Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Nadmierne grzanie się komutatora.

borkow1 17 Cze 2009 18:03 2356 23
  • #1 17 Cze 2009 18:03
    borkow1

    Poziom 12  

    Witam
    Szukam najlepszych jakościowo komutatorów. Cena nie gra roli, mogą być bardzo drogie, aby tylko wytrzymywały duże obciążenia. Do chwili obecnej używałem "miko" czy jakoś tak i bardzo szybko się przegrzewały. Modernizacja wentylacji odpada. Silnik jest na 110V o mocy 2000W i jest mocno obciążony. Możecie coś doradzić? Stoję z robotą a termin blisko.

    Przecież to oczywiste, że masz problem...Popraw tytuł, ale wcześniej zapoznaj się z p. 11 i 11, 1 regulaminu.
    [Akrzy]

    0 23
  • #2 17 Cze 2009 18:13
    retrofood
    Moderator

    Nie rozumiem.
    Kiedyś obsługiwałem kilka silników 220V DC o mocy 17 kW i nie miałem żadnych problemów z komutatorami. Ty może szczotkami ich psujesz? Albo są źle ustawione? Szkoda, że już tam nie pracuję, bo bym zajrzał co to za komutatory.

    0
  • #3 17 Cze 2009 18:41
    borkow1

    Poziom 12  

    Szczotki są zużyte dopiero w 30% a ustawia komutatory fachowiec. Być może robi coś źle ale facet robi w tym już długie lata. Wcześniej w silniku były oryginalne komutatory i z powodu długiego średnio 6-cio miesięcznego użytkowania pod dużym obciążeniem po trzy do pięciu godzin dziennie zaczęły iskrzyć i silnik stracił moc. Teraz dzieje się tak po dwóch godzinach. Stawiam na słabe komutatory.

    0
  • #4 17 Cze 2009 18:52
    prz
    Poziom 20  

    Może być wina szczotek a w zasadzie materiału z jakiego są wykonane. Bez przesady, żeby po 2h komutator szlag trafił. U mnie pracuje silnik 500kW DC nieraz na 3 zmiany i problemy jakie są to sposób przewietrzania/gromadzenia pyłu ze szczotek ale to inna para kaloszy. Ja bym obstawiał szczotki/ustawienie szczotkotrzymaczy. Odezwij się do firmy electrocarbon - posiadają i szczotki i komutatory.

    0
  • #5 17 Cze 2009 19:08
    Jacek79
    spec od auto-elektro

    A co się z nimi dzieje? Wypala go, jak jak tak to równomiernie, czy jedne działki mniej, drugie bardziej, czy robi sie błękitnawy, a może go rozsadza?

    1
  • #7 17 Cze 2009 20:07
    borkow1

    Poziom 12  

    Problem dotyczy czterech silników z których dwa są miesięczne a dwa półroczne więc szczotki odpadają. Przyszło lato i szlag je trafił bo te starsze w zimę działały OK. Wypalają się nierównomiernie, jedne działki mniej, drugie bardziej i robi sie błękitnawy. Nie rozsadza go. Jeden z komutatorów był wymieniony i był przetoczony i to ten działał 2h.

    0
  • #9 17 Cze 2009 20:21
    borkow1

    Poziom 12  

    Trochę są, dlatego chcę tam zamontować komutatory z najwyższej półki. Nie wiem jedynie skąd je wziąść.

    0
  • #10 17 Cze 2009 20:27
    prz
    Poziom 20  

    Jak pisałem skontaktuj się z firmą Electrocarbon. Na proces komutacji duży wpływ ma ustawienie szczotkotrzymaczy. I jak wygląda sprawa prądów/sterowania silnikiem ? O ile jest przeciążony??

    0
  • #11 17 Cze 2009 20:38
    borkow1

    Poziom 12  

    prz napisał:
    Jak pisałem skontaktuj się z firmą Electrocarbon. Na proces komutacji duży wpływ ma ustawienie szczotkotrzymaczy. I jak wygląda sprawa prądów/sterowania silnikiem ? O ile jest przeciążony??

    Bardzo dziękuję za namiar, na pewno skorzystam. Jestem laikiem i proszę napisz jaśniej co rozumiesz pod pojęciem "prądów/sterowania" bo jeżeli chodzi o napięcie i moc to ująłem to u góry a sterowanie to wyłącznie zwykły włącznik. Przeciążony jest o około 40 do 60%

    0
  • #12 17 Cze 2009 20:40
    GBW
    Poziom 28  

    Radzę pomierzyć prądy i skontaktować się z firmą www.elektrocarbon.pl oni dobiorą odpowiedni komutator i szczotki. Jeżeli silnik jest przeciążony to trzeba będzie zastosować większy komutator. Myślę, że te silniki są po prostu za małe, ponieważ nowe padły po miesiącu.
    Jeszcze jedno , czy napięcie zasilające nie jest za niskie?

