Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Audi A4 B5 -> Dziwny proces rozładowywania akumulatora..

michaelo_pl 15 Cze 2009 21:04 21062 21
  • #1 15 Cze 2009 21:04
    michaelo_pl
    Poziom 10  

    Witam, mam problem z samoistnym procesem rozładowywania akumulatora na postoju w konkretnych warunkach, które opisze poniżej.
              AUDI A4 B5 2000r.
    1.9 TDI 115 PS AJM
    Akumulator: Gigawatt 72 AH
    zakupiony (nowy) Styczeń 2009


    Pomiary wykonywane za pomocą multimetru cyfrowego UNIT UT-70B. Miernik został wpięty w układ szeregowo przy aku +.

        Moje Audi jest na co dzień garażowane, nie zamykam go (kluczykiem, pilotem).
        Gdy auto jest w miarę często użytkowane (kilka razy w tygodniu) to wszystko wydaje się działać w sposób poprawny. Zapewne wynika to z dobrej sprawności akumulatora, gdyż jest prawie nowy. Natomiast gdy auto nie jest użytkowane przez ok. 6-10 dni to napięcie akumulatora spada do ok. 4V. Bardzo mnie to zaniepokoiło, tak więc rozpocząłem pomiary.
    W pierwszej kolejności dokonałem pomiaru poboru prądu  przy „sztucznie”  zamkniętej masce oraz drzwiach kierowcy [zatrzaśnięty zamek].  Okazało się, że wynik jest nawet w porządku, a mianowicie ok. 50mA. Uznałem, że to nie może być bezpośrednia przyczyna rozładowywania aku, gdyż taka wartość poboru jest dopuszczalna. Postanowiłem podłączyć amperomierz na dłuższy czas. W celu dokładniejszej obserwacji przebiegu pomiarów podłączyłem miernik do komputera za pomocą RS 232. Całkowity przebieg pomiaru został automatycznie zapisany w Excelu. Co dziwne okazało się, że zawsze po 20 minutach następuje wzrost poboru prądu do wartości 80mA. I tak się utrzymuje. W momencie gdy otworzę drzwi kierowcy załączane są automatycznie: oświetlenie podłogi kierowcy,  światło (czerwone) krańcowe w drzwiach kierowcy oraz wskaźniki w zegarach (przebieg, .. data).  Wówczas pobór prądu wynosi około 700mA. [Oświetlenie wnętrza w podsufitce jest wyłączone – pozycja „0”]
    W momencie zamknięcia drzwi kierowcy gasną oba oświetlenia. (oświetlenie podłogi oraz światło krańcowe w drzwiach). Wówczas ogólny pobór prądu wynosi 350mA.
    Wskaźniki w zegarach gasną po pewnym czasie (ok. 30s).  Wówczas pobór prądu stanowi 340mA.  (A powinien wynosić jak na początku 50mA!!). I tak już się utrzymuje, co jest wg mnie przyczyną rozładowywania akumulatora.
         Wykonałem kilka tego rodzaju prób i za każdym razem po 20 min prąd wzrastał, a kluczowym momentem okazywało się otwarcie i zamknięcie drzwi.
         Następnym krokiem było wypinanie bezpieczników w momencie gdy już nastąpiło to „magiczne” otwarcie i zamknięcie drzwi. Czyli gdy pobór prądu utrzymywał się na poziomie 340mA.
    Wartość poboru prądu zmieniła się dla wypięcia bezpiecznika nr 37(centralny zamek) oraz dla nr 15(wskaźniki, sterowniki). Gdy wypięty nr 37 pobór = 470mA (z 340mA wzrasta do 470mA). Postanowiłem podmienić pompke centralnego zamka, w celu wykluczenia „centralnego” jako przyczynę wzrostu poboru prądu po „magicznym” otwarciu i zamknięciu drzwi. Okazało się że pomka nie ma wpływu na samoistny wzrost poboru prądu.
         Pozostał bezpiecznik nr 15(wskaźniki, sterowniki). Po jego wypięciu pobór prądu spada  do 15mA…
    Zatem pozostaje mi szukać bezpośredniej przyczyny rozładowywania w układzie bezpiecznika nr 15. Ale nie bardzo wiem od czego zacząć… oraz za co dokładnie odpowiada ten bezpiecznik.
         Proszę o wypowiedzenie się w tym temacie. Mile widziane przedstawienie podobnych doświadczeń.

