Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik do ładowania akumulatorów - połączenie uzwojeń

kamel_w 23 Cze 2009 16:02 5592 17
  • #1 23 Cze 2009 16:02
    kamel_w
    Poziom 18  

    Witam!
    Chciałbym wykonać prostownik do ładowania akumulatorów. Zamierzam nim ładować aku samochodowe oraz kilka większych (np. 2x 165Ah - kombajn zbożowy). Ostatnio wykopałem transformator:
    Prostownik do ładowania akumulatorów - połączenie uzwojeń

    Prostownik do ładowania akumulatorów - połączenie uzwojeń

    Jak widać jest on całkiem sporych rozmiarów, uzwojenie pierwotne jest nawinięte drutem 0,75 mm, a wtórne 2,4 oraz 3mm. Wiem, że do naładowania akumulatora 12V potrzebne jest napięcie 14,4V, a do 24V ponad 26V. Dlatego chciałbym połączyć te uzwojenia, które są nawinięte drutem 3mm, otrzymując odpowiednio 19V AC dla aku 12V oraz 33V dla aku 24V. Wliczając spadek na mostku ok. 1,2V to i tak będzie za dużo. Przekopując forum natknąłem się na schemat:
    Prostownik do ładowania akumulatorów - połączenie uzwojeń.

    Umożliwia on regulację napięcia na stronie pierwotnej transformatora.
    Drodzy forumowicze proszę doradźcie mi, czy rozumuje w dobrą stronę, czy ten transformator nadawałby się do prostownika i czy układ ze schematu będzie z nim współpracował. Szczerze mówiąc jest to pierwszy mój projekt tego typu, nie chciałbym ubić akumulatorów po pierwszym ładowaniu.

    Pozdrawiam
    Kamil.

    0 17
  • #2 23 Cze 2009 16:27
    mr.Sławek
    Poziom 31  

    Sam transforamtor moze by sie i nadawal tylko te U sa takie nietypowe. Sproboj moze wyprostowac 15V, i tak bedzie za duzo ale mozna by zmniejszyc regulatorem ktory sie nada. :) A do akumulatora 24V wyprostuj 24V.

    0
  • #3 23 Cze 2009 16:33
    niutat
    Poziom 37  

    Witam, wykombinuj jakiś amperomierz bo przy tak dużym transformatorze będą duże różnice prądu w zależności od stanu akumulatora, dobrze by było to kontrolować. Nie dopuszczaj do intensywnego gazowania akumulatora nawet gdy prąd ładowania będzie właściwy.
    P.s.
    Do akumulatora 24V- 24V z transformatora będzie za mało.

    0
  • #4 23 Cze 2009 16:52
    kamel_w
    Poziom 18  

    Tak, oczywiście będzie amperomierz i woltomierz, chcę, aby ten sprzęt był niezniszczalny, więc mostek chcę dać na 4 diodach co najmniej 20A jedna.
    Co do ładowania akumulatora 24V, 24V AC to za mało, w Bizonie ładowanie jest ok. 26 z groszem i tak też chcę zrobić. Połączę 2 uzwojenia 24V i 9V, wyprostuję i będę regulować po stronie pierwotnej. Mostek ma być na dość dużym radiatorze, do tego wentylatory oraz może uda mi się wykombinować automatyczne wyłączanie. Koledzy podpowiedzcie mi jeszcze, czy jeżeli ładuję akumulator 12V, to prostownik powinien się odłączyć, gdy doładuje do 12V, czy może do wyższego napięcia np. 14V i podobnie dla akumulatora 24V.

    0
  • #5 23 Cze 2009 17:01
    mr.Sławek
    Poziom 31  

    No fakt 24VAC moze byc troche malo.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Apropo automatycznego odlaczania to powinny byc to napewno gdy U na akumulatorze >14V ale nie wiem dokladnie bo nie stosuje takiej opcji. Najpewniej (przynajmniej z mojego punktu widzenia) jest samemu kontrolowac stan naladowania i odlaczyc akumulator w optymalnym momencie.

    0
  • #6 23 Cze 2009 17:02
    niutat
    Poziom 37  

    W instrukcji akumulatora masz podane maksymalne napięcie, (dla 12V będzie ok.14,2), ale tak jak pisałem nie można dopuścić do intensywnego gazowania bo to niszczy akumulator.

    0
  • #7 23 Cze 2009 17:03
    tzok
    Moderator Samochody

    24VAC * √2 ≈ 34VDC po wyprostowaniu na prostowniku całookresowym... w/g mnie to stanowczo za dużo, a nie za mało :/

    0
  • #8 23 Cze 2009 17:09
    kamel_w
    Poziom 18  

    tzok napisał:
    24VAC * √2 ≈ 34VDC po wyprostowaniu na prostowniku całookresowym... w/g mnie to stanowczo za dużo, a nie za mało :/


    Właśnie dlatego chcę zastosować regulację napięcia na pierwotnym.
    Koledzy podpowiedzcie mi jeszcze jakie diody mógłbym zastosować, najlepiej gdyby były pojedyncze, w obudowach TO220 lub podobnych, abym mógł je zamontować na jednym radiatorze.

