Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przyszłościowe ładowanie samochodu w 10 sekund?

blondyneczka_83 12 Cze 2009 18:42 6107 42
  • Przyszłościowe ładowanie samochodu w 10 sekund?

    National Institute of Advanced Industrial Science and Technology mający swoją siedzibę w Japonii oraz Kawasaki Hevy Industries stworzyli baterie niklowo-wodorowe, które mają być używane praktycznie we wszystkich pojazdach począwszy od samochodów, poprzez autobusy i tramwaje, a na pociągach kończąc.

    Największą zaletą tych baterii będzie możliwość naładowania ich w zaledwie 10 sekund. Na chwilę obecną powstała już bateria niklowo-wodorowa, która może być uzupełniana energią w czasie 600 sekund. Jest to już swoisty sukces, aczkolwiek naukowcy wyznaczyli sobie poprzeczkę o wiele wyżej i nie przestaną dopóki dopóty nie „dobiją” do wytyczonych 10 sekund.

    Bateria ta ma jeszcze inną zaletę a mianowicie wówczas wtedy, gdy zostanie zastosowana w pojazdach nie będą one potrzebowały żadnego innego źródła umożliwiającego im poruszanie się. Poza tym rozwiązanie niklowo-wodorowe ma kilka innych plusów, które za nimi przemawiają w porównaniu z dotychczasowymi rozwiązaniami litowo-jonowymi. Przede wszystkim nie są łatwopalne, więc bezpieczeństwo jest większe. Po drugie są tańsze w użytkowaniu, a to bardzo ważne w dzisiejszych czasach.

    Do wad tych baterii można jedynie zaliczyć ich większe rozmiary, aczkolwiek przecież mają służyć, jako napęd w pojazdach, które bądź, co bądź są całkiem sporych rozmiarów. Pierwsze egzemplarze mają pozwalać na ponad 1000 doładowań a na rynku mają się pojawić już w 2013 roku.


    Źródło: http://www.crunchgear.com/2009/06/10/new-supe...o-charge-buses-and-street-cars-in-10-seconds/ oraz http://gadzetomania.pl/2009/06/11/naladuj-baterie-w-swoim-samochodzie-w-zaledwie-10sek/


    Fajne! Ranking DIY
  • #2 12 Cze 2009 19:00
    fuutro
    Poziom 43  

    No to jest coś, przydała by się jeszcze wersja do telefonów, aparatów i laptopów.

  • #3 12 Cze 2009 22:57
    dan53
    Poziom 11  

    Chyba czegoś nie rozumiem... Ładowanie w 10 sekund? To pięknie brzmi, ale... Weźmy na ten przykład zwykły akumulator samochodowy 12V/80Ah. Taki akumulator ładuje się (to tylko bardzo skrócone myślenie!) prądem:
    1A - przez 80 godzin
    10A - przez 8 godzin
    40A - przez 2 godziny
    i ... 28800A przez 10 sekund (!!!).
    Trochę duże te prądy, nie?

  • #4 12 Cze 2009 23:07
    Infinyty
    Poziom 12  

    28800A przez 10 sekund i... BUM!

  • #6 12 Cze 2009 23:18
    fuutro
    Poziom 43  

    No prąd jak piękne zwarcie w sieci energetycznej.

  • #7 12 Cze 2009 23:52
    hurtownik144
    Poziom 10  

    he skoro mowa... amperach to teraz czas zastanowić się o przekroju przewodów w których płynie taki prąd...

  • #8 12 Cze 2009 23:57
    fuutro
    Poziom 43  

    Może to jest duża cewka z pokaźnym półprzewodnikiem do prostowania i tylko podają silne impulsy :D

  • #9 13 Cze 2009 01:19
    Pocieszny
    Poziom 38  

    No to teraz wyobraźmy sobie małe zwarcie w autku lub telefonie z taką baterią. Jedno wielkie BUUUM! :)

  • #10 13 Cze 2009 01:42
    markovip
    Poziom 34  

    Wszystko jeszcze zależy od pojemności akumulatora. Jeżeli jest to autobus miejski lub tramwaj, to przystanek ma co kilka minut, wtedy mały akumulator wystarczy, i prąd też nie będzie taki duży. Gorzej będzie to wyglądać w przypadku pociągu :D

  • #11 13 Cze 2009 02:06
    EAndrzej
    Poziom 21  

    Z uwagi n a prąd ładowania, który musiał by sięgać dziesiątków a nawet setek kA cała sprawa to albo pomyłka albo bujda. Zresztą tak naprawdę strona źródłowa jest po japońsku pisana pismem japońskim stąd może tutaj leży źródło powstania przekłamania - porostu trzeba się uczyć japońskiego :wink: zanim zaczniemy się podniecać osiągami ogniwa.

  • #12 13 Cze 2009 02:10
    lega-m
    Poziom 15  

    Już sobie wyobrażam jak podjeżdżam do GPZ-tu żeby naładować akumulatory.

    Może chodzi o jakąś konkretną pojemność, o której blondyneczka_83 nie wspomniała.

  • #13 13 Cze 2009 08:31
    Batee
    Poziom 18  

    Oj czepiacie się! Poczekajmy na wyniki i efekty pracy Japończyków,no i pojawienie się na rynku tych akumlatorów,a sami będziemy mogli przetestować.

  • #14 13 Cze 2009 11:02
    voytaschec
    Poziom 24  

    Może te akumulatory mają specjalny tryb ładowania. Np. wszystkie ogniwa wewnątrz podczas normalnej pracy są połączone równolegle, a w trybie ładowania łączą się szeregowo. Wtedy można ładować napięciem np. 1200V (albo nawet 12000V), a wtedy (zgodnie z powyższymi obliczeniami) potrzeba już tylko 288A prądu (lub 29A), a taki prąd jest już do wyobrażenia, bo zwykły rozrusznik samochodowy pobiera ok. 200A (diesle nawet więcej). Tylko zastanawia mnie jakie przewody łączące musiałyby tam wewnątrz być :)
    No ale na chwilę obecną możemy tylko się domyślać i zgadywać, trzeba poczekać aż ujawnią więcej szczegółów.

  • #15 13 Cze 2009 11:16
    gonzo12
    Poziom 11  

    A dlaczego wszyscy zakladaja, ze caly uklad bedzie pracowal na niskim napieciu i duzych pradach? Latwiej przeprojekotwac elementy bezpieczenstwa dla np 300 V zamiast operowac takimi paskudnymi pradami. Choc 400 A to juz zaden problem, tyle maja spawarki na 3 fazy.

  • #16 13 Cze 2009 14:01
    skaktus
    Poziom 37  

    dan53 napisał:
    Chyba czegoś nie rozumiem... Ładowanie w 10 sekund? To pięknie brzmi, ale... Weźmy na ten przykład zwykły akumulator samochodowy 12V/80Ah. Taki akumulator ładuje się (to tylko bardzo skrócone myślenie!) prądem:
    1A - przez 80 godzin
    10A - przez 8 godzin
    40A - przez 2 godziny
    i ... 28800A przez 10 sekund (!!!).
    Trochę duże te prądy, nie?


    A kto powiedział że to będzie 12 V ? I po co te głupoty piszesz ... Po pierwsze akku do samochodu to wynalazki ołowiowe która mają wiele wad. O nowych akku nic nie wiesz ale za to już wiesz jakim prądem są ładowane...

    A gdyby tak się okazało że taki akku ma 400V...wówczas taki amperaż nie jest potrzebny. Po 2 nie wiem nic o samym procesie ładowania, jak zachodzi itp.

    Radze się dać sobie na wstrzymanie bo co 2 post mówi że będzie "bum" - tak reagują dzieci w przedszkolach...

    Sama technologia jak dla mnie godna pochwały. Koniec z koniecznością ładowania samochodów całą noc.

  • #18 13 Cze 2009 15:31
    markovip
    Poziom 34  

    I nie tylko NASA. We Wrocławskiej telewizji, też jest UPS na akumulatorach wodorowych. Każde ogniwo ma tylko 2V, jednak prąd jaki może dostarczyć z łatwością stapia klucz 3".

  • #19 13 Cze 2009 17:23
    Pittt
    Poziom 31  

    skaktus ty też wyluzuj, bo post dan53 zawiera trafne spostrzeżenia od których zaczęła sie rzeczowa dyskusja.
    A jak to będzie to faktycznie - pożyjemy zobaczymy.

  • #21 13 Cze 2009 20:22
    kokodin
    Poziom 21  

    z moich podejrzeń wynika ze skoro to ma być aku do tramwajów lub pociągów to taki wielki pobór prądu a raczej jego wielkie natężenie raczej nie jest wielkim problemem
    jakie napasiecie jest w samochodzie a jakie w trakcji kolejowej
    już teraz pociągi lądują sobie akumulatorki przy zwalnianiu by zmniejszyć straty energii może te aku maja być akurat na czas zatrzymywania się pociągu na stacjach i te 10 sekund rzeczywiście ma tutaj znaczenie
    bo jeśli całkowicie wyeliminować straty i całą energię kinetyczna pociągu przepakować w jego akumulatory to start ze stacji może się odbyć przy praktycznie zerowym poborze prądu z trakcji i to by było coś
    przy takim hamowaniu z cała pewnością da się wytworzyć prądy o bardzo wysokim natężeniu a obecne akumulatory po prostu lądują się zbyt powolnie by w pełni to wykorzystać

