Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Zasilacze UPS
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wymiana instalacji elektrycznej w jednym pokoju

Enes 23 Cze 2009 18:11 9724 25
  • #1 23 Cze 2009 18:11
    Enes
    Poziom 10  

    Witam,
    Z miesiąc temu padła mi instalacja elektryczna w jednym pokoju. Na razie kradnę prąd z sąsiedniego pomieszczenia, ale właśnie rozpoczynam długi urlop i chce się za to zabrać. Zanim opisze sytuacje itd to napiszcie czy w ogóle taki laik w tym temacie jak ja powinien się za to zabierać. Jeśli nie to będę prosił o ogólną poradę, tak abym przedstawił elektrykowi konkretną wizje, a nie opierał się na jego teoriach słusznych lub nie.

    Ogólnie wygląda to tak: mieszkanie w bloku z wielkiej płyty, z końca lat 70tych, a więc kable aluminiowe i te sprawy. Kilka lat temu była wymieniana instalacja, która idzie do łazienki/pralki i chyba do kuchni + wymiana skrzynki z korkami na automatyczne. Pokój w którym padła elektryka wykorzystywałem i będę wykorzystywał jako pomieszczenie do homerecordingu. Mam trochę sprzętu studyjnego i gitarowego, do tego komputer, więc instalacja była z pewnością sporo obciążona. W tej nowej na pewno chciałbym mieć "0", bo już mam dosyć niwelowania brumu ze wzmacniacza uziemieniem go przez podłączania do kaloryfera (choć nie jestem pewny czy to akurat brak "0" za to odpowiada).
    Awaria elektryki nastąpiła w dość dobrym terminie, bo przed planowanym remontem pokoju - będę robił ściany pływające i podwieszany sufit - 10cm wełna + płyta gk, także instalacje puszcze w rurkach po ścianach właściwych, chyba że to zły pomysł i co innego proponujecie?
    Instalacja która zasila lampę jest ok, ale może warto ją także wymienić?

    Dajcie znać.
    pzdr

    0 25
  • Zasilacze Ups
  • #2 23 Cze 2009 18:14
    Darrieus
    Poziom 38  

    Instalacja pewnie TT ?? Dwa bezpieczniki przed licznikiem ?
    W pokoju dawaj 3x2,5mm², wybij sobie z łba 1,5mm² to tylko 10A daj sobie luz !!


    Zabezpieczenie przedlicznikowe
    20A C/D . się nie zdziwię jak B.

    0
  • Zasilacze Ups
  • #3 23 Cze 2009 18:45
    Enes
    Poziom 10  

    Tak to wygląda:

    Wymiana instalacji elektrycznej w jednym pokoju

    Wymiana instalacji elektrycznej w jednym pokoju


    Może tą skrzynkę też warto wymienić?

    0
  • #4 23 Cze 2009 20:47
    mati_mat
    Poziom 10  

    robiąc taki remont pokoju jak mówisz masz prawie dowolność w podprowadzeniu przewodów, rozmieszczeniu gniazdek. Jeśli masz możliwość dociągnięcia przewodów do rozdzielki to bym ją wymienił i zmodernizował m.in. o wyłącznik różnicowoprądowy - przynajmniej na gniazda. Jeśli zaś nie, podprowadzasz przewody do miejsca skąd weźmiesz prąd.
    Jest mnóstwo przepisów związanych z elektryką i zasadami bezpieczeństwa i żeby coś nie przekombinować najlepiej zlecić robotę jakiemuś wykwalifikowanemu elektrykowi. Z drugiej strony filozofii w instalacji dla jednego pokoju nie ma i zachowując minimum zasad np. obwód oświetlenia osobno od gniazdek, w każdym przypadku 3 żyłowe kable, dla oświetlenia 3x1,5 mm^2, dla gniazdek 3x2,5 mm^2 to jeśli masz jakieś pojęcie o elektryce nie będziesz miał problemów. Instalacje ciągnij w liniach prostych (nie na ukos), najlepiej ok 20 cm od sufitu (nie jest to warunek) i dobrze pamiętać o tym gdy się w przyszłości chce wieszać szafki na ścianie :) można przewiercić przewód :)

    Najlepiej zaplanuj sobie co chcesz mieć w pokoju i skąd będziesz brać prąd a unikniesz prowadzenia przedłużacza po pokoju :)
    Powodzenia!

