Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Klimatyzacja Renault - kilka pytań.

30 Cze 2009 10:01 4983 14
  • Poziom 20  
    Jeśli temat umieściłem w nieodpowiednim dziale to prosze o jego przeniesienie, jednak nie znalazłem w serwisie samochodów odpowiedniego działu.

    Chodzi o starą klimatyzację napełnianą czynnikiem R12. Wchodzi go 1000g i o ile dobrze pamiętam 135 albo 150ml oleju ( w tym momencie nieistotne ).
    Pierwsze pytanie odnośnie oleju. Z opisu na spręzarce powinien tam być SUNISO 5GS. Co prawda znanazłem taki olej w sieci ale kosztuje 200zł i jest tego 2 litry więc ilośc jak dla mnie za duża.
    Zamówiłem olej FUCHS KES100 z rozmowy z przedstawicielem tej firmy, olej jak najbardziej się nadaje. Jaki jeszcze olej mineralny można zastosować ??? Chodzi o dostępnośc w handlu.
    Drugie pytanie odnośnie ilości oleju.
    W układzie na pewno został olej, nie wiem niestety ile tego oleju tam pozostało. Nie odessam go na pewno bo zawory sa dośc wysoko i daleko od spręzarki. Ile dolać oleju ??? Na spokojnie tak żebym nie zatarł spręzarki . Co będzie jeśli oleju wleję za dużo ??
    Dostępu do korka w spręzarce nie mam. Czy olej mogę spokojnie dolać zaworem po stronie ssącej ??? Zawór wysokiego ciśnienia mam w osuszaczu, może tam wlać olej ???
    Czy wlany olej po stronie ssącej nie uszkodzi spręzarki , może odczekać jakiś czas żeby olej sie rozszedł, gdy np. wleję go 100ml ???
    Układ będę napełniał R409A z tego co wiem powinno go być 80% wagi R12 czyli 800g w moim wypadku. Musze go lać w postaci płynnej i jak sie domyślam musi on trafić do układu przez zawór HP.
    Czy standardowa butla 12kg R409A na zwykły zawór i trzeba ja odwrócić do góry nogami , czy może jest wyposażona w syfon ( co by było niegłupie bo producent chyba wie ze trzeba go uzywać w postaci płynnej ).
    Moje pytania moga brzmieć trywialnie ale wolę się upewnić niż odkrywać amerykę po raz drugi i przy okazji popelnić bład , prosze więc o wyrozumiełość.
  • Specjalista urządzeń chłodniczych
    A dlaczego nie przezbroisz układu na R134a??? Jeśli już bawisz się w wymianę oleju?
    Poza tym, moim zdaniem, nie wiem czy jest sens reanimować klimatyzację w aucie sprzed 93roku? To już z pewnością wielkie sito.
  • Poziom 20  
    To niestety nie lodówka żeby tak sobie "przezbroić" na R134a. Poza tym po co mam zmieniać lepsze na gorsze ??
    Reszty nie komentuje bo jest zupełnie nie związana z tematem, zresztą cała odpowiedź nie jest.

    Od kogoś z takim dorobkiem na elektrodzie, liczyłem na bardziej merytoryczną odpowiedź. Cóż ...życie.
  • Specjalista urządzeń chłodniczych
    qbis19 napisał:
    To niestety nie lodówka żeby tak sobie "przezbroić" na R134a. Poza tym po co mam zmieniać lepsze na gorsze ??


    Parametry ma lekko gorsze, ale za to nieszkodliwy dla ozonu i będzie długo dostępny w przeciwieństwie do zamienników R12.
    Ale to dla ciebie bez znaczenia.
  • Poziom 20  
    Standardowa butla (wielorazowa - innych nie powinno się już używać) nie ma syfonu i trzeba ją odwracać. Przy wmontowanych wewnątrz butli przewodach "do dna" są zawsze wyraźne oznaczenia w jakiej pozycji płynie gaz a a jakiej ciecz.
  • Poziom 20  
    Jeśli chodzi o butlę , faktycznie nie ma ona syfonu. Sprawdziłem organoleptycznie ;). Jeszcze kwestia oleju. Jeśli chodzi o parametry to myśle że KES100 będzie dobry ( czekam własnie na zamówiony olej ). Pozostaje kwestia wlania tego do układu i moje poprzednie pytania. Gdybym miał spręzarkę wymontowaną no to żaden problem bo wylewam stary , przedmuchuje resztę instalacji i wlewam tyle ile zaleca instrukcja, ale wyjęcia spręzarki to pół dnia roboty bo siedzi ona przy dośc dużym silniku V6. Ostatecznie jeśli nikt mi nic nie poradzi tak włąsnie zrobię. Nie chce też zakładać sobie konta na forum klimatyzacje , tylko po to zeby zadać jedno pytanie.
  • Użytkownik obserwowany
    A takie pytanie czy kupiłeś autko i juz nie chodziła czy hednak lekko chlodziła.
    Bo bez stacji lub zegarów cięzko stwierdzić ciśnienia i stan ukłądu.
  • Poziom 20  
    Układ był naprawiany i napełniany w zeszłym roku wymieniony osuszacz. Napełniony czynnikiem z dolewką pewnej ilości oleju ( nie wiem ile dokładnie ale cały dozownik )Pochodził ok. 8 miesięcy i wąż ktory był dorabiany , rozszczelnił się na zakutej końcówce ( jak się potem okazało ) . Przy szukaniu nieszczelności układ został napełniony azotem i przez nieuwagę zrobiłem z załączoną sprężarką ok. 50km i jak się można domyśleć , zatrałem ją na amen ( nie odłaczyłem fizycznie sprzęgła a nie zauważyłem że przycisk AC jest właczony ).
    Spręzarkę wymieniłem ( używana sprawna z pewną ilościa oleju wewnatrz) , nieszczelności naprawiłem jednak nie wylałem ze spreżarki oleju i tutaj zrobiłem bład.
    Nie wiem w tej chwili ile oleju pozostało w układzie i stąd te pytania.
    Chyba najbezpieczniej bedzie wymontować ja spowrotem i wylać olej oraz przedmuchac cały układ.
    Wowczas jak mam rozumieć całą zalecana ilość oleju mogę nalać do spręzarki przez korek do skrzyni korbowej ???
    Nie chce też nalać za dużo oleju zeby nie pogorszyć wydajności.
    Sprzęt, manometry, węze posiadam.
    Martwi mnie tylko pompa próżniowa bo dochodzi ona do -0,95 bara i nie wiem czy ta próznia wystarczy ???
  • Użytkownik obserwowany
    Trzeba chwile potrzymać na próżni żeby odparowała wilgoć.
    Która mogłaby potem zamarznąc.
  • Poziom 20  
    To oczywiste , nie wiem jednak czy -0,95 bara wystarczy. Wszędzie czytam że musi być -1. To niby tylko 0,05 róznicy ale jednak. Próznie mam zamiar potrzymać jakieś 40min - do godziny , tyle chyba wystarczy.
    Na początku odpompowywania słychać wylatujące powietrz , potem manometr powoli zbliża sie do -0,95 i ani drgnie dalej. Manometry sprawne - nowe.
  • Poziom 15  
    -0,95 spokojnie wystarczy jezeli chcesz miec pewność po prostu dlużej ciągnij próżnie i będzie ok
  • Poziom 20  
    ,,Przy szukaniu nieszczelności układ został napełniony azotem i przez nieuwagę zrobiłem z załączoną sprężarką ok. 50km i jak się można domyśleć , zatrałem ją na amen ( nie odłaczyłem fizycznie sprzęgła a nie zauważyłem że przycisk AC jest właczony ).
    Spręzarkę wymieniłem ( używana sprawna z pewną ilościa oleju wewnatrz) , nieszczelności naprawiłem jednak nie wylałem ze spreżarki oleju i tutaj zrobiłem bład. "


    Ty martwisz się tym czy pompa którą będziesz robił próżnię wydoli? A to ma najmniejsze znaczenie masz układ po zatarciu czyli do kapitalnego remontu (płukanie całego układu specjalnym płynem, wymiana filtra-osuszacza, nowy kompresor) wymiana samego kompresora nic nie da, w układzie masz syf po zatarciu. Warunkiem jakiejkolwiek naprawy jest pozbycie sie tego syfu z klimy (wypłukanie). Przez brak doświadczenia i nieuwagę mnożysz koszty, moim zdaniem lepiej kasę na browar przeznaczyć :D , mniej rozczarowań i wspomnienia milsze.


    Pierwsza część to cytat qbis19
  • Poziom 15  
    teoretycznie nie powinna się zatrzeć sprężarka chyba że w tym układzie nie ma presostatu
  • Poziom 13  
    gaav presostat mógł puscic spreżarke jeśli było ciśnienie w układzie.fakt że zamiast freonu był tam azot:)i to spowodowało zatarcie kompressora.
  • Poziom 15  
    nie doczytałem z tym azotem myślałem że układ był pusty i sprężarka się włączyła, tak czy siak azot czy freon jeżeli w układzie jest olej to mimo wszystko nie powinna się zatrzeć