Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak podłączyć radio na 12V do instalacji 24V

Daw84 16 Maj 2004 15:19 17042 12
  • #1 16 Maj 2004 15:19
    Daw84
    Poziom 9  

    Jak mogę podłączyć radio, jeżeli jest ono na 12V, a cała instalacja ma 24V (jest to TIR). Mógł był bym poprowadzić osobne zasilanie z akumulatora, ale nie chce rozkopywać zbytnio instalacji dla dwóch kabelków.
    Z góry za wszelką pomoc dziękuje.

    2 12
  • #2 16 Maj 2004 15:31
    elektryk
    Poziom 42  

    Trzeba zrobić układ obniżający napięcie, przetwornice DC/DC albo stabilizator liniowy, można kupić takie coś w postaci gotowe modułu z sklepach z elektroniką.

    0
  • #3 16 Maj 2004 16:10
    track
    Poziom 16  

    Podłącz przez przetwornicę obniżającą napięcie z 24 na 12 Volt.Podłączanie przez przewód dodatkowy do akumulatora może po pewnym czasie osłabić jeden z akumulatorów.Przetwornica to optymalna opcja dla Tira.

    0
  • #6 17 Maj 2004 02:06
    SlaweK
    Poziom 43  

    Z tym że trochę to moze potrwać. ;) Ostatnio firmy są coraz mniej chętne do darmowych próbek dla polaków.

    Z doświadczenia wiem że radio małej mocy jeszcze jakoś chodzi na mocno grzejącym sie stabilizatorze (regulatorze obniżającym napięcie ze stabilizatorem), jajka zwykle mozna na nim smażyć.
    A przetwornica to optmalne rozwiazanie choć czasem dają dużo zakłóceń.
    Ale najlepszym jest jednak poszukanie radia na 24V. Nie są zbyt chodliwe i drogie ze zwględu na mniejszy popyt. Sam powinienem mieć 2-3 w swoich zasobach, musiałbym poszukać. A często na giełdach trafiają sie całkiem ciekawe, choć starsze modele jak np widziałem Beckera AVUS za ok 60zł czy Mercedesa TruckLine CC20 za ok 100zł.

    SławeK

    0
  • #7 20 Maj 2004 11:37
    Daw84
    Poziom 9  

    dzięki za pomoc kupiłem przetwornik i sprawóje sie bardzo dobrze
    za niego dałem ok 40 PLN

    1
  • #8 29 Sty 2006 16:21
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #9 29 Sty 2006 18:02
    SlaweK
    Poziom 43  

    Zmierz prąd jaki ciągnie silnik pompki i będziesz wiedział czy LM7812 wystarczy, moim zdaniem niewystarczy bo nawet w dobrych warunkach silnik pociagnie więcej niż 1A a 12V jest umowne w instalacji, normalnie jest w czasie jazdy 13.8-14,6V bo takie jest ładowanie. A co będzie jeśli taki silnik się zatnie lub będzie lekko zatarty, nie nadąrzysz wymieniać tranzystorów lub stabilizatorów. Myślę że jeśli nie będziesz używał go zbyt długo to będzie działał na wyższym napięciu ale najlepiej poszukaj nowego, 60zł to nie majątek.

    SławeK

    0
  • #10 30 Sty 2006 08:47
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #11 30 Sty 2006 10:44
    SlaweK
    Poziom 43  

    Pompuje ale czy poda odpowiednie ciśnienie ? A przy ciśnieniu będzie miał trudniej i prad wzrośnie. Może po prostu dołącz mu w szereg żarówkę 12V o ekspetymentalnie dobranej mocy tak by w czasie pompowania w aucie napięcie było na nim o około połowę mniejsze. Musisz tylko dobrać moc żarówki, myślę że 10-20W wystarczy a silniki tolerują większe napięcie. A używa się go przecież sporadyczni i chwilowo. Więc tak będzie bezpiecznie i tanio.

    SławeK

    -1
  • #12 30 Sty 2006 13:18
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #13 30 Sty 2006 19:54
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto