Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
HelukabelHelukabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

CAN za.. 10 lat? Naprawa tej komunikacji jak zgnije wiązka

figa2604 27 Wrz 2009 21:33 16528 85
  • #61
    jacek19730
    Poziom 10  
    "mistrzu w elektronice samochodowej" :-).

    Poziom dyskusji jest trochę dziwny jak się nie czyta dokładnie tego co napisałem.Ja o wykonaniu elektroniki a kol. o zaawansowaniu, naprawdę czytajmy ze zrozumieniem.
    Jeśli chodzi o panel do maszyny to moc jego obliczeniowa potrzebna do pracy w 3,4 lub 5 osiach i czasami jeszcze jednej dodatkowej interpolowanej obsłuży co najmniej kilkanaście samochodów.Dane z czujników podczas pracy w np. 3 osiach są zmienne non stop w czasie rzeczywistym.W samochodzie ilość parametrów potrzebna do jego pracy w porównaniu do maszyny CNC to jest przepaść.

    Pamiętam taką sytuację jak gość stał sobie nie odzywając się w rogu pomieszczenia a wszyscy z niego mieli zlewę i drwili sobie .Nagle wstał podszedł do " tablicy" ale wtedy już wiedział na co kogo stać.
    Kol. Motronic wiesz ile jest osób potrafiących napisać program do maszyny CNC pracującej w np. 3 osiach i potrafiących zaadoptować elektrykę i elektronikę żeby to funkcjonowało?.W europie to paluszki od rączek wystarczą.Osób programujących komputery samochodowe w Warszawie znam dwóch.
    Możesz być pewien że nawet nie zdajesz sobie sprawy jak elektronika samochodowa jest prymitywna przy tej z maszyn i jak jest słabo wykonana.

    Sama pompa podciśnieniowa o wydajności ok.80 m3(tak,tak 80m3 podcisnienia) do mocowania elementu obrabianego kosztuje średnio 12-15 tyś euro czyli tyle ile nowy Ford Focus.Szafa z elektryką (styczniki,przekażniki,PLC itp.) to drugi Focus.Ale tu się płaci za wykonanie profesjonalne.W samochodzie nie ma tak wykonanych elementów dlatego takie maszyny to od 160 000 euro a w lepszej opcji to i 300 000.Używane w cenie nowej S-ki.

    Co do W 123 przy jego wykonaniu i niezawodności kol. byłbyś bezrobotnym i ciesz się że takich samochodów już nie produkują.

    Z swojej strony kończę temat bo to nie moja branża.
    Pozdrawiam
  • HelukabelHelukabel
  • #62
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #63
    bonanza
    Spec od Falowników
    Motronic napisał:
    Ciekawe kiedy do tych CNC wejdą kompletne układy konstrukcji hybrydowej ( tak tak-na ceramice).

    Takie hybrydy to były w okurzaczach Zelmer w latach osiemdziesiątych (chyba GL043) i w Amatorach (GML026). GL100 to ta sama generacja. :D

    A falownik, mistrzu, widziałeś kiedyś od środka? Zerknij może w ten temat: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1434462.html

    PS. To ze szklanym oczkiem w samochodzie to pamięć. Na zdjęciu już chyba skasowana - przez lampę błyskową. :D
    Dopisałbym coś jeszcze, ale nie warto kopać się z koniem. Nawet z byłym koniem.
  • #64
    romoo
    Użytkownik obserwowany
    Kol.jacek19730 nie przestawaj bo ciekawie prawisz.

    Chociaż powiem ci że znam pobieżne algorytmy sterowania silnika Diesla np.DW15 i on ma z 10 czujek i procesor na bieżąco ''obrabia'' sygnały a nie tylko zbiera. Jest trochę roboty choć nigdy nie zastanawiałem sie nad mocą obliczeniową puszki. A BMW i śmieszny valvetronik tez daje po du..e nieźle.

    Zresztą samochody to zabawki, nieco inaczej jest z ciężarowymi tam też są duże moce obliczeniowe zwłąszcza w systemach hamulcowych.

