kristofsid napisał: Poroniony pomysł
1. fazy rozrządu nie powinno się zmieniać bez względu na prędkości czy obciążenia, po prostu raz optymalnie ustawiona się nie zmienia.
Bzdura totalna. Dla każdej prędkości obrotowej i obciążenia optymalne są różne kąty otwarcia, zamknięcia zaworów. Po to są stosowane zmienne fazy rozrządu.
mreq napisał: A co do optymalnych warunków pracy silnika to zmienne fazy rozrządu wprowadzono miedzy innymi po to żeby dla bardziej wysilonych silników nie było problemów dla małych i średnich obrotów - przy wysokich obrotach jest taka faza kiedy oba zawory są otwarte co dla niskich obrotów powoduje dostawanie się spalin do układu dolotowego.
Przy każdych prędkościach powinna być faza współotwarcia zaworów. Ale gdy nie ma zmiennych faz rozrządu to optymalny czas współotwarcia zaworów wymagany przy wyższych prędkościach obrotowych (w celu uzyskania wysokiej mocy co przekłada się bezpośrednio na osiągi pojazdu) jest szkodliwy przy niskiej prędkości obrotowej. Szkodliwość ta polega na wypychaniu części mieszanki do układu wylotowego na początku suwu sprężania - straty mocy i paliwa.
Jak już wchodzicie na temat zmiennych faz rozrządu, to nazwa te niespecjalnie pasuje do europejskich rozwiązań typu Vanos, przesłynne audi 1.8 20V itp. Tu raczej pasuje nazwa "przestawiacz wałka rozrządu zaworów dolotowych ".
Prawdziwe zmienne fazy rozrządu to VTEC, MIVEC, VVL z kraju kwitnącej wiśni. Ci którzy się orientują w temacie wiedzą jaka jest różnica.
Co do sterowania zaworami czymkolwiek innym niż krzywki to narazie bardzo odległa przyszłość. I nie liczcie że głównym zadaniem zastosowania takich rozwiązań będzie zwiększanie osiągów silnika, od kilku (nawet kilkunastu lat) to zeszło na drugi plan. Na pierwszym planie jest EKOLOGIA.
Obecnie ze względu na ograniczenia emisji spalin, co wiąże z drogim osprzętem silników ZS, firma Honda zaprzestała produkcji klekotów.
Jeszcze trochę i smarowanie łańcucha w rowerze będzie zabronione...
Co do rozrządu desmodromowego czy desmodronicznego (dla niewtajemniczonych jedna krzywka otwiera zawór, druga zamyka zawór) to panuje w naszym kraju taki mit że to rozrząd do silników szybkoobrotowych.
Motocykle Ducati z takim rozrządem osiągają moc maksymalną w porywach przy 10000rpm. Natomiast silniki motocyklów japońskich z normalnym rozrządem osiągają moc maksymalną przy ponad 11000rpm i "kręcą się" o wiele wyżej....
Odnośnie sterowania zaworów to "gwoździem programu" jest zamykanie zaworu bez jego uderzania w gniazdo.
Pojedynczy elektromagnes sobie z tym nie radzi. Żywotność zaworów i gniazd jest mocno ograniczona w tym projekcie.