Przepraszam Cię bardzo, ale chyba żartujesz. W jaki sposób sprężarka będąca w znakomitej większości przypadków eksploatowana w pomieszczeniach jest narażona na niższe temperatury niż silnik samochodu przebywający w zimie na zewnątrz?
Od 10 lat odpowiedzi "fachowców" z tego wątku wprowadzają w błąd kolejne rzesze użytkowników sprężarek.
Do sprężarek leje się oleje klasy L-DAA czyli oleje z dodatkami przeciwkorozyjnymi! Główny wróg sprężarek to woda (kondensat), który powoduje zużycie korozyjne elementów sprężarki. No ale "lej cokolwiek byle tłuste"... Kultura techniczna rodem z SKR albo PGR schyłkowego PRL.
A po co? Zwykły silnikowy o klasie lepkości np 15W40
Do silnika silnikowy .do sprezarek -sprezarkowy a do smazenia po frytkach jak dla Ciebie! :spoko:
Dodano po 1 [minuty]:
Jacek79 wrote:
Możesz też wlać ATF, generalnie jakiekolwoek coś tłustego.
Slonecznikowy,rzepakowy tez tlusty !
Dodano po 1 [minuty]:
ZX-10R wrote:
Od 10 lat odpowiedzi "fachowców" z tego wątku wprowadzają w błąd kolejne rzesze użytkowników sprężarek.
Do sprężarek leje się oleje klasy L-DAA czyli oleje z dodatkami przeciwkorozyjnymi! Główny wróg sprężarek to woda (kondensat), który powoduje zużycie korozyjne elementów sprężarki. No ale "lej cokolwiek byle tłuste"... Kultura techniczna rodem z SKR albo PGR schyłkowego PRL.
Proszę nie zgłaszać tematu archiwalnego!
Kolega @ZX-10R napisał szczerą prawdę. Dobór właściwego oleju do danego zastosowania jest niezwykle ważny i lanie czegokolwiek byleby oleiste było to prosta droga do zniszczenia sprzętu. Podobnie jak przeświadczenie że olej który dostaliśmy w butelce razem z urządzeniem 15 lat temu, można swobodnie użyć. Nie można, bo olej degraduje mimo trzymania w oryginalnym opakowaniu!
A ktoś doradzi co do oleju do konkretnego kompresora? Mam kompresor Kaeser epc 1500-500 i powinienem według producenta lać olej do sprężarek tłokowych VDL150 który jednak kosztuje 130 zł za litr. Mi wchodzą 2 litry. co daje 260 zł. Mogę do mojej sprężarki wlać jakiś zamiennik? Znalazłem np olej o takim samym oznaczeniu z tym że innej firmy (ravenol VDL 150) Niestety na rynku polskim to chyba nie występuje. Ktoś doradzi?
Jeżeli olej spełnia tę samą normę i posiada te same parametry, może być zamieniony na produkt innego producenta. Warto się tu wczytać w karty charakterystyki oleju oryginalnego i zamiennika.
Nie zmieniałbym jednak klasy oleju. Bardzo zbliżone parametry ma np. VDL 100, produkowany przez Orlen (18 zł/litr), jednak już w wyższych temperaturach pracy ma znacząco odmienne parametry lepkościowe i mógłby uszkodzić kompresor. Mimo iż spełnia tę samą normę i ma podobne parametry pracy ekstremalnej.
Jako, że żyjemy w globalnej wiosce, kup produkt zza granicy, jeżeli jest problem z dostępnością w Polsce. Na rynku niemieckim ten olej jest już dostępny łatwiej.
Super. Dziękuję za odpowiedź. A czy z olejem sprężarkowym jest jak z samochodowym? Czyli należy go zmieniać co roku, czy liczą się motogodziny? Bo puki co to tą sprężarkę mam nieco nad wymiarową, czyli to co nabije to mi starczy na prawie tydzień więc 4 minuty pracy razy 52 tygodnie to ona będzie miała nakręcone może z 4 godziny czyli tyle co nic. Wychodzi mi jedna wymiana oleju na 10 lat.
Olej sprężarkowy jest inny niż olej silnikowy. W komorze cylindra nie zachodzi spalanie mieszanki paliwowej. Występuje tylko wzrost ciśnienia tłoczonego powietrza i tylko smarowanie pierścieni i tulei, panewek, korbowodu.
Nie o to pytałem. Może się źle wysłowiłem. Chodziło mi o to, czy olej w sprężarce się starzeje i należy go wymieniać co roku, czy wystarczy to robić co powiedzmy 5 lat.
Wynika z tego że sprężarka nie jest mocno eksploatowana. Ilość zebranego kondensatu i ubytek oleju w oczku kontrolnym może świadczyć o ilości przepracowanych godzin. Oczko powinno zawierać olej żółty. Jeśli jest szare świadczy o dużym zanieczyszczeniu oleju. Nie jest to aż tak ogromna ilość oleju by wymienić go raz na dwa lata. Ja opcjonalnie czasami w śrubie zlewowej montowałem magnes neodymowy by wychwycił opiłki w oleju.
Nie o to pytałem. Może się źle wysłowiłem. Chodziło mi o to, czy olej w sprężarce się starzeje i należy go wymieniać co roku, czy wystarczy to robić co powiedzmy 5 lat.
W sprężarkach liczy się ilość wypracowanych motogodzin.
W instrukcji eksploatacji twojej sprężarki, powinien być podany okres po jakim olej należy zmienić.
Nie mniej, z pracą urządzeń bywa różnie i nawet przy zachowaniu okresu wymiany, może coś pójść nie tak.
Należy regularnie kontrolować olej i jego poziom.
Jeżeli olej "znika" w czasie pracy, masz ślady oleju w kondensacie lub instalacji pneumatycznej, zaolejone filtry, sprężarka ma awarie związane z przegrzaniem itp. - Może być zasadne przeprowadzenie remontu, powiązane z wymianą oleju.
Dziękuję serdecznie za odpowiedź. Napisałem do producenta z zapytaniem o ową instrukcję i oczywiście są skłonni mi ją wysłać. Cena jaką sobie za nią życzą to 250 zł netto za wersję książkową i 280 zł netto za pdf. Lekko przesadzili. Szkoda było by mi się pozbyć takich pieniędzy na taką instrukcję.
A może ktoś z kolegów miał by instrukcję do sprężarek tłokowych Kaeser?
Dlaczego pytasz o sprezarke Keaser a nie jak w poscie Eihell Euro 2500 ? Przeciez Keaser to nie ta polka cenowa w porownaniu do Einhell .
Tu jest strona w DE Keaser i czy widzisz jakis podobny budowa model sprezarki tlokowej ?
https://www.kaeser.de/produkte/kolbenkompressoren/
Dlaczego pytasz o sprezarke Keaser a nie jak w poscie Eihell Euro 2500 ? Przeciez Keaser to nie ta polka cenowa w porownaniu do Einhell .
Tu jest strona w DE Keaser i czy widzisz jakis podobny budowa model sprezarki tlokowej ?
/
Piszę tu bo miałem zapytać wyłącznie o dobór oleju a ten temat wydał mi się najbardziej odpowiedni. Po co zakładać nowy. No i tak jakoś się potoczyło.
A czy widzę podobny budową model sprężarki? Nie rozumiem. podobny model do mojego kasera?
Pomijając normę i oczywista oczywistość że lejemy LDAA i tyle! aby utrzymać gwarancję co jest ważne 💪👈
...
Mamy też rozum który podpowiada nam że zastosowanie oleju silnikowego poprawnie dobranego da nam taki sam efekt 🤷 . Nie będę pisał jakiego i dlaczego uzasadniając parametry lepkościowe SAE i jakościowe API bo to mija się z celem a na epopeje nie mamy wszyscy czasu, sądzę jednak ogolnie, że 0W-40 do 5W-40 jest ok (akurat mam zimny garaż choć mozna by się pokusić o cieńszy film olejowy "30" co może być ryzykowne jednak lepiej 40 choć da troszkę większe opory ale da grubszy film olejowy i zakladam nie ulegnie zerwaniu) U mnie już ponad 2 lata sprężarka dwutłokowa z butlą niedużą bo 150L działa na 5W-40, a dedykowany LDAA to wlałem tylko na dotarcie. Jak bym teraz kupował to na 100% 0W-40
Proszę przekonajcie mnie że zastosowane w olejach silnikowych o resursach serwisowych 15 do 30tys km., pracujących w wysokiej tem. w dieslu dochodzących do nawet 700 stopni w przestrzeni cylindra posiadających wsadki z substancji takich jak estry, antydepresanty wiskozytory , antyutleniacze, stabilizatory pH, inne inhibitory i cholera wie co jeszcze nie nadają się do konstrukcji sprężarki posiadającej tłok pierścienie 😆itp. Nie no słabe to jest. Idąc tym tokiem myślenia to nic nie można niż dedykowane znormalizowane i opodatkowane. Przepraszam za sarkazm ale do picia to tylko butelkowana woda bo ta z kranu to nie bardzo 😉 niech nadejdzie 5 fala - hejtu . 😘
Dodano po 11 [minuty]:
zadam64 wrote:
Olej sprężarkowy jest inny niż olej silnikowy. W komorze cylindra nie zachodzi spalanie mieszanki paliwowej. Występuje tylko wzrost ciśnienia tłoczonego powietrza i tylko smarowanie pierścieni i tulei, panewek, korbowodu.
I pytanie który olej musi sprostać gorszym warunkom pracy Ldaa czy silnikowy? 🤷 i czy do gorszych warunków pracy dobiera się jakościowo gorszy czy lepszy olej i co się stanie jeśłi w sprężarce zastosujesz ... no ten lepszy silnikowy. Jeśli już jesteś na "kursie i ścieżce" doczytaj post do końca, jeśłi nie kup ldaa i bądz szczęśliwy!
Dodano po 3 [minuty]:
arturross wrote:
Nie o to pytałem. Może się źle wysłowiłem. Chodziło mi o to, czy olej w sprężarce się starzeje i należy go wymieniać co roku, czy wystarczy to robić co powiedzmy 5 lat.
Sensowna jest wymiana uzależniona od intensywności uzytkowania. Proces starzenia zachodzi nawet podczas kontaktu z powietrzem i karterem silnika przy małej intensywności uzytkowania sądzę że max 2 lata. Jednak w pracy cyklicznej znaleźć złoty środek na zasadzie obserwacji zuzycia, wyglądu klarowności zametnienia od wody .
Jacek79 wrote:
A po co? Zwykły silnikowy o klasie lepkości np 15W40
nieeeeeee W małych konstrukcjach często wchodzi 0.3 0.4 L nie jest to dużo zaznaczę że sprężenie butli 50L często nie spowoduje podgrzania oleju nawet nie jest on letni dlatego przy braku pompy i smarowaniu rozbryzgowym i w niskiej temperaturze częstych startów dobrze jest jest zastosować oleje o których pisze 0W lub 5W ponieważ są rzadsze w niskiej temperaturze i mają większe możliwości penetracji (sprężarka wiele czasu pracuje na cyklach start stop olej często jest zimny w odróżnieniu od głowicy która jest bardzo gorąca od podnoszącej się tem. sprężania . Dlatego sposób wykorzystania urządzenia ilość cykli pracy i ich nasilenie w czasie ma decydujące znaczenie i wpływ na proces zuzycia.
Zastosowanie gęstego oleju o specyfikacji sae początkowej powyżej 10 lub 15 to śmierć urządzenia na dzień dobry!.
Dodano po 9 [minuty]:
arturross wrote:
VDL150 który jednak kosztuje 130 zł za litr. Mi wchodzą 2 litry. co daje 260 zł.
Za 1L 😆😆😆 to jeśli zmienisz 2x częściej i wlejesz zwykły j.w. piszę to 😎 się ..... zatrze ? 🤦 Przecież zostanie Ci 100zl a olej i sprężarka będzie w stanie idealnym 💪👈
Dodano po 2 [minuty]:
Wybaczcie jeśli kogoś uraziłem ale czy na prawdę ktoś napisał że tylko LDAA 🥱
Odpowiedziałeś konkretnie i na temat. Kupiłem i zalałem olej Ravenol VDL 150 .Do dnia dzisiejszego sprężarka przepracowała około 18 godzin. Do tej chwili działa. Oleju nie ubywa, a separatory czyste. Oczko od oleju wskazuje że olej wymieniłem wczoraj.