Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Fibaro Fibaro
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wentylator do chłodnicy piaggio jaki lub jak zrobic?

jacek20084 06 Lip 2009 18:01 5748 26
  • #1 06 Lip 2009 18:01
    jacek20084
    Poziom 24  

    Witam! Jak w temacie jaki proponujecie mi kupić lub zrobić wentylator do chłodzenia skutera piaggio nrg? Do zrobienia to ja podam moja propozycję kupić jakiś stary rozrusznik od skutera chińskiego zamontować to niego smigiełko od wiatraczka komputerowego i zamontować go jakoś przy chłodnicy co sadzicie o tym? I czekam na wasze porady. Myślałem też nad wentylatorem z aprili leonardo 125 tylko zastanawiam się czy mój piaggio nie będzie miał za słabego prądu żeby ten wentylator chodził prawidłowo?

  • Fibaro
  • #2 06 Lip 2009 20:48
    kierbedz4
    Poziom 33  

    Rozrusznik zabudowany jako wentylator to tragedia.Czy zastanowiłeś się jaki prąd pracy pobiera rozrusznik? Nie piszesz o jakim napięciu jest instalacja,jaki akumulator jest zamontowany .Jeśli to 12v to preferowany jest orginalny ze śmigłem wentylator od Żuka.Takie 2 wentylatory niedużych rozmiarów pracują jako nawiew przykręcone do nagrzewnic.

  • #3 06 Lip 2009 21:23
    Staszek49
    Poziom 33  

    Koledzy wentylatory z Żuka to też pożeracze energii, oczywiście w przypadku akumulatora o małej pojemności. Ja proponuję zastosować jeden lub dwa wentylatory samochodowe, które za PRL-u stosowane były jako "klima" w autkach osobowych. Pobierają znacznie mniej energii, nie hałasują
    i mają mniejsze gabaryty. Można je jeszcze znaleźć w sklepach motoryzacyjnych lub na starociach.

  • Fibaro
  • #4 06 Lip 2009 22:06
    jacek20084
    Poziom 24  

    A wentylator od aprili leonardo 125 co o tym sadzicie? A w polonezie jest jakiś wentylator który mógł by się nadać do skutera? Np. tak jak wyżej kolega napisał od Klimy?

  • #5 07 Lip 2009 00:02
    BANANvanDYK
    Poziom 37  

    Używasz skutera do stuntu czy to EVO że potrzebujesz wymuszonego chłodzenia? Chyba najprostsze rozwiązanie to zwykły wentylator z komputera (80x80, 90x90) lub chińskiego quada (120x120), pobór prądu niewielki, wydajność wystarczająca.

  • #6 07 Lip 2009 06:15
    jacek20084
    Poziom 24  

    Miałem taki i w gorące dni trochę za słabo. A co powiecie jak bym zamontował jakiś z poloneza mam starego poloneza wiec nic nie będę musiał kupować.

  • Fibaro
  • #7 07 Lip 2009 10:50
    kierbedz4
    Poziom 33  

    Wentylator od Żuka od nawiewu zamontowany na nagrzewnicy jest dosyć skuteczny.Pobór prądu w trakcie jego pracy to około 3A Pobór prądu przez proponowany przez Ciebie wentylator od Poloneza to około 10A.Weż pod uwagę iż układ ładowania w tej hulajnodze też ma określone parametry.

  • #8 07 Lip 2009 22:46
    jacek20084
    Poziom 24  

    Już tworzę chłodzenie z wentylatora od nagrzewnicy z poloneza jak skończę pokaże co mi wyszło i jak to działa. Tylko jest takie ale. przy tym wentylatorze są 3 kable niebieski, czerwony czarny i jak podłącze czarny na - a niebieski na + to wiatrak kręci się a jeśli odwrotnie to są obroty wiatraka na odwrót a przy czerwonym nie działa nic po co on bym montowany coś się nim ustawia czy co? powiem tylko że po rozebraniu wiatraka kabelek nie łączył ale jutro poprawię i może coś zadziała ale zastanawia mnie po co on jest i czy jak podłączam jak teraz to jest dobrze czy źle bo coś się szybko się ten silniczek nagrzewa czy on tak musi?

  • #9 08 Lip 2009 12:15
    kierbedz4
    Poziom 33  

    Ten wentylator od nagrzewnicy od Poloneza posiadający 3 wyprowadzenia może być dwubiegowy.

