Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Schemat podłączenia webasta w samochodzie ciężarowm TATRA

dakin11 26 Jun 2009 20:13 20779 21
  • #1
    dakin11
    Level 21  
    Witam dostałem do naprawy instalacje elektryczną w samochodzie ciężarowym TATRA 815. Napotkałem jednak problem z podłączeniem prawidłowym webasta. Webasto które jest zamieszczone w niej nie posiada żadnej tabliczki ani numerów żeby je określić. Proszę o pomoc w podłączeniu tego webasta, poniżej podaje zdjęcie podobnie wyglądającego ale to nie jest to samo !!!
    Schemat podłączenia webasta w samochodzie ciężarowm TATRA
    Niestety nic więcej o tej tatrze nie wiem :/
    Webasto to posiada na zewnątrz zdaje się jakiś duży włącznik koloru czarnego który, po opisie właściciela po naciśnięciu webasto powinno chodzić awaryjnie i kostkę łączeniową przewody oraz jeszcze jeden jakiś czujnik (w sumie są dwa). Zamontowany jest on na klapce którą można odkręcić, a na niej z drugiej strony jest przekaźnik i parę rzeczy sterujące webasto włącznie z opornicą. Po odkręceniu tej klapki pokazuje nam się wnętrze webasta, w nim widać że idą jakieś przewody wgłąb niego, i to by było na tyle. włącznik webasta wygląd mniej więcej tak:
    Schemat podłączenia webasta w samochodzie ciężarowm TATRA. Po środku dużego włącznika jest mała kontrolka. To jest panel sterujący do którego dochodzą prawdopodobnie 4 przewody od webasta. Pozdrawiam i proszę o jaką kolwiek pomoc
  • #2
    ociz
    Moderator of Cars
    Narysowałem sobie kiedyś schemat bo sam nie mogłem nigdzie znaleźć ale gdzieś go posiałem :(. Mogę Ci jedynie podpowiedzieć co do czego służy.
    - Czujnik przegrzania, ten po prawej na zdjęciu(2 kabelki 4 śrubki) po osiągnięciu jakiejś tam temperatury styki zwierają.
    - Czujnik płomienia, to po prostu przełącznik krańcowy i "szklany" pręcik który się wydłuża pod wpływem temperatury.
    - Ten duży wyłącznik to zabezpieczenie które odcina chyba całe zasilanie jak przez jakiś dłuższy czas piec nie odpali(jak czujnik płomienia się nie przełączy).
    - Jest też drugi mniejszy wyłącznik(wyłącza go czujnik przegrzania) i jego zadanie to odciąć zasilanie jak się piec przegrzeje, ale tak że wentylator nadal będzie pracował dopóki czujnik płomienia nie ostygnie.
    - Wentylator raczej wiadomo jak ma działać.
    - Elektromagnetyczny zawór dodatkowego powietrza przy wentylatorze, 1 bieg zamknięty, 2 bieg otwarty, chyba się zamyka po podaniu napięcia albo odwrotnie nie pamiętam :).
    - Impulsator, steruje pompką paliwa pracuje z 2 różnymi częstotliwościami.
    - Świeca żarowa, jej zasilanie idzie z przekaźnika w środku przez opornicę.
    - Jest też dioda w środku schowana, idzie przez nią zasilanie wentylatora, dlatego że idzie do niego też zasilanie z czujnika płomienia gdy jest nagrzany, tak że gdy wyłączysz ogrzewanie wyłącznikiem lub wywali bezpiecznik(mniejszy wyłącznik) wentylator będzie pracował dopóki czujnik nie ostygnie.
    Startuje to wszystko tak że jak włączysz przełącznikiem 1 bieg(1/2) włącza się wentylator, zawór powietrza zamknięty, pompka
    "pyka" z mniejszą częstotliwością, świeca grzeje, po kliku/kilkunastu sekundach powinien odpalić, czujnik płomienia się nagrzewa, przełącza i w tym momencie przestaje grzać świeca. Jak włączysz na 2 bieg to wszystko tak samo tylko zawór powietrza otwarty i pompka szybciej pracuje.

    Acha, dodam jeszcze dla tych co nie w temacie żeby nie próbowali dopasować mojego opisu do zdjęcia bo to trochę inny typ, i nie ma np czujnika płomienia ten na zdjęciu.