  • #23 13 Cze 2009 22:50
    Stary1952
    Poziom 33  

    My sobie tu gadu gadu a koncerny naftowe nie śpią , na pewno postarają się o to aby prace nad nowymi akumulatorami za szybko się nie posuwały . :!:

  • #24 14 Cze 2009 01:05
    ProeXtreme
    Poziom 12  

    kokodin napisał:
    już teraz pociągi lądują sobie akumulatorki przy zwalnianiu by zmniejszyć straty energii

    Wyobrażacie sobie...autobus z systemem KERS :D
    Nie doceniamy tego co mamy :P
    Tak na poważnie, to zanim to do Polski dojdzie... to dziadkami będziemy :/

  • #25 14 Cze 2009 11:17
    misiekagh
    Poziom 11  

    Mysle ze te baterie nie beda ladowane pradem tylko zostana uzupelnione skladniki potrzebne do reakcji chemicznej. To jest jedyne rozwiazanie jakie mi przychodzi do glowy. Nawet te 600 sekund niemozliwe przy ladowaniu pradem.

  • #26 14 Cze 2009 11:49
    rafmos
    Poziom 13  

    misiekagh napisał:
    Mysle ze te baterie nie beda ladowane pradem tylko zostana uzupelnione skladniki potrzebne do reakcji chemicznej. To jest jedyne rozwiazanie jakie mi przychodzi do glowy. Nawet te 600 sekund niemozliwe przy ladowaniu pradem.


    Jak ktoś kiedyś powiedział trzeba mieć fantazję dziadku.
    A tak na poważnie człowiek idzie cały czas z postępem. Stworzenie nowej technologii to kwestia kilku lat. Więc stworzenie nowego typu akumulatora, zbudowanego z innych materiałów i posiadającego inne właściwości napewno kiedyś nastąpi.

  • #27 14 Cze 2009 13:45
    R_a_v_e_N
    Poziom 11  

    Ładowanie akumulatorów w 10 sekund to byłby świetny wynik, ale w transporcie raczej nie znajdzie ono zastosowania (a przynajmniej nie prędko). Zazwyczaj bowiem nie potrzebujemy tak szybkiego ładowania i wystarczyłoby ładowanie 10 minutowe. Szybkie ładowanie wymaga ogromnego wzrostu mocy.

    Ładowanie akumulatorów 15 kWh, które wystarczają na pokonanie około 100 km w zwykłym, miejskim aucie elektrycznym to około (pomijając sprawność ładowarki):
    15 kW mocy do ładowania przez 1h
    60 kW mocy do ładowania przez 15 minut
    90 kW mocy do ładowania przez 10 minut
    5,4 MW mocy do ładowania przez 10 sekund

    Nawet ładowanie komórki w ciągu 10 s to wyzwanie.
    3,7 V * 1,2 Wh = 4,44 Wh
    1,6 kW mocy do ładowania przez 10 sekund
    Zwykła ładowarka nie wystarczy ;)

    Osobiście uważam, że na dziś potrzebujemy ładowania 10-15 minutowego. Takie czasy są już osiągalne przez kilka nowych akumulatorów. Przykładem na to jest poniżej prezentowany autobus elektryczny Proterra EcoRide BE35, który można szybko naładować.

    Przyszłościowe ładowanie samochodu w 10 sekund?

    35 kWh akumulatorów to:
    140 kW mocy do ładowania przez 15 minut
    210 kW mocy do ładowania przez 10 minut

    10-15 minut czasu postoju między kursami w zajezdni na pewno się znajdzie. Moc 140-210 kW nie jest wygórowana, jeśli stacja obsługiwałaby co 10-15 minut inny autobus.

    Pełen opis pojazdu jest tutaj: Proterra EcoRide BE35

  • #28 14 Cze 2009 15:54
    Pocieszny
    Poziom 38  

    Wydaje mi się, że 134 KM to chyba trochę mała moc jak na autobus.

  • #29 14 Cze 2009 16:01
    dan53
    Poziom 11  

    Wydaje mi się, że te wspomniane w tytule artykułu 10 sekund to teoretyczny czas, w jakim można te ogniwo naładować. Obecnie dostępne ogniwa też można ładować sporymi prądami choć nie zawsze wpływa to korzystnie na samo ogniwo.
    Prawdopodobnie - czas to pokaże - ładowanie takich ogniw będzie ograniczone tylko sprzętowo.
    W końcu np. pustą butelkę też można napełniać płynem na różne sposoby...