    Pozdrawiam
    Michaelo

    0 21
  • #2 15 Cze 2009 22:13
    fil2006
    Poziom 27  

    po zamknieciu autka musi się cały system uspac i potrzebuje na to ok 20 minut ,po otwarciu i zamknieciu drzwi to normalne ze skacze pobor bo znowu jest wzbudzony i znowu potrzebuje czasu aby sie uspać.
    Zamknij wszystko odczekaj i sprawdz pobor 50 ma to maximum

    Dodano po 2 [minuty]:

    wypnij radio na poczatek

    1
  • #3 15 Cze 2009 22:17
    michaelo_pl
    Poziom 10  

    Dzieki za odp.
    przepraszam, zapomniałem dodać, że radio całkowicie zostało wypięte z instalacji.
    Dodam że bez ruszania tych drzwi, po 20 min pobór wzrasta do 80mA, a nawet 2 razy sie zdarzyło podczas pomiarów, że wzrósł do 280mA.

    1
  • #4 15 Cze 2009 22:41
    momik12
    Poziom 31  

    Wypinaj sterowniki. Sieć nie śpi.

    0
  • #5 15 Cze 2009 22:47
    fil2006
    Poziom 27  

    no to taki skokowy ze tak powiem pobor pradu ,w nowych autach typu audi i vw to plaga ,musisz szukac metoda wypinania nie masz tam wiele bo to rocznik 2000 ,nie jest to latwe do zlokalizowania ,czesci drogie najlepiej podmianka .

    Dodano po 1 [minuty]:

    sprawdz jeszcze co masz dołozone moze jakis alarm lub tym podobne ,najpierw wszystko powypinaj .

    0
  • #6 15 Cze 2009 22:48
    momik12
    Poziom 31  

    Fill2006 wypnie taki jeden i będzie lala.Tylko wymiana.

    0
  • #7 16 Cze 2009 14:05
    fil2006
    Poziom 27  

    oczywiscie masz racje

    0
  • #8 18 Cze 2009 16:38
    michaelo_pl
    Poziom 10  

    Przed wczoraj wyjąłem bezpiecznik nr 15 i wpiąłem się Amperomierzem w jego miejsce. Potwierdziło to że ten pobór pochodzi z układu 15go bezpiecznika.
    Słyszałem że w tym modelu zespół wskaźników (zegary) niekiedy 'świrują'. Wypne je z układu i upewnie się skąd pochodzi ten pobór.

    0
  • #9 08 Lip 2009 18:20
    michaelo_pl
    Poziom 10  

    Ze względu na brak czasu (sesja egzaminacyjna) zająłem się tym problemem dopiero teraz.

    Ze schematu licznika wynika że we wtyczce niebieskiej (32-pinowej), pin 23 odpowiada za zasilanie zespołu wskaźników. Tak więc wpiąłem się bezpośrednio amperomierzem tuż przed zegarem w 23 pin. Wynik identyczny gdy wpiąłem się poprzednio w 15 pozycje bezpiecznika.

    Do zegarów wchodzą 3 wtyczki (niebieska, szara i zielona). Po wypięciu szarej i zielonej wtyczki podczas pomiaru pobór prądu się nie zmienił, czyli dalej był ok. 340mA. Toteż postanowiłem szukać ubytku w niebieskiej wtyczce, wpinając się amperomierzem po kolei w poszczególne piny.

    Dla pinów nr. 5,7 i 9 zauważyłem bardzo podobne zjawisko, lecz o mniejszej wartości poboru prądu.
    Piny te odpowiadają za element oznaczony na schemacie jako: „ENGINE COOLANT TEMPERATURE SENSOR”.

    Pomyślałem, że gdzieś ten prąd musi się „odkładać”. Rozebrałem zegary (zdjąłem obudowe) i podczas pomiarów, gdy pobór prądu = 340 mA znalazłem obszar, który się nagrzewa. Są to okolice, bądź sam wskaźnik temperatury silnika.

    Zamieszczam foto, na którym widać gdzie jest to miejsce..

    Audi A4 B5 -> Dziwny proces rozładowywania akumulatora..

    2
  • #10 19 Lis 2009 00:13
    auto-krak.pl
    Poziom 14  

    Witam,
    Jak się historia skończyła bo mam podobny problem z tym że w nowszym modelu po 2001. pobór rozladowywuje aku. w dwa dni!!!
    dla próby bezpieczniki 1 i 15 podpiołem pod zapłon i teraz jest w miarę dobrze bo ok 49mA ale to nie jest rozwiązanie,
    ciekawe bo kilka razy zdarzyło się że czerwona kontrolka od przycisku świateł awaryjnych po zamknięci auta zgasła i pobór spadł do 0.04A
    pytanie do specjalistów vw audi z czym dokładnie jest ona połączona oprócz awaryjnych
    i dla czego "świruje"?
    Pozdrawiam

    2
  • #11 14 Wrz 2013 21:39
    rysiektr
    Poziom 9  

    Witam Panowie.
    Czy problem licznika "pobierającego prąd" został jakoś rozwiązany? Bo kolega ma ten sam problem. Bo odpięciu niebieskiej kostki licznika pobór prądu spada, natomiast z wpiętą wynosi 350mA. Licznik z FISem do tanich nie należy więc nie chcę go na "pałę" wymieniać.

    1
  • #12 27 Gru 2014 20:02
    KUBASseat
    Poziom 7  

    Ja miałem, i mam ten sam problem, lecz nie jest to wina licznika
    Bezpiecznik który jest oznaczony jak dobrze pamietam nr 15 odpowiada za: zegary (prawą stronę, tam gdzie jest ladowanie i przejechane km) podświetlanie - radia, panel klimy, navi, drążka zmiany biegów, właczniki halogenów i esp, i oświetlenie w podsufitce i podświetlenie pod popielniczką...
    Czyli około 10 rzeczy
    Wykluczam zegary, oświetlenie w podsufite, podświetlenie navi, została mi reszta do sprawdzenia...
    Tylko muzę poszukac jak się ta resztę rozbiera, do radia trza jakieś specjalne bolce, ktoś może rozbierał panel od klimy i popielniczkę (całą) i podświetlenie drążka ?

    0
  • #13 07 Mar 2015 19:17
    lelo33
    Poziom 9  

    Witam , mam podobny problem z tym że u mnie pobór prądu przy zamkniętym samochodzie wynosi 12mA (miernik wpięty między masową klemę i ustawiony na zakres 200m, wynik - 01.2)Audi A4 B5 -> Dziwny proces rozładowywania akumulatora..
    Przy otwartym samochodzie wynik ten sam :
    Audi A4 B5 -> Dziwny proces rozładowywania akumulatora..
    Jedynie przy pierwszym podłączeniu pokazał 81mA (08.1) ale po ok dwóch minutach spadł na 12mA. Akumulator sprawny, ładowanie przy obciążeniu (światła, podgrzewanie tylnej szyby i nawiew ) 14.02V - 14.37V.

    Audi A4 B5 -> Dziwny proces rozładowywania akumulatora..
    A mimo to po ok 4-5 dniach aku już nie daje rady odpalić, mimo tego że jest jeszcze nowy ( ma ok 8 miesięcy).
    Zazwyczaj dzieje się to przy deszczowej pogodzie jak auto stoi. Nie jest to częste bo przez około dziesięć miesięcy stało mi się to 4 razy, ale jest to uciążliwe bo jak postoi samochód kilka dni to nie wiem czy odpali...
    Na co zwrócić uwagę ? gdzie szukać przyczyny ?