    0
  • #5 24 Cze 2009 00:13
    retrofood
    Moderator

    mati_mat napisał:
    Z drugiej strony filozofii w instalacji dla jednego pokoju nie ma i zachowując minimum zasad np. obwód oświetlenia osobno od gniazdek, w każdym przypadku 3 żyłowe kable, dla oświetlenia 3x1,5 mm^2, dla gniazdek 3x2,5 mm^2 to jeśli masz jakieś pojęcie o elektryce nie będziesz miał problemów.


    Tym razem mati_mat zupełnie się z Tobą nie zgodzę. To wszystko jest bzdura!
    Jeśli Enes chcesz naprawdę bezpiecznej i pewnej jakościowo instalacji do sprzętu, to szukaj elektryka nietuzinkowego. Nawet z "papierami" może być za słaby.
    Tylko konkretna analiza tego, co można wyciagnąć z Twojej instalacji (z zasilania) i tego co można zmienić wewnątrz, może dać odpowiedź której oczekujesz. Bez wizji lokalnej i przeglądnięcia paru papierów to daremne.
    A potem możesz podjąć decyzję, czy cię na taką zaproponowaną jakość stać.

    0
  • #6 24 Cze 2009 17:47
    mati_mat
    Poziom 10  

    Masz rację retrofood
    Bez wcześniejszczej analizy to faktycznie nie ma się za co zabierać lecz miałem na myśli zwykły pokój w blokuj (ja tak mam) i códów nie ma. Gniazdko pod tv, gniadko gdzieś koło mebli, gniazdko koło łóżka i światełko na górze. Mówię tu o najprostrzym sposobie. Oczywiście jeśli nie masz zielonego pojęcia o elektryce wołasz fachowca. Nawet fachowiec fachowcowi nie równy. Miałem kiedyś sytuację u mojej ciotki elektryk tak połączył przewody w puszce że w dwóch pokojach na bolcu była faza. Całe szczęście że podpinała urządzenia w II kl ochronności i zawołała mnie bo nie chciały działać.
    Takiemu elektrykowi zabrałbym uprawnienia bo było o krok od nieszczęścia.

    0
  • #7 25 Cze 2009 13:36
    Enes
    Poziom 10  

    Dzięki za opinie.
    Jestem już w 100% pewny, że sam nic nie zrobie : D Nigdy nie miałem potrzeby żeby wnikać w temat elektryki więc wiedzy u mnie żadnej. No i rzeczywiście bez fachowej oceny instalacji się nie obejdzie. Jednakże mam jeszcze kilka pytań, aby mieć chociaż ogólny pogląd przed wezwaniem elektryka.

    1) Czy z moich fotek skrzynki z bezpiecznikami możecie wywnioskować czy zostało do niej podłączone '0'? Jeśli nie, to rozumiem, że w nowej instalacji nie będę miał uziemienia, czy jednak da się to jakoś zrobić?

    2) Jakie jest Wasze zdanie na temat filtrów sieciowych przeciwzakłóceniowych np. TAKICH ? W którym miejscu instalacji są one montowane - przed każdym gniazdkiem, przykręcane do ściany? Może lepszym rozwiązaniem jest użycie dobrej listwy zasilającej z filtrami?

    3) Jaki sposób montażu instalacji byłby w moim przypadku najlepszy? Cały stelaż ściany pływającej (profile C/U 10cm) będzie w odległości 2-3cm od ściany właściwej, więc spokojnie za profilami przejdą rurki z kablami. To dobry pomysł?

