Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Hormann Linea Matic SK - brama zacina się przy otwier. i zamykaniu

10 Lip 2009 21:54 15910 35
  • Poziom 31  
    Witam.
    Brama - suwana 4 metry, napęd - Hormann Linea Matic SK.
    Gdy wciskam pilota często występuje taki efekt, że brama lekko drgnie i zatrzymuje się w miejscu. Ponownie muszę wcisnąć przycisk i brama rusza w przeciwnym kierunku.
    Efekt ten występuje po dłuższym nieużywaniu bramy (np rano) i to bez znaczenie w jakim położeniu wyjściowym jest brama. Jeśli brama już ruszy normalnie - to potem tego efektu nie ma aż do momentu pozostawienia jej na kilka godzin.

    Co zrobiłem do tej pory:
    1. ustawiłem siły na max. - nie pomogło
    2. po ustawieniu sił przeprowadziłem na nowo programowanie napędu - nie pomogło.
    3. przeprowadziłem skrupulatną regulację bramy. Chodzi lekko i łagodnie - nie pomogło.

    Wydaję mi się, że efekt ten częściej występuje zimą niż latem (większe opory?).

    Co może być przyczyną?
    Jak to wyeliminować?
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 24  
    Witam.Jeżeli występuje u pana linia fotokomórek to proszę ją ominąć i dopiero sprawdzić reakcję bramy po upływie paru godzin.Niekiedy takie zakłócenia powodują fotokomórki.Proszę tylko upewnić się jaki system foto pan posiada aby założyć mostek lub opór 8,2kohm.(ściśle w/g instrukcji ) Na centrali znajdują się dwie diody zielona i czerwona ,ta druga wskazuje błędu proszę zwrócić na nią uwagę przy uruchomieniu.
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 31  
    Rozumiem, że mam je odłączyć? I w ich miejsce dać mostek lub opór? W moim przypadku mostek - tak był dostarczony napęd.
    Czy o to chodzi?
    Sprawdzę jutro. A jeśli to pomoże to co dalej? Czy znaczy, że fotokomórki do wymiany? Czy może nie będę mógł ich używać?
  • Poziom 24  
    Jeżeli po założeniu mostka na foto okaże się że wszystko jest ok to trzeba wymienić fotokomórki ,lub ewentualnie podłączyć jakieś inne .Zwróć jeszcze uwagę na czerwoną diodę .Gdy występuje jakieś zakłócenie to dioda sygnalizuje rodzaj usterki.
  • Poziom 31  
    Witam,
    Odpięcie fotokomórek i założenie mostka niestety nic nie daje. Testowałem 1 miesiąc. Problem nie zniknął choć wydaje się rzadszy (ale może to być subiektywne spostrzeżenie). Czerwona dioda nie wskazuje żadnego błędu w momencie zacięcia się bramy.
    Co ciekawe problem ten nigdy nie miał miejsca w przypadku otwierania i zamykania bramy za pomocą przycisków w napędzie (może to tylko przypadek). Nie mam pojęcia dlaczego tak się dzieje uruchamiając bramę z pilota. Impuls na pewno dostaje bo brama przed zacięciem zawsze lekko się przesunie i staje. Tak jakby zaraz po pierwszym impulsie wysłany był drugi. Efekt ten występuje na obu pilotach, które posiadam.


    Coś mi jeszcze wpadło do głowy. Na tym samym przycisku w pilocie, monterzy montujący drzwi wjazdowe do garażu ustawili włączenie podświetlenia w napędzie drzwi wjazdowych. Czy to może powodować mój problem?
  • Poziom 24  
    Pozostaje jeszcze wykasowanie pilotów z pamięci i zaprogramowanie ich na nowo w obu bramach osobno.Kontakt pw.
  • Poziom 31  
    Piloty wykasowane i zaprogramowane od nowa. - Nie pomogło
    Przywróciłem poszczególne automaty do ustawień fabrycznych i zaprogramowałem od nowa. - Nie pomogło.
    Brama jak się przycinała tak się przycina. Już mi ręce opadają. Serwis umywa ręce, bo jak przyjeżdżają to łajza działa jak należy, więc nie mogą zdiagnozować problemu.
    Nie mam więcej pomysłów. :(
  • Pomocny post
    Poziom 24  
    Witam.Proponuję wymienić płytę na nową .Serwis niech ją ściągnie i zareklamuje w poznaniu oni tam nie sprawdzają tylko wymieniają na nowe.
  • Poziom 31  
    OK. Dzięki. Popróbuje w takim razie walki z serwisem.
  • Poziom 24  
    To nie ma być walka tylko ich "zasrany" obowiązek.Jeżeli oni nie mogą stwierdzić przyczyny a wezwanie jest już po raz wtóry to muszą to wymienić na nowe tj nową płytę sterującą.
  • Poziom 12  
    ja bym stawial na krancowke rozluglowania to czesta przyczyna takich objawow prosze ja zmostkowac i zobaczyc jak bedzie dzialac brama
  • Poziom 31  
    ati128 napisał:
    ja bym stawial na krancowke rozluglowania to czesta przyczyna takich objawow prosze ja zmostkowac i zobaczyc jak bedzie dzialac brama

