Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zbyt niskie ciśnienie gazu - wielozawór na butli

mzuber 18 Jun 2009 07:47 27460 13
  • #1
    mzuber
    Level 13  
    Mój problem wygląda następująco:

    Po przełączeniu na gaz przełącza z powrotem na benzynę. Podłączyłem komp pod sterownik i wyszło za niskie ciśnienie gazu. Sprawdziłem filtr fazy ciekłej, przeczyściłem reduktor i dalej to samo.
    Ciśnienie 0,65 bara - a jak przełączę na gaz to spada do 0,5 i przełącza z powrotem na benzynę.

    Obstawiam że to wielozawór - pewnie coś się przyblokowało.

    Myślę że przyblokowany wielozawor przepuszcza trochę gazu, ale jego ciśnienie jest za małe i komp odłącza gaz.

    Miał ktoś podobny problem ?
  • #2
    manio123
    Level 34  
    Próbowałeś regulować reduktorem? Wygląda to raczej na uszkodzenie reduktora. Gdyby to była tylko sprawa małej przepustowości wielozaworu czy zaworu elektromagnetycznego , to statycznie byś miał normalne ciśnienie a dopiero po przejściu na gaz ciśnienie spada.
  • #3
    mzuber
    Level 13  
    Samochód cały czas na benzynie (bo po przełączeniu na gaz wraca na benzynę).

    Regulacja ciśnienia śrubką reduktora silver nic nie daje czy śrubka odkręcona na max w lewo czy w prawo to ciśnienie takie samo 0,6 - 0,7 bar.

    A po przejściu na gaz spada do 0.5 bara (zaświeca się czerwona wartość ciśnienia w aplikacji) i wraca na benzynę.

    Testowałem wymontowany reduktor w domu - jak dałem 12V na cewkę i dmuchałem w rurkę dolotu gazu to powietrze przechodziło przez filtr i przez cały reduktor do rurki wylotowej.

    P.S.
    Jak można sprawdzić czy odpowiednie ciśnienie dochodzi do reduktora z wielozaworu ? Jakbym to wiedział to wiadomo gdzie leży przyczyna - czy to coś z reduktorem (głowicą w nim) czy to sprawka wielozaworu i nim trzeba się zająć.
    Attachments:
  • #4
    Toudi_E39
    Level 13  
    Jeżeli chodzi o reduktor Silver, to była seria wadliwych tłoczków głównych (ten element w środku reduktora, głowica którą dociska sprężyna.) Wada poległa na tym, że jest tam taki "gumowe coś", które pod wpływem ciśnienia gazu wyskakuje z głowiczki i nie pozwala prawidłowo podawać gazu.
    Były różne patenty naprawy tego, jedni przyklejali tę gumkę, inni wymieniali na nową, ale problem tak na prawdę, na stałe, ustępował po wymianie całego elementu.
  • #5
    gimak
    Level 40  
    mzuber, tak jak kolega wyżej sugerował to jest sprawa reduktora, a nie wielozaworu. Tego reduktora nie znam, ale reduktor wg mnie można sprawdzić czy reguluje przez podłączenie na wejście powietrza pod ciśnieniem np. 2.5atm (bara) i sprawdzić co daje na wyjściu oraz jak reaguje na kręcenie śrubami.
  • #6
    mzuber
    Level 13  
    Nie mam warsztatu i nie mam niestety możliwości sprawdzenia w ten sposób reduktora :(

    Spróbuje dzisiaj wymontować jeszcze raz reduktor, wyciągnąć tą głowicę i zobaczyć czy ta nieszczęsna gumka jest na swoim miejscu.
    Tylko nie wiem gdzie powinna być jak wypadła, i jak ją zabezpieczyć przed wypadaniem przynajmniej tymczasowo.

    Może ma ktoś wiedzę jak to zrobić ?

    P.S.
    A odnośnie ciśnienia podawanego z butli na reduktor - to zastanawiam się nad takim sposobem - odkręcam filtr fazy ciekłej (przed reduktorem), i podaje napięcie na cewkę wielozaworu.

    Tylko jak poznać na oko czy lecącego gazu jest wystarczająco ? (czy nic go częściowo nie blokuje na wielozaworze)
  • #7
    gimak
    Level 40  
    mzuber wrote:
    Nie mam warsztatu i nie mam niestety możliwości sprawdzenia w ten sposób reduktora :(

    P.S.
    A odnośnie ciśnienia podawanego z butli na reduktor - to zastanawiam się nad takim sposobem - odkręcam filtr fazy ciekłej (przed reduktorem), i podaje napięcie na cewkę wielozaworu.

