Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TermopastyTermopasty
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

audi a3 1.9TDI zamarło - kontrolka oleju coś pokazuje

10 Lip 2009 10:05 12997 9
  • Poziom 28  
    Witam! Podczas ostatniej podróży znad morza (właśnie wstałem ledwo co wyspany) mój samochód (Audi A3 1.9TDI r. 1999) podczas jazdy odmówił posłuszeństwa... nagle. Jechałem ok. 100km/h, gdy po prostu zamigała na chwilę kontrolka oleju (to pamiętam) i chyba odcięło dopływ paliwa do silnika. Nie pali się żaden CHECK w postaci migającej kontrolki świec żarowych. Samochód po pewnym czasie odpalił. Pojechaliśmy z 10km i znowu zgasł, już na amen. W tej chwili stoi w bezpiecznym miejscu, bezużyteczny właściwie.

    Czy ktoś ma jakiś pomysł co mogło się stać? W tej chwili jak kręcę (łem) rozrusznikiem, to kręci...kręci...kręci.. i w pewnym momencie kontrolka oleju miga chyba z 5 razy, czemu towarzyszą piknięcia wydawane gdzieś z licznika. Potem przestaje, a rozrusznik dalej kręci. Co ona może oznaczać?? Nie pamiętam teraz ile jest tych mignięć. Sugerują mi w pierwszym rzędzie, że pompa olejowa w sliniku przestała smarować i komputer odciął paliwo, żeby się nie zatarł (ale wtedy chyba ta kontrolka świeciłaby światłem ciągłym, prawda?). Pasek klinowy obejmujący pompę wody, altenator itd. jest cały. Poziom oleju jest w normie (wymieniany był ostatnio w kwietniu na półsyntetyk). Poziom pozostałych płynów też jest w normach. Odłączałem klemę na długi czas - nic to nie daje. Pomyślałem, że jakiś notlauf trzeba może zresetować. To wszystko co byłem w stanie zrobić o 2 w nocy na trasie.

    Dane pełne auta: Audi A3, 1.9TDI, r. 1999, silnik AHF, 110KM, model 8L.

    Aha, samochód miał od długiego czasu problem z odpalaniem na ciepłym silniku - trzeba było zawsze dłużej go przytrzymać. Czytałem, że to już znana wada tego modelu i można z tym jeździć, ale czuję, że ma to jakiś związek właśnie z tym.

    P.S. Laweta już czeka :/
  • TermopastyTermopasty
  • Pomocny post
    Poziom 34  
    Jak nie mignie Ci nawet kontrolka świec żarowych po przekręceniu kluczyka w stacyjce to zabierz się za przekaźnik z numerem 109, rozbierz go i lutownicą popraw luty na jego płytce drukowanej a pilniczkiem lub papierem ściernym oczyść dokładnie jego nóżki, po tej kuracji sterownik silnika dostanie zasilanie, elektrozawór N109 pompy wtryskowej również i silnik odpali.
  • TermopastyTermopasty
  • Poziom 28  
    Przepraszam z góry, że tyle pytań zadaję, ale domyślam się, że chodzi o któryś z przekaźników wśród tych z zespołu przekaźników nad pedałami sprzęgła i hamulca, tak? Czy może chodzi o sam zawór N109 i nazywa się go tez "przekaźnikiem"? Ten zawór jest od zapalania/gaszenia silnika, zgadza się? Miałem kiedyś problem z zaworem N75, ale to by się objawiało po prostu spadkiem mocy pewnie.
    Mam miernik i jestem elektronikiem (ale nie samochodowym), więc może po prostu sprawdzę czy ten zawór ma zasilanie, tylko nie wiem gdzie to dokładnie zrobić i czy on powinien dostawać zasilanie po załączeniu kluczyka, czy dop. po przekręceniu rozrusznikiem?
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Zasilanie ma po kluczyku. Tak jak sugeruje kol. Sztomel, tylko może lepiej wymień ten przekażnik z oznaczeniem na puszce 109.
  • Poziom 34  
    stopi napisał:
    Przepraszam z góry, że tyle pytań zadaję, ale domyślam się, że chodzi o któryś z przekaźników wśród tych z zespołu przekaźników nad pedałami sprzęgła i hamulca, tak? Czy może chodzi o sam zawór N109 i nazywa się go tez "przekaźnikiem"? Ten zawór jest od zapalania/gaszenia silnika, zgadza się? Miałem kiedyś problem z zaworem N75, ale to by się objawiało po prostu spadkiem mocy pewnie.
    Mam miernik i jestem elektronikiem (ale nie samochodowym), więc może po prostu sprawdzę czy ten zawór ma zasilanie, tylko nie wiem gdzie to dokładnie zrobić i czy on powinien dostawać zasilanie po załączeniu kluczyka, czy dop. po przekręceniu rozrusznikiem?