    4) Pytanko o materiały potrzebne przy wymianie instalacji czyli m.in. przewody i skrzynka z bezpiecznikami - jakiej firmy? (może jest coś polskiego i dobrego?).

    5) Ile mniej więcej wziąłby dobry elektryk za taką wymianę, no i jakie byłyby koszty materiału? Pokój 15m2. Skrzynka w przedpokoju, zaraz za ścianą.

    pzdr

    1
  • #8 25 Cze 2009 16:41
    mati_mat
    Poziom 10  

    Ad1. Trochę dziwne wydają się mi połączenia przewodów ochronnych (żółtozielonych) a gdzie neutralne (niebieskie)? może gdzieś skręcone pod spodem. No chyba, że jakiś "fachman" nie podłączał niebieskich a jako neutralne użył żółtozielone (mam nadzieję, że się mylę). Jeśli chodzi o "twoje 0" masz na myśli chyba w gniazdkach bolec to oczywiście że się da zrobić.

    Ad2. To pytanie pozostawię większym fachowcom ode mnie ponieważ nigdy jeszcze tego nie stosowałem i nie znam wpływu na ich montaż.

    Ad3. 2-3 cm odległości dla rurki np typu RVKL i żeby wciągnąć 3x2,5 wygodne użycie jest min. Φ15 wewnętrzne więc zewnętrzna to możesz miejscami nie zmieścić. Za to spokojnie możesz puścić rurkę przez profile. Niektóre nawet posiadają takie otwory z blaszkami, które się odgina a jak nie to przewiercasz i przepuszczasz rurki.

    Ad4. Tu to masz już na prawdę dowolność. Skrzynki to mogą być polskie np ELEKTROPLAST, innych firm (niestety droższych) ale często funkcjonalniejszych Hager, Legrand i wiele innych. Moduły zabezpieczeń to też polecę Hager, Legrand choć ten pierwszy jest tańszy a równoważny z drugim, możesz założyć Moeller (chyba najdroższe) często używane w przemyśle ale nie mam przekonania np do ETI. Kable, rurki to już dowolność choć polskie kable to np telefonika-kable. Osprzęt (gniazdka, łączniki) w zależności od pieniędzy i czy chcesz mieć np pasujące do wystroju takie profesjonalne. Cena od najtańszych polski Karlik (ogólnie nie polecam ale obejdzie się) Kontakt SIMON, Polo, Beker (zdecydowanie droższe te ostatnie) a nawet mega wypaśne nawet ok 100 za szt :)

    Ad5. Koszty materiału to dobrze sobie zliczyć ile tego Ci wejdzie a potem podliczyć. Idąc do sklepu (hurtowni) licz się, że jak Ty pójdziesz to np na przewodzie dostaniesz mizerne może 10% rabatu od ceny katalogowej a np ktoś kto dużo bierze to ma nawet do 60-70% upustu. Np na modułach Hager, Legrand to ok 30% upustu, Ty najprawdopodobniej nie dostaniesz nic albo też jakieś max 5%. Warto wtedy podliczyć ile wszystko kosztuje wg cen katalogowych dodać cenę robocizny (zwykle biorą ludzie 25-45zł za pkt bez materiału) i znaleźć dobrego elektryka co ma duże upusty na materiałach i dać mu robociznę z materiałem od punktu. Ale to już wg prywatnych ustaleń no i oczywiście nie krzywdzących Ciebie :)

    Pozdrawiam!

    0
  • #9 25 Cze 2009 20:55
    Enes
    Poziom 10  

    Na fotce widać wyraźnie niebieski przewód, czy to nie o taki chodzi?

