Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

C5 kombi nie ma miejsca dla uchwytu anteny CB

wxj 08 Lip 2009 18:40 3431 10
  • #1 08 Lip 2009 18:40
    wxj
    Poziom 9  

    Na początek witam wszystkich znających się na rzeczy.

    Kolega złamał mi antenę CB przy cewce. Pozostała podstawka magnetyczna 16 cm z kablem. Kupił mi antenę President Texas (200 cm) do zamocowania w otworze.
    Jak wyczytałem może być problem z utrzymaniem magnesu na dachu. Ten problem zamierzam ewentualnie rozwiązać przez połączenie kształtownikiem drugiego magnesu z przodu jako przeciwwagi - spróbuję, prawdopodobnie propagacja będzie zaburzona.
    Widziałem firmową podstawkę na trójkącie blachy zamocowanym do trzech magnesów.
    Problem tkwi w tym, ze w serwisach radio-moto twierdzą , że:
    1) w C5 kombi nie ma miejsca (otworu nie chcę wiercić) dla dobrego zamocowania uchwytu - musi być magnes (wiem, ze działa na zasadzie kondensatora z dachem);
    2) antena do mocowania w otworze lub uchwycie nie może być stosowana (jest nieodpowiednia) do podstawki magnetycznej.
    I w tym 2) temacie są sprzeczne opinie, a nie chciałbym uszkodzić radia.
    Czy ktoś potrafi uzasadnić odpowiedź na tak lub na nie?
    Z gory dziękuję za dobre rady.

    Moderowany przez damiancz:

    Nie ten dział przenoszę

    0 10
  • #2 08 Lip 2009 22:54
    SP5ANJ
    VIP Zasłużony dla elektroda

    wxj napisał:
    Kolega złamał mi antenę CB przy cewce. Pozostała podstawka magnetyczna 16 cm z kablem. Kupił mi antenę President Texas (200 cm) do zamocowania w otworze.

    Ta podstawa magnetyczna NIE utrzyma tej anteny (długość 2m) przy prędkościach od około 120km/h w górę.

    Cytat:
    Problem tkwi w tym, ze w serwisach radio-moto twierdzą , że:
    1) w C5 kombi nie ma miejsca (otworu nie chcę wiercić) dla dobrego zamocowania uchwytu - musi być magnes (wiem, ze działa na zasadzie kondensatora z dachem);

    Bez obrazy ale Zmień Serwis. :cry:
    Cytat:
    2) antena do mocowania w otworze lub uchwycie nie może być stosowana (jest nieodpowiednia) do podstawki magnetycznej.

    Prawie każdą podstawę magnetyczną można przystosować do prawie każdej anteny samochodowej. (pojęcie prawie i można to 95%).
    Cytat:
    I w tym 2) temacie są sprzeczne opinie, a nie chciałbym uszkodzić radia.
    Czy ktoś potrafi uzasadnić odpowiedź na tak lub na nie?

    Problemem jest tylko przejście mechaniczne pomiędzy wyjściem z podstawy magnetycznej a samą "stopką" anteny.

    Innymi słowy - każdy kawałek druta/pręta/promiennika, można zestroić i uzyskać WFS poniżej 1:1,7, co jest super jak na warunki panujące w paśmie CB.
    ________________

    wxj jeżeli masz chęć popisać sobie na temat anten i łączności - to zapraszam do działu Radiotechnika lub poproś swojego Moderatora aby on przeniósł cały ten wątek do tego działu.
    Ja tu NIE mam takich uprawnień. :cry: szkoda :cry:

    Możesz też otworzyć Nowy temat w Nowym dziale Radiotechnika. :D

    Pozdrawiam.

    0
  • #3 09 Lip 2009 00:00
    wxj
    Poziom 9  

    A jak druga podstawa magnetyczna wpłynie na sygnał wyjściowy z anteny, gdy podstawy będą ze sobą połączone metalowym elementem (długości ok. 50 cm) dociśniętym na nagwintowanych czopach podstawek?
    Czy będzie mocno mieszała ?