    Chętnie bym to zrobił - gdybym wiedział jak.
  • Poziom 24  
    Koledzy .Tego wyłącznika magnetycznego proponuję nie odłączać gdyż jest on potrzebny do prawidłowej pracy napędu.
  • Poziom 31  
    VIRUS32 napisał:
    Koledzy .Tego wyłącznika magnetycznego proponuję nie odłączać gdyż jest on potrzebny do prawidłowej pracy napędu.

    Zgodzili się przyjąć płytkę w ramach gwarancji do sprawdzenia. Zawiozę im w poniedziałek. Więc już tak zostanie. Odezwę się i dam znać jak zakończyła się cała sprawa.
    Dziś brama znów mocno szwankowała.
  • Poziom 10  
    To chyba nie plyta główna. Mam ten sam problem. Lecz nie tylko ja. Moj kolega który kupil ten sam mechamizm LineaMatic ale z innego zrodla też potwierdza zatrzymywanie sie bramy. Dla mnie wyglada to tak jakbym za dlugo trzymal wcisniety przycisk i szly dwa impulsy start-stop. Prosze o info czy poradzil Pan sobie z tym problemem.
  • Poziom 31  
    Czekam na nową płytę główną do automatu. Ma podobno dojść w tym tygodniu.

    A skąd ten wniosek, że to nie jest wina płyty głównej?

    Jak płyta dojdzie to dam znać.
  • Poziom 10  
    Jesli wystepuje w 3 egzemparzach to może być wniosek ze te typy tak mają. Ja mam tak opisany przypadek jak z daleka uruchamiam brame posesyjna. Od garażu Hormann Supramatic tak sie nie zachowuje. Wedlug mnie to jest albo nie zdjeta jakaś zworka z odbiornika radiowego, albo zle wgrane oprogramowanie do epromu (za krotki czas między odbiorem następujących po sobie kodów impulsowych start-stop- zdaża sie to przy chwilowym braku zasięgu) Uwazam ze jesli wystapiło to w trzech przypadkach to instalatorzy spotkali sie z tym problemem i teraz nalezy znalesc takiego ktory ten przypadek potrafil rozwiazac. Napewno w Niemczech u producenta jest ten temat znany. Dzisiaj do nich napiszę zobaczymy co odpiszą.
  • Poziom 24  
    Można jeszcze przestawić przełącznik DIL 8 w pozycję on.Jest to ostrzeganie o rozruchu.Jeżeli chodzi o źle wgrane oprogramowanie do epromu ,to na pewno by nie puścili takiej wersji do sprzedaży.Drugie ,pilot może być naciśnięty dowolny czas nie ma to wpływu na pracę napędu dopiero po podaniu kolejnego impulsu następuje reakcja napędu na impuls.Dziwi mnie tylko fakt iż wasze automaty nie pokazują żadnych komunikatów co jest dla mnie zaskoczeniem gdyż każda usterka tego napędu jest sygnalizowana bezpośrednio po jej wystąpieniu a podanie impulsu powoduje jego skasowanie.Proszę się przyjrzeć komunikatom jakie pokazuje czerwona dioda.!
  • Poziom 31  
    Co daje ostrzeganie o rozruchu?
    VIRUS32 wałkujemy ten temat już dość długo i wierz mi sprawdzałem wielokrotnie komunikat błędu pamiętając jednocześnie, że następny impuls go kasuje - błąd nie był wyświetlany ani razu.
    IndyPoint, VIRUS32 ma rację, długość przyciskania pilota nie ma żadnego wpływu na podanie lub nie kolejnego impulsu. Ale mimo wszystko jestem ciekaw odpowiedzi producenta na nasz problem.
    Jak coś będziesz wiedział - to napisz, proszę.
    Pozdrawiam
  • Poziom 24  
    Napędy tego typu posiadają pewną wadę produkcyjną ujawniającą się tylko wtedy gdy dil 8 nie jest włączony a napęd jest zamontowany po lewej stronie patrząc od wewnątrz posesji.A jeżeli chodzi o odpowiedź producenta to albo każą wezwać serwis który montował albo poprosi o wysłanie napędu do dystrybutora firmy hormann
  • Poziom 10  
    Może problem polega na tym że kiedy rusza silnik (otwieranie bramy) pobiera sporą ilość prądu (uderzenie prądowe) Napięcie na zasilaniu elektroniki napędu spada do wartości w której elektronika wariuje i zatrzymuje napęd. Napięcie zaraz wraca do nominalnej wartości ale brama ma już sygnał jej zatrzymania. Producent nie przewidział dla takiego przypadku sygnalizacji czerwonej diody i wszystko wraca do normy i jest sprawne. Dodatkowo takie rozumowanie wyjaśnia fakt że problem ten często powtarza się kiedy brama była długo nie używana i ciężej nią ruszyć (większe uderzenie prądowe). Natomiast na przycisk brama pracuje poprawnie bo po uruchomieniu silnika przycisk zwiera styki w elektronice i po powrocie napięcia dalej brama się otwiera bo elektronika w dalszym ciągu odczytuje zwarty styk. Problem ten to skutek za cienkich (za długich) przewodów zasilających napęd, bądź styczniki w elektronice za luźne dające jakąś tam rezystancje którą należałoby wyeliminować.
    Rozwiązaniem może być dodanie kondensatora elektrolitycznego na styki zasilenia elektroniki np. 6800mikrofaradów/63V. Co o tym sądzicie?