    Po lekturze m.in. tego forum dopiero się zorientowałem że tzw. '0' to przewód neutralny, a nie uziemienie...
    No więc pytanie czy w moim bloku jest instalacja trójprzewodowa czy dwuprzewodowa bez uziemienia. Jeżeli jest dwuprzewodowa bez uziemienia (a to całkiem możliwe bo wszystkie gniazda w domu mam starego typu, bez bolca) to bolce w gniazdach nie będzie do czego podłączyć i jedyne co pozostanie to tzw. 'zerowanie' czyli zrobienie mostka między bolcem a przewodem neutralnym (zerem) - połączenie zacisku (w gniazdku) bolca z zaciskiem przewodu neutralnego. Zgadza się?

    mati_mat pisząc w Ad5 'pkt' (czyli punkt) miałeś na myśli jedno gniazdko?

    pzdr

    1
  • #10 25 Cze 2009 23:48
    neo_dc
    Poziom 32  

    Możesz rozdzielić PEN na PE i N (czyli zero jakie masz na robocze i ochronne ).
    Ta rozdzielenka jest malutka, albo dostawiasz drugą obok ( łatwiej ) albo budujesz od nowa ( ładniej ).
    Przewody do gniazd 3x2,5 mm² , do oświetlenia jeśli zwykły wyłącznik 2x1,5mm², jeśli 2 klawiszowy 4 x 1,5mm².

    Na cały pokój możesz dać RCD ( tzw. różnicówka ) - ochroni cię przed porażeniem.

    Co do filtrów hmm moim zdaniem jeśli nie narzekasz na jakieś większe zakłócenia sieci nie warto, ewentualnie możesz zostawić sobie miejsce na taki filtr, zresztą pójdziesz do hurtowni to zasypią cię propozycjami.

    Warto natomiast zainwestować w ochronę przepięć jeśli sprzętu masz dużo. Fakt, pewnie na wcześniejszych stopniach instalacji nie ma takich zabezpieczeń, jednak w jakimś tam stopniu mogą one ochronić Twój dobytek.

    Co do prowadzenia przewodów - jak dajesz wełnę to najlepiej w rurkach - jednak człowiek śpi pewniej, że w razie jakby się kabelek grzał to do tej wełny nie dotyka bezpośrednio.

    Osprzęt - polecam taki, który jest trwały, tutaj marek i typów do wyboru. Poznasz porównując kilka typów gniazd ( jakie tworzywo, wygoda montażu, solidność - przejdź się chociaż do marketu i porównaj, zrozumiesz o co chodzi ).

    0
  • #11 27 Cze 2009 11:22
    Enes
    Poziom 10  

    Jeżeli instalacja w moim bloku jest dwuprzewodowa bez uziemienia to rzeczywiście to rozdzielenie przewodu ochronno-neutralnego PEN na PE i N jest jakimś wyjściem, tylko pytanie jak uziemić punkt rozdziału PEN? Obawiam się, że bez uziemienia to ten remont elektryki będzie tylko pozorny - nadal będzie mi buczał wzmacniacz gitarowy, do tego szum z monitorów aktywnych itd.

    Gniazdka najlepiej łączyć od jednego gniazdka do następnego, czy poprzez osobne puszki?

    pzdr

    0
  • #12 02 Lip 2009 11:34
    mati_mat
    Poziom 10  

    Enes napisał:

    mati_mat pisząc w Ad5 'pkt' (czyli punkt) miałeś na myśli jedno gniazdko?

    Tak ale nie tylko. Również m.in. łączniki, lampa, puszki rozgałęźne, urządzenia podłączone na stałe itp.

    Enes napisał:

    Gniazdka najlepiej łączyć od jednego gniazdka do następnego, czy poprzez osobne puszki?


    Tak na prawdę w zależności od wygody, funkcjonalności poprzez stylistykę jednak ja z doświadczenia wiem, że lepiej robić puszkę i tam skręcać przewody. W gniazdkach zdarza się, że przewód może się grzać na małym styku i lubi się "upalać". Jak Ci padnie to gniazdko to kolejne każde za nim.

    Jeśli zaś chodzi o uziemienie punktu PEN w bloku to teoretycznie nie masz gdzie. Poczekaj jakiś czas a na pewno będziesz miał wymienianą instalację na klatkach "WLZ" i wg nowych przepisów musza Ci dociągnąć już 3 przewody. Czyli układ TN-S. Ja mam dokładnie taki sam problem ale w tym roku jest przewidziana wymiana instalacji w blokach (na klatkach) w ramach funduszu remontowego.

    0
  • #13 02 Lip 2009 16:32
    Enes
    Poziom 10  

    Zainteresowałeś mnie tą wymianą instalacji na klatkach WLZ. Na stronie mojej spółdzielni mieszkaniowej znalazłem info o przetargu który odbył się w marcu, a dotyczył właśnie tej wymiany. Jutro się dowiem kiedy ona dokładnie nastąpi.

    Czyli Twoim zdaniem lepiej nie wymieniać instalacji w pokoju dopóki nie zrobią wymiany na klatkach? Czy można jednak zrobić w ten sposób, że pociągnę teraz trzy przewody w pokoju, ale ten uziemiający (podłączany do bolca w kontaktach) podłącze później w rozdzielnicy, jak zrobią trójprzewodową instalacje?

    Jakie są dzisiaj standardy jeśli chodzi o instalacje od oświetlenia? Osobne podłączenie z rozdzielnicy do każdego pomieszczenia czy jedno wspólne na całe mieszkanie (aktualnie tak mam)?
    Do tego pokoju w którym będe robił teraz remont pociągnę sobie oczywiście osobny przewód z rozdzielnicy.

    Pytanie dotyczące sprzętu Elektro-Plastu Nasielsk. Jaki wybrać dokładnie model rozdzielnicy i aparatury modułowej? Chcę oczywiście coś możliwie najlepszego z tej firmy.

    Podobne pytanie w kwestii przewodów Tele-Foniki. Jaki najlepiej model kabli 1,5mm i 2,5mm kupić?
    Jak wypadają kable Tele-Foniki w porównaniu do np. kabli firm Elpar i Elektrokabel? Podobna jakość?

    Wpadły mi w oko kontakty firmy EMC. Wyglądają bardzo elegancko - jak z jakością? Czy muszę do nich dokupić puszki czy są one od razu w komplecie?

    pzdr

    0
  • #14 02 Lip 2009 17:28
    remik_l
    Poziom 29  

    Enes napisał:


    Czyli Twoim zdaniem lepiej nie wymieniać instalacji w pokoju dopóki nie zrobią wymiany na klatkach? Czy można jednak zrobić w ten sposób, że pociągnę teraz trzy przewody w pokoju, ale ten uziemiający (podłączany do bolca w kontaktach) podłącze później w rozdzielnicy, jak zrobią trójprzewodową instalacje?

    Jakie są dzisiaj standardy jeśli chodzi o instalacje od oświetlenia? Osobne podłączenie z rozdzielnicy do każdego pomieszczenia czy jedno wspólne na całe mieszkanie (aktualnie tak mam)?
    Do tego pokoju w którym będe robił teraz remont pociągnę sobie oczywiście osobny przewód z rozdzielnicy.



    Po wymianie części instalacji z TN-C na TN-S żyły N i PE podpinasz do PEN w starej części (TN-C).

    Na jednym obw. oświetlenia może wisieć do 20 opraw. Jeśli masz taki kaprys to możesz te 20 opraw rozbić na parę obwodów.

