Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Transoptor-układ do pomiaru częstotliwości

08 Lip 2009 10:46 3474 8
  • Poziom 2  
    Witam,

    Za pomocą transoptora szczelinowego MEXICO MOC 7811 chciałbym mierzyć częstotliwość tarczy czopera, która będzie posiadała jedno nacięcie. Czy ktoś mógłby mi pomóc i powiedzieć jak podłączyć konkretnie ten model transoptora, aby uzyskać sygnał wyjściowy, który byłby na tyle mocny, żeby go odczytać na częstotliwościomierzu lub mierniku uniwersalnym z taką opcją.
  • Pomocny dla użytkowników
    Tu jest karta katalogowa:

    http://www.datasheetarchive.com/pdf-datasheets/Databooks-5/Document249186.pdf

    Układ:

    Transoptor-układ do pomiaru częstotliwości

    Przesłonę zrób taką, żeby przez pół obrotu dioda w transoptorze była odsłonięta a przez drugą połowę zasłonięta.

    Mała szczelina w przesłonie da wąskie impulsy, które mogą być zniekształcone i powodować przekłamania w pomiarze, lepiej zrobic tak, by przebieg wychodzący z transoptora był prostokątny o szerokości impulsu wynoszącej 50% okresu sygnału.
  • Poziom 2  
    Dzięki za szybką odpowiedź, jednak złożyłem ten układ według schematu. Transoptor działa, lecz jednak sygnał wyjściowy jest bardzo mały, rzędu kilkudziesięcu mV, i nie moge zobaczyc wynikow na mierniku. Jedynie na oscyloskopie widac ze cos sie dzieje :(
  • Pomocny dla użytkowników
    A nie zamieniłeś kolektora z emiterem na wyjściu ?

    Sprawdź spadek napięcia na diodzie oświetlającej powinien być ok. 1.2 V jak jest duża różnica to może byc uszkodzona dioda.
  • Poziom 2  
    Dioda jest ok. Wlasnie sprawdzalem, i nie jest pomylone. Juz nie wiem o co chodzi:/ A moze znasz jakis lepszy i prosty uklad, zeby pomierzyc predkosc obrotowa silnika,czestotliwosc obracanej tarczy czopera??
  • Pomocny dla użytkowników
    A jak dioda świeci na fototranzystor to jakie jest napięcie na jego kolektorze (zakładam, że przez LED płynie ok. 20 mA) a rezystor w jego kolektorze ma 10k ?

    I drugie jakie jest napięcie przy zasłoniętym fototranzystorze ?

    Może fototranzystor jest uszkodzony ?
  • Poziom 38  
    Jeśli możesz to wsadź ten układ (razem z tarczą) do jakiegoś pudełka i zamknij.
    Jeśli nie to w jakimś ciemnym pomieszczeniu.
    Na fototranzystor stale pada jakieś światło rozproszone i stale trochę przewodzi.
    Kiedyś parę godzin nad tym siedzieliśmy.
    Urządzenie zamknięte- działa.
    Otwarte do serwisu- nie działa.
  • Poziom 32  
    Witam .
    Transoptor szczelinowy do pomiaru zewnętrznego nie zdaje egzaminu . Można zrobić samemu taki transoptor z oddzielnych elementów tj. dioda nadawcza i fototranzystor . Fototranzystor należy umieścić w cienkiej rurce o długości kilkunastu mm , wtedy wpływ oświetlenia zewnętrznego będzie znikomy i układ powinien działać bez problemów . :D
    http://www.maritex.com.pl/pl/shop/products/ggid/9042
    Pozdrawiam .
  • Poziom 2  
    Dzięki za pomoc. Do tego układu, który podał mi Paweł Es. wlutowałem mniejszy rezystor który idzie do LEDa. Wstawiłem 100 i sygnał się wzmocnił na tyle, żeby móc go odczytać z miernika. Teraz musze sprawdzić czy układ nie ma dużego przekłamania.