Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

AWG 680 - zbyt szybkie wirowanie

eltrevor 22 Jun 2009 20:34 3192 3
  • #1
    eltrevor
    Level 9  
    W trakcie wirowania bęben obija się o ścianki pralki.
    Amortyzatory zawiozłem do serwisu - powiedzieli, że są OK.
    Zaprosiłem serwisanta do pralki:
    Sprawdził amortyzatory, silnik, prądnice tacho i moduł sterujący.
    I ... rozłożył ręce.
    Serwis autoryzowany twierdzi, że napraw będzie raczej nieopłacalna (jak poleciał moduł kontrolera silnika)
    Nie do końca jestem pewien tych kontroli podzespołów i postanowiłem sam się zabrać za naprawę (a przynajmniej diagnozę).

    W związku z tym mam parę pytań:
    Czy przy minimalnym ustawieniu szybkości na regulatorze pralka też powinna "skakać"? Czy sterownik silnika zapewnia miękki start, czy od razu wchodzi na wysokie obroty?

    Czy schemat poniżej jest OK:
    AWG 680 - zbyt szybkie wirowanie

    Na innym rysunku kontakty C4 i C5 powinny być zwarte na programatorze, a nie C5 i C6.
    AWG 680 - zbyt szybkie wirowanie



    Ale i tak u mnie w pralce nie widzę tego połączenia - czy to jest zmostkowane w programatorze?

    Nie znalazłem żadnej pozycji programatora, która zamykałaby kontakty D4 i D8. Także nie znalazłem pozycji, która zwiera kontaktu CO z L2 na złączu kontrolera (przechodzi przez E9 i B3 lub B4).

    (Przy okazji na schematach silnik zegara, bębna i kontakt L-1 kontrolera są oczywiście połączone do obwodu zasilającego L - punkt C2 programatora)

    Zrobiłem też schemat modułu kontrolera:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=6689685#6689685

    Co dalej powinienem sprawdzić?
  • #2
    zetfa
    Level 20  
    Beben nie ma skakac przy zadnych obrotach.To skakanie raczej nie ma nic wspolnego ze sterowaniem obrotami silnika.Czy podczas tych badań nie zapomniano zamontować którejs betonowej przeciwwagi na bebnie?Czy wszystkie ( sa 2 lub 4) spręzyny zawieszenia bębna u góry sa sprawne i na swoim miejscu? Start silnika do wirowania przy tego rodzaju modułach następuje dość szybko i raczej w module jest wszystko o.k.- chyba ze uszkodzony jest sam triak.
  • #3
    eltrevor
    Level 9  
    Uszkodzenie nastapiło (ujawniło się?) w czasie pracy, zanim sprawy wziął serwis w swoje ręce.

    Amortyzatory są wszystkie 4 - wysunięte ok 40% długości całkowitej w spoczynku. Jak ja mogę sprawdzić czy są sprawne?
    Wszytkie przeciwwagi są na miejscu - tj żadna nie wypadła na podłogę, bo pralki nikt nie zabierał z domu.

    Przy okazji, włączyłem wczoraj pralkę i okazało się, że silnie nie działa w ogóle ! W miedzy czasie moduł był zabrany przez serwisanta "do sprawdzenia", od tamtej pory nie uruchamiałem pralki aż do wczoraj. W tej sytuacji jestem bliski sprzedać ją na części... Chyba, że ktoś pomoże... ?

    Jeszcze może ostatnia próba:

    Czy zdarzyło się komuś uszkodzenie programatora na obwodach sterujacych silnikiem?

    Jakie powinno być wysterowanie linii R i L4 sterownika tak aby silnik pracował (t.j czy programator powinien trzymać obwody otwarte, czy zwierać je do linii CO)?

    Czy przy odwirowaniu zawsze ma znaczenie ustawienie regulatora obrotów? Nie zastanawiałem się nad tym wcześniej, ale wydaje się, że przy 120 obr / min to nawet uszkodzone amortyzatory nie powinny dawać takich objawów jak wybijanie blachy obudowy.

    Czy przy braku podłączonej prądnicy tacho - silnik ruszy choć na chwilę?
  • #4
    zetfa
    Level 20  
    Bez tacho silnik nie ruszy.Zabyt skapo opisane co wlasciwie bylo problemem-zrozumialem ze zbyt szybkie obroty silnika- to dość rzadkie.Ale jesli jak rozumiem silnik ruszał od razu na full, to na 99% bylo zwarcie w triaku sterującym (to ten przyklejony do radiatora- zazwyczaj BTB16,ale 12 też zdaje egzamin w razie potrzeby).Zazwyczaj ten triak milknie i ma przerwę.Niestety zwykle ma wewnątrz rezystor,lub diode i tego nie da sie sprawdzic bo ma rezystancje jak sprawny.Gdy ma przerwę, silnik wcale nie rusza,ale tu moze był wyjatek-zwarcie- to przyrząd powinien pokazać zero Ohm.Normalna rezystancja to ok.57-60 Ohm.Zbedne bylo wyjmowanie czujnika obrotow(tacho).Skakanie bebna to amortyzatory i sprężyny.Amortyzator musi przesuwać sie z oporem w całym zakresie i byc cały.Często amortyzatorom urywaja sie główki.Nic nie piszesz o sprężynach-musza byc cale,dobrze zaczepione - ale w niektorych pralkach jest tylko jedna mala, z tyłu bebna(np w Amice).Gdy sie ją wypnie lub sie urwie beben wali po obudowie.Sprawdż czy jest.Powodzenia

    [mod="mrhari"]
    Moderated By mrhari:

    Post był raportowany. Na forum proszę używać znaków diakrytycznych: ąśćź itd. Regulamin 15