    Obrabiarki to inna brocha tak jak automatyka przemysłowa.
    Fajne ceny są na zabezpieczenia transformatorów stacyjnych WN , robi je 2-3 firmy w europie.
  • HelukabelHelukabel
  • #65
    fil2006
    Poziom 26  
    w elektronice od 2007 w samochodach nie sadze aby dało się coś zrobić poza zmianą oprogramowania sterownika ,są tak wykonane że nie ma za bardzo opcji cokolwiek wylutować czy wlutować z tego co obserwuje, ja tam sie nie znam na tym tylko diagnozuje i wymieniam ale czasami zerkam do środka ,płytki są jakieś kilkuwarstwowe i nie ma opcji naprawy tak powiadają znajomi elektronicy.
  • #66
    romoo
    Użytkownik obserwowany
    Już w 1996r hybrydy ponoć były nienaprawialne.
  • #67
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #68
    jacek19730
    Poziom 10  
    Kol fil2006.
    Teoretycznie tak jest wg. producentów.Tak mówią żeby kupić nowy moduł.
    Ale w Warszawie jest gość samouk który do E 55 AMG rozkradzionego na statku z końca 2008 doprogramował komputer.
    Kupił używany komputer "odkrył go" ,dokupił kluczyk,stacyjka i blokada była z samochodu.
    Zaprogramował i odpalił za pierwszym razem.Numer VIN jest zaprogramowany jak w aucie.
    Według 16 firm o dużych reklamach w mediach to było nie do wykonania,pozostawał tylko serwis i elektronika kompletna z Niemiec.

    A wiem że jest uważany za kozaka.
    A jednak są ludzie którzy potrafią.

    "to" na drugim zdjęciu w porównaniu do falownika 45 KW to chyba jakaś płytka pomocnicza od sterowania wiatraczkiem w falowniku ot takie porównanie.

    Kol. Motronic napisał " znasz zagadnienie' pewnie chodzi o CAN.
    Oj kol. Motronic przeczytaj to co napisałem o pewnej sytuacji.

    Nie wszyscy chcą się na forum udzielać.
    Kol. Motronic czy ten nick to jest nazwa firmy świadczącej usługi w zakresie elektroniki samochodowej?.

    Pozdrawiam
  • #69
    romoo
    Użytkownik obserwowany
    Bo ci co dużo kraczą mało potrafią. Taka jest prawda.
  • #71
    CameR

    Moderator Zabezpieczeń Pojazdów
    romoo napisał:
    (...) BMW i śmieszny valvetronik tez daje po du..e nieźle.(...)

    Valvetronic był nowością BMW pod koniec 2004r ,
    teraz np. samochodowy mikrokontroler Space - Freescale Semiconductor i STMicroelectronics pracuje na trzyrdzeniowym 32-bitowym procesorze PowerPC. Procesor jest produkowany w technologii 90-nm, taktowany 200MHz zegarem. Wyposażony w 3 MB pamięci Flash, 96 KB pamięci SRAM i wykorzystuje magistralę FlexRay.
    Również Infineon produkuje wielordzeniowe mikrokontrolery dla przemysłu samochodowego. Są to II,III,IV-rdzeniowe układy z rodziny Audo NextGeneration oparte na architekturze TriCore. W zależności od wersji, układy są taktowane zegarem 66 do 150 MHz i wyposażone są od 52 do 256 KB pamięci SRAM oraz od 1 do 2 MB pamięci RAM dla programów. Współpracują z magistralą CAN.
  • #72
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #73
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #74
    fil2006
    Poziom 26  
    jacek 19730 może ,ale pisałem że można ewentualnie przeprogramować coś tam ,ja pracowałem w serwisie merca też ,teraz pomyś on tam dłubał odpalił ok ale jaka będzie historia tego samochodu ?ktoś to kupi będzie jezdził przestanie to działać ,niewiadomo jaką drogą czy metodą to zrobił ,niewiadomo co się zacznie dziać po przebiegu ,podczas jazdy ,zawsze piszą jak coś zrobi ale jak się to zpiepszy to cisza ,jakie potem będą koszta ?? potem będzie opinia Polaka że mercedes to dziadostwo ?
  • #75
    fantom
    Poziom 31  
    Czy mozna wszystkim przypomniec temat tego topicu:

    CAN za.. 10 lat? Naprawa tej komunikacji jak zgnije wiązka
  • #76
    fil2006
    Poziom 26  
    zresztą mam wzmacniacz BOSE z A 8 rok okoł 2004 ,jest uszkodzony ,posiada sygnał optyczny znaczy komunikuje się poprzez światłowód z resztą infotiment ,jak jest chętny to wyśle do naprawy .Jeden dostałem zrobiony ,grał ,fajnie ,brak ochrony komponentów był podejrzany od razu ,dzwonie do faceta aby samochod zabrał rano ,włączam rano i mmi nie działa ? ile nerwów? tłumaczenia ?