    Dodano po 2 [minuty]:

    Mój napęd jest po lewej stronie od wewnątrz mojego kolegi też (DIL1 - ON)
  • Poziom 31  
    IndyPoint napisał:

    Rozwiązaniem może być dodanie kondensatora elektrolitycznego na styki zasilenia elektroniki np. 6800mikrofaradów/63V. Co o tym sądzicie?

    Dodano po 2 [minuty]:

    Mój napęd jest po lewej stronie od wewnątrz mojego kolegi też (DIL1 - ON)


    Mój również jest po lewej. Co do kondensatora to nie jestem elektronikiem i nie wiem jaki byłby tego efekt. Zresztą nie mam teraz płytki więc nawet nie mógłbym tego sprawdzić. A czy sprawdzałeś użytkowanie bramy z dil 8 na ON, jak sugerował VIRUS32?
  • Poziom 10  
    Chyba problem jest rozwiązany. Zrobilem din8-on i jest OK (na ten krotki czas testu wyglada dobrze). Jedyny minus to to ze brama nie startuje od razu tylko po chwili, i sygnalizace muszę zmienić na odwrotną. Teraz sygnalizatory (mam dwa na obu słupkach ale niebieskie LED-y) świecą cały czas przy otwarciu i zamknięciu a mrugają kiedy brama jest w ruchu. Mnie na tomiast ciekawi co tam w elektronice jest namieszane ze naped umieszczony z jednej strony zachowuje sie poprawnie a z drugiej nie. Myslicie ze producent o tym nie wie? Jesli tak to dowiedza sie ode mnie i niech zwrócą część pieniędzy jak mam byc beta-testerem ich produktu.
  • Poziom 24  
    Okazuje się że napędy lineamatik mają zbyt słabą przetwornicę 24v. Pod obciążeniem przetwornica dławi się co powoduje niepożądane usterki.Temat został nagłośniony w fabryce w niemczech więc będą wprowadzone poprawki do tych sterowań.Chcą wprowadzić jeden model centrali do trzech różnych napędów Hormann-a stosowanych przy bramach wjazdowych.
  • Poziom 10  
    Czyli moja diagnoza byla sluszna. Wiekszy kondensator na zasilaczu (przetwornica z 230V na 24V) może pomóc sprawie. Prawdą jest też to że bardzo się zdziwiłem jak zobaczyłem ten transformator po wyciagnięciu go z napędu. Bez obciążenia daje nawet 50V. Tyle nie powinien dawać zasilacz dobrze dobrany na napięcie 24V. Nawiniety jest zbyt cieńkim drutem na uzwojeniu wtórnym. W związku z tym że ja zasilanie bramy mam wyniesione do garażu (bezpieczeństwo) do bramy dochodzi napięcie 24V kupię mocniejszy transformator i dam kondensator w miejscu transformatora w obudowie napędu. Powinno pomóc jeśli nie ma jeszcze jakies innej przyczyny w symetri elektroniki lewy-prawy. Swoją drogą taka firma i wypuszcza niedoróbkę nie informując swoich serwisantow jak zachowywać się w takiej sytuacji - gdzie szkolenia?. Biorą naped od ak6 do sprawdzenia, klient przez miesiac bramę otwiera reką, wróci z serwisu że sprawny (bo jakze by inaczej) i gdyby nie Internet to ak6 zostal by z problemem (tu potrzebny by był raczej ak47). Oj nie jest to Mercedes w srod napędów choć cena wysoka. Ciekawe co mi odpiszą z Niemiec, żeby nie okazało się że też nic nie wiedzą o problemie - bo np. zapomnieli. Ja pamiętam czasy kiedy nie było tyle chińszczyzny a jak się pisało o problemie do dobrej firmy w Niemczech (RFN) to przysyłali całe moduły nowe. Tu raczej nie przyśla bo bubel zamienic na taki sam bubel to nie rozwiązanie problemu. Myślę że są w Polsce lepsze i tańsze firmy "garazowe" Porównuję moją nie tanią bramę segmętową Hormanna 4,5m z bramą kolegi 5m polskiego producenta. Niby podobna a tańsza - mechanizm prowadzenia w polskiej wygląda na bardziej dopracowany - solidniejszy kółka schowane mniej widoczne choć idea prowadzenia segmentów ta sama. Możliwości w polskiej tez wieksze. Kolega chciał mieć w swojej segmentówce dodatkowe rygle na dole po lewej i prawej stronie i ma, na linkach dołączonych do automatu. Mi powiedziano w Hormannie że nie ma takiej możliwości - w uchylnej tak, - w segmentówce nie. Zrobili mi tylko jeden rygiel i to recznie otwierany od wewnątrz - który należało zablokować w momęcie jak przyszegł automat. Gdyby nie fakt że polscy producenci nie mieli białych segmentów bez przetłoczen w macie bez żednej faktury to napewno kupiłbym polską bramę.
  • Poziom 31  
    Dotarła nowa płyta do automatu.

