Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak wykonać prosty czujnik, na jednej diodzie LED ?

mario205 30 Cze 2009 16:34 5705 13
  • #1 30 Cze 2009 16:34
    mario205
    Poziom 18  

    Witam. Potrzebuję wykonać prosty czujnik ( wystarczy na jednej diodzie LED, coś na wzór wskaźnika wysterowania sygnału mono ). Zasada działania ma być następująca: przy żądanym poziomie sygnału dioda ma się zaświecić i utrzymywać ten stan również poniżej tego progowego sygnału, natomiast powyżej tego poziomu powinna gasnąć. Czujnik ten chcę wykorzystać jako wskaźnik rezerwy poziomu paliwa. Sterowanie będzie pochodziło z czujnika poziomu paliwa, który, z tego co wiem , pracuje na zasadzie zmiennej rezystancji. Może da się coś takiego zrobić w oparciu o jakiś tranzystor ? Mile widziany schemat z wartościami elementów. Z góry dziękuję. Mariusz

    0 13
  • #3 30 Cze 2009 17:55
    mario205
    Poziom 18  

    Marian B, dzięki za szybką odpowiedź. Wprawdzie jeszcze nie wiem jaki sygnał ( +, czy masę ) daje czujnik poziomu paliwa i w jakim zakresie,
    ( jutro to sprawdzę ) ale może się okazać, że sygnał jest za słaby, aby dioda świeciła się do końca zawartości zbiornika, czyli poniżej wysterowanego sygnału progowego dla świecenia diody. Wtedy może jakiś wariant z podtrzymaniem sygnału poprzez mały przekaźnik ?

    P.S Widzę, że jesteś ze Szczecinka. W niedzielę wybieram się w twoje strony. Konkretnie Stare Wierzchowo ( nad jezioro za tą wsią ). Mam nadzieję, że to ładna okolica?

    0
  • #4 30 Cze 2009 19:55
    Marian B
    Poziom 35  

    Potencjometr sprzężony z pływakiem ma z reguły nie dużą rezystancję, 100÷500Ω, a może nawet mniej, a więc płynie przez niego dość duży prąd, rzędu 100 mA i więcej, dioda do jasnego świecenia potrzebuje około 10mA. Nie będzie potrzeby stosowania żadnych wzmacniaczy i przekażników, wystarczy tylko dobrać odpowiednie rezystory/potencjometr.

    Jezioro i okolice Starego Wierzchowa bardzo ładne, a na jeziorze w Szczecinku hit i nowość, około kilometrowy wyciąg do jazdy na nartach wodnych. Fani tego sportu są zachwyceni (z całej Polski).

    0
  • #5 30 Cze 2009 20:09
    misiaty1985
    Poziom 16  

    a przypadkiem taki układ nie zakłóci pracy wskaźnika paliwa??
    przy 250Ω to będzie płynął prąd około 60 mA a 10 mA to już 16%.

    Jak wykonać prosty czujnik, na jednej diodzie LED ?

    0
  • #6 30 Cze 2009 21:49
    Marian B
    Poziom 35  

    Jest to układ mostkowy, a mostek można tak wyregulować (prawym potencjometrem), że dioda w przekątnej będzie cały czas zatkana, nie będzie poboru prądu przez prawie cały zakres wskazań. Prąd przez diodę popłynie dopiero wtedy, gdy będzie "rezerwa", przy samym końcu skali, i wskazania wtedy już nie są tak istotne. Rzeczywiście, przy końcu skali mogą być przekłamania, ale wtedy alarmująco świeci dioda.

    0
  • #7 30 Cze 2009 22:50
    mario205
    Poziom 18  

    misiaty1985 napisał:
    a przypadkiem taki układ nie zakłóci pracy wskaźnika paliwa??
    przy 250Ω to będzie płynął prąd około 60 mA a 10 mA to już 16%.

    Jak wykonać prosty czujnik, na jednej diodzie LED ?


    a skąd te 60 mA przy 250Ω ? Przy 12V i 250Ω popłynie prąd ok. 48mA

    0
  • #8 01 Lip 2009 08:09
    misiaty1985
    Poziom 16  

    60mA z tą że rzadko który akumulator ma 12V przeważnie około 14,5 a jak jest ładowany przez prądnice to może i trochę więcej. Do obliczeń przyjąłem 15V. Tak samo jest przecież z akumulatorkami (wszyscy mówią że mają 1.2V a jak się zmierzy naładowane to z 1.4 mogą mieć).

    0
  • #9 01 Lip 2009 08:51
    mario205
    Poziom 18  

    misiaty1985 napisał:
    60mA z tą że rzadko który akumulator ma 12V przeważnie około 14,5 a jak jest ładowany przez prądnice to może i trochę więcej. Do obliczeń przyjąłem 15V. Tak samo jest przecież z akumulatorkami (wszyscy mówią że mają 1.2V a jak się zmierzy naładowane to z 1.4 mogą mieć).


    Faktycznie, masz rację. Ja przyjąłem do obliczeń stan statyczny, a przecież ten czujnik ma być użytkowany dynamicznie, więc masz rację. Dziękuję za wyjaśnienie.

    0
  • #10 02 Lip 2009 13:51
    mario205
    Poziom 18  

    Marian B napisał:
    Jest to układ mostkowy, a mostek można tak wyregulować (prawym potencjometrem), że dioda w przekątnej będzie cały czas zatkana, nie będzie poboru prądu przez prawie cały zakres wskazań. Prąd przez diodę popłynie dopiero wtedy, gdy będzie "rezerwa", przy samym końcu skali, i wskazania wtedy już nie są tak istotne. Rzeczywiście, przy końcu skali mogą być przekłamania, ale wtedy alarmująco świeci dioda.


    Dziś obejrzałem i pomierzyłem czujnik poziomu paliwa w moim aucie ( golf 3 TDI ). Do czujnika doprowadzone są dwa przewody ( brązowy-masa i liliowy z czarnym paskiem (+). Rezystancja czujnika przy pełnym zbiorniku (wczoraj zatankowany pod korek )wynosi 37 ohm. Zarówno przy wyłączonym silniku jak i przy pracującym, napięcie na konektorze ( odłączonym ) czujnika wynosi 10V. Dziwi mnie to trochę, bo bez pracy alternatora U aku= 12,7V, a z alternatorem 14,35V, więc pomiar powinien się trochę różnić, prawda ? Marian B, nie wiem, czy dobrze rozumuję ( w razie co, to popraw mój tok myślenia dotyczący zasady działania tego wskaźnika paliwa), ale w miarę ubywania paliwa będzie rosła oporność czujnika i malało natężenie, a tym samym zmaleje napięcie, na konektorze czujnika, czy tak? Jeśli możesz, to narysuj mi schemat, w którym miejscu obwodu podłączyć tą oporność, która zatka diodę w wyższych napięciach, tak aby nie popłynął przez nią prąd i drugą oporność, która będzie właściwa dla napięcia progowego diody -,,rezerwy,, bo szczerze mówiąc nie bardzo wiem jak to podłączyć do obwodu . Wartości oporów sobie wyliczę bez problemu.

    0
  • Pomocny post
    #11 02 Lip 2009 17:42
    Marian B
    Poziom 35  

    Jeżeli rezystancja czujnika sprzężonego z pływakiem rośnie w miarę ubytku paliwa, to widzę to mniej więcej tak:
    Jak wykonać prosty czujnik, na jednej diodzie LED ?
    Dioda musi być podłączona w innym kierunku, niż na pierwszych rysunkach.
    Pomiar napięcia na końcówce dochodzącej do czujnika, po jej odłączeniu od czujnika nie jest miarodajny. Istotne są napięcie na czujniku w czasie pracy i rezystancja czujnika przy pełnym zbiorniku, i przy "rezerwie", i te wartości trzeba pomierzyć. Wielkość/wahanie napięcia zasilającego każdy układ mostkowy niema znaczenia, gdyż zmienia sięrównocześnie dla obu gałęzi.
    Jeżeli to Golf III, to ma chyba taką samą tablicę jak Octavia. W Octavii wszystkie wskazówki wychyłowe (obroty, prędkość, temeratura i paliwo) są napędzane specjalnymi silniczkami za pomocą specjalnego procesora sterującego. Nie są zastosowane klasyczne wskazówkowe mierniki magnetoelektryczne.

    1
  • #12 02 Lip 2009 21:40
    mario205
    Poziom 18  

    Dzięki za schemat. Dla jasności zapytam jeszcze o te zakreślone opory. Który blokuje diodę, a który ma spowodować zaświecenie diody przy stanie ,,rezerwa,, ? Dioda anodą do masy, czy tak? W niedzielę ruszam na urlop, w twoje strony, więc zaliczę ok.600km. Spadnie ok.50% paliwa i wtedy zmierzę rezystancję i napięcie na czujniku. Okarze się, czy moje przypuszczenia, że opór wzrasta w miare ubytku paliwa okazały się słuszne. Co do zegarów, to nie sądzę aby sterowane były silniczkami. Auto jest z 94r i wskaźnik paliwa jest raczej podpięty tradycyjnie ( bezpośrednio). Kiedys demontowałem ten zespół wskaźników, ale nie zauważyłem tam żadnych elementów sterujących. ECU też raczej nie steruje tymi elementami, a jedynie elektroniką silnika.
    P.S
    1.Jaką wartość napisałeś dla opornika zabezpieczającego diodę ? Zidentyfikowałem tylko 7ohm, a co przed nią ?
    2. Myślę, że zamiast tych dwóch oporów można śmiało zastosować potencjometr, bo ma on pełnić rolę dzielnika napięcia, tak ?

    0
  • #13 02 Lip 2009 22:59
    Marian B
    Poziom 35  

    Rezystor zabezpieczający to 47Ω, a te dwa rezystory są oczywiście zamiast potencjometra. Moim zdaniem, należy najpierw dobrać rezystancje stosując potencjometr, lub potencjometry a póżniej zamiast potencjometra zastosować odpowiednie rezystory. Każdy potencjometr, to potencjalne żródło nie stabilności z upływem czasu, i może się rozregulować.

    0
  • #14 04 Lip 2009 17:07
    mario205
    Poziom 18  

    Dzięki Marian B, zrobię jak poradziłeś.

    0