    2
  • #14 07 Mar 2015 19:42
    KUBASseat
    Poziom 7  

    Witam

    U mnie problemem był navi w bagażniku, ona podkradała prąd, odłączyłem ja i jest spokój

    1
  • #15 07 Mar 2015 21:19
    lelo33
    Poziom 9  

    Ja nie mam navi, a radio jest podłączone po zapłonie więc też odpada.

    0
  • #16 08 Mar 2015 00:08
    gawlo235
    Poziom 19  

    Kiedyś miałem podobną usterkę , przyczyną była pęknięta sprężyna w przekaźniku.

    0
  • #17 08 Mar 2015 10:13
    lelo33
    Poziom 9  

    gawlo235 napisał:
    Kiedyś miałem podobną usterkę , przyczyną była pęknięta sprężyna w przekaźniku.

    A możesz podać konkretniej w którym ?

    0
  • #18 08 Mar 2015 12:27
    gawlo235
    Poziom 19  

    To był mercedes 124 . Pozostaje wyjmować po kolei i patrzeć czy obciążenie znika? Oprócz tych nad pedałami kierowcy jest jeszcze kilka takich główniejszych przekaźników w skrzynce ecu na podszybiu.

    0
  • #19 08 Mar 2015 17:43
    lelo33
    Poziom 9  

    O to chodzi że u mnie obciążenie jest małe, jedyne możliwe testy jakie przychodzą mi do głowy to sprawdzenie aku u mechanika i poczekać na deszczową pogodę i sprawdzić jeszcze raz obciążenie.
    Pytanie do posiadaczy audi a4 b5, czy u was aku jest jakoś osłonięty ? bo u mnie nie i myślę że może to mieć wpływ bo podczas deszczy może lać na niego woda z kratki pod szybą.

    0
  • #20 08 Mar 2015 19:33
    gawlo235
    Poziom 19  

    Jak miałem audi b5 aku fabrycznie nie było niczym osłonięte. jak maska zamknięta to deszcz nigdy nie zalewał akumulatora. Jak masz możliwość to zamień akumulator z innego auta. Możesz odpiąć też klemę na czas tych kilku dni gdy auto nie używane. Jak "siądzie" prąd przy odpiętej klemie to wiadomo co.

    0
  • #21 09 Mar 2015 18:07
    lelo33
    Poziom 9  

    No właśnie w tym problem że nie jest osłonięty, dzisiaj polałem troszkę wody na przednią szybę i okazało się że woda dostaje się do aku przez otwory w podszybiu, ale nie mam pewności że to przyczyna. Na razie przysłoniłem go kawałkiem plastiku. Jutro odłączę masową klemę i przez kilka dni będę codziennie mierzył napięcie.

    0
  • #22 10 Maj 2015 11:46
    gąsior
    Poziom 9  

    Witam,

    Przyłączam się do tematu. Audi A2 z 2001 r. - podczas dużej ulewy auto nie odpala (rozładowany aku). Rzecz dziwna dzieje się także podczas mycia (myjnia bezdotykowa), ponieważ po wyjechaniu pojawiają się kontrolki od ładowania (powyżej ~2000 obr), wyłącza się wspomaganie i pojawia się EPC i checkengine. Dodatkowo po przejechaniu kilku metrów i zwiększeniu obrotów (oczywiście bez wspomagania, podczas jazdy) pojawia się wykrzyknik, wskazówki się zatrzymują w miejscu (np na 3000obr i 40km/h) i np. nie można otwierać szyb ele. Szyby i wskazówki wracają do normalności, kiedy prędkość spadnie poniżej tej, na której zatrzymała się wskazówka, cała reszta po WYŁ i WŁ silnika, lecz tylko do ponownego przygazowania (jw.).
    Rozwiązaniem tego jest wyczekanie aż wyschnie wszystko, ale nie oszukujmy się - to nie rozwiązanie. Dodatkowo taki zabieg kosztuje mnie wymianę żarówek od świateł mijania. Akumulator jest nowy...

    Pytanie moje, gdzie może uciekać prąd podczas takiej wilgoci, AKU jest w bagażniku, także nie ma opcji, że jest zalewany. Czy gdzieś robi się zwarcie czy może jest gdzieś problem z masą??

    4