    Hormann postanowił osobiście zweryfikować problem i rękami swojego serwisanta zamontował u mnie nową płytkę.
    Brama testowana 3 dni. Na razie działa bez zarzutu, ale to trochę krótki okres. Zobaczymy jak przejdzie testy w zimie.
    Za pośrednictwem sklepu, w którym kupiłem napędy, Hormannowi przekazany został link do naszego wątku. Nie wiem jaka będzie reakcja, ale dobrze, żeby wiedzieli, że problem nie był jednostkowy.

    IndyPoint, czy dostałeś jakąś odpowiedź z Niemiec?
  • Poziom 31  
    Już teraz mogę stwierdzić z całą odpowiedzialnością, że wymiana płyty głównej nic nie dala. Brama jak się zacinała tak się zacina. Szlag już mnie trafia.
    Na razie DIL8 poszedł na ON. Ale to nie jest rozwiązanie. Na wiosnę składam ponowną reklamację, tym razem ze szczególnym naciskiem na przetwornicę 24V
    No cóż - pożyjemy zobaczymy.

    A może ktoś poradził już sobie z tym problemem?
  • Poziom 24  
    Niestety wcześniejsze miganie lampy musi być załączone zgodnie z wytycznymi Hormann .de.
  • Poziom 31  
    Sprawa napędu... ciąg dalszy

    Ponownie złożyłem reklamację. Tym razem bardzo szybko, bez przysyłania serwisanta otrzymałem kolejną płytę główną. Wygląda ona nieco inaczej od poprzedniej, rozszerzono DIL do 16 szt., widzę też inny układ scalony (chyba to jest główny procesorek) tym razem firmy NEC, oraz jeszcze parę innych elementów.
    Widać też różnicę w działaniu samego napędu. Podczas otwierania jak też zamykania, napęd ma teraz 2-3 sekundowy jakby wolniejszy rozruch, tzn początkowy etap biegu (wspomniane 2-3 sekundy) napęd przesuwa się z niższą prędkością. Testy trwają dopiero kilka dni ale jak na razie napęd nie zaciął się ani razu.
    Dam jeszcze znać co się dzieję jak przyjdą mrozy.
  • Poziom 24  
    Prawda kolego płyta jest inna , nowszy model bo tamte były wadliwe