Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Aktywne filtry audio górno i dolnoprzepustowe

Fairgrounds 28 Sie 2002 00:12 2418 0
  • Aktywne filtry audio górno i dolnoprzepustowe
    Aktywne filtry audio górno i dolnoprzepustowe
    Układy filtrów znajdą wszędzie zastosowanie, gdzie zależy nam na wydzieleniu i wzmocnieniu określonego pasma częstotliwościowego
    Układy filtrów znajdą wszędzie zastosowanie, gdzie zależy nam na wydzieleniu i wzmocnieniu określonego pasma częstotliwościowego sygnału m.cz. (audio).
    Urządzenie składa się z dwóch modułów - nastawnika wysokich i niskich tonów połączonych szeregowo (rys. 1). Jednak każdy nastawnik może pracować oddzielnie redukując w ten sposób odpowiednie pasmo częstotliwościowe (rys. 2 i 3).
    Na układzie U1a został zbudowany filtr górnoprzepustowy, którego własności częstotliwościowe zależą od elementów C3, R3 i oczywiście od P1 znajdujących się w pętli sprzężenia zwrotnego. Częstotliwość graniczna wynosi 2kHz i może być z łatwością dopasowana do własnych potrzeb poprzez zmianę C3.
    Na układzie U1b został zbudowany filtr dolnoprzepustowy, którego własności częstotliwościowe zależą od elementów C4, R6 oraz P2 znajdujące się w pętli sprzężenia zwrotnego. Częstotliwość graniczna wynosi 350Hz i może być z łatwością zmieniana przez zmianę wartości C4. Jest wskazane zastosowanie na wyjściu układu dodatkowego wzmacniacza buforującego sprzężonego pojemnościowo - opisywany układ przy maksymalnym wzmocnieniu wzmacnia napięcie offsetu ok. 4 razy.
    Testy przeprowadzono na oddzielnych nastawnikach dla tonów wysokich i niskich znajdujących się odpowiednio na rysunkach 2 i 3. Chociaż wykorzystano układ TL072, to do budowy jednego, wybranego filtru wystarczy układ scalony zawierający tylko jeden wzmacniacz operacyjny - TL071, ale pamiętając o innych wyprowadzeniach tego scalaka. Warto zwrócić uwagę na rezystor R4, którego wartość przy połączeniu szeregowym filtrów wynosi 1M, a podczas pracy oddzielnej nastawnika dolnoprzepustowego rezystancja jest równa 47k.
    Dwa filtry aktywne połączone szeregowo zmontowano na jednej płytce drukowanej przedstawionej na rysunku 4. W przypadku chęci wykorzystania tylko jednego filtru możemy użyć metody pajęczarskiej - zezwala na to prostota urządzenia. Na początku montujemy najmniejsze elementy, kończąc na podzespołach o większych gabarytach. Regulacji wysokich i niskich tonów dokonujemy za pomocą potencjometrów P1 i P2. Obojętnie, który układ zrobimy pamiętajmy, że wyjścia filtrów aktywnych podłączamy przed wzmacniaczem końcowym.
    Po zakończonej treści teoretycznej przyszedł czas na przedstawienie wad i zalet, które zostały dostrzeżone podczas testów praktycznych. Zarówno filtr górnoprzepustowy jak i dolnoprzepustowy nie likwidował w pełni innych częstotliwości, powodując jedynie uwydatnienie lub osłabienie (zależnie od położenia potencjometru) wybranego pasma. Ma to jednak swoje dobre strony. Dlaczego? Przecież w przypadku całkowitej likwidacji przez filtr górnoprzepustowy pasma częstotliwości poniżej 2kHz, filtr dolnoprzepustowy, który połączony jest szeregowo z górnoprzepustowym nie miałby co wzmacniać! Takie same zjawisko występuje w innym przypadku. Wyobraźmy sobie, że filtr górnoprzepustowy uwydatnił wysokie częstotliwości, a filtr dolnoprzepustowy je po prostu zlikwidował. Dlatego tak ważne jest, aby filtry nie likwidowały w pełni innych częstotliwości, a jedynie wzmacniały swoje pasmo. Po doprowadzeniu wyjścia filtrów połączonych szeregowo do wzmacniacza końcowego uzyskamy w ten sposób tradycyjny regulator barwy tonu, znajdujący się w każdym lepszym urządzeniu audio.


    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    Fairgrounds
    Poziom 41  
    Offline 
    Fairgrounds napisał 22760 postów o ocenie 2762, pomógł 0 razy. Jest z nami od 2002 roku.