    0
  • #9 23 Cze 2009 17:20
    mr.Sławek
    Poziom 31  

    A jesli chodzi o scislosc to U ladowania dla akumulatora:
    6V powinno wynosic 7,2V
    dla 12V>14,4V
    i 24V>28,8V.

    0
  • #10 23 Cze 2009 18:22
    niutat
    Poziom 37  

    Podpowiem jeszcze że możesz zastosować diody z alternatora, sa dość wytrzymałe na przeciążenia. Trzeba tylko zastosować dwa radiatory i dwa rodzaje diod.

    0
  • #11 23 Cze 2009 18:50
    kamel_w
    Poziom 18  

    Niestety takowych nie posiadam, więc myślałem na jakimiś do głowy przyszły mi od razu MUR odaz BYW, ale one mają za małe prądy przewodzenia. Jak powiedziałem interesują mnie diody na prądy od 20A wzwyż. Myślę nad BYP302. Jak myślicie, będą sie nadawać?

    0
  • #12 23 Cze 2009 19:07
    darek1.65
    Poziom 20  

    O diody pytaj tam gdzie będziesz je kupował(sklep,internet) jakie są dostępne. Dobrze gdy dwie diody będą z odwrotną polaryzacją wtedy mogą być na dwóch radiatorach bez izolowania każdej lub trzech radiatorach przy jednakowych polaryzacjach bez izolowania diod.

    0
  • #13 26 Cze 2009 11:15
    kamel_w
    Poziom 18  

    darek1.65 napisał:
    O diody pytaj tam gdzie będziesz je kupował(sklep,internet) jakie są dostępne. Dobrze gdy dwie diody będą z odwrotną polaryzacją wtedy mogą być na dwóch radiatorach bez izolowania każdej lub trzech radiatorach przy jednakowych polaryzacjach bez izolowania diod.


    Kolego darek1.65 w sklepie w którym się zazwyczaj zaopatruje powiedziałem że chcę diody na conajmniej 20A, to sprzedawca tak dziwnie na mnie popatrzył i powiedział, że do spawarek części nie ma :D.

    Koledzy wczoraj zacząłem trochę myśleć co i jak i okazało się że nie ma kilku uzwojeń nawiniętych drutem Φ3mm, jest tylko jedno i ma kilka odczepów. Ale pomierzyłem dokładnie i mam 31,5V i 19,5V, więc wszystko jest ok.

    Co do automatycznego wyłączania czy ktoś z Was wie, jak to jest zrealizowane w prostownikach fabrycznych?
    Chodzi mi oo głowie taki oto pomysł:
    Mamy wzmacniacz operacyjny w konfiguracji różnicowej. Do jednego wejścia dołączone jest napięcie z woltomierza, do drugiego napięcie odniesienia, np. z diody zenera lub układu TL431. Do wyjścia wznacniacza dołączony jest tranzystor MOSFET, który steruje cewką przekaźnika. Gdybym tak zaprojektował układ, że przy U we = U ref tranzystor rozłączy przekaźnik, czy taki układ mógłbym zastosować?

    0
  • #15 03 Sie 2009 20:03
    kamel_w
    Poziom 18  

    Dziękuje kolego etezet, widziałem ten projekt już wcześniej, możliwe że go zastosuję, tylko muszę kupić tyrystor.

    Koledzy praca z prostownikiem juz ruszyła, wykonałem juz regulator, działa bardzo dobrze. Wykonałem także mostek na 4 dodach 1N3911.
    Pozostało mi tylko wyspawać obudowę, kupić mierniki oraz wykombinować jakoś przełączanie uzwojeń. W związku z tym mam pytanie: czy do łączenia dwóch uzwojeń szeregowo jeszcze przed mostkiem prostowniczym mógłbym zastosować przekaźniki samochodowe o obciążalności styków 30A ?
    Mam problem, ponieważ one są na prąd stały, a chciałbym używać ich do prądu zmiennego.

    0
  • #16 03 Sie 2009 23:21
    NanoFarad
    Poziom 15  

    Możesz zastosować przekaźniki do przełączania uzwojeń.

    A w czym ci przeszkadza że cewki tych przekaźników są na prąd stały? Przecież do tego układu przełączania uzwojeń będziesz musiał zastosować osobny mały zasilacz prądu stałego. No chyba że chcesz to inaczej zrobić niż ja myślę.

    Dodano po 3 [minuty]:

    A jeśli do sterowania tymi przekaźnikami koniecznie chcesz używać prądu zmiennego to przed cewką przekaźnika daj prostownik półokresowy i równolegle do cewki kondensator o małej pojemności np. 47uF.

    0
  • #17 05 Sie 2009 20:26
    kamel_w
    Poziom 18  

    Przekaźniki bedą sterowane prądem stałym.

    0
  • #18 05 Sie 2009 21:59
    NanoFarad
    Poziom 15  

    To chodziło ci o to że styki przekaźników są na prąd stały?:D

    Przez styki przekaźnika może płynąć wszystko co jest reprezentowane w postaci elektrycznej. Czyli zarówno prąd stały i zmienny.

    0