczydła a potem sumatory tzw "kręciołki" Pozdrawiam
  • #8
    Darrieus
    Level 38  
    A czy ja tu piłem do czyjejś wiedzy , niewiedzy albo szkoły ?
    Chyba że chodzi ci o to że wtedy mechanikowi potrzebna była tylko żaróweczka z kabelkami i woltomierz, a teraz bez podstawowej wiedzy o elektronice się nie obejdzie - owszem, nie obejdzie się.
  • #9
    lukaszek_socho
    Level 18  
    Aby ustrzec Cię przed taka gafą jak ja popełniłem przypominam,że LM 317 na blaszce do radiatora ma Vout czyli nie możesz zetknąć tej blaszki z masą.Mówiąc krótko przykręcenie go pod jakąś śrubkę w aucie odpada :-)
  • #10
    slu_1982
    Level 26  
    aha stabilizator jednak trzeba do małego radiatora przymocować, zawsze jak pilot nie będzie pobierał prądu to i tak będzie on płyną po stronie wejścia ;)
  • #11
    Darrieus
    Level 38  
    slu_1982 wrote:
    aha stabilizator jednak trzeba do małego radiatora przymocować, zawsze jak pilot nie będzie pobierał prądu to i tak będzie on płyną po stronie wejścia ;)


    Prąd MINIMALNY, widziałem dużo LMek bez żadnego radiatora i wszystko działało, i wcale nie w pilocie co pobiera parę mA
  • #12
    emdoro
    Level 10  
    Pilot umieszczam z przodu samochodu pod grillem.
    Lekko modyfikując pilota, sygnał do jego uruchomienia wysyłam z kokpitu. Sygnał ma uruchomić zasilacz,który "na sztywno "jest połączony z pilotem.
    Zauważyłem,że zaproponowany układ jest na napięcie wejściowe ≥28V.W jakim stopniu ulegną zmianie wartości poszczególnych elementów przy napięciu wejściowym 12V
    Dziękuję
  • #13
    neolin
    Level 17  
    Witam,

    W schemacie powinno być <=, a minimalne napięcie wejściowe w przypadku napięcia wyjściowego 3V to ok 5V.
    Tak więc 12V wystarcza z grubym zapasem, nic nie trzeba zmieniać.
    Jednak przy tak dużej różnicy napięcia wejściowego i wyjściowego zasilacz bez radiatora nadaje się TYLKO do urządzeń o minimalnym poborze prądu(np. pilot) ze względu na straty mocy.
  • #14
    cyruss
    Level 30  
    Te >=28V wynika z tego że schemat jest wycięty z karty katalogowej jako przykład stabilizatora 24V. Dla 3V na wyjściu zamiast potencjometru użyj opornika 330 omów. A całość zamknij w jakiejś niewielkiej plastikowej obudowie, żeby się coś do masy nie zwarło. Tylko nie za małej żeby stabilizatorkowi nie było za gorąco. Taka wielkości pudełka po tic-tac będzie OK.
    Aha - i pamiętaj że w razie zwarcia wyjścia LM317 nagrzeje się do prawie 200 stopni...
  • #15
    Darrieus
    Level 38  
    cyruss wrote:
    Te >=28V wynika z tego że schemat jest wycięty z karty katalogowej jako przykład stabilizatora 24V. Dla 3V na wyjściu zamiast potencjometru użyj opornika 330 omów. A całość zamknij w jakiejś niewielkiej plastikowej obudowie, żeby się coś do masy nie zwarło. Tylko nie za małej żeby stabilizatorkowi nie było za gorąco. Taka wielkości pudełka po tic-tac będzie OK.
    Aha - i pamiętaj że w razie zwarcia wyjścia LM317 nagrzeje się do prawie 200 stopni...


    Można wstawić na wyjściu bezpiecznik 200mA, bo zadyma i smród spalonego LM w najgorszym wypadku może doprowadzić do wypadku, a juz na pewno do ćwiczenia łaciny kuchennej w praktyce.

    A ten rezystor 330ohm to w miejsce R2 oczywiście.