Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Brak jednej fazy w zasilaniu.

pxe 11 Jun 2009 22:18 5518 10
Testo
    pxe
    Level 11  
    Witam.
    Od razu zaznaczę, że jestem początkującym elektro-mechanikiem. Ostatnio zostałem wezwany do awarii - nie było zasilania na kontrolerku temperatury w pewnej maszynie. Przedzwoniłem skrzynkę elektryczną miernikiem i okazało się, że nie ma jednej fazy w tejże maszynie (całej), z które to m.in brał zasilanie owy kontrolerek oraz inne urządzenia elektryczne znajdujące się w maszynie. Szedłem po nitce do kłębka. Maszyna była zasilana za pomocą przewodu 5-żyłowego, który był podpięty do pewnego rodzaju przedłużacza (złodziejki), a dopiero ten przedłużacz do gniazda sieciowego. W gnieździe sieciowym wszystko było OK'ej - 3 fazy są. Wychodziło na to że coś nie tak w samym przedłużaczu. Rozkręciłem zmierzyłem - też wszystko OK'ej. Rozkręcam wtyczkę przewodu zasilającego bezpośrednio maszynę i widzę że PE jest ułamany, to nie jest przyczyną braku fazy, ale widzę no to robię bo to niebezpieczne. Jakie było moje zdziwienie gdy po podłączeniu PE kontroler temperatury dostał zasilanie ! Nie miałem czasu na dalsze przedzwanianie układu bo był akurat koniec zmiany. Krótkie zastanowienie nie dało też u mnie jasnego wytłumaczenie tej sytuacji. Dodam że pomiary od samego początku robiłem miernikiem pomiędzy właśnie przewodem PE a przewodami fazowymi i z nich to wyszedł brak jednej fazy. Czyżby ktoś w układzie wykorzystał przewód ochronny jako fazowy. Proszę o ewentualne wyjaśnienie.
  • Testo
    mkubol
    Level 24  
    Przewód ochronny a zarazem neutralny bo tak był zrobiony przedłużacz według twojego opisu. miedzy fazami a neutralnym powinno być po 230 V jeżeli jest inaczej i miedzy neutralno-ochronnym a fazą jest 400 to ktoś już przy tym kombinował. Radze poczytać o rodzajach sieci.
    pxe
    Level 11