    Poszperałem troche w komputerze i znalazłem jeszcze to:
    Schemat podłączenia webasta w samochodzie ciężarowm TATRA
  • #3
    dakin11
    Level 21  
    To jest dokładnie taka jak na zdjęciu. Fajnie by było gdyby znalazł się opis podłączenia albo schemat. Przewody są oryginalne i kolory tylko że webasto nie działa nie wiem czemu :/. Może wiesz gdzie powinno dochodzić napięcie a gdzie masa ? bo jak przykładałem do jednego końca włącznika tego dużego to zaczęło działać ale jak odłączyłem to znowu przestało, a na pierwszy rzut oka wszędzie dochodzi napięcie i dla tego szukam schematu :/ A i jeszcze jedno znalazłem na drugim takim samym webascie nr Ateso X7-1M-S3 pozdro może coś to pomoże :)
  • #5
    jero11
    Level 13  
    Mam takie same webasto, po włączeniu 1/1 odpala i pracuje prawidłowo, po przełączeniu 1/2 silnik pracuje ale pompka nie dostaje impulsów od sterownika o zmniejszonej częstotliwości, wszystko podłączone zgodnie z schematami.
    Były sterowniki o jednym biegu pracy?
  • #6
    fazownik81
    Level 12  
    Witam. Mam kłopot z uruchomieniem tego urządzenia: Schemat podłączenia webasta w samochodzie ciężarowm TATRA

    Na zdrowy rozsądek 16 to wlacznik który idzie tylko na małą żarówkę oraz na do webasto, pozostałe przewody 2,3,4 steruja urządzeniem, wydaje mi się że nr 4 i 2 kest na pierwszym biegu oraz 4,2,3 na drugim. Schemat podłączenia webasta w samochodzie ciężarowm TATRA

    Schemat podłączenia webasta w samochodzie ciężarowm TATRA

    Pomimo tego urządzenie załącza tylko wentylator ani swiecy ani pompki nie załącza, mam nowy impulsator, wentylator oraz świece.... 3 elektryków rozkłada rece a nadchodzi zima.... Bardzo proszę o pomoc wirtuozów obwodów....
    Nadmienie jeszcze iż nie mam wlacznika tylko 3 wychodzące z urządzenia przewody które powinny do niego iść (bez plusa gdyż chyba tylko do lampki idzie)

    Dobra sterowanie jest "-" z siec łączymy więc przewody według schematu B,C z minusem z 24v prostownika. A czyli nr 2 na rysunku to elektrozawór i jego łączymy przez wlacznik z B,C. Dmuchawa działa świeca grzeje pompka zmienia obroty po naciśnięciu ale ropa nie leci więc chyba pompka albo nowy impulsator nawalił... Niech mnie ktoś poprawi nie mam wiedzy w tym kierunku...

    Teraz pompka plunie paliwem przy starcie, trzęsie się, a paliwo nie leci...
  • #8
    fazownik81
    Level 12  
    Ten schemat mam. Niewiele mówi o tym jak włączać urządzenie prostemu kowalskiemu, nie ma rozrysowanych przejść w wlaczniku...
  • #9
    Megawe
    Level 34  
    Przełącznik na dole to przełącznik od kierunkowskazów w Jelczu mógł być taki.
    Ma dwa zestawy styków, 49a to są wejścia a L i R to są wyjścia. W środkowym położeniu nie ma przejścia, Jak załączymy np w prawo to połączy 49a z R a jak w lewo to 49a z L. Czesi robią podwójne przełączniki kierunkowskazów jedne styki są od auta a drugie od gniazda przyczepy.
  • #10
    fazownik81
    Level 12  
    Tu jest o wlaczniku cos też p przyczepie:
    http://www.ebastlirna.cz/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=54176
    Dalej pompka pluje paliwem przy starcie i trzęsie sie, wentylator chodzi a paliwo nie leci...
    Ze schematu jasno wynika że r idzie na 1 i na 2 bieg, czy się mylę?
    Czy miernikiem sprawdzę impulsator? Na zdrowy rozsądek powinien dawać impulsy na pompe, nie spale miernika ?
  • #11
    jero11
    Level 13  
    Schemat podłączenia webasta w samochodzie ciężarowm TATRA
    W pozycji 1/2 łączą się styki zaznaczone na czerwono, 1/1 łączą się styki zaznaczone na żółto.

    Do X7-1M były dwa albo i trzy schematy instalacji, zrób zdjęcie instalacji i tabliczki znamionowej.
    Używam tego webasta na co dzień w warsztacie. Też miałem identyczny problem, wszystko chodziło, a pompka tylko raz strzyknęła, nie pamiętam teraz co było przyczyną, bo miałem źle podłączoną instalacje (użyłem złego schematu) i uszkodzony sterownik który naprawiłem.
  • #13
    jero11
    Level 13  
    Sterownik inny niż moje, ale nic mi to nie mówi, jedynie co widzę że brak jednej śrubki na tranzystorze, musi ona być.
    Zdjęcia instalacji webasta są potrzebne, nawet spod klapki gdzie jest opornica świecy i przekaźniki i zdjęcie tabliczki znamionowej.
    Sprawdź ile diód prostowniczych jest w instalacji, w moim jest jedna przy opornicy świecy i schemat który wkleiłes nie pasował bo są na nim 3 diody i inne podłączenie.
  • #15
    fazownik81
    Level 12  
    Podsumowujac temat wlacznika. W pozycji 1/1 łączą się razem przewody 3,4 oraz "-" , w pozycji 1/2 łączą się przewody 2,3,4 oraz "-". Czyli w pozycji 2 otwiera się zawór dodatkowego powietrza ale dmuchawa nie dmucha mocniej tylko ciepłej. W każdym bądź razie mi dalej pompka nie podaje a kupiłem nową za 300zl... Możeb impulsator nawala? Miernik pokazuje że jakieś tam impulsy wysyła, pytanie jakie powinien wysyłać...
    Schemat podłączenia webasta w samochodzie ciężarowm TATRA Schemat podłączenia webasta w samochodzie ciężarowm TATRA Schemat podłączenia webasta w samochodzie ciężarowm TATRA Schemat podłączenia webasta w samochodzie ciężarowm TATRA

    Posiadam katalog części, instrukcjie inna niż ta niewyraźna na wojskowej stronie. Jeśli ktoś chce popracować i mi to uruchomić zapraszam na priv.
  • #16
    fazownik81
    Level 12  
    Wymiana impulsatora, połączenie przewodów 2z3 i 4z"-" też daje ten sam efekt, pluje przy włączeniu i pompka nie pompuje...

    Może tutaj coś źle podłączyłem, ma może ktoś zdjęcie dla porównania?
    Schemat podłączenia webasta w samochodzie ciężarowm TATRA

    Znalazłem! Zamieniony był przewód żółty z zielonym, pompka działa, przestała natomiast działać świeca...
    Po zamianie przewodów albo działa świeca albo pompka...

    Zdjęcie porównawcze z sieci: Schemat podłączenia webasta w samochodzie ciężarowm TATRA
  • #17
    fazownik81
    Level 12  
    Odpaliła. Problem znajdował się w regulacji śrubki termostatu. Jeśli uda się ustawić rozruch i pracę dam znać.
    Schemat podłączenia webasta w samochodzie ciężarowm TATRA Schemat podłączenia webasta w samochodzie ciężarowm TATRA Schemat podłączenia webasta w samochodzie ciężarowm TATRA
    Stojak zrobiony, ale dalej nie działa. Kręcę śrubką od termostatu i włącza się świeca ale nie działa pompka, po wykręceniu śrubki świeca się wyłącza a włącza pompka, na 1 i 2 biegu to samo. Raz odpaliła, pogrzała trochę i zgasła... Sprawdzałem na 2 sterownikach.
    Zasilacz mam 100VA, mostek prostowniczy 30A - miałem 20A ale bardzo się grzał...
  • #18
    fazownik81
    Level 12  
    Kupiłem następne co by porównać czy nie podłączyłem czegoś źle i też po podłączeniu nie działa
    Sorry za sporo postów ale to też małą dokumentacja dla mnie co już robiłem...
    "Nowe" webasto wygląda całkiem dobrze nawet lepiej od starego mimo to nie działa. Łącze przewody z listwy według rysunku.
    Schemat podłączenia webasta w samochodzie ciężarowm TATRA

    Czyli łącze 3,4 i - na biegu pierwszym oraz 2 z 3 oraz 4 z -. Próbowałem też łączyć 2,3,4 i - nie włącza się świeca, pompka i wentylator działa. W środku wszystko wygląda dobrze podłączone identycznie jak poprzednie.

    Schemat podłączenia webasta w samochodzie ciężarowm TATRA
  • #19
    fazownik81
    Level 12  
    "Nadchodzi zima..." Tak więc pora na dalsze kroki... Webasto zostało rozebrane umyte i wymienione łożyska i simeringi w rozpylaczu. Odpaliłem raz i nawet grzało ale coś słabo jak by za mało paliwa... Przekładem na zmianę 2 pompki i 3 impulsatory ale dalej efekt jest taki że świeca działa, pompka pluje paliwem i nie odpala a jak odpali to ledwo co grzeje... Szukam jakiegoś zastępczego układu sterowania i zasilania. Mam zasilacz 680va, na allegro znalazłem zasilacz impulsowy 1500wat za 400zl jeśli jest tam możliwość sterowania pompka impulsowa to kupię go i dam znać jak poszło.
    Niestety zasilanie to nie ma sterowania pompka impulsowa, dowiedziałem się też że nigdzie nie kupie innego tak więc jestem zmuszony działać dalej na oryginalnych częściach...
  • Helpful post
    #20
    fazownik81
    Level 12  
    Przerobiłem cała elektrykę na nową, urządzenie nadal oporne i nie odpala, na pierwszym biegu działa świeca nie działa pompka na 2 biegu działa i świeca i pompka, w komorze jest mokro a i tak nie odpala... Schemat podłączenia webasta w samochodzie ciężarowm TATRA



    Moderated By T5:

    Podziwiam wytrwałość.
    I oby tak dalej, w końcu będzie sukces.

  • #21
    fazownik81
    Level 12  
    Po wymianie przewodów i impulstarora urządzenie odpala i działa, lecz zalewa się i gaśnie, po rozkręceniu wylałem okolo litra ropy...

    Schemat podłączenia webasta w samochodzie ciężarowm TATRA

    Może ktoś ma wiedzę jak mocno to grzeje? U mnie w obudowie powietrze leci ciepłe ale nie gorące...
    Zauważyłem w środku uszkodzoną siatkę która trochę blokowała rozrzut paliwa choć wydaje mi się że coś tam jest nie tak, paliwo jak by ciekło a nie rozpylalo sie, wszystko tam nowe prócz talerzyka i dyszy, dysza drożna, talerzyk ktoś przyspawał krzywo i działa jak jajko przy obrocie i to moja kolejna rzecz która spróbuję naprawić...
  • #22
    magcbr
    Level 10  
    Witam,
    ostatnio uruchamiałem takie urządzenie. Grzeje bardzo dobrze - przy wylocie powietrze jest bardzo gorące (ciężko rękę utrzymać) przy temperaturze na zewnątrz około -3 st.
    Kolego fazownik81 odpal urządzenie z rurą wydechową około 1,5 m (taka jest w Tatrze). Ja zastosowałem w tym celu rurę spiro. Wydech musi być skierowany pionowo w dół. Bez rury wydechowej może być problem ze stosunkiem paliwo/powietrze. Sprawdź, czy masz założony o-ring nr 90 na schemacie ogrzewania (między rozpylaczem a dyszą). Mi bez niego trochę ciekło. Poza tym przy rozbiórce wymieniłem uszczelki nr 13 i 93.
    Części do ogrzewania można kupić w sklepie z częściami do Tatry. Ja kupuję w Łodzi w firmie Katamaran https://katamaran.auto.pl/.
    Jeżeli chodzi o elektrykę, to na 1 biegu połączone są ze sobą kable 49a+R+L oraz 49a'+R'. Na 2 biegu połączone są tylko kable 49a+R+L.
    Ogrzewanie grzeje z pełną mocą na pierwszym biegu, na drugim ma około połowy mocy. Różnica jest tylko w szybkości pracy pompki paliwa. Wentylator dmuchawy pracuje cały czas z taką samą prędkością.
    Termostat musi być "wciśnięty" na zimno czyli zwarte są styki 1+4. Po rozgrzaniu się ogrzewania wyłączana jest świeca i zwarte są styki 1+2. Śrubką termostatu regulujesz moment wyłączania się wentylatora po zakończonej pracy (schłodzeniu urządzenia). Ja sprawdzałem ręką temperaturę wymiennika i jak był na tyle chłodny, że można było rękę trzymać to kręciłem śrubką, aż wyłączy się wentylator.
    Sprawdź jeszcze bezpiecznik przegrzania (przy termostacie). Powinien być cały czas rozwarty (brak przejścia między stykami). Zwiera dopiero przy przekroczeniu temperatury. Na próbę możesz odłączyć od niego kabel z lewej strony lub poregulować śrubką z prawej.

    W tym temacie jest bardzo dużo informacji dotyczących ogrzewań: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic425673.html. Co prawda mowa jest o sirokko, ale zasady działania są takie same.