Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak zaprogramować w LAD sterowanie bramą?

damkur88 12 Cze 2009 21:13 6331 19
  • #1 12 Cze 2009 21:13
    damkur88
    Poziom 9  

    Proszę o pomoc w napisaniu programu w języku LAD dla opisu działania układu sterującego bramą(jeśli można prosić z wyjaśnieniem dlaczego akurat taka propozycja, ponieważ chcę się też nauczyć :) ),opis działania:

    Brama obsługiwana jest za pomocą panelu sterującego. W panelu sterującym znajdują się przyciski o sile powrotnej: s1-brama w górę(kierunek obrotów wirnika silnika w lewo), s2-brama w dół(kierunek obrotów wirnika silnika w prawo) oraz przycisk z ryglem s3(awaria)zatrzymujący bramę w dowolnym położeniu.Naciśnięcie przycisku s1 uruchamia silnik (brama w górę).Zatrzymanie bramy w skrajnym górnym położeniu następuje po zadziałaniu wyłącznika krańcowego s4.Opuszczenie bramy następuje po naciśnięciu przycisku S2.Zatrzymanie bramy w skrajnym dolnym położeniu następuje po zadziałaniu wyłącznika krańcowego s5.Natychmiastowe zatrzymanie bramy powinno być zrealizowane po naciśnięciu przycisku S3 (awaria) lub w przypadku przeciążenia silnika i zadziałania przekaźnika zabezpieczającego F1.
    Za uruchomienie silnika w celu podniesienia bramy odpowiada stycznik K1, zaś za uruchomienie silnika w celu opuszczenia bramy odpowiada stycznik K2.

    Lista przyporządkowania:
    1.przycisk s1,do góry-I1,1styk NO
    2.przycisk s2,na dół-I2.1 styk NO
    3.przycisk s3,awaria-I3,1styk NZ
    4.wyłącznik krańcowy s4,brama u góry-I4,1 styk NO
    5.wyłącznik krańcowy s5,brama na dole-I5,1 styk NO
    6.przekaźnik termiczny F1,zabezpieczenie-I6,1styk NZ
    7.stycznik K1,lewe obroty-Q1
    8.stycznik K2,prawe obroty-Q2.

    Do tego są dwa rysunki:

    Jak zaprogramować w LAD sterowanie bramą?

    Jak zaprogramować w LAD sterowanie bramą?

    0 19
  • Pomocny post
    #2 12 Cze 2009 21:36
    kuuczoo
    Poziom 26  

    Jeśli język LAD to to co mi się wydaje (drabinkowy ? ) to rozwiązanie praktycznie podałeś sam. Wystarczy rysunek sterowania stycznikowego przekształcić zgodnie ze "składnią" języka drabinkowego, czyli rozbić całość na dwie gałęzie sterujące stycznikami K1 i K2. Styki tych styczników założyć jako dodatkowe wejścia i już...
    (jeśli LAD to nie język drabinkowy (dawno to miałem i już nazewnictwa nie pamiętam...) to sorki że mieszam...)

    0
  • #3 12 Cze 2009 21:43
    damkur88
    Poziom 9  

    Tak kuuczoo tom język drabinkowy;) więc jak by to wyglądało możesz to narysować?:)

    0
  • Pomocny post
    #4 12 Cze 2009 23:41
    kuuczoo
    Poziom 26  

    Przypomnij mi symbole to coś wymyślimy (oznaczenie wyjścia, wejścia zwykłego i zanegowanego...). To jest projekt praktyczny czy tylko zadanie na jakiś przedmiot?

    0
  • Pomocny post
    #5 13 Cze 2009 10:06
    bodd
    Poziom 11  

    Witam.