    0
  • #13 17 Cze 2009 20:47
    borkow1

    Poziom 12  

    Silnik ma moc ok. 2000W a transformator ma 3000W czyli nie powinno być kłopotu z napięciem.

    0
  • #14 17 Cze 2009 21:33
    prz
    Poziom 20  

    Jakbyś podał tzp silnika/producenta to może udałoby się coś jeszcze wycisnąć. Napięcie/prąd silnika jakie są różnice między tabliczką znamionową a rzeczywistością. Wzbudzenie?Jego parametry? Wszystko powinno być na silniku. Jak przeciążony 60% to raczej wymiana silnika na większy.

    0
  • #15 17 Cze 2009 21:40
    borkow1

    Poziom 12  

    I w tym jest problem. Silnik jest z Meksyku i oprócz napięcia i częstotliwości nic na nim nie ma. Tak to bym kupił sobie z 10 na zapas i po kłopocie. A może wiesz kto robi silniki na zamówienie?

    0
  • #16 17 Cze 2009 22:43
    prz
    Poziom 20  

    hmmmm.Przy silniku prądu stałego nie ma częstotliwości...Co do silników na zamówienie...Raczej nieopłacalne - koszt + czas. Próba zastąpienia innym ?
    Co jest między autotransformatorem a silnikiem?? Były robione pomiary na silniku ( prąd i napięcie )?

    0
  • #17 18 Cze 2009 08:07
    retrofood
    Moderator

    Tu zaczyna w grę wchodzić zbyt dużo niewiadomych. Myślę, że czas najwyższy sciągnąć na miejsce elektryka z wyższej półki i poczekać na jego opinię.
    Jestem na 95% przekonany, że komutator jest w porzadku, a szkodzą mu inne czynniki.

    0
  • #18 18 Cze 2009 08:26
    GBW
    Poziom 28  

    retrofood napisał:
    Tu zaczyna w grę wchodzić zbyt dużo niewiadomych. Myślę, że czas najwyższy sciągnąć na miejsce elektryka z wyższej półki i poczekać na jego opinię.
    Jestem na 95% przekonany, że komutator jest w porzadku, a szkodzą mu inne czynniki.

    Zgadzam się z kolegą, skoro dwa nowe silniki zakończyły żywot po miesiącu to obawiam się iż silniki są za małę lub napięcie jest za niskie przy obciążeniu. To że transformator jest 1,5 raza większy od mocy znamionowej silnika to nic nie znaczy.[b]ZMIERZYĆ PRĄD I NAPIĘCIE OBCIĄŻONEGO silnika i wszystko będzie wiadomo.

    0
  • #19 18 Cze 2009 08:38
    Jacek79
    spec od auto-elektro

    A może by dał foto szczotek które pracowały? Zobaczymy czy czoła nie są postrzępione, jak się żużywają, czy nie pojawioa się na nich charaktrestyczny żółty nalot.

    0
  • #20 18 Cze 2009 13:38
    borkow1

    Poziom 12  

    Dziś wysłałem ekspresem silniki do Ciechanowa do dobrego fachowca i mam diagnozę. Komutator miał mocowania przewodów na haczyki i jest to podobno przy dużych obciążeniach bardzo awaryjne. Wymieniłem komutatory na takie które tych haczyków nie mają i w poniedziałek wszystko sie wyjaśni. Do tego sprawdzę jeszcze prądy pod obciążeniem.

    0
  • #21 18 Cze 2009 16:15
    prz
    Poziom 20  

    Obowiązkowo pomiar prądu/napięcia na silnik. Foto szczotek mile też byłoby widziane. Mam do czynienia z silnikami DC i to o wiele większej mocy ale takiego tempa wykańczania nie spotkałem.

    0
  • #22 18 Cze 2009 16:33
    borkow1

    Poziom 12  

    Wszystko w poniedziałek i bardzo dziękuję za radę.

    0
  • #23 18 Cze 2009 19:12
    12robert12
    Poziom 28  

    ja napiszę od siebie że u mnie był 4 razy przezwajany silnik 63kW DC po przyśpieszeniu jego pracy ( praca tego silnika polegała na szybkim rozpędzeniu i wykonaniu np. 400 obrotów, zachamowaniu i kręceniu w drugą stronę, i tak tysiące razy na dobę) średnio wytrzymywał 1 miesiąc.

    Problem rozwiązany po wymianie silnika na 100kW, teraz śmiga i nie przegrzewa się.

    ja bym nie podejrzewał komutatorów tylko jakość szczotek, trzeba je dotrzeć, komutator też trzeba czyścić. Przeczytaj instrukcję obsługi silników DC Siemens

    Pozdrawiam,

    0
  • #24 18 Cze 2009 19:15
    Jacek79
    spec od auto-elektro

    Może ma mieć szczotki węglowe a stosują miedziografitowe, albo na odwrót?

    0