    Tylko jak poznać na oko czy lecącego gazu jest wystarczająco ? (czy nic go częściowo nie blokuje na wielozaworze)

    Do takiego eksperymentu na upartego wystarczy ciśnienie z koła zapasowego.
    Po odkręceniu filtra fazy ciekłej i po podaniu napięcia na wielozawór poleci ciekły gaz, który będzie gwałtownie parował i szronił, nadal nic nie będziesz wiedział, a ryzykujesz małe bum....
  • #8
    mzuber
    Level 13  
    Czy jak zakręcę ręczny zawór na wielozaworze to bez problemu
    mogę odkręcić trzpień i sprawdzić (przeczyścić) tą gumkę ?
  • #9
    mzuber
    Level 13  
    Wpadłem jeszcze na taki pomysł:

    Odkręcam rurkę gazową od filtra fazy ciekłej, zaciskam na nią ciśnieniowy wąż gumowy i podłączam do miernika. Puszczam gaz z butli (ręcznie uruchamiam elektrozawór na wielozaworze) i odczytuje na mierniku.

    Czy takie coś da się zrealizować ?
    Jakiego miernika trzeba użyć ?
    Ile powinno wynosić ciśnienie ?
  • #10
    gimak
    Level 40  
    mzuber wrote:
    Czy jak zakręcę ręczny zawór na wielozaworze to bez problemu
    mogę odkręcić trzpień i sprawdzić (przeczyścić) tą gumkę ?

    Wielozawór rozbierałem ponad 10 lat temu, więc dokładnie nie pamiętam, ale na chłopski rozum zawór ręczny powinien być pierwszy, a później elektrozawór, więc powinno się dać, ale niech wypowiedzą się fachowcy.

    mzuber wrote:
    Wpadłem jeszcze na taki pomysł:

    Odkręcam rurkę gazową od filtra fazy ciekłej, zaciskam na nią ciśnieniowy wąż gumowy i podłączam do miernika. Puszczam gaz z butli (ręcznie uruchamiam elektrozawór na wielozaworze) i odczytuje na mierniku.

    Czy takie coś da się zrealizować ?
    Jakiego miernika trzeba użyć ?
    Ile powinno wynosić ciśnienie ?

    Powinno się dać, tylko dobrze trzeba zacisnąć połączenia na rurce i na manometrze (mierniku). Jakie ciśnienie - nie mierzyłem, ale można się spodziewać powyżej 3.5 bara (atm), bo na tyle jest w reduktorze Prinsa ustawiony zawór bezpieczeństwa i parę razy mi zadziałał (jak reduktor szwankował). Ciśnienie w butli będzie zmienne, zależy od temperatury gazu w butli i jego składu. O ciśnieniu decyduje głównie propan (jego prężność w danej temperaturze). Jeżeli w zimie przy temperaturze poniżej 0*C w butli będzie sam butan (może się tak zdarzyć) to nadciśnienie w butli będzie zerowe.
  • #11
    mzuber
    Level 13  
    No to prawie wszystko jasne, tylko pozostaje jeszcze pytanie czy można to na przykład zrobić testerem do pomiaru ciśnienia sprężania na cylindrach - fotka (taki akurat posiadam - skala w barach od 3 do 20) czy też ten się nie nadaje i trzeba użyć jakiegoś innego miernika przeznaczonego specjalnie do gazu ?
    Attachments:
  • #12
    gimak
    Level 40  
    Zwykły manometr wystarczy. Ten na fotografii ma za duży zakres. Wystarczy o zakresie 0 - 6bar, max do 10bar
  • #13
    mzuber
    Level 13  
    Wykręciłem dziś reduktor, sprawdziłem głowice i wszystkie gumki.
    Wszystko cacy.

    No to jutro będę musiał sprawdzić to ciśnienie z butli.
  • #14
    mzuber
    Level 13  
    Dzisiaj z rana zakręciłem reduktor na swoje miejsce, rozgrzałem autko
    i...

    ... i zadziałało !!!

    Czyli nie znajduje innego wytłumaczenia niż wspomniana przez kolegów wyżej gumka w głowicy.