Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jakie zabezpieczenie dla kompresora i migomatu?

13 Cze 2009 08:24 4902 26
  • Poziom 10  
    Planuję podłączyć w garażu kompresor i migomat. Wszystko (niestety) jednofazowe. Kompresor z silnikeim o mocy 2,2 kW, migomat Telmig 180/2.
    Dane techniczne migomatu: http://www.autonarzedzia.pl/auto-narzedzia/polautomat_spawalniczy_telmig_180_2_turbo.php

    Planuję zrobić dodatkowy obwód na garaż. Jaki wyłącznik nadprądowy zastosować? Obecnie są wyłączniki typu B. Czy można jednocześnie stosować B i C?
  • Poziom 11  
    Witam

    Do kompresora i spawarki zastosowałbym wyłącznik z charakterystyką C.
    Jeśli spawarka będzie wybijać wtedy zmieniłbym na D.
    Najlepszą metodą było by wezwanie pomiarowca, który zbada instalacje i powie czy zainstalowanie wyłącznika nadprądowego C16A czy będzie spełniało warunki ochrony przeciwporażeniowej.
    Pozostaje tylko pytanie czy podczas spawania wytrzyma Twoje zabezpieczenie główne ?
  • Poziom 10  
    Przedlicznikowe mam C25. Co by było dobre dla tego obwodu?
  • Poziom 21  
    Witam.
    Zgodnie z danymi migomatu zabezpieczenie to 16A
    charakterystyka powinna być C. Kompresor będzie
    pobierał mniejszy prąd więc nie będzie problemu.

    Pozdrawiam.
  • Poziom 38  
    Ciekawe czy kompresor ma zawór zwrotny bo jak nie to kwalifikuje się na ciężki rozruch i może wywalać Sa.
  • Poziom 10  
    Ma zawór zwrotny.
  • Poziom 19  
    Jakoś mi nie pasuje prąd spawania 170A i tylko 16 A zabezpieczenie. Moim zdaniem powienien mieć 25A
    Ale coś namącone jest w danych bo zakres 30- 170A jest podany a niżej maxymalny prąd spawania 140A
  • R.I.P. Zasłużony dla elektroda
    Na moje oko, w przybliżeniu to jest tak:
    Przy 60% mocy spawarki- prąd spawania 80-90A i zabezpieczenie C16. Gdy zwiększymy prąd max. spawania, wtedy uzyskamy te 170A przy mocy 5,2kW, ale już C16 będzie mało...(prąd można sobie obliczyć- ponad 20A). Jeśli ustawimy prąd max. spawania 140A, wtedy mamy cykl pracy tylko 20%, a przy 170A pewnie 10 % albo i mniej.
    Tak więc, zależy jakim prądem max. spawamy...Tam gdzie się rąbie- tam wióry lecą... :)

    Cytat:
    Przedlicznikowe mam C25. Co by było dobre dla tego obwodu?

    Jeśli zastosujesz odpowiedni przekrój przewodu, to zapewne C20 spełni swoje zadanie- ale tylko wtedy, jeśli oba urządzenia nie będą pracowały jednocześnie. Bez zrobienia odpowiednich pomiarów, to można sobie z fusów wróżyć...(może okazać się, że i to jest za dużo dla zapewnienia ochrony p/porażeniowej).
  • Poziom 10  
    Oba urządzenia na pewno nie będą razem pracowały :)
  • Poziom 10  
    Akrzy74 napisał:

    Jeśli zastosujesz odpowiedni przekrój przewodu, to zapewne C20 spełni swoje zadanie- ale tylko wtedy, jeśli oba urządzenia nie będą pracowały jednocześnie. Bez zrobienia odpowiednich pomiarów, to można sobie z fusów wróżyć...(może okazać się, że i to jest za dużo dla zapewnienia ochrony p/porażeniowej).