    Ja bym to zrobił tak
    |--|F1|--|S3|--|S4|--|S1|--|K2|--(K1)
    równolegle do S1 -|K1|-
    |--|F1|--|S3|--|S5|--|S2|--|K1|--(K2)
    równoległe do S2 -|K2|-

    0
  • Pomocny post
    #6 13 Cze 2009 14:42
    kuuczoo
    Poziom 26  

    O to mi właśnie chodziło, ale jeśli to zadanie szkolne to raczej nie przejdzie. Proponuję coś takiego
    |--|Q2|--|F|--|S3|--|S4|--|S1|--(Q1(S))
    |
    |--|S3|--\
    |--|S4|--+--(Q1(R))
    |--|F |---|
    |--|S2|--/
    |
    |--|Q1|--|F|--|S3|--|S5|--|S2|--(Q2(S))
    |
    |--|S3|--\
    |--|S5|--+--(Q2(R))
    |--|F |---|
    |--|S1|--/

    Dodatkowo jeśli z założenia projekt ma być praktyczny to bezpośrednie wyjścia na cewki styczników załączających silnik powinny stanowić bloki opóźnienia przy załączaniu wyzwalane Q1 i Q2 (bez nich jeśli w trakcie ruchu bramy do góry naciśniesz przycisk w dół to brama zadziała chyba tylko teoretycznie, bo nagła zmiana kierunku może przeciążyć silnik

    0
  • #7 13 Cze 2009 16:05
    damkur88
    Poziom 9  

    kuuczoo sterownik plc ma wejscia oznaczane przez I0.0 , I0.1 itd. natomiast wyjscia przez Q0.0 , Q0.1 itd. Na wejściach łączymy styczniki itp. do wyjść sterownika łączymy elementy wykonawcze jak np. cewki, żarówki itp.

    mamy takie symbole w LAD:

    0
  • #9 13 Cze 2009 16:09
    damkur88
    Poziom 9  

    HEH więc wszystko już wiemy tylko jak to w końcu poprawnie ma być zapisane w języku LAD :) aha zadanko to jest egzaminacyjne na technika mechatronika a ja tylko chce na podstawie niego się nauczyć programować w języku drabinkowym LAD wiec proszę o pomoc :)

    0
  • Pomocny post
    #10 14 Cze 2009 10:44
    FrankAB
    Poziom 14  

    kuuczoo napisał:
    ....Dodatkowo jeśli z założenia projekt ma być praktyczny to bezpośrednie wyjścia na cewki styczników załączających silnik powinny stanowić bloki opóźnienia przy załączaniu wyzwalane Q1 i Q2 (bez nich jeśli w trakcie ruchu bramy do góry naciśniesz przycisk w dół to brama zadziała chyba tylko teoretycznie, bo nagła zmiana kierunku może przeciążyć silnik
    Bierne styki K1 i K2 zabezpieczają przed taką sytuacją; nie da się załączyć drugiego kierunku podczas pracy pierwszego.

    0
  • #11 14 Cze 2009 19:59
    damkur88
    Poziom 9  

    TO JAK TO MA OSTATECZNIE WYGLĄDAĆ TEN PROGRAM???
    aha a możecie mi wyjaśnić te rysunki(obwody) tak ogólnie bo nie bardzo wiem jak te styczniki działają z przyciskami itp.

    0
  • Pomocny post
    #12 14 Cze 2009 20:34
    elvis_linux
    Poziom 13  

    Ja bym to tak widział:
    Jak zaprogramować w LAD sterowanie bramą?
    linia pierwsza: blokada elektryczna uruchomienia silnika, jeśli w tej chwili brama opada w dół, zatrzymanie układu przez I3 - przycisk AWARIA, I4 - czujnik krańcowy "brama na górze", I6 - zabezpieczenie termiczne;
    linia druga: blokada elektryczna uruchomienia silnika, jeśli w tej chwili brama podnosi się do góry, zatrzymanie układu przez I3 - przycisk AWARIA, I5 - czujnik krańcowy "brama na dole", I6 - zabezpieczenie termiczne