  • #10 08 Lip 2009 21:27
    jacek20084
    Poziom 24  

    Jednak chyba z tym wentylatorem z poloneza ni9e wyjdzie bo szybko je prad i skuter nie nadąża ładować. CHyba jeszcze że to wina jest akumulatora bo po zimie mógł paśc i dlatego może on też jest troche winny a jeśli na nowym bedzie tak samo to założe ten z kopma 8x8 ;/ To naprawde ten z poloneza ciągnie 10A a skuter ile może wyciągnać ale raczej nie nadąży ładować akumulatora żeby było dobrze. Tylko że to by było tak że ja bym nie uzywał go cały czas tylko jak temperatura była by juź bardzo wysoko to bym go włączył i po ostygnięciu wyłączał. A to kogos to miał z tym doczynienia to na ilu powinna bez wiatraka temperatura się ustabilizować?

  • #11 08 Lip 2009 22:10
    Breżniew
    Poziom 21  

    Dodatkowe wentylatory w skuterze to śmiech na sali. Piaggio jest używane w krajach o dużo cieplejszym klimacie (Włochy, Francja , Hiszpania itp.- kto tam był ten wie o czym piszę) i daje rade, a ty w Polsce boisz się ze go zatrzesz? Naturalnie cały oryginalny układ chłodzenia musi być sprawny , żeberka oczyszczone z brudu , oleju i błota. Wentylator sprawny z wszystkimi łopatkami. Poza tym gaźnik prawidłowo wyregulowany bo za uboga mieszanka to przegrzewanie się silnika. Nie znam tego modelu więc nie wiem czy chłodzony powietrzem czy cieczą i jaki silnik w nim siedzi - dwusuw? W dwusuwie bardzo ważna jest prawidłowa regulacja dozownika lub prawidłowe rozrabianie mieszanki paliwo-olej. W 4T w upały warto stosowac oleje syntetyczne o wysokim wskaźniku lepkości np 10W50 , 15W50 ,10W60.
    Jeśli silnik chłodzony cieczą to musi byc płyn chłodniczy a nie żadna woda. Poziom płynu zgodnie z oznaczeniem na zbiorniczku wyrównawczym. W przypadku przegrzewania termostat do sprawdzenia/wymiany.

  • #12 09 Lip 2009 22:32
    jacek20084
    Poziom 24  

    Jak skuter z chłodnicą to musi być chłodzony cieczą co nie? W chłodnicy mam płyn. W skuterze nie mam termostatu ponieważ go wymontowałem bo w tym piaggio termostat jest po to że jest najpierw mały obieg płynu a potem duży a tak bez termostatu jest od razu duży obieg.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Breżniew to której wskazówki powinna iść temperatura w tym piaggio do połowy czy za bo potem powinna jakoś się ustabilizować??

  • #13 10 Lip 2009 14:51
    Breżniew
    Poziom 21  

    Nic nie napisałeś , że skuter chłodzony cieczą tylko , że chcesz dodatkowy wiatraczek.:P
    Wyjęcie termostatu to skrajna głupota. Po jego wyjęciu większość przepływu płynu zamyka się w tzw małym obiegu poza chłodnicą. Powoduje to przegrzewanie się silnika. Termostat wbrew pozorom działa na tej zasadzie, że przełącza obieg z małego na duży, a nie tylko otwiera duży. Tak jest w silnikach , gdzie termostat jest zamontowany w kadłubie silnika.
    Kilka razy spotkałem się z podobnymi niefachowymi przeróbkami i przegrzewaniem się silnika po wyjęciu termostatu.
    Wyjecie termostatu jest natomiast możliwe , jeśli termostat znajduje się w wężu zasilającym chłodnice lub w króćcu w głowicy. Niemniej nie wskazane ze względu na nie osiąganie prawidłowej temperatury , większe spalanie itd.
    Termostat sprawdza się w gorącej wodzie mierząc temperaturę w czasie jej podgrzewania podgrzewania. Z reguły powinien zacząć się otwierać w okolicy 85 stp , pełne otwarcie ok 90 -95 stp. C.
    Co do wskazówki to ci nie powiem bo nie znam tego modelu. Niemniej nie powinna wchodzić wskazówka na czerwone pole jesli takie jest zaznaczone. Jeśli jest opisana temperatura to między 85-95 jest ok . Powyżej powinien załączyć się wentylator chłodnicy jeśli w chłodnicy zamontowany jest czujnik wentylatora.

