Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ładowarka akumulatora 12V+problem

01 Lip 2009 16:24 4340 6
  • Poziom 26  
    Zacznijmy od tego jaką mam ładowarkę:


    Ładowarka uniwersalna

    Zasilana napięciem 230V do akumulatorów 12V motorowerowo - motocyklowych (żelowych i kwasowych).

    Bardzo istotny jest sposób ładowania akumulatorów skuterowo-motocyklowcyh. Ich pojemność niejednokrotnie wynosi ok 5-15Ah, co oznacza że nie jest wskazane ładowanie ich zwykłymi prostownikami samochodowymi (których prąd ładowania przekracza 20Ah). Ta ładowarka pozwala na bezpieczne ładowanie akumulatorów prądem ok 800mA.

    Ładowarka jest prosta w użyciu (posiada zabezpieczenie zabezpieczające przed przeładowaniem). Podłącza się zaciski do akumulatora a następnie podłącza sie do sieci.

    Ładowarka posiada diodę wskazującą moment naładowania, umożliwia podtrzymywanie akumulatora bez ryzyka uszkodzenia.

    Ładowarka posiada dwie kontrolki:

    * czerwona - akumulator ładuje się
    * zielona - akumulator naładowany

    Akumulator do skuterów 5Ah ładuje się ok 6h, 12Ah - 14h.



    A teraz problem:
    Znalazłem sobie wiertarko-wkrętarkę kerss z 3 akumulatorami 13.2V
    Moja ładowarka miała napięcie ładowania ponad 13V więc jako tako mogło być. Zrobiłem sobie obejście z akumulatora 2 kablami z każdego i ładowałem każdy po kolei. 2 się naładowały bez problemu. 3-eci nie. Po około 1h ładowania z zasilacza zaczęło buczeć i się nagrzał. Zielona dioda się nie zaświeciła. Dzisiejszego dnia będąc pewien że ładowarka działa podpiąłem i zostawiłem na około 2h. Przyszedłem sprawdzić jak stan naładowania. Zielona dioda się nie świeciła jak poprzednio. Rozebrałem zasilacz. Rdzeń transformatora był tak gorący, że nie dało się go dotknąć. Poleciałem szybko do garażu po miernik, żeby sprawdzić czy się trafa nie spaliło. Zmierzyłem rezystancję a następnie po podłączeniu do prądu zmierzyłem jago napięcie. Zaraz po wyjściu z transformatora wskazywało ponad 13V czyli zgodnie z normą. Układ prostowniczy składa się z 4 diód prostowniczych, 1 diody nie wiem jakiej, kondensatora (napięcie na nim wynosiło 19V), kilku rezystorów i 2 diód LED.

    P.S. Zapomniałem dodać, że napięcie na wyjściu z zasilacza na klemach wynosi ponad 1V.

    Proszę o pomoc co się mogło stać, i jak to naprawić ;)
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Poziom 35  
    bandzior2 napisał:
    ..... Układ prostowniczy składa się z 4 diód prostowniczych, 1 diody nie wiem jakiej, kondensatora (napięcie na nim wynosiło 19V), kilku rezystorów i 2 diód LED....
    I to wszystko? Jeżeli układ jest aż tak prosty to nie rozumiem z czym masz problem. Może któraś dioda z mostka ma zwarcie.
  • Poziom 26  
    Bo nie wiem co się mogło stać. Rezystory chyba dobre bo wykazują opór, kondensator nie wygląda na uszkodzony. Nie wiem jak sprawdzić diody prostownicze.
  • Poziom 35  
    bandzior2 napisał:
    ....Nie wiem jak sprawdzić diody prostownicze....
    A to takie buty. Na forum jest taka magiczna zakładka nazywająca się "SZUKAJ" . I to maleństwo nie gryzie, nie drapie, na drzewo też nie ucieka. Tak więc wykaż odrobinkę chęci.
  • Poziom 26  
    Mam gdzieś w piwnicy jakiś zapasowy mostek prostowniczy.
    Istnieje taka możliwość, żebym zastąpił cały ten układ przez tylko ten mostek i podłączyć bezpośrednio do akumulatora?
  • Poziom 35  
    bandzior2 napisał:
    ....Istnieje taka możliwość, żebym zastąpił cały ten układ przez tylko ten mostek i podłączyć bezpośrednio do akumulatora?
    A skąd mam wiedzieć? Bladego pojęcia nie mam jakie będzie napięcie za mostkiem. Jak będzie zbyt duży prąd ładowania to możesz w szereg wstawić żarówkę np. 10W/12V. Ja w ten sposób ładuję małe (7,5 Ah) akumulatory żelowe "dużą" ładowarką.
  • Poziom 26  
    Prąd chyba nie powinien być zbyt duży gdyż jak oryginalnie było 800mA to myślę, że więcej (no może do 1000mA) nie da radę wyciągnąć z tego transformatora.

    Dodano po 1 [godziny] 16 [minuty]:

    Wsadziłem mostek do tego oryginalnego trafa i napięcie wskazywało 12.5V więc za mało na ładowania akumulatora.

    Dodano po 3 [godziny] 3 [minuty]:

    Naprawione. Kolega elektronik pomógł. Przepaliła się ścieżka, która szła do kondensatora i wyjścia.