    1
  • Pomocny post
    #13 14 Cze 2009 22:37
    kuuczoo
    Poziom 26  

    FrankAB - to opóźnienie nie służy temu aby zapobiedz próbie wysterowania silnika w dwóch kierunkach jednocześnie, tylko po to aby po wyłączeniu jednego kierunku silnik przeszedł w "stan ustalony" (dać mu czas na zatrzymanie się i wygaśnięcie prądów).
    damkur88 - Jednym z prawidłowych rozwiązań (tak mi się wydaje, chociaż nie pamiętam czy dozwolone jest wysterowanie wyjścia bezpośrednio przez jego stan) jest to które podał elvis_linux. Jest to bezpośrednie "tłumaczenie" ze schematu stycznikowego. Ale tak jak pisałem, nie wiem czy rozwiązanie będzie "wystarczająco zaawansowane" dla sprawdzającego. Możesz skorzystać z mojego schematu. Zastosowałem w nim sterowanie wyjścia przez przerzutnik RS stąd dodatkowe oznaczenia na wyjściach (np. Q1(S)).
    Sposób powinien być ci znany, ale jeśli nie to radzę zajrzeć do lektury jakiegoś tutoriala lub opisu programowania konkretnego sterownika, bo na pewno ci się przyda.

    Jeśli chodzi o tłumaczenie, to tak:
    Silnik może załączyć się "w górę" (Q1(S)) jeśli :
    - nie działa "w dół" (Q2) i...
    - nie zadziałał bezpiecznik (F) i ...
    - nie naciśnięto "awaryjny stop" (S3) i ...
    - brama nie doszła do górnej krańcówki (S4) i ...
    - naciśnięto przycisk "w górę" (S1)
    Silnik powinien przestać ciągnąć w górę/zatrzymać się (Q1(R)) jeśli:
    - wciśnięto przycisk "awaryjny stop" (S3) lub
    - brama doszła do górnej krańcówki (S4) lub
    - zadziałał bezpiecznik (F) lub
    - wciśnięto przycisk "w dół".
    W drugim kierunku ((Q2(S)) i (Q2(R))jest analogicznie, zmieniają się krańcówki i podmieniasz nazwy przycisków "w górę" i "w dół"
    Oczywiście symbole możesz podmienić na stosowane wejścia Ix.y zgodne z założeniami.
    To opóźnienie o którym mówiłem nie jest konieczne jeśli zakładamy że bramę użytkują "rozsądni" ludzie, ale jeśli chciałbyś je włączyć to tu
    Link są podstawy LAD dla LOGO z opisem bloków. Blok o którym mówię to blok czasowy nr 7 w tabeli 3.2

    Powodzenia

    0
  • Pomocny post
    #14 14 Cze 2009 23:18
    FrankAB
    Poziom 14  

    kuuczoo napisał:
    FrankAB - to opóźnienie nie służy temu aby zapobiedz próbie wysterowania silnika w dwóch kierunkach jednocześnie, tylko po to aby po wyłączeniu jednego kierunku silnik przeszedł w "stan ustalony" (dać mu czas na zatrzymanie się i wygaśnięcie prądów)...
    Teraz masz rację. Przed załączeniem dobrze byłoby też wygenerować sygnał ostrzegawczy.

    A teraz co do schematu:
    1. Przyciski załącz powinny mieć blokadę mechaniczną, lub powinieny być wykorzystane styki bierne przycisków odwrotnego kierunku. Na schemacie ani w opisie tego nie ma. Po zatrzymaniu bramy w pozycji nieustalonej wyłącznikami krańcowymi i równoczesnym naciśnięciu obydwu przycisków załącz możliwe jest załączenie na krótką chwilę obydwu styczników.
    2. Opis podaje że krańcówki ma ją styki NO, a na schemacie są NC.
    3. Brak jest wyjść sterownika, a dopiero program zapobiega sytuacji z pkt. 1.