    0
  • #4 09 Lip 2009 06:38
    SP5ANJ
    VIP Zasłużony dla elektroda

    wxj napisał:
    A jak druga podstawa magnetyczna wpłynie na sygnał wyjściowy z anteny, gdy podstawy będą ze sobą połączone metalowym elementem (długości ok. 50 cm) dociśniętym na nagwintowanych czopach podstawek?

    Wyobrażam to sobie tak jak na rysunku poniżej.

    C5 kombi nie ma miejsca dla uchwytu anteny CB

    Same podstawy będą tylko mechanicznymi "trzymakami" tegoż płaskownika a dopiero na tym płaskowniku (około 50cm) możnaby zainstalować właściwą antenę.
    Jeżeli dopilnujesz aby podstawy magnetyczne , miały masę (GND) magnesu na górze, to połączenie 2xGND powinno teoretycznie poprawić właściwości Masy anteny (2x pojemność u podstawy).

    Jeżeli jedna podstawa ma wytrzymać napór wiatru do 120km/h to dwie powinny wytrzymać przynajmniej 200km/h. :D

    Myśle, że inni też coś podpowiedzą. :D


    Pozdrawiam.

    0
  • #6 11 Lip 2009 22:31
    wxj
    Poziom 9  

    Hej, dzięki SP5ANJ.
    główkę mocowania dachowego dla Texasa wsadziłem do podstawy magnetycznej w miejsce dotychczasowego złącza gwintowego - jest dłuższa i więcej gwintu wystaje nad podstawą magnetyczną (w korpusie anteny gniazdo ma 15 mm głębokości).
    Drobny problem miałem z lutowaniem masy: główki z korpusem podstawy magnetycznej bo cyna nie chce chwytać.

    O neodymach tylko słyszałem, ale o przerabianiu nie mam pojęcia, a zwłaszcza czy w podstawie da się to zrobić. Korpus podstawy magnetycznej (ten który rozebrałem - no name) z blachy (plastyk nałożony na wierzchu) jest przyklejony do cylindrycznego magnesu.

    Może zmieścilby się gotowy:
    http://www.magnesy.eu/magnesy-stale-magnesy-neodymowe-walcowe-duze-c-1_6.html

    Φ60/20 -70 zl ; Φ70/20 - 96 zł, Φ70/30 - 115 zł,

    ale problem z zamocowaniem, bo nie za bardzo jest do czego, no i cena niezbyt zachęcająca jeżeli nie wiadomo jak przymocować. Chyba, żeby neodymę połączyć ze stopką anteny (jak? może przykleić? ), a podstawa magnetyczna ze względu na większą powierzchnię stanowiłaby tylko korpus stabilizacyjny
    Czy neodyma nie będzie oddziaływać (strumień poosiowo) na pole cewki w korpusie anteny?


    Producent podaje:
    Strumień magnetyczny: ~32247 x 10-3 [mWb], dla K(stała cewki Helmholtz'a) = 2,83 × 10-3[m]

    Moment magnetyczny: ~32247 x 10-3 [mWb] × 2,83 × 10-3[m] = ~91259,01 x 10-6 [mWb] × [m]

    Indukcja magnetyczna w geometrycznym środku powierzchni bieguna magnetycznego przy dystansie 0,7 [mm] wynosi ~0,293 [T]

    Indukcja magnetyczna blisko krawędzi powierzchni bieguna magnetycznego (maksymalna) przy dystansie 0,7 [mm] wynosi ~0,438 [T]

    Udźwig: ~ 75,0 [kg]. Udźwig mierzono wykorzystując gładką blachę o grubości 10 [mm] przy prostopadłym działaniu siły odrywającej. Szczelina pomiędzy magnesem a blachą spowoduje zmniejszenie udźwigu.

