Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Czyszczenie wtryskiwaczy - Punto 75 (1.2 8V MPI 73KM)

tzok 01 Lip 2009 14:42 19296 11
  • #1 01 Lip 2009 14:42
    tzok
    Moderator Samochody

    Naczytałem się na różnych forach, że warto od czasu do czasu wymyć wtryskiwacze benzyny, postanowiłem więc to zrobić i tutaj opiszę jak to wyglądało.

    Na wstępnie straszono mnie, że w MPI konieczny będzie demontaż korpusu przepustnicy - to nie prawda, jest dość miejsca by wyjąć listwę wtryskową bez jego zdejmowania.

    Robiłem to pierwszy i trochę się bałem, że w listwie będzie paliwo pod dużym ciśnieniem i podczas zdejmowania może mi prysnąć w oczy lub "odstrzelić" wtryskiwacz po wyjęciu zawleczki - bez obaw po wyłączeniu zapłonu wystarczy odczekać kilkanaście minut i już ciśnienia nie będzie (owszem - wyleje się trochę paliwa ale dość łagodnie).

    Najpierw zdjąłem zawleczki z wtryskiwaczy, a następnie odkręciłem listwę wtryskową - jest mocowana na 2 śruby TORX T30. Z braku odpowiedniego narzędzia skonstruowałem przedłużkę z 3 końcówek na bity do wkrętarki i odpowiedniego bita, do kręcenia tym użyłem klucza nastawnego (bo klucz płaski 6,5 "w przyrodzie" raczej nie występuje):
    Czyszczenie wtryskiwaczy - Punto 75 (1.2 8V MPI 73KM)

    Po zdjęciu zawleczek, odłączeniu przewodów od wtryskiwaczy, odsunięciu listwy z tymi przewodami i odkręceniu śrub trzymających listwę w pierwszej kolejności zdjąłem listwę z wtryskiwaczy (te pozostały w kolektorze). Aby je wyjąć tak z jednej i z drugiej strony konieczne było siknięcie preparatem penetrującym w ich gniazda:
    Czyszczenie wtryskiwaczy - Punto 75 (1.2 8V MPI 73KM) Czyszczenie wtryskiwaczy - Punto 75 (1.2 8V MPI 73KM)

    Po zdemontowaniu okazało się, że końcówki wtrysków są całkiem czyste, jedynie osłony były nieco zabrudzone nagarem:
    Czyszczenie wtryskiwaczy - Punto 75 (1.2 8V MPI 73KM) Czyszczenie wtryskiwaczy - Punto 75 (1.2 8V MPI 73KM)

    Mimo wszystko zafundowałem im 500sek kąpiel w wanience ultradźwiękowej (50W) w benzynie ekstrakcyjnej w pozycji poziomej, po tym myciu odkryłem, że od strony wlotu są sitka, więc ponowiłem mycie jeszcze 100sek na stojąco, wlotem na dół (żeby dokładniej oczyścić filtry na wlotach i żeby to co tam było wypłynęło na zewnątrz, a nie zostało we wtryskiwaczu). Następnie osuszyłem je papierowym ręcznikiem, uszczelki nasmarowałem olejem silikonowym i złożyłem wszystko w odwrotnej kolejności (uprzednio jeszcze wycierając gniazda w kolektorze).

    Jak widać na zdjęciach, podczas demontażu, oznaczyłem kolejność wtryskiwaczy, aby założyć je w ten sam sposób.

    Odpowietrzenie układu wtryskowego ogranicza się do kilkukrotnego (5-6x) włączenia zapłonu, odczekania ~10sek, wyłączenia i ponownego włączenia zapłonu. Jest tu klasyczny układ z regulatorem ciśnienia w listwie i przelewem, więc nie ma problemu. Jest to też dobry moment na skontrolowanie ew. wycieków między listwą, a wtryskiwaczami.

    Jeszcze nie jeździłem samochodem po tym zabiegu ale mimo wszystko odnoszę wrażenie, że równiej i ciszej pracuje na biegu jałowym.

    0 11
  • #2 12 Lis 2009 11:34
    zorg666
    Poziom 21  

    - gratulacje, następny mit został obalony.
    - ja bym jeszcze tylko dodał dla pełnosci informcji że po czyszczeniu wtryskiwaczy nalezy zrobić testy wtryskiwaczy na ich wydajność.
    - róznica w wydajności powyżej 2 - 3 % dyskwalifikuje dany wtryskiwacz do ponownego założenia.
    - metoda podana przez autora tematu skutkuje tak w 70 %, poniewaz nie pozwala na wyczyszczenie pozostałości stałych z benzyny wewnątrz wtryskiwacza obok igły podającej.
    - do tej operacji należy mieć generator tzw. Injector Reanimator oraz specyfik chemiczny do czyszczenia wtrysków.

    0
  • #3 12 Lis 2009 14:05
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #4 12 Lis 2009 15:35
    tzok
    Moderator Samochody

    Całe czyszczenie sprowadziło się właśnie do usunięcia grubej warstwy osadu z tego sitka na wlocie.

    0
  • #5 12 Lis 2009 16:04
    carrot
    Moderator Samochody

    Mój znajomy ma urządzenie do czyszczenia wtryskiwaczy, jest to po prostu pompa paliwa z podłączonym regulatorem ciśnienia, który można ustawić na odpowiednie ciśnienie oraz zbiornik na ok 2 l preparatu. podłącza się to do listwy wtryskowej i uruchamia się silnik do czasu wypalenia środka czyszczącego. Nie jest to tania zabawa, bo litr preparatu kosztuje 100zł, ale efekt jest zadowalający

    0
  • #6 12 Lis 2009 16:08
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #7 13 Lis 2009 12:21
    zorg666
    Poziom 21  

    - a gdzie można kupić, znależć schemat przyrzadu który się nazywa Injector Reanimator.
    - na stronie rosyjskiej spiewają za niego 100 euro.
    - i ten przyrzad ma opcję "czyszczenia zwrotnego ".
    - tylko jest potrzebny jakiś preparat do rozpuszczenia nagaru na iglicy firmy Wynn.
    - przyrząd w pierwszej kolejności sprawdza czestotliwość rezonansową wtryskiwacza, potem używa tej częstotliwości podczas "czyszczenia zwrotnego".
    - coś mi to przypomina HDD regenerator.
    - a wtryski benzynowe powinny być czyszczone co 60 tys km, a potem co 40 tys. km.

    --
    Czyszczenie wtryskiwaczy - Punto 75 (1.2 8V MPI 73KM)

    1
  • #8 13 Lis 2009 12:48
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #9 13 Lis 2009 14:05
    zorg666
    Poziom 21  

    - to ja sie pytam ?
    - myjka jest potrzebna, nawet dwa razy myją , chyba aby było czyściej.
    - na tym zdjęciu masz adres strony WWW.
    - a co z tym generatorem, ma ktos schemat i wsady ?

    0
  • #10 13 Lis 2009 14:54
    carrot
    Moderator Samochody

    Przecież do tego wystarczy ne555 i jakiś tranzystor jako driver, nie trzeba budować jakiś cudownych wynalazków

    0
  • #11 13 Lis 2009 15:04
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #12 13 Lis 2009 21:00
    zorg666
    Poziom 21  

    - Ne555 lub ten genialny CDF okresli częstotliwośc rezonansowa w petli czy bez petli, oj chciiałbym to zobaczyć.
    - bo jakoś na targach tego nie pokazywali, chyba chowali przed konkurencja.
    - Panowie fachowcy, to jest dział dla poczatkujacych, pytanie proste, ma ktoś schemat, wsad ?
    - dyskusję to sobie dajcie na wyższe poziomy działów.

    1