    0
  • #15 15 Cze 2009 17:08
    damkur88
    Poziom 9  

    A jak to jest z tym obwodem stycznikowego sterowania silnikiem (drugi rysunek):
    F1-w przypadku przeciążenia silnika i zadziałania przekaźnika zabezpieczającego, wszystko się wyłączy rozewrze obwód bo teraz jest styk zwarty,

    S3-Natychmiastowe zatrzymanie bramy, zrealizowane po naciśnięciu przycisku(awaria),styk zwarty po naciśnięciu rozewrze obwód i wszystko się wył.

    S4-wyłącznik krańcowy, zwarty zadziała wtedy gdy brama dojedzie do góry wtedy się rozewrze i wyłączy silnik.

    Natomiast nie rozumie tego połączenia równoległego S1(brama do góry styk rozwarty i po co K1rozwarty styk(stycznik odpowiadający za uruchomienie silnika lewe obroty i podniesienie bramy), później K2 zwarty nie wiem po co tam jest no i na końcu znów K1 ale w prostokącie co to znaczy?? no a druga gałąź jest podobna tylko analogicznie się różni.

    proszę o wyjaśnienie mi tego bo nie rozumiem :(

    0
  • Pomocny post
    #16 15 Cze 2009 18:35
    kuuczoo
    Poziom 26  

    Rozumiem że mówimy o rysunku kolegi elvis_linux. Na przykładzie pierwszej gałęzi: styk Q1 równolegle do S1 i /Q2 służy do podtrzymania. Jeśli tego nie będzie to puszczenie S1 spowoduje zatrzymanie silnika, a tak silnik kręci się dalej (samopodtrzymanie) aż do krańcówki. Zanegowany styk Q2 w pierwszej gałęzi jest zabezpieczeniem, aby nie można było włączyć tego kierunku jeśli działa drugi. Są w kwadratach bo traktujemy je jak wejścia (tak można, ...chyba).

    0
  • #17 15 Cze 2009 18:58
    damkur88
    Poziom 9  

    Z tym(chodziło mi o pierwszy mój post dotyczący 2 rysunku schematu stycznikowego sterowania silnikiem) :

    Natomiast nie rozumie tego połączenia równoległego S1(brama do góry styk rozwarty i po co K1rozwarty styk(stycznik odpowiadający za uruchomienie silnika lewe obroty i podniesienie bramy), później K2 zwarty nie wiem po co tam jest no i na końcu znów K1 ale w prostokącie co to znaczy?? no a druga gałąź jest podobna tylko analogicznie się różni.

    Ale już po troszku zrozumiałem że po naciśnięciu przycisku s1 brama idzie do góry jeśli puścimy przycisk s1 to by się zatrzymała dlatego jest tam równolegle podłączony stycznik K1 podtrzymujący dlatego po puszczeniu przycisku s1 brama ciągle idzie do góry(dobrze myślę :) )?A stycznik zwarty K2 jest po to aby nie można było włączyć bramy w dół?? to po co znów jest w kwadraciku K1?? ale K1 podłączamy chyba do wyjścia sterownika PLC??

    0
  • Pomocny post
    #18 15 Cze 2009 19:05
    FrankAB
    Poziom 14  

    Naciśnięcie przycisku S1 powoduje załączenie stycznika K1. Aby tego przycisku nie trzeba było trzymać przez cały czas wykorzystuje się równolegle do niego połączony styk NO stycznika K1. Takie połączenie przycisku i styku stycznika nosi nazwę podtrzymanie.
    K1 w prostokącie to cewka stycznika K1.

    0
  • #19 15 Cze 2009 19:18
    damkur88
    Poziom 9  

    aha dzięki wam już czaje to :)

    0
  • #20 21 Cze 2010 18:20
    r_baczek
    Poziom 1  

    Ja mam jeszcze jedno pytanie odnośnie tych schematów.. mianowicie czemu w schematach F1 jest otwarte skoro pisze że to jest styk NZ

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo