Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

materiały do obliczania PMSM

25 Cze 2009 12:16 2977 7
  • Poziom 9  
    Witam,
    Szukam książki/programu na temat obliczania silników asynchronicznych z magnesami trwałymi. (PMSM)
    W Google books znalazłem jedynie anglojęzyczną pozycję ale niedostępną w Polsce.

    Proszę o info.

    Dzięki
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 9  
    tak wiem że PMSM to silnik synchroniczny. Chcę obliczyć i daj Boże zbudować 3kW silnik AC na magnesach trwałych sterowany za pomocą zmian ilości biegunów stojana.
    Chcę to zrobić dla satysfakcji tworzenia :D a potem zamontować w moim motorze marki WSK 175.
    Jak nic nie znajdę to wiem jak obliczyć silnik asynchroniczny klatkowy i na tym się skupię. Ale silnik na magnesach trwałych jest o wiele lepszy do tego celu.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 9  
    technics6 napisał:
    Silnik o takiej mocy musiał by mieć kilka kilogramów magnesów (najlepiej neodymowych) w wirniku.

    zależy od konstrukcji. To trzeba policzyć. Myślę, że kilkanaście dużych magnesów ferrytowych dałoby radę. Ale to chcę właśnie policzyć. (te kilka kg to chyba przesada)

    technics6 napisał:
    Jakich akumulatorów chcesz użyć?

    3x12V55Ah
    Dużo ważą ale mieści się w WSK i jej szerokiej ramie. Sam silnik wbrew temu co mówisz nie będzie taki ciężki.

    technics6 napisał:

    Sterowanie przez zmianę ilości par biegunów w tym przypadku jest bez sensu, bo i tak będziesz musiał zbudować falownik żeby zasilić to z akumulatora

    Bardziej mnie interesuje zbudowanie takiego silnika niż przerabianie mojej WSK. Za nią się wezmę tylko jak sam silnik wyjdzie przyzwoicie.

    technics6 napisał:
    A więc skoro będziesz potrzebował falownika - dlaczego nie zrobić tego falownika tak, żeby miał regulację częstotliwości?

    Z tego wnioskuję że chyba nie bardzo wiesz co tutaj napisałeś. Zrobienie falownika to rzecz nawet nie trudna ale BARDZO trudna i nawet się za to nie biorę.
    Ponadto. do takiego silnika potrzebuję nie falownika a przetwornicę DC-AC oraz przełącznik ilości biegunów względnie do tego przełącznik gwiazda-trójkąt. Koszt przetwornicy i przełączników jest o wiele niższy niż falownika ~4kW (około1tys.PLN)
    technics6 napisał:

    Jeszcze taka moja uwaga - a zastanawiałeś się nad wbudowaniem tego silnika w koło?

    To nie ten etap. Ja chcę obliczyć silnik AC na magnesy trwałe. Chcę aby miał wymiary około 30cm średnicy i ~10cm szerokości. Na takim obwodzie będzie łatwiej zmieścić dużą ilość cewek i rozmieścić magnesy-ewentualnie zbudować klatkę. Wstępnie zakładam 32szt cewek czyli 2 do 16 par biegunów.

    Dodano po 13 [minuty]:

    technics6 napisał:

    Znalazłem własnie na jakiejś stronie Link artykuł o bezszczotkowym silniku do łodzi o mocy 2,2kW ważącym 20kg.
    Ile waży silnik od WSK 175? Chyba trochę mniej niż 20kg + waga 2 akumulatorów 42Ah.


    20kg waży całość jednostki napędowej razem z akumulatorem śrubą, elektryką itd. Czytaj uważnie!!! Poza tym to mi wygląda raczej na silnik BLDC!!!
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 9  
    technics6 napisał:
    1. Magnesy ferrytowe moim zdaniem się nie nadają do budowy silnika z mocą > 0,5kW (ale to tylko kwestia ich masy).

    Niewykluczone. Dlatego szukam literatury na temat silników z magnesami trwałymi.
    technics6 napisał:

    4. Wg. mnie silnik synchroniczny bez falownika jest jak żołnierz bez karabinu. Będziesz miał problemy z rozruchem. Dodatkowo - jak silnik będzie na stałe połączony z kołem - będzie problem z hamowaniem motóra :) Silnik będzie wypadał z synchronizacji, a jeżeli go będziesz wyłączał przy hamowaniu to trudno będzie go później zsynchronizować. Ja bym bał się wsiadać na taki motór :) Dobra zostawiam juz temat motóra w spokoju.

    Chcę sprawdzić jak się będzie spisywać taki rodzaj sterowania. Bo wiesz z falownikiem to nic trudnego-kupuje, podpinam i działa. Gdybym chciał tak zrobić to nie zaczynałbym tematu.

    technics6 napisał:

    5.2. Czy zdajesz sobie sprawę ile styczników/tranzystorów będziesz musiał zastosować do tego wielostopniowego przełącznika par biegunów?

    No właśnie nie koniecznie. Przynajmniej w teorii:D
    Mam pomysł jak rozwiązać problem inaczej. Tego typu sterowanie można zrobić komutacyjnie... To znaczy, że rolę kontrolera elektronicznego przejmuje przełącznik zbudowany podobnie jak komutator w silniku tyle, że większy i dużo bardziej skomplikowany. To chyba najciekawszy etap tego co chcę zrobić. Taki kontroler -nazwijmy go mechaniczny - będzie miał dwie główne zalety:
    1.bardzo tani i możliwy do wykonania precyzyjnie garażowym sposobem
    2. Przez to że mechaniczny to "ścierpi" o wiele większy prąd niż kontrolery elektroniczne w niskiej cenie.
    Ogólnie taki silnik + kontroler mechaniczny powinny być nieporównywalnie tańszym rozwiązaniem niż popularne rozwiązania komercyjne co nie musze mówić jakim jest atutem... tylko czy uda się to dopracować. Tak czy owak chcę to sprawdzić nawet na silniku asynchronicznym klatkowym.

    technics6 napisał:

    5.3. 32 szt. cewek - rozumiem że na fazę. 32x3 to już 96 cewek. Przecież to jest silnik 3-fazowy.

    zgadza się. Miałemna myśli rozmieszczenie ilości rzędów po obwodzie stojana

    technics6 napisał:

    5.1. Czy wiesz czym się różni silnik PMSM od BLDC?

    hmm. a ty?? pierwszą podstawową jest że PMSM jest na prąd AC a bldc na DC. więcej pisał nie będę bo bez sensu.
  • Użytkownik usunął konto