    0
  • #15 02 Lip 2009 20:26
    michal5102
    Poziom 11  

    Jak jest do łazienki dana nowa instalacja , to może jest TN-S założony ? Jak tak to do rozdzielnicy ochronnik przeciwprzepięciowy najlepiej Molera B+C , różnicówka na mieszkanie Legrand , na łazienkę i kuchnię warto też taką kupić i zainstalować . W pokoju ochronniki D (na sprzęt RTV i PC) , gniazdka i łączniki w ramkach w dużej ilości (z 5 obok siebie , żeby nie było zbędnych przedłużaczy . Kable YDYżo 3x2,5mm2 na gniazda , 3x1,5na doprowadzeni napięcia do oświetlenia i 4x1,5mm2 do żyrandola .Jak YDYżo to najlepiej w peszlu pociągnąć , jak YDYt / YDYp to w tynku. Należy pamiętać , że nie należy łączyć miedzi z aluminium w instalacjach niskonapięciowych , ale można użyć odpowiednich kostek . Najważniejsze to czy jest PEN rozdielony i połączony z uziomem .Jak nie ma to latać do administracji i apelować o zmiane na klatce .Może była już na to odp. w poprzednich postach , ale jakoś nie umiałem znaleźć .

    0
  • #16 02 Lip 2009 20:29
    Enes
    Poziom 10  

    Cytat:
    Po wymianie części instalacji z TN-C na TN-S żyły N i PE podpinasz do PEN w starej części (TN-C).


    Tzn. chodzi Ci o to, że przewód neutralny i uziemienie z nowej instalacji, którą zrobię w pokoju, podłączam do PEN w rozdzielnicy?
    To akurat wiem, we wcześniejszej wypowiedzi pytałem czy jakbym teraz wymienił rozdzielnice przy okazji robienia nowej instalacji w pokoju, to czy za jakiś czas jak spółdzielnia będzie wymieniać instalacje WLZ na korytarzu na trójprzewodową nie będę musiał kupować nowej rozdzielnicy itd

    Cytat:
    Na jednym obw. oświetlenia może wisieć do 20 opraw. Jeśli masz taki kaprys to możesz te 20 opraw rozbić na parę obwodów.


    Opraw, czyli lamp?


    pzdr

    0
  • #17 02 Lip 2009 22:45
    remik_l
    Poziom 29  

    Jak będziesz kupował rozdzielnie to zwróć uwagę aby miała dwie szyny N i PE. Przy starym zasilaniu PEN podłączasz do PE a potem mostkujesz z N, czyli robisz rozdział z TN-C na TN-S ( punkt rozdziału powinieneś uziemić ale nie musisz).
    Kiedy zostanie wymieniony WLZ na trójprzewodwy to likwidujesz mostek i wpinasz przewody N i PE pod odpowiednie szyny.

    Opraw czyli lamp.
    Żyrandol z 3 żarówkami jako jedna oprawa itp.

    0
  • #18 03 Lip 2009 06:22
    slawekx
    Poziom 28  

    wymiana instalacji w 1 pokoju nie obejdzie się bez ingerencji w całą instalację elektryczną bloku.
    Podstawowy problem to podzielenie PEN na PE i N. Bo żeby różnicówka działała poprawnie to w punkcie podzielenia musi być ziemia i najlepiej o potencjale punktu zerowego trafo zasilającego. Nie zastosowanie tego warunku niweczy trud z założeniem różnicówki.

    0
  • #19 03 Lip 2009 12:35
    Enes
    Poziom 10  

    slawekx napisał:
    wymiana instalacji w 1 pokoju nie obejdzie się bez ingerencji w całą instalację elektryczną bloku.
    Podstawowy problem to podzielenie PEN na PE i N. Bo żeby różnicówka działała poprawnie to w punkcie podzielenia musi być ziemia i najlepiej o potencjale punktu zerowego trafo zasilającego. Nie zastosowanie tego warunku niweczy trud z założeniem różnicówki.


    Dlatego na razie elektryk to zmostkuje.


    Czy różnicówkę montuję się w pokoju, którego instalacje ona zabezpiecza, w jakieś osobnej skrzynce? Czy w rozdzielnicy razem z innymi modułami?