    A jaki przekrój sugerujesz?
  • Poziom 38  
    Jak nie będzie strasznie długi to wystarczy 2,5mm²
  • Poziom 10  
    lubamet napisał:
    Jak nie będzie strasznie długi to wystarczy 2,5mm²


    Od jakiej długości zaczyna być "strasznie długi" :) ?
  • R.I.P. Zasłużony dla elektroda
    golem7 napisał-
    Cytat:
    Od jakiej długości zaczyna być "strasznie długi"

    To nie tak. Napisz, jaka będzie odległość do tego garażu, czy będzie on ułożony w ziemi, oraz czy ma to być zasilanie 1 czy 3-fazowe :)
  • Poziom 10  
    1 faza. NA 3 fazy mnie nie stać. Koszt 1 kW to 170 zł. A przy 3 fazach sugerowane jest 16 kW. Boleję nad tym, ale trudno.
    W sumie pomieszczenia gospodarcze, gdzie będzie kompresor sąsiadują z domem. W linii prostej byłoby to ok 10-12 metrów, ale od licznika kabel pójdzie trochę do góry, potem jeszcze z 16-18m do gniazdka na kompresor. gniazdko na migomat może być jeszcze trochę dalej.

    Położenie garażu, to typowa wiejska "stodoła". Kabel będzie szedł górą, piętrem i strychem.
  • Poziom 38  
    YDY 3x4mm²
    Cytat:
    Kabel będzie szedł górą, piętrem i strychem.

    Jak gdzieś w okolicy drewnianej konstrukcji albo na niej to najlepiej w niepalnym peszlu (karbowana rurka PCV) - niepalna.
  • Poziom 10  
    lubamet napisał:
    YDY 3x4mm²
    Jak gdzieś w okolicy drewnianej konstrukcji albo na niej to najlepiej w niepalnym peszlu (karbowana rurka PCV) - niepalna.


    Słuszna uwaga, będzie szedł głównie po krokwiach....
  • Poziom 38  
    golem7 napisał:
    lubamet napisał:
    YDY 3x4mm²
    Jak gdzieś w okolicy drewnianej konstrukcji albo na niej to najlepiej w niepalnym peszlu (karbowana rurka PCV) - niepalna.


    Słuszna uwaga, będzie szedł głównie po krokwiach....


    Właśnie ten strych mnie przestraszył.
    A zabezpieczenie chcesz zrobić w przybudówce czy w domu, bo jak w domu to licz się z bieganiem, może być niepraktyczne.
  • Poziom 10  
    Jestem laikiem, więc z chęcią wykorzystam Wasze pomysły :)
    Żeby zrobić zabezpieczenie w pomieszczeniu gospodarczym to muszę "na żywca" podłączyć kabel do listew przy liczniku? A potem w garażu umieścić małąszafeczkę z wyłącznikiem nadprądowym i od niego iść dalej?
    Dobrze rozumuje? A można zakładac podwójne zabezpieczenie, czy to nic nie daje, albo jest niebezpieczne?
  • Poziom 38  
    Tak podłączasz się zaraz za licznikiem, listwy masz tam gdzie bezpieczniki
    od reszty domu. Podwójne zabezpieczenie stosuje się tam gdzie potrzebne jest stopniowanie zabezpieczeń, nie łączy się szeregowo dwóch takich samych bezpieczników.

    Przykładem stopniowania jest zabezpieczenie przedlicznikowe i zalicznikowe, przedlicznikowe zawsze jest większe.

    Nie wiem czy ze swoją wiedzą powinieneś się porywać na takie rzeczy, ale to już nie moja brocha.

    Cytat:
    A potem w garażu umieścić małąszafeczkę z wyłącznikiem nadprądowym i od niego iść dalej?


    Tak powinno być.
  • Poziom 10  
    lubamet napisał:


    Nie wiem czy ze swoją wiedzą powinieneś się porywać na takie rzeczy, ale to już nie moja brocha.



    Trochę wiary w ludzi :)
    Małe OT :)
    Nie kładłem paneli , nie położyłem nawet jednego regipsu, nie położyłem ani jednego kafla...
    Ale sam zrobiłem 55 m2 podłogi na nowych belkach podłogowych, legarach i osb. Jak się kupiło stary dom, to trzeba się wiele nauczyć i wiele rzeczy trzeba robić samemu. Nie boję się jednego obwodu. Jak coś pójdzie nie tak, to zajmie się tym wtedy elektryk.