    dokładnie chodzi o przekaźnik oznaczony na obudowie nr 109 i znajduje się wśród innych nad pedałami pod deską rozdzielczą;
    N109 to elektrozawór na pompie wtryskowej i nie nazywa się go "przekaźnikiem" ale można sprawdzić jego zasilanie, zasilany jest 12V dopiero po przekręceniu kluczyka w stacyjce w pozycję ON (zapalenie kontrolek) - jak sprawdzić czy dochodzi do niego zasilanie to wiesz bo jesteś elektronikiem.
    PS. z demontażem i czyszczeniem turbosprężarki sobie świetnie poradziłeś to taka usterka to dla Ciebie pikuś.
  • Poziom 28  
    :) Ok. Kiedy tylko samochód "dojedzie" do mnie, to posprawdzam to, co sugerujecie i dam znać jak poszło.
  • Poziom 28  
    Witajcie! Dopiero dziś miałem czas zająć się autem. Potwierdziły się wasze przypuszczenia. Przed zabraniem się za robotę postanowiłem popróbować odpalić. Okazało się, że auto raz odpaliło! Kaprys chęci odpalenia objawił się zapaleniem na chwilę kontrolki świec żarowych po przekręceniu zapłonu. Wtedy kiedy się zapaliła odpalił. Wtedy kiedy nie - nie odpalał. Domyśliłem się zatem, że komputer ma zasilanie, albo nie ma.

    Rozebrałem wówczas przekaźnik no i zonk - jedna nóżka (od cewki) była na skraju odlutowania. Raz łączyła raz nie. Po zlutowaniu jak ręką odjął :) Co dziwne - znikł problem długiego odpalania na ciepłym silniku. Zastanawiam się jaki to może mieć związek z przekaźnikiem - co ma przekaźnik 109 do szybkości startu silnika?

    Z zaworem N109 jest taka sprawa, że po przekręceniu zapłonu nie ma na nim 12V. Dop. po dociągnięciu kluczyka do końca, w pozycję uruchamiającą rozrusznik, pojawia się na nim 12V. Gdy silnik odpali cały czas jest tam 12V.

    W moje ręce wpadł dziś skaner diagnostyczny V-Scan VAG 5053 od wujasa, który jest mechanikiem i mnie holował :) Nigdy tego nie używałem i jedyne co sobie zrobiłem to odczyt błędów. Reszty bałem się dotykać, bo można nieźle pewnie spartolić auto jak się nie wie co się robi. Generalnie sterownik silnika nie pokazał niczego. "Brak błędów" oraz info sterownika:

    0000SG 2110
    Kodowanie ECU: 00002
    Kod serwisu: 06313

    Natomiast po skomunikowaniu się za ABS mam błąd:
    01314 - komputer sterujący silnika, utrzymywanie prędkości - uszkodzenie

    oraz info sterownika:
    ABS/EDS 20 IE CAN 0001
    Kodowanie ECU: 13304
    Kod serwisu: 06435


    Na AirBag'u też mam podobny błąd:

    00532 - komputer sterujący silnika napięcie zasilania

    Ktoś pomoże jak to ugryźć? Skasowałem wszystkie błędy. Pojeździłem trochę i na razie jest "czysto" ale czytałem, że są błędy sporadyczne i statyczne. Niektóre mogą powrócić, niektóre nie.

    P.S. Punkciki dla kolegów za pomoc :)

    Dodano po 6 [minuty]:

    Czy chodzi o to, że po prostu wtedy kiedy komputer stracił zasilanie inne sterowniki to wykryły i zanotowały błąd? Czy powinno się zrobić jakąś ponowną adaptację po takiej awarii zasilania sterownika silnika? Tego akurat nie wiem jak się robi i chyba ew. się w to nie będę bawił, bo w końcu przestanie palić na dobre :) aczkolwiek kusi mnie i zamierzam rozgryźć te całe adaptacje i co poszczególne parametry robią :)
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    te błędy miały prawo się pojawić w związku z uszkodzeniem przekaźnika, który naprawileś. Nie ma się czym martwić, warto sprawdzić po jakimś czasie czy się nie powtarzają. Wtedy będziemy działać.
    P.S. za punkty dziękuję, mam dosyć ;)
  • Poziom 28  
    Aha. Jeszcze mi pokazało błąd (chyba to było przy immo albo centralnym zamku) "26371 - Please check service notebook!" :)

    Dodano po 4 [minuty]:

    Sorki, to był błąd przy liczniku.
  • Poziom 28  
    Ciągle zastanawia mnie to, jaki związek może mieć przekaźnik 109 z odpalaniem na ciepłym silniku. Wszędzie, gdzie czytam ten problem dotyczy zupełnie czego innego. Po prostu problem znikł jak ręką odjął.... Może chodziło bardziej o odpalanie na "ciepłym przekaźniku"?

    P.S. VAG'a już nie mam, ale błąd nie powrócił. Dziś ostatni raz go sprawdziłem (chodzi o błąd 01314).