    Co sądzicie o rozdzielnicach Elektro-Plastu z serii GALANT BOX? Stopień ochrony IP65, w komplecie szyna montażowa TH 35 i listwy zaciskowe N i PE. Wziąłbym tą z miejscem na 12 modułów (chyba wystarczy?).

    Jeśli chodzi o aparaturę modułową to Elektro-Plast ma w ofercie wyłączniki nadprądowe połączone z modułem różnicowoprądowym EPRPN6 (charakterystyka B) i EPRPN6 (charakterystyka C). Czym różni się ta charakterystyka B od C?

    Czy taki wyłącznik nadrądowy z różnicówką wystarczy jako zabezpieczenie jednego pokoju? Bo widzę, że z innych modułów są jeszcze 'rozłączniki główne' i 'ograniczniki przepięć z wymiennym wkładem'.
    Czy taki rozłącznik główny montowany jest jeden na całe mieszkanie, a ogranicznik przepięć osobny na każdy pokój?

    pzdr

    0
  • #20 03 Lip 2009 16:15
    retrofood
    Moderator

    mati_mat napisał:

    Tak na prawdę w zależności od wygody, funkcjonalności poprzez stylistykę jednak ja z doświadczenia wiem, że lepiej robić puszkę i tam skręcać przewody. W gniazdkach zdarza się, że przewód może się grzać na małym styku i lubi się "upalać". Jak Ci padnie to gniazdko to kolejne każde za nim.


    To nie tak.
    Połączenia w puszkach głębokich pod gniazdkami dokonuje się wyłącznie w taki sposób, że do jednej złączki doprowadza się przewód dochodzący i odchodzący i dopiero od tego połączenia wyprowadza się na gniazdko. I jak "padnie" gniazdko, to tylko to jedno.
    Inny sposób połączeń (na gnieździe) jest zabroniony.

    0
  • #21 04 Lip 2009 11:51
    marakus
    Poziom 26  

    Filtry sobie odpuść, ten z linku może puścić tylko 3A, czyli około 700W, a to bardzo niewiele. Lepiej już zainwestować i kupić UPSa, zwłaszcza przy homercordingu, gdzie nie zawsze się pamięta o save co 5 minut, a utrata paru godzin pracy może być bolesna. UPS, pozwoli nie tylko na podtrzymanie 10 min. po zaniku zasilania, ale też posiada filtry przeciwzakłóceniowe więc daje też pewną ochronę. Możesz rozwiązać instalację tak, by zintegrować z nią UPSa i część gniazdek np do komputera klawiszy itp mieć po UPSie, a część normalnie. Dobry filtr p/z może kosztować nawet kilka tysięcy więc chyba nie warto.

    0
  • #22 04 Lip 2009 21:01
    michcio
    Specjalista elektryk

    Enes napisał:
    slawekx napisał:
    wymiana instalacji w 1 pokoju nie obejdzie się bez ingerencji w całą instalację elektryczną bloku.
    Podstawowy problem to podzielenie PEN na PE i N. Bo żeby różnicówka działała poprawnie to w punkcie podzielenia musi być ziemia i najlepiej o potencjale punktu zerowego trafo zasilającego. Nie zastosowanie tego warunku niweczy trud z założeniem różnicówki.


    Dlatego na razie elektryk to zmostkuje.


    Czy różnicówkę montuję się w pokoju, którego instalacje ona zabezpiecza, w jakieś osobnej skrzynce? Czy w rozdzielnicy razem z innymi modułami?

    Co sądzicie o rozdzielnicach Elektro-Plastu z serii GALANT BOX? Stopień ochrony IP65, w komplecie szyna montażowa TH 35 i listwy zaciskowe N i PE. Wziąłbym tą z miejscem na 12 modułów (chyba wystarczy?).

    Jeśli chodzi o aparaturę modułową to Elektro-Plast ma w ofercie wyłączniki nadprądowe połączone z modułem różnicowoprądowym EPRPN6 (charakterystyka B) i EPRPN6 (charakterystyka C). Czym różni się ta charakterystyka B od C?

    Czy taki wyłącznik nadrądowy z różnicówką wystarczy jako zabezpieczenie jednego pokoju? Bo widzę, że z innych modułów są jeszcze 'rozłączniki główne' i 'ograniczniki przepięć z wymiennym wkładem'.
    Czy taki rozłącznik główny montowany jest jeden na całe mieszkanie, a ogranicznik przepięć osobny na każdy pokój?

    pzdr


    Punktu rozdziału się nie uziemia jak nie ma takiej możliwości i jak najbardziej przepisy na to zezwalają.

    Róznicówkę montuje się, podobnie jak całą inną aparaturę, w rozdzielnicy.

    Do mieszkania nie ma potrzeby stosowania rozdzielnicy z IP65, toż chyba przedpokój nie jest okresowo wypełniony wodą...
    Wybierz jakąś np. z 24 modułami. Nigdy nie rób na styk. W rozdzielnicy zostawia się zawsze 30% dodatkowego wolnego miejsca.
    Może być taka: http://meskon.pl/rozdzielnia-npe-fala-p-1887.html
    Jeśli masz możliwość montażu podtynkowej, to np. http://meskon.pl/rozdzielnica-wnekowa-rwn2x12-ip40-metal-legrand-p-2750.html

    B i C to charakterystyki wyłączników nadprądowych. C stosuje się raczej do silników i urządzeń z ciężkim rozruchem (czyli jakieś szlifierki, maszyny itd.). Do domu i mieszkania stosuje się B.

    W rozdzielnicy montuje się rozłącznik główny i służy on do wyłączania zasilania.
    Ograniczniki przepięć też montuje się w rozdzielnicy i zabezpieczają one wszystkie obwody wychodzące z rozdzielnicy. Jeśli do mieszkania doprowadzone są 3 fazy, to stosuje się te 4-modułowe. Jeśli jedna - 2-modułowe.

    0
  • #23 05 Lip 2009 11:54
    remik_l
    Poziom 29  

    michcio napisał:

    Ograniczniki przepięć też montuje się w rozdzielnicy i zabezpieczają one wszystkie obwody wychodzące z rozdzielnicy. Jeśli do mieszkania doprowadzone są 3 fazy, to stosuje się te 4-modułowe. Jeśli jedna - 2-modułowe.


    Uzupełnię trochę :wink:
    W ten sposób montuje się ograniczniki przy instalacji TN-S.
    Natomiast w przypadku rozdziału PEN ( lub nie ) w rozdzielni w której będą instalowane ograniczniki montuje się je między fazami a PEN, czyli 3 lub 1 modułowe ponieważ odpada montaż między N a PE.

    Wymiana instalacji elektrycznej w jednym pokoju

    0
  • #24 05 Lip 2009 17:40
    michcio
    Specjalista elektryk

    Jeśli od rozdziału jest trochę dalej, niż w tej samej rozdzielnicy, to już trzeba 4 i 2-modułowe.

    0
  • #25 06 Lip 2009 19:05
    slawekx
    Poziom 28  

    Szanowny kolego - michcio_
    teoretycznie masz rację pod każdym względem
    obawiam się jednak że brak uziemienia podziału PEN w przyszłości trzeba będzie uzupełnić
    Proszę zwrócić uwagę na obecnie prezentowane rysunki .
    Parę lat temu nie było jeszcze przepisu że podział uziemiać trzeba tylko podawano że można -ale dzisiaj już od tego się odchodzi - patrz chociażby na rysunki wyżej

    0
  • #26 06 Lip 2009 22:32
    michcio
    Specjalista elektryk

    Tak, przydało by się uzupełnić. Ale jakto zrobić np. na 10 piętrze?
    Ale jeśli poprowadzą nowy WLZ z PE, to jak najbardziej trzeba to wykorzystać.

    0