    Dodano po 3 [minuty]:

    temat do zamknięcia ,can naprawia się jak normalną wiązke ,zresztą to normalna wiązka spleciona razem .
  • #77
    mross
    Poziom 10  
    Wiecie? - przeczytałem temat od początku do końca.
    Sporo fajnych rzeczy, sporo off-topów. Sporo mitów i bzdur wrzucanych tylko i wyłącznie po to żeby "napchać temat".
    CAN (obojętnie jaki) jest po to żeby ułatwić procedury montażowe, diagnostyczne i użytkowe w aucie.
    Do jego naprawy i diagnostyki potrzeba oprócz komputera - mózgownicy.
    Jeśli ktoś boi się myśleć samodzielnie - to będzie miał takich spraw sądowych o zwrot kosztów napraw tyle, aż weźmie się za coś co nie wymaga wysiłku myślowego (np. uprawa buraków ćwikłowych).
    CAN to zwykłe dwa kabelki (skręcone, splecione, rozplecione, ułożone w gwaiazdki, czy w meduzy, obojętnie) w których płynie prąd. Ułatwienie polega na tym że ów prąd (z użyciem kompa i mózgownicy , bo "diagnostyczna" żarówka 12V odpada...) - sam mówi gdzie jest uszkodzenie.
    Ani to magiczne, ani straszne. Ani teraz ani za 10 lat... :)
  • #78
    fil2006
    Poziom 26  
    nie obojętne koleś ,wez i rozpleć je od początku do końca
  • #79
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #81
    tzok
    Moderator Samochody
    Przecież CAN to prosta sieć o małej przepustowości (do 1Mbps), transmisji różnicowej i topologii magistrali. Jeśli ktoś ma problem ze zlokalizowaniem usterki w okablowaniu CAN samochodu to w/g tych standardów zlokalizowanie usterki sieci Ethernet w biurowcu byłoby niewykonalne (Ethernet na koncentryku to też magistrala).

    Są testery do takich kabli, można też sprawdzać generatorem i oscyloskopem jak ktoś się lubi bawić. Tester nie tylko jest w stanie zidentyfikować typ usterki (przerwa/zwarcie) ale również określić jej odległość od punktu przyłączenia testera.

    Co ma na celu skręcenie skrętki - równomierny wpływ zakłóceń EM na obydwa przewody. Po co równomierny - a no po to, że transmisja jest różnicowa - więc jeśli do obydwu przewodów doda się jakiś impuls to i tak różnica potencjałów między przewodami pozostanie taka sama. Jest to tańsze rozwiązanie od przewodów ekranowanych. Tyle teorii - w praktyce 10Mbps sieć Ethernetowa na odcinkach 5-10m bez problemu działa na zwykłym kablu telefonicznym, nie widzę więc powodu dla którego CAN miałby mieć problemy z tym, że ktoś na kilku cm rozkręci skrętkę (abstrahując już od przyczyny tego rozkręcenia).

    Po co CAN - a no po to, żeby zamiast 15 kabli szły 3 (CAN + zasilanie).

    To co tu jest opisane to tylko typowa obawa przed nowościami, tylko że dla informatyka takie coś to żadna nowość. Jak wchodziły silniki z elektronicznym wtryskiem paliwa, mechanicy też klęli na ten "piekielny wynalazek"... cóż po prostu dziś elektromechanik musi dysponować bardziej wyrafinowanym sprzętem niż żarówka 12V z dolutowanymi kabelkami.

    Tak na marginesie to "zgodnie ze sztuką" skrętki się nie naprawia/sztukuje tylko wymienia się cały odcinek.
  • #82
    ociz
    Moderator Samochody
    tzok napisał:
    w praktyce 10Mbps sieć Ethernetowa na odcinkach 5-10m bez problemu działa na zwykłym kablu telefonicznym

    Jam mam około 100m jak nie więcej i działa bez problemu.
    tzok napisał:
    Po co CAN - a no po to, żeby zamiast 15 kabli szły 3

    15 to i tak jeszcze mało by było ;).
  • #83
    Świr
    Poziom 34  
    Motronic napisał:
    Zaniosę komuś tą "prymitywną elektronikę" samochodową komuś od telewizorków czy komputerów i ....opadnie im szczena.


    Przynieś ;) Wierz mi na słowo że mi nie opadnie ;)
  • #84
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #85
    bonanza
    Spec od Falowników
    Świr napisał:

    Przynieś ;) Wierz mi na słowo że mi nie opadnie ;)

    Nie mów hop, póki nie przeskoczysz. Ta płytka na dolnym zdjęciu jest spoko (o ile ścieżki nie odlazły przy lutowaniu), ale ten moduł z góry jest zalany glutem podobnym do śliny Obcego z Nostromo. :D
  • #86
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto