Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Stereodekodery - deemfaza, tłumienie pilota

28 Cze 2009 11:19 3069 6
  • Poziom 36  
    1. Pytanie pierwsze - deemfaza.
    EDIT: Problem rozwiązany.

    2. Pytanie drugie - tłumienie pilota.

    Większość not katalogowych stereodekoderów podaje taki parametr jak tłumienie sygnału pilota i tłumienie sygnału podnośnej. Na przykład w UL1621, według producenta, jest to 31dB tłumienia dla pilota. To sporo, w takim razie dlaczego konieczne jest również używanie filtru LC na wyjściu, z pułapką na 19kHz? Chodzi o to, że stłumienie o 31dB to jeszcze za mało, czy może...

    ...Weźmy inny stereodekoder, TA7343. W nocie katalogowej podawane jest tłumienie pilota równe 34dB. Mam taki sobie przeciętny koder stereofoniczny, więc podłączyłem go, i sprawdzałem oscyloskopem co się dzieje na wyjściu dekodera. Wyglądało na to, że pilot na wyjściu stereodekodera wcale nie jest wytłumiony, gdyby był tłumiony o 34dB to miałbym problem go w ogóle na oscyloskopie zobaczyć.
    W takim razie jak to jest z tym tłumieniem sygnałów 19kHz i 38kHz, czego dotyczy ten parametr podawany w notach katalogowych?

    Mam nadzieję, że ktoś mnie miło zaskoczy się wypowie :).
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    Dziwne to co podajesz
    Sygnał pilota już w koderze powinien być ustawiany na 10%
    wartości sygnału akustycznego.
    http://zgtk.elektroda.net/r8.htm
    A Carrier leak to tłumienie sygnału pilota na wyjściu.
    W tańszych odbiornikach nie było dodatkowych filtrów na wyjściu.
    Powodowało to czasem problemy przy nagrywaniu na magnetofon bo sygnał pilota mieszał się z generatorem prądu podkładu i pojawiały się "dziwne" dźwięki.
    W lepszych odbiornikach stosowano dodatkowe filtry 19kHz na wyjściu.

    Dodano po 2 [minuty]:

    A jak to mierzysz oscyloskopem?
    Dajesz jakiś filtr?
  • Pomocny post
    Poziom 1  
  • Poziom 36  
    :arrow: janbernat
    Ciekawy link, dużo wyjaśnia. Że pilot ma 10% sygnału to akurat wiem, ale dużo tam ciekawych rzeczy o działaniu dekoderów itd.
    janbernat napisał:
    A jak to mierzysz oscyloskopem?
    Dajesz jakiś filtr?

    Zaraz wszystko wyjaśnię :)

    :arrow: nemo07
    nemo07 napisał:
    Za malo. Jesli poziom pilota lub podnosnej w dekoderze (w miejscu jego "spozytkowania", tj. w demodulatorze MPX) osiagnie ledwie 1Vpp, to przy podanym tlumieniu masz te komponenty na wyjsciu dekodera z poziomami rzedu 30mVpp.

    Czyli ten parametr podaje tłumienie pilota względem jakiegoś tam poziomu, który jest gdzieś wewnątrz dekodera? A tego poziomu i tak nie znam? Choć patrząc na zasadę działania dekodera, w miejscu "spożytkowania" poziomu pilota, może jego poziom ma związek z poziomem sygnału audio (m.cz.)?
    Dekoder dostaje na wejściu takie coś (sygnał MPX z kodera, 1kHz podane na 1 kanał, pilot może nie ma dokładnie 10% ale to chyba nie aż tak ważne teraz):
    Stereodekodery - deemfaza, tłumienie pilota
    Te ząbki w okolicy zera to nałożone 19kHz.
    Potem gdzieś w dekoderze, to 19kHz jest wzmacniane, powiedzmy do poziomu 1Vpp, gdzieś tam krąży 38kHz, następuje gwarantowane przez producenta tłumienie o te 31dB, i dostajemy na wyjściu zdemodulowany sygnał, z pilotem na poziomie 30mV.
    U mnie, tuż na wyjściu dekodera z deemfazą, wygląda to tak:
    Stereodekodery - deemfaza, tłumienie pilota
    Wychodzi na to, że mniej więcej ten pilot jest na poziomie (tego samego rzędu) co sprzed detekcji sygnału stereo.
    Gdy wyłączę sygnał 1kHz w koderze, pozostawiając sygnał pilota 19kHz, oscylogram wygląda tak (ta sama czułość oscyloskopu co obrazek wcześniej):
    Stereodekodery - deemfaza, tłumienie pilota
    Wniosek z tego taki, że poziom sygnału 19kHz na wyjściu zależy od poziomu sygnału m.cz., bo teraz prawie nic nie widac w porownaniu z poprzednim oscylogramem. Po powiększeniu wyglądało to tak, że było mniej więcej tyle samo składowej 19kHz i 38kHz, ale już nie robiłem zdjęcia.
    Za filtrami z pułapką 19kHz, sygnał 1kHz wygląda tak:
    Stereodekodery - deemfaza, tłumienie pilota
    Więc nie muszę się chyba martwić tłumieniem pilota w samym dekoderze, ta dyskusja jest bardziej teoretyczna.
    Czyli jaki będzie ostateczny wniosek? Że te parametry tłumienia pilota i podnośnej są trochę mało przydatne dla "użytkownika" i dotyczą jakiegoś tam tłumienia już po detekcji, w sumie to chyba najbardziej są przydatne w celu porównania różnych dekoderów?
  • Poziom 38  
    "Czyli jaki będzie ostateczny wniosek?"
    Trochę tak-jest to porównanie.
    To że zależy od poziomu sygnału m.cz. to jest oczywiste- nawet w DS jest to podane w warunkach pomiaru.
    Jak odbiornik słabo odbiera-to i pilota i sygnał użyteczny.
    A stosunek jest wyznaczany przez koder.
    Może da się to zmieniać w koderze-nigdy nie miałem kodera.
    Ale tłumienie z układu i tłumienie filtra się sumują-3dB to dwa razy mniej.
    A to że od dawna stosuje się PLL-to faktycznie nie ma jak zmierzyć.
  • Pomocny post
    Poziom 1  
  • Poziom 36  
    Faktycznie, nie zwróciłem uwagi, że na drugim oscylogramie widać głównie 38kHz a nie 19kHz. Za to 19kHz nie jest widoczne, bo tłumienie pilota też jest duże a jego poziom jest znacznie mniejszy od podnośnej, o to chodzi?
    nemo07 napisał:
    Jesli dekoder nie potlumi 19kHz o 30dB, musialbys to (dodatkowe tlumienie o 30dB!) uzyskac w filtrze MPX. Zbuduj filtr "Low Pass" DC...16kHz, z nierownoscia ch-ki amplitudowej +/- 1dB (max. 3dB), minimum znieksztalcen fazowych i tlumieniem >40dB dla 19kHz, wtedy pogadamy.

    Masz na myśli to, że gdyby nie tłumienie dekodera, to za filtrem dalej widziałbym 19kHz i 38kHz? Fakt, gdyby przed filtrem były na poziomie 1Vpp, to na pewno bym widział.
    Nawet w notach katalogowych najlepszych stereodekoderów (LA3450) z tłumieniem 19kHz i 38kHz rzędu 50dB, zaleca się używanie filtrów wyjściowych, ale to nie dziwi, bo po co komu taki dobry dekoder, jak będzie miał śmieci na wyjściu, choć bardzo małe.