    Neodyma musiałaby być na powierzchni podstawy - wtedy nie bardzo jest do czego ją zamocować.
    Może popróbuję jeżeli od strony teoretycznej nie widzicie - nie ma przeciwwskazań.
    Mocowanie byłoby super, bez obawy że ktoś zdejmie.
    Pozdrawiam

    0
  • #7 11 Lip 2009 23:22
    SP8JUX
    Poziom 30  

    uchwyt na klapę silnika, antena 1,7m załatwia sprawę, wielokrotnie montowałem

    0
  • #8 12 Lip 2009 11:48
    wxj
    Poziom 9  

    Ze względu, że wsadziłem do podstawy całą stopkę (od President Texas), mam 5 mm luzu od stopki do płaszczyzny podstawy i zdecydowałem się na:
    MW 35 x 5 / N38 - magnes neodymowy za 6.64 PLN / szt.

    PROSZĘ, OCEŃCIE JAK UMIESZCZONA POOSIOWO POD ANTENĄ NEODYMA WPŁYNIE NA PROMIENIOWANIE ANTENY.
    Bo te wartości magnetyczne poniżej i całe zagadnienie to dla mnie czarna magia.


    Własności magnetyczne materiału N38: indukcja remanencji Br 1,21-1,25 [T], koercja HcB min. 899 [kA/m], koercja HcJ min. 955 [kA/m], gęstość energii magnetycznej (BH)max 286-302 [kJ/m3]

    Kierunek magnesowania wzdłuż wysokości oznacza, że jedna kołowa powierzchnia magnesu stanowi biegun "N" a druga przeciwległa kołowa powierzchnia biegun "S".
    ????? (JAK ZAMOCOWAĆ W ANTENIE ?)

    Strumień magnetyczny: ~12312 x 10-3 [mWb], dla K(stała cewki Helmholtz'a) = 4,54 × 10-4[m]

    Moment magnetyczny: ~12312 x 10-3 [mWb] × 4,54 × 10-4[m] = ~5589,648 x 10-6 [mWb] × [m]

    Indukcja magnetyczna w geometrycznym środku powierzchni bieguna magnetycznego przy dystansie 0,7 [mm] wynosi ~0,162 [T]

    Indukcja magnetyczna blisko krawędzi powierzchni bieguna magnetycznego (maksymalna) przy dystansie 0,7 [mm] wynosi ~0,275 [T]

    Udźwig: ~12,0 [kg].
    Ciężar magnesu: ~36,06 [g]


    Regulamin, punkt 10.9. Proszę poprawić. /c2h5oh/

    0
  • #9 12 Lip 2009 13:51
    green33

    Poziom 31  

    zmień serwis... na tylna klapę C5 kombi podchodzi uchwyt SF-40, KF-150 i INOX...


    marcin

    0
  • #10 12 Lip 2009 22:04
    kotuniunia
    Poziom 28  

    Pod neodymy ( mi wystarczyły 5x5x20mm, szt .6 do bata 180cm) wycinany blaszkę stalową w celu zamontowania we wnętrzu stopki a pod neodymy blaszkę z alu( np.po poj. na piwo) i grubą taśmą do masy ją łączymy z ekranem przewodu, a całość zalewamy klejem (zalewam termicznym). Na nic to nie wpływa, najważniejsza jest pojemność stopki z karoserią wytworzona za pomocą blaszki alu. ,w celu zestrojenia anteny, jeżeli tego el. nie ma to wysoki WFS.

    0
  • #11 13 Lip 2009 11:13
    wxj
    Poziom 9  

    Na razie dzięki wszystkim,
    jak zrobię i sprawdzę - to pokażę co zrobiłem.
    Pozdrawiam Andrzej

    Moderowany przez c2h5oh:

    Zgodnie z punktem 10.2 regulaminu i brakiem reakcji na polecenie moderatora we wcześniejszym poście (regulamin, punkt 6), temat zamykam.

    0