    Chłodnice masz czystą? Przedmuchaj lamele sprężonym powietrzem i wypłucz woda z węża o niskim ciśnieniu. Patrząc pod światło powinna prześwitywać. Przyczyna przegrzewania najczęściej jest właśnie brudna chłodnica i brak płynu.

  • #14 10 Lip 2009 21:34
    BANANvanDYK
    Poziom 37  

    Breżniew, w skuterach 50 cm3 a tym bardziej w 2T nie ma takiej potrzeby istnienia małego obiegu, jest po prostu zwykły termostat umieszczony w głowicy na króćcu wylotowym, akurat w Piaggio jest wężyk łączący głowicę z króćcem wlotowym pompy cieczy.
    W przypadku braku termostatu silnik po prostu powoli się rozgrzewa. Spotkałem się nawet w jednym enduraku (silnik AM6 po tuningu, cylinder 74 cm3) że nawet w czasie jazdy cylinder był chłodny (25 - 30°C).
    Masz nawet rację jeśli chodzi o eksploatację np. we Włoszech, sam nawet o tym myślałem jak np. silniki chłodzone powietrzem tyle znoszą.

  • #15 10 Lip 2009 22:08
    jacek20084
    Poziom 24  

    Koledzy tu macie zdjęcie mojego zegara od temperatury i mi po jakiś ok15 km wskazówka była na pierwszej małej wskazówce za połowom to dobrze czy źle? I Breżniew w temacie jest podane wentylator do chłodnicy to chyba na powietrze nie będzie z chłodnicą?? No i u mnie też jest taki cienki wężyk co łączy od tego grubego do cylindra? A czy termostat da się zamontować tak żeby nie trzeba było dużo rozbierać silnika czy trzeba coś w silniku rozkręcać czy może zostać bez termostatu. A o to zdjęcie tego zegara Wentylator do chłodnicy piaggio jaki lub jak zrobic?

  • #16 11 Lip 2009 20:49
    Breżniew
    Poziom 21  

    Patrząc na zdjęcie, to prawidłowy zakres temperatury - wskazówka na godzinie 12. Martwił bym sie gdyby w czasie ostrej jazdy była przed czerwonym polem lub na nie wchodziła. Jeśli tylko wychyla się tyle co na zdjęciu, to silnik nie osiąga prawidłowej temperatury i termostat bym wstawił na swoje miejsce.

    Czytając post o zrobieniu wentylatora z rozrusznika wszystkiego po tym mogłem się spodziewać, nawet nazwanie żeber cylindra chłodnicą. Wybacz więc moją niedomyślność i brak czytania ze zrozumieniem ;)

  • #17 11 Lip 2009 23:26
    jacek20084
    Poziom 24  

    To zdjęcie było robione po przejechaniu ze 100m po 15km jak jechałem z prędkością 40km/h była za polowe lub trochę ponad polowe (jechałem wolno bo go docieram) a jak dotrę to zobaczę przy ostrej jeździe jak będzie i napiszę. No ale jechałem w temperaturze ok 10stopni a jak było by lato ok 35stopni to pewnie by było dużo gorzej czy nie? Jak by się zbliżała do czerwonego to chyba nie aż taka duża tragedia?

    Dodano po 3 [minuty]:

    Wcześniej jak miałem popsutą pompkę wody to temperatura była dużo większa i szybciej się grzał ale jak jechałem wtedy wolniej to grzał się szybciej a jak jechałem prawie z prędkością max to jak by temp. spadała czemu to tak się działo i może teraz tak będzie??

    Dodano po 4 [minuty]:

    Tylko dodam że jechaliśmy we dwóch czyli jakieś ok 160kg szło na tego piaggio ;P

  • #18 12 Lip 2009 09:40
    BANANvanDYK
    Poziom 37  

    Z którego roku jest te Piaggio? Na zdjęciu (niezbyt dobrym) widać że wskazówka ledwo co się podniosła, samo zdjęcie jest obrócone o 90°. Jeżeli licznik był rozbierany (kręcony) to na 100° wskaźniki będą niewłaściwie wskazywać, ustroje są tak zbudowane że wskazówki trzeba zakładać w stanie pracy liczników.

  • #19 12 Lip 2009 18:33
    jacek20084
    Poziom 24  

    Z roku 97.Ledwo się podniosła po przejechałem tylko po podwórzu.Ale jak to zakładać? Co trzeba zrobić jak je się ustawia??

    Dodano po 4 [godziny] 26 [minuty]:

    Dziś zrobiło się trochę cieplej i temperatura w skuterze była taka jak na zdjęciu Wentylator do chłodnicy piaggio jaki lub jak zrobic? czyli tuż przed czerwonymi strzałkami ;/ Czyli jak mówiliście że źle? Bo to jest pewnie więcej niż 90stopni?A może ten termostat bym założył czy to nie jest konieczne? A może dzieje się tak dlatego że jest na dotarciu? Lub czemu to się tak dzieje albo to normalne i tak będzie przez cały czas że ten skuter musi mieć taka temperaturę?

  • #20 12 Lip 2009 19:28
    Breżniew
    Poziom 21  

    Zrób zdjęcie termostatu i miejsca w którym siedział.

  • #21 12 Lip 2009 22:40
    jacek20084
    Poziom 24  

    Ale ja nie mam termostatu i nie wiem gdzie siedział jutro się zapytam mechanika i mi powie gdzie siedział? A co myślisz że lepiej go zamontować czy to nie ma różnicy czy jest termostat czy nie? i ile taki termostat może kosztować??

    Dodano po 6 [minuty]:

    A gdzie te skutery mogą mieć termostat??
    Wcześniej jak miałem popsutą pompkę wody to temperatura była dużo większa i szybciej się grzał ale jak jechałem wtedy wolniej to grzał się szybciej a jak jechałem prawie z prędkością max to jak by temp. spadała czemu to tak się działo i może teraz tak będzie??

  • #22 14 Lip 2009 01:29
    fortronik
    Admin Sprzętu Medycznego

    jacek20084 napisał:
    Ale ja nie mam termostatu i nie wiem gdzie siedział jutro się zapytam mechanika i mi powie gdzie siedział? A co myślisz że lepiej go zamontować czy to nie ma różnicy czy jest termostat czy nie? i ile taki termostat może kosztować??

    Dodano po 6 [minuty]:

    A gdzie te skutery mogą mieć termostat??

    Termostat jest montowany w głowicy na dojściu. Aby go zamontować, lub zdemontować musisz zdjąć głowice.

  • #23 14 Lip 2009 18:53
    BANANvanDYK
    Poziom 37  

    fortronik napisał:
    Termostat jest montowany w głowicy na dojściu. Aby go zamontować, lub zdemontować musisz zdjąć głowice.

    Tak, ale w przypadku nowszych, "szybkich" silników Piaggio z głowicą pięciokątną oraz PureJet. W starych LC były głowice kwadratowe, o ile dobrze się orientuję, w nich termostat znajduje się pod króćcem wylotowym płynu chłodzącego, nie trzeba wówczas zdejmować całej głowicy tylko odkręcić sam króciec od głowicy.

  • #24 14 Lip 2009 22:28
    jacek20084
    Poziom 24  

    Ale termostat chyba nie jest musowy? A może czujnik temperatury jest trochę uszkodzony lub na dotarciu się trochę szybciej grzeje?

  • #25 30 Lip 2009 15:13
    pawelek1265
    Poziom 17  

    ale wy głupoty piszecie haha. Załóż termoestat spowrotem!!! Jak temperatura będzie taka sama to się nie dziw, skut na dotarciu. Przejedź około 500kmi jak temperatura przy ostrej jeździe będzie przy czerwonym to wtedy zacznij pisac. Silnik nie dotarty to się nie ma co dziwić że ma temperature wyższa. A może zamiast 50 masz 70ccm??? nnie zmieniłeś czasem cylinderka???

  • #26 30 Lip 2009 17:05
    jacek20084
    Poziom 24  

    Nie cylinder jest 50 ale jest sportowy wariator i może dlatego ;/

  • #27 30 Lip 2009 21:51
    pawelek1265
    Poziom 17  

    Wariator nie ma nic wspólnego z temperaturą silnika. Dotrzyj go i sprawdź czy chłodnica ma przepływ cieczy. Nalej płynu tyle ile ma być w granicach min max. Tak pośrodku.

 
Black Friday do -15%
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Ferguson