Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dodawanie gazu silnikiem krokowym

nvcxq 18 Cze 2009 15:51 2338 18
  • #1 18 Cze 2009 15:51
    nvcxq
    Poziom 8  

    Witam!
    Chciałbym dodawać gazu w silniku do Mini Crossa:
    link_skasowałem
    za pomocą silnika krokowego podłączonego do portu LPT komputera. Z napisaniem odpowiedniego programu nie mam problemu. Interesuje mnie tylko w jaki sposób przymocować silnik krokowy do dźwigni gazu silnika mechanicznego oraz jak zrobić układ zasilania silnika krokowego, aby nie spalić portu LPT w komputerze?


    Proszę nie umieszczać linków do aukcji internetowych/plików tymczasowych itp. - Regulamin. Link skasowałem. [c_p]

    0 18
  • Pomocny post
    #2 18 Cze 2009 21:41
    arkady_pl
    Poziom 24  

    Co do sterowania to silnik krokowy możesz zasilać z portu poprzez tranzystory. Ja tak zrobiłem przy silniczku od stacji dyskietek 5,25", natomiast jeśli to ma byc jakiś ogromny to dasz większe tranzystorki :) Rezystor na bazie, kolktory na cewki, emitery na masę(zakłądam NPN).

    Co do mocowania to mocowanie jest wymuszane przez metodę przeniesienia siły z osi silnika na jakieś cięgno, które tam masz.

    Napewno będziesz musiał wyciąć jakąś blachę i do niej mocować silnik krokowy - a blachę gdzieć do obudowy.

    Nie pytam juz o celowośc tej konstrukcji.

    0
  • #3 19 Cze 2009 12:00
    nvcxq
    Poziom 8  

    1. Czy jakiś mały silnik krokowy np. ze stacji dyskietek wystarczy do poruszania dźwignią gazu?

    2. Czy sprężyna w dźwigni po prostu nie odepchnie tego silnika do tyłu?

    3. Jeżeli trzeba zastosować większy silnik to co z czym połączyć, aby sterować nim z LPT, a zasilać np. z akumulatora 12V?

    PORT LPT
    | | | |
    0 1 2 3

    TRANZYSTOR
    | | |
    E B C

    SILNIK KROKOWY
    | | | |
    A+ A- B+ B-

    DODATKOWE ZASILANIE
    | |
    + -

    4. Nie wiem czy dobrze przeczytałem, że aby wykonać krok w przód w silniku bipolarnym trzeba po kolei włączać zasilanie na pin 1, 2, 3, 4, a w tył 4, 3, 2, 1?

    5. Jaki silnik bipolarny możecie mi polecić np. ze strony
    http://www.silniki.pl/index.php?site=products&type=250
    Koszty nie mają dla mnie żadnego znaczenia. Zależy mi na dokładności kroku oraz na mocy.

    Jestem kompletnie zielony z elektroniki więc proszę o proste odpowiedzi np. połącz "0" od LPT z "E" w tranzystorze.

    0
  • Pomocny post
    #4 19 Cze 2009 12:27
    arkady_pl
    Poziom 24  

    nvcxq napisał:
    Jestem kompletnie zielony z elektroniki więc proszę o proste odpowiedzi np. połącz "0" od LPT z "E" w tranzystorze.

    Taki zielony to nie jesteś bo podałeś torchę oznaczeń i cos czytałeś o silnikach krokowych.

    nvcxq napisał:
    1. Czy jakiś mały silnik krokowy np. ze stacji dyskietek wystarczy do poruszania dźwignią gazu?

    Zalezy od sposobu przeniesienia napędu - rodzaju przekłądni i wielkości przełożenia. Wpływa to na szybkość zmian położenia dźwigni.

    nvcxq napisał:
    2. Czy sprężyna w dźwigni po prostu nie odepchnie tego silnika do tyłu?
    Przecież silnik umocujesz do obudowy tego urządzenia z dżwignią. Czemu ma odepchnąć? To juz prędzej silnik nie pociągnie jak xle dobierzesz mechanizmy.

    nvcxq napisał:
    3. Jeżeli trzeba zastosować większy silnik to co z czym połączyć, aby sterować nim z LPT, a zasilać np. z akumulatora 12V?
    Połaczyć trzeba tak samo, kwestia mocy silnika do wymaganego obciążenia. Czy wiesz już jakiej siły musisz użyć aby zmieniac położenie dźwigni? Jeśli nie to kup sobie taki rurkowy "niutonometr" (zapis fonetyczny) i zmierz.
    Potem zajmiesz się doborem mechanizmu sterującego.

    nvcxq napisał:
    4. Nie wiem czy dobrze przeczytałem, że aby wykonać krok w przód w silniku bipolarnym trzeba po kolei włączać zasilanie na pin 1, 2, 3, 4, a w tył 4, 3, 2, 1?

    Generalnie tak. Możesz jednak stosując między kroki zwiększyć płynność ruchu i moc silnika. Wówczas masz sekwencję 1, 1+2, 2, 2+3, 3, 3+4, 4, 4+1.....

    nvcxq napisał:
    5. Jaki silnik bipolarny możecie mi polecić np. ze strony
    http://www.silniki.pl/index.php?site=products&type=250
    Koszty nie mają dla mnie żadnego znaczenia. Zależy mi na dokładności kroku oraz na mocy.

    Zadam Ci pytanie: jaki młotek polecisz abym wbił gwóźdź?
    Najpierw wróc do punktu 3.


    Poza tym jak chcesz sam coś zmajstrować to największą radochę będziesz miał jak sam to wymyślisz - nawet jak będzie to Twoja pierwsza skopana konstrukcja.


    nvcxq napisał:
    Koszty nie mają dla mnie żadnego znaczenia.

    Kup sobie gotowca a budowanie odpuść - to moje zdanie.

    0
  • #5 19 Cze 2009 16:31
    nvcxq
    Poziom 8  

    Pojawił się problem, bo myślałem, że do tego silnika mechanicznego linka gazu jest przymocowana tak jak w samochodach, a jest tak jak na zdjęciu.
    Muszę więc zrobić mechanizm, aby silnik krokowy wyciągał kawałek linki do góry lub ją opuszczał z powrotem. Jeżeli ktoś ma pomysł jak to lepiej rozwiązać proszę o odpowiedź.

    Poza tym wciąż nie dowiedziałem się jak to wszystko połączyć. Załóżmy, że mam silnik krokowy i ma on cztery piny. W porcie LPT mam 8 pinów więc wykorzystam D0, D1, D2, D3. Chcę, aby silnik nie spalił płyty głównej komputera (czytałem o tym chyba nawet na Elektrodzie) dlatego żeby był zasilany np. z akumulatora.
    Co zrobić, aby jak włącze D0 to szedł prąd na 1. pin silnika tyle, że prąd nie z komputera tylko z akumulatora (zakładając, że ma on tyle samo Voltów co potrzebuje silnik).

    Co do zmierzenia siły dźwigni to ja jeszcze nawet nie mam tego silnika. Planujemy budowę gdzieś w środku wakacji więc pewnie temat będzie już zamknięty. Tylko najpierw chciałem wszystko zaplanować, dowiedzieć się itp.

    0
  • Pomocny post
    #6 19 Cze 2009 19:11
    arkady_pl
    Poziom 24  

    Najlepiej będzie gdy zastosujesz silnik krokowy, który będzie poruszał przekładnią ślimakową.

    Przekładnia ślimakowa zapewni samohamowność a jej przełożenie będzie na tyle duże, ze wystarczy słabszy silnik. Poza tym wzrośnie dokładność regulacji szczególnie potrzebna przy niskich obrotach.

    0
  • #7 19 Cze 2009 20:27
    nvcxq
    Poziom 8  

    W takim razie zastosuje przekładnię ślimakową. Poza tym jak już będę miał wszystkie części to wtedy będę myślał o mocowaniu. Na razie wciąż czekam na odpowiedź:

    nvcxq napisał:
    Załóżmy, że mam silnik krokowy i ma on cztery piny. W porcie LPT mam 8 pinów więc wykorzystam D0, D1, D2, D3. Chcę, aby silnik nie spalił płyty głównej komputera (czytałem o tym chyba nawet na Elektrodzie) dlatego żeby był zasilany np. z akumulatora.
    Co zrobić, aby jak włącze D0 to szedł prąd na 1. pin silnika tyle, że prąd nie z komputera tylko z akumulatora (zakładając, że ma on tyle samo Voltów co potrzebuje silnik).


    Drugie i już chyba ostatnie pytanie dotyczy parametrów silnika. Co oznaczają liczby takie jak:
    - Rezyst. [Ω] - lepiej jak większa czy mniejsza?
    - Moment trzymania - to chyba moc silnika?
    - Bezwładność rotora - co to? lepiej jak większa czy mniejsza?
    - Indukcja - wtf???

    0
  • Pomocny post
    #8 19 Cze 2009 21:01
    arkady_pl
    Poziom 24  

    Poniżej schemacik dołączenia jednego pinu do cewki silnika.
    Dodawanie gazu silnikiem krokowym

    22-23-2041 - piny z portu PC.
    22-23-2021(X1-1) +zasilania
    22-23-2021(X1-2) -zasilania

    Masę portu LPT połącz z -zasilania układu.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Większa rezystancja = mniejszy prąd, mniejsze grzanie
    Moment trzymania - gdy silnik sie nie obraca i zasilisz go, to aby go obrucić musisz uzyc pewnej siły - bo on trzyma - to ta siła właśnie.
    Bezwładnośc - no chyba nie trzeba tłumaczyć. Co łatwiej poruszyć? Pociąg czy patyczek od lodów? Pociąg ma większą bezwładność od patyczka do lodów.

    resztę daruj sobie.

    0
  • #9 19 Cze 2009 21:12
    nvcxq
    Poziom 8  

    Tylko nie bardzo rozumiem co to jest SBC10 (L1). Te X1-1 i X1-2 podłączam do silnika czy akumulatora?

    0
  • Pomocny post
    #10 19 Cze 2009 21:16
    arkady_pl
    Poziom 24  

    cewka silnika. Spieszyłem się i wziąłem cokolwiek aby narysować.

    0
  • #11 19 Cze 2009 21:21
    nvcxq
    Poziom 8  

    Czyli jak dam prąd na pin portu LPT silnik wykona krok do przodu? A jak zrobić krok do tyłu?

    0
  • Pomocny post
    #12 19 Cze 2009 21:28
    arkady_pl
    Poziom 24  

    nvcxq napisał:
    Czyli jak dam prąd na pin portu LPT silnik wykona krok do przodu? A jak zrobić krok do tyłu?

    ŹLE!
    Nie wykona kroku do przodu tylko zasilisz cewkę nr 1.
    A to czy spowoduje to krok do przodu czy do tyłu zależy od stanu poprzedniego.

    Jeśli zasilałeś cewkę nr 2, to jeśli po niej zasilisz cewkę nr 1 to silnik obróci się w kierunku "A", jeśli zasilisz nr 3 to obróci się w kierunku "B".
    Co to jest lewo i prawo to rzecz względna.

    Sam podałeś sekwencję sterującą a w swojej wypowiedzi jesteś niekonsekwentny.

    0
  • #13 19 Cze 2009 21:42
    nvcxq
    Poziom 8  

    No bo właśnie nie wiem o co chodzi z tymi cewkami. Silnik krokowy podłączam 4 pinami (chyba nazywają się A+, A-, B+, B-).

    Nie wiem czy dobrze to rozumiem, ale do tej pory nigdy nie miałem do czynienia ani z silnikami krokowymi ani prawie wogóle z elektroniką:
    DLA 1. PINU PORTU LPT:
    1 od L1 ze schematu = A-
    2 od L1 ze schematu = A+

    DLA 2. PINU PORTU LPT:
    1 od L1 ze schematu = B-
    2 od L1 ze schematu = B+

    Gdy dam prąd na pierwszy pin LPT a potem na drugi silnik wykona krok.
    Gdy dam prąd na drugi pin LPT a potem na pierwszy silnik wykona krok w odwrotnym kierunku.

    0
  • Pomocny post
    #14 19 Cze 2009 21:47
    arkady_pl
    Poziom 24  

    Ten silnik wygląda, że ma dwie cewki.
    Weź miernik i dokonaj pomiarów.
    Czy możesz mi podać jakieś oznaczenia?

    Bo jeśli masz dwie cewki to może być potrzebny układ odwracania zasilania.

    0
  • #15 19 Cze 2009 21:58
    nvcxq
    Poziom 8  

    nvcxq napisał:
    Załóżmy, że mam silnik krokowy i ma on cztery piny.

    Nie mogę dokonać pomiarów ponieważ tak jak już pisałem silnik będę kupował gdzieś za miesiąc. Na razie chcę się po prostu dowiedzieć jak to wszystko połączyć. Najprawdopodobniej będzie to któryś ze strony:
    http://silniki.pl/index.php?site=products&type=250.
    Jednak jeżeli obsługa silnika z czterema pinami wymaga dodatkowej roboty mogę wybrać inny.

    0
  • #17 19 Cze 2009 22:41
    nvcxq
    Poziom 8  

    Wolałbym jednak nie korzystać z gotowego sterownika bo trochę dużo roboty i jeszcze trzeba go zaprogramować.

    Wybiorę silnik 4-cewkowy. Waham się pomiędzy modelami:
    http://silniki.pl/index.php?site=products&type=250&details=2539
    http://silniki.pl/index.php?site=products&type=250&details=2543
    Który z nich byłby mocniejszy i wogóle lepszy?

    I mam rozumieć, że takim silnikiem mógłbym sterować przez układ z Twojego schematu za pomocą sekwencji A, B, C, D lub D, C, B, A albo tej dokładniejszej A, A+B, B, B+C, C, C+D, D i odwrotnie?

    0
  • Pomocny post
    #18 19 Cze 2009 22:55
    arkady_pl
    Poziom 24  

    Ja bym się nie decydował na budowanie własnego driver'a aby zaoszczędzić 30zł. Tutaj masz przygotowany dobry układ, spełniający Twoje oczekiwania.

    Zobacz instrukcja
    http://www.silniki.pl/download/suc63_v2_instr.pdf

    Podłączasz silnik i sterujesz go sygnałami:
    - zegar(zrób krok)
    - kierunek
    - czy ma stosować między kroki

    Nie musisz o niczym myśleć, o żadnej sekwencji sterującej itp. Masz gotowy sterownik.
    Podajesz tylko impulsy.

    cytat: "i mam rozumieć, że takim silnikiem..."
    tak oczywiście.

    cytat: "Który z nich"
    Ja bym wybrał ten o mniejszym prądzie: 39BYGH603

    0
  • #19 19 Cze 2009 23:07
    nvcxq
    Poziom 8  

    Przeczytam tą instrukcję i może się zdecyduję na gotowy sterownik. Na razie wielkie dzięki za pomoc. Temat uważam za zamknięty 8). Pozdrawiam!

    0