Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zbyt niskie ciśnienie gazu - wielozawór na butli

18 Jun 2009 07:47 22225 13
  • Level 13  
    Mój problem wygląda następująco:

    Po przełączeniu na gaz przełącza z powrotem na benzynę. Podłączyłem komp pod sterownik i wyszło za niskie ciśnienie gazu. Sprawdziłem filtr fazy ciekłej, przeczyściłem reduktor i dalej to samo.
    Ciśnienie 0,65 bara - a jak przełączę na gaz to spada do 0,5 i przełącza z powrotem na benzynę.

    Obstawiam że to wielozawór - pewnie coś się przyblokowało.

    Myślę że przyblokowany wielozawor przepuszcza trochę gazu, ale jego ciśnienie jest za małe i komp odłącza gaz.

    Miał ktoś podobny problem ?
    Trendy 2021 w branży Internetu rzeczy [Webinar 02.07.2021, g.12.00]. Zarejestruj się za darmo
  • Level 34  
    Próbowałeś regulować reduktorem? Wygląda to raczej na uszkodzenie reduktora. Gdyby to była tylko sprawa małej przepustowości wielozaworu czy zaworu elektromagnetycznego , to statycznie byś miał normalne ciśnienie a dopiero po przejściu na gaz ciśnienie spada.
  • Level 13  
    Samochód cały czas na benzynie (bo po przełączeniu na gaz wraca na benzynę).

    Regulacja ciśnienia śrubką reduktora silver nic nie daje czy śrubka odkręcona na max w lewo czy w prawo to ciśnienie takie samo 0,6 - 0,7 bar.

    A po przejściu na gaz spada do 0.5 bara (zaświeca się czerwona wartość ciśnienia w aplikacji) i wraca na benzynę.

    Testowałem wymontowany reduktor w domu - jak dałem 12V na cewkę i dmuchałem w rurkę dolotu gazu to powietrze przechodziło przez filtr i przez cały reduktor do rurki wylotowej.

    P.S.
    Jak można sprawdzić czy odpowiednie ciśnienie dochodzi do reduktora z wielozaworu ? Jakbym to wiedział to wiadomo gdzie leży przyczyna - czy to coś z reduktorem (głowicą w nim) czy to sprawka wielozaworu i nim trzeba się zająć.
    Attachments:
  • Level 13  
    Jeżeli chodzi o reduktor Silver, to była seria wadliwych tłoczków głównych (ten element w środku reduktora, głowica którą dociska sprężyna.) Wada poległa na tym, że jest tam taki "gumowe coś", które pod wpływem ciśnienia gazu wyskakuje z głowiczki i nie pozwala prawidłowo podawać gazu.
    Były różne patenty naprawy tego, jedni przyklejali tę gumkę, inni wymieniali na nową, ale problem tak na prawdę, na stałe, ustępował po wymianie całego elementu.
  • Level 39  
    mzuber, tak jak kolega wyżej sugerował to jest sprawa reduktora, a nie wielozaworu. Tego reduktora nie znam, ale reduktor wg mnie można sprawdzić czy reguluje przez podłączenie na wejście powietrza pod ciśnieniem np. 2.5atm (bara) i sprawdzić co daje na wyjściu oraz jak reaguje na kręcenie śrubami.
  • Level 13  
    Nie mam warsztatu i nie mam niestety możliwości sprawdzenia w ten sposób reduktora :(

    Spróbuje dzisiaj wymontować jeszcze raz reduktor, wyciągnąć tą głowicę i zobaczyć czy ta nieszczęsna gumka jest na swoim miejscu.
    Tylko nie wiem gdzie powinna być jak wypadła, i jak ją zabezpieczyć przed wypadaniem przynajmniej tymczasowo.

    Może ma ktoś wiedzę jak to zrobić ?

    P.S.
    A odnośnie ciśnienia podawanego z butli na reduktor - to zastanawiam się nad takim sposobem - odkręcam filtr fazy ciekłej (przed reduktorem), i podaje napięcie na cewkę wielozaworu.

    Tylko jak poznać na oko czy lecącego gazu jest wystarczająco ? (czy nic go częściowo nie blokuje na wielozaworze)
  • Level 39  
    mzuber wrote:
    Nie mam warsztatu i nie mam niestety możliwości sprawdzenia w ten sposób reduktora :(

    P.S.
    A odnośnie ciśnienia podawanego z butli na reduktor - to zastanawiam się nad takim sposobem - odkręcam filtr fazy ciekłej (przed reduktorem), i podaje napięcie na cewkę wielozaworu.

    Tylko jak poznać na oko czy lecącego gazu jest wystarczająco ? (czy nic go częściowo nie blokuje na wielozaworze)

    Do takiego eksperymentu na upartego wystarczy ciśnienie z koła zapasowego.
    Po odkręceniu filtra fazy ciekłej i po podaniu napięcia na wielozawór poleci ciekły gaz, który będzie gwałtownie parował i szronił, nadal nic nie będziesz wiedział, a ryzykujesz małe bum....
  • Level 13  
    Czy jak zakręcę ręczny zawór na wielozaworze to bez problemu
    mogę odkręcić trzpień i sprawdzić (przeczyścić) tą gumkę ?
  • Level 13  
    Wpadłem jeszcze na taki pomysł:

    Odkręcam rurkę gazową od filtra fazy ciekłej, zaciskam na nią ciśnieniowy wąż gumowy i podłączam do miernika. Puszczam gaz z butli (ręcznie uruchamiam elektrozawór na wielozaworze) i odczytuje na mierniku.

    Czy takie coś da się zrealizować ?
    Jakiego miernika trzeba użyć ?
    Ile powinno wynosić ciśnienie ?
  • Level 39  
    mzuber wrote:
    Czy jak zakręcę ręczny zawór na wielozaworze to bez problemu
    mogę odkręcić trzpień i sprawdzić (przeczyścić) tą gumkę ?

    Wielozawór rozbierałem ponad 10 lat temu, więc dokładnie nie pamiętam, ale na chłopski rozum zawór ręczny powinien być pierwszy, a później elektrozawór, więc powinno się dać, ale niech wypowiedzą się fachowcy.

    mzuber wrote:
    Wpadłem jeszcze na taki pomysł:

    Odkręcam rurkę gazową od filtra fazy ciekłej, zaciskam na nią ciśnieniowy wąż gumowy i podłączam do miernika. Puszczam gaz z butli (ręcznie uruchamiam elektrozawór na wielozaworze) i odczytuje na mierniku.

    Czy takie coś da się zrealizować ?
    Jakiego miernika trzeba użyć ?
    Ile powinno wynosić ciśnienie ?

    Powinno się dać, tylko dobrze trzeba zacisnąć połączenia na rurce i na manometrze (mierniku). Jakie ciśnienie - nie mierzyłem, ale można się spodziewać powyżej 3.5 bara (atm), bo na tyle jest w reduktorze Prinsa ustawiony zawór bezpieczeństwa i parę razy mi zadziałał (jak reduktor szwankował). Ciśnienie w butli będzie zmienne, zależy od temperatury gazu w butli i jego składu. O ciśnieniu decyduje głównie propan (jego prężność w danej temperaturze). Jeżeli w zimie przy temperaturze poniżej 0*C w butli będzie sam butan (może się tak zdarzyć) to nadciśnienie w butli będzie zerowe.
  • Level 13  
    No to prawie wszystko jasne, tylko pozostaje jeszcze pytanie czy można to na przykład zrobić testerem do pomiaru ciśnienia sprężania na cylindrach - fotka (taki akurat posiadam - skala w barach od 3 do 20) czy też ten się nie nadaje i trzeba użyć jakiegoś innego miernika przeznaczonego specjalnie do gazu ?
    Attachments:
  • Level 39  
    Zwykły manometr wystarczy. Ten na fotografii ma za duży zakres. Wystarczy o zakresie 0 - 6bar, max do 10bar
  • Level 13  
    Wykręciłem dziś reduktor, sprawdziłem głowice i wszystkie gumki.
    Wszystko cacy.

    No to jutro będę musiał sprawdzić to ciśnienie z butli.
  • Level 13  
    Dzisiaj z rana zakręciłem reduktor na swoje miejsce, rozgrzałem autko
    i...

    ... i zadziałało !!!

    Czyli nie znajduje innego wytłumaczenia niż wspomniana przez kolegów wyżej gumka w głowicy.