Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

silnik do kompresora? jaki lepszy?

06 Jul 2009 23:45 9317 8
  • Level 10  
    Witam

    Chcę zbudować kompresor i zastanawiam się czy jest różnica w zastosowaniu silnika 2,2 kW,2800 obr/min z przełożeniem 1:2 w stosunku do silnika 2,2kW,1400 obr/min z przełożeniem 1:1
    czy jest jakaś różnica?

    i drugie pytanie jako, że mało jest silników o większych mocach na 230V, a trójfazowych dużo do kupienia to pytanie wiąże się z przewinięciem silnika trójfazowego na jednofazowy

    Jaki muszę znaleźć silnik trójfazowy by można go było przewinąć na jednofazowy o mocy 2,2 kw lub 3 kw?

    dzięki za odp.
  • Level 36  
    Witam
    Co do pierwszego pytania to silnik na 1400 obr. będzie pobierał mniejszy prąd przy rozruchu poza tym jest cichszy.
    Silnik 2,2 czy 3kW jednofazowy będzie pobierał duży prąd w czasie pracy nie mówiąc już o rozruchu. Zabezpieczenie Ci nie wytrzyma.
  • Level 23  
    Możesz spróbować podłączyć silnik 3 kW przez kondensator bez przezwajania co jest bardzo drogie stracisz wtedy ok. 1/3 mocy więc 2 kW ci zostanie. Na elektrodzie był gdzieś temat o dobieraniu pojemności kondensatora do silnika trój fazowego
  • Moderator
    Pomijając sprawy elektryczne każda przekładnia mechaniczna to strata mocy na wale.
    Ponadto silnik 1400 obrotów będzie osiągał ta prędkość szybciej czyli obciążenie wału wywołane praca pompy kompresora nie będzie hamowało silnika w trakcie rozruchu, co zmniejsza pobór prądu przy starcie.
  • Level 19  
    1400 obr jest lepiej dać, ale nie jestem pewien czy jak podłączysz silnik 3 fazowy pod jedną fazę to czy jego moc nie spadnie o 2/3 a nie jak pisał spirytusik o 1/3, temetów jest wiele na temat silników
    musisz napewno zacząć od tego jaką chcesz mieć wydajność na kompresorze - tzn oblicz ile twoja sprężarka będzie miała wydajności przy tych 1400 obr, do tego ciśnienie max jakie chcesz mieć i dopiero można oszacować moc silnika potrzebnego
  • Level 23  
    Dokładnie moc jaka spadnie to pierwiastek z 3 więc moc jaka pozostanie 1.75 kW więc ty już musisz wiedzieć czy ci starczy.
  • Level 10  
    Co do rozruchu silnika to chce zrobić rodzaj odprężnika na jakimś elektrozaworze, który zadziała w chwili gdy sprężarka nabije butlę do pełna i zawór ciśnieniowy wyłączy silnik tak by sprężarka przy starcie nie musiała od razu tłoczyć powiedzmy 4-5 atm tylko startowała od 0. Może jeszcze zastosuje jakiś softstart do silnika by ten rozruch złagodzić.

    Co do pytania to bardziej zadałem je pod kątem mocy jaką silnik przekaże na sprężarkę w trakcie osiągniętej prędkości znamionowej...Bo gdy silnik pracuje na 1400 obr i na sprężarkę podaje 1400 przełożenie jest 1:1, a gdy silnik pracuje na 2800 obr na sprężarkę podaje 1400 przełożenie jest 1:2 więc chyba korzystniejsze.

    Ja najbardziej chciałbym zastosować sprężarkę 2 tłokową (one zwykle pracują w zakresie obrotów 500-1400) i obroty na niej jak najmniejsze możliwe do jej pracy dlatego zastanawiałem się czy nie najlepszym było by zastosowanie silnika 2800 obr na sprężarce by osiągać 700 i przełożenie 1:4.

    Fakt mogę zastosować sprężarkę 1 tłokową i większe dla niej obroty ale wtedy hałas będzie większy i pewnie szybciej się zużyje a ja chcę zrobić to w miarę trwałe i ciche na ile to możliwe.
  • Level 19  
    Silnik 2800 obr tej samej mocy co 1400 obr ma dwa razy mniejszy moment obrotowy więc nie rozpatruj tu korzyści przełożeń bo bez strat na sprężarkę trafia to samo.

    Najlepsze wyjście jeśli chcesz mieć 1400 obr na sprężarce to pomiń przkładnie pasową a daj do czoła na jakimś przegubie ( sprzęgle stałym elastycznym ). Na złomie znajdziesz o poloneza np łącznik skrzyni z wałem i jego możesz wykorzystać.
    Im większe przełożenie tym większe straty.

    A jeśli chcesz 700 obr na sprężarce to daj silnik 1400 i przełożenie 1:2, a napewno nie silnik 2800 i przełożenie 1:4. Są też silniki 700 obr jak coś.

    No i najważniejsze z teorii to mocy nie zwiększysz przełożeniem - moc jest zawsze taka jaką ma silnik pomniejszona o straty.
  • Level 10  
    Użyłem złego nazewnictwa oczywiste jest, że moc nominalna silnika nie zwiększy się a wszelkie dodatkowe elementy stawiające opory spowodują tylko jej utratę. Chodziło mi o moment obrotowy bo przy przełożeniu wymagany jest mniejszy do ruszenia układu jak w przypadku np. betoniary czy skrzyni biegów