    Dziękuję za informacje.

    Aha i jeszcze coś...
    Czy na tym obwodzie, na którym będzie kompresor i migomat, mogę podłączyć kilka żaróweczek?

    I tak na podsumowanie, to sugerujecie założyć C16 czy C20 ?
  • Poziom 38  
    Daj ten C20, a bo tu żaróweczki, radyjeczko i może wiertareczka i jeszcze lodóweczka na browary, a C16 to tak na styk by był, włączył byś spawarkę to nie było by zimnego browarka i jak tu spawać ;)

    Przedlicznikowy masz C25 więc nie ma problemu.

    Tak się śmieje bo miała być spawarka a zaraz będzie pół domu, możesz dać te żarówki , pamiętaj że każde 100W to 0,5A
  • Poziom 14  
    Ja jestem zdania, że na migomat i kompresor 20A i dodatkowo drugi na oświetlenie i inne gniazdka 10A. Bo jak o zmroku wywali migomat to przynajmniej będzie jasno.
  • Poziom 38  
    antoś12 napisał:
    Ja jestem zdania, że na migomat i kompresor 20A i dodatkowo drugi na oświetlenie i inne gniazdka 10A. Bo jak w nocy wywali migomat to przynajmniej będzie jasno.


    Słuszne spostrzeżenie.
  • R.I.P. Zasłużony dla elektroda
    Kol. lubamet nie rozpędzaj się!
    golem7 napisał-
    Cytat:
    Czy na tym obwodzie, na którym będzie kompresor i migomat, mogę podłączyć kilka żaróweczek?

    Nie! Należy wykonać w garażu skrzynkę z zabezpieczeniami. Jedno na gniazda dedykowane i tym samym większe zabezpieczenie o charakterystyce C, jedno na pozostałe gniazdka (jeśli będą- a z pewnością będą) a na oświetlenie oddzielne zabezpieczenie o charakterystyce B! W skrzynce można dokonać rozdziału i uziemić (lub w domu- dając przewód 3x4 o ile warunki sieci na to zezwalają), oraz zainstalować RCD. Na koniec wykonać pomiary impedancji pętli zwarcia! Z zabezpieczeniami o charakterystyce C nie ma żartów...Tym bardziej, jeśli nie ma się odpowiedniego przygotowania.

    Więc widzisz kolego golem, że chyba lepiej abyś skonsultował się z elektrykiem "regionalnym" (znaczy miejscowym).

    lubamet napisał:
    Cytat:
    Nie wiem czy ze swoją wiedzą powinieneś się porywać na takie rzeczy, ale to już nie moja brocha.

    A ja czuję się odpowiedzialny, dlatego napiszę jeszcze raz: Zatrudnij do pomocy elektryka- to nie jest podłączenie kinkietu. Elektryk oceni sytuację na miejscu, a tak- możesz spalić stodołę, i coś jeszcze...
  • Poziom 38  
    Jak się nie ma danych to tak jest, mówiłem że zaraz postawimy całą rozdzielnię a miał być migomat i kompresor.

    Ciekawe kto zrobi pomiar pętli zwarcia ;)
  • Poziom 10  
    W sumie, było tam już oświetlenie. Wykorzystałem tamto podłączenie i zrobiłem sobie 4 żarówki i dwa gniazdka. Do tej pory nie miałem problemów. Podłączałem szlifierkę kątową 2kW i solidnie ją obciążałem - ciąłęm całą karoserię. Ale zrobię dodatkowe zabezpieczenie na światło, bo chcę zainstalować jeszcze więcej punktów oświetleniowych.
    No i żebyście się nie bali :), to przekręcę do elektryka i poproszę, żeby się temu przyjrzał i coś doradził. Podziękowania!

    p.s. Mam tylko nadzieję, że ten koleś będzie wiedział co to jest pomiar pętli zwarcia :)
  • Poziom 14  
    Też jestem zdania by zaprosić elektryka do współpracy - będzie bezpieczniej.