Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ładowanie akumulatora z 12V

czuga 28 Cze 2009 19:17 4187 6
  • #1 28 Cze 2009 19:17
    czuga
    Poziom 23  

    Witam,

    Chcialbym zapytac w jaki sposob i czy jest mozliwe (co musialbym miec) aby móc ładowac dodatkowy akumulator żelowy napieciem z instalacji samochdowej (z intalacji samochodowej mam min. 10A prad).

    Dokladnie do dodatkowego akumulatora bylby podlaczony odbiornik energii (ok 120W, 10A). Podczas jazdy akumulator bylby doladowywany z gniazdka zapalniczki, aby podczas wylaczonego silnika mogloby byc z niego zasilane urzadzenie odbiorcze.

    Czy takie cos jest do zrealizowania? Wszystkie ładowarki akumulatorow zelowych ktore dotad widzialem zasilane sa z sieci 230V.

    Pozdrawiam

    0 6
  • Relpol
  • Pomocny post
    #2 28 Cze 2009 20:04
    Rzuuf
    Poziom 43  

    Witam!
    Jeśli w twojej instalacji w samochodzie jest napięcie 13,8 ... 14.4V, to z tej instalacji może być ładowany DOWOLNY akumulator kwasowy o napięciu nominalnym 12V (dołączony bezpośrednio).
    Akumulatory żelowe są BARDZO wrażliwe na przekroczenie napięcia 14,4V - wtedy zaczyna się "gazowanie', utrata elektrolitu i w konsekwencji zniszczenie akumulatora.
    Proste dołączenie akumulatora do instalacji nie jest rozwiązaniem pewnym, bo wówczas ten akumulator będzie "wspomagał" instalację swoim ładunkiem w chwilach, gdy napięcie na niej sie obniży, dlatego można dodać wyłącznik, np. na jakimś tranzystorze MOSFET, który będzie dbał o jednokierunkowy przepływ prądu do tego akumulatora. Dołączenie akumulatora przez diodę również nie jest wskazane, bo spadek napięcia na szeregowej diodzie (ok. 0,7V) powoduje, że akumulator żelowy właczony do instalacji z napięciem 13,8V NIGDY nie osiągnie stanu pełnego naładowania, chyba, że na instalacji masz 14,4V i dasz diode Shottky'ego.
    Sprawa poboru 10A z akumulatora żelowego jest obarczona pewnym ograniczeniem: zobacz charakterystykę rozładowania, jakie prądy są dozwolone i do jakiego napięcia wolno ten akumulator rozładowywać. Ponadto przy rozładowaniu dużymi prądami pojemność akumulatora MALEJE, więc może się okazać, że np. akumulator 20Ah da Ci 10A tylko przez 1 godzinę!

    0
  • Relpol
  • #3 28 Cze 2009 21:39
    czuga
    Poziom 23  

    Dziekuje za odpowiedz.

    Ondosnie bezposredniego podlaczenia - celowo chcialbym uniknac tego rozwiazania znajdujac "inteligentna" ładowarke do akumulatorów żelowych (niewielkich rozmiarow, aby tylko ładowala oraz odcinala prad po naladowaniu itp. i ni wnosila nic od siebie do instalacji), ktorą moglbym wpiac pod zapalniczke. Poki co jednak bez sukcesu.

    Jezeli chodzi o czas jaki potrzebuje do pracy na aku to max 2h. Myslalem o pojemnosci 38Ah (np. jakis niedrogi Panasonic LC-X1238APG). Z jego krzywej rozładowania wynika, ze przy poborze pradu 10A rozładowanie nastapi po 3h. Tak naprawde pobor mocy nie przekroczy 100W, co przelozy sie na prad nie wiekszy niz 9A.

    Inna sprawa mnie martwi, u mnie na zapalniczce napiecie jest caly czas (poczatkowo myslalem, ze tylko po stacyjce). Jezeli teraz rozladuje aku. zelowy i zostawie na noc, to czy nie bedzie tak, ze probujac naladowac zelowy rozladuje mi ten pod maska?

    Pozdrawiam

    0
  • #4 28 Cze 2009 22:37
    Rzuuf
    Poziom 43  

    Aby istniał przepływ prądu, musi być różnica napięć. Jeśli OBA akumulatory bedą miały TO SAMO napięcie, to między nimi nie popłynie żaden prąd.
    Jeżeli porównasz krzywą ROZŁADOWANIA i krzywą ŁADOWANIA, to zobaczysz, że ładowanie zachodzi przy wyższych napięciach, niż rozładowanie, zatem jeden akumulator nie może być ładowany kosztem rozładowania drugiego, bo prąd by musiał plynąć "pod górkę".
    Jest natomiast możliwe, że połączone równolegle 2 akumulatory będą jednocześnie ładowane, lub jednocześnie rozładowywane, natomiast oba mogą być rozładowywane przez "coś jeszcze", dołączone do instalacji.

    0
  • #5 29 Cze 2009 10:37
    damian-018
    Poziom 14  

    Można zastosować przekaźnik który dołączy akumlator po włączeniu zapłonu do instalacji a najlepiej po odpaleniu gdy zgaśnie kontrolka od ładowania. Koniecznie przez bezpiecznik żeby przewody nie poleciały przy odpalaniu jeżeli przekaźnik po zapłonie.

    0
  • #6 29 Cze 2009 12:40
    carrot
    Moderator Samochody

    Takie rozwiązanie z przekaźnikiem było stosowane w VW multivanie do ładowania dodatkowego akumulatora zasilającego min oświetlenie kabiny, webasto etc. Cewka przekaźnika pomiędzy D+ alternatora i masę, styki pomiędzy + akumulatora podstawowego i dodatkowego (przez bezpiecznik)

    0
  • Pomocny post
    #7 29 Cze 2009 20:44
    wsuder
    Poziom 13  

    witam

    kolego prosze po pierwsze uściślić co należy rozumieć z teksu "Chcialbym zapytac w jaki sposob i czy jest mozliwe (co musialbym miec) aby móc ładowac dodatkowy akumulator żelowy napieciem z instalacji samochdowej (z intalacji samochodowej mam min. 10A prad). " dlatego że inne mamy paramerty instacji gdy silnik pracuje / napiecie 14,4 V/ a inne gdy jest tylko akumulator podtrzymujący /12,6 - 13,5 volt/.
    W pierwszym wypadku wystarczy dioda separująca najlepiej krzemowa z uwagi na spadek napięcia 0,5 - 0,7 co zabezpieczy akumolator żellowy przed rozszczelnieniem i wyschnięciem. prosze też dać szeregowo z diodą rezystor lub żarówke by zapewnić zabezpiczenie nadprądowe dla diody i akumulatora. żarówka jest najlepsza gdyż ma nieliniową charakterystykę, ma tylko jedną wade może się stłuc bo przepalenie raczej nie wysąpi.
    drugi przypadek niestety wymaga przetwornicy podwyższającej napięcie step-up. najprostsze są scalone i wymagają tylko jednej indukcyJNośCI.

    Dalsze dywagacje są możliwe tylko po uściśleniu potrzeb

    0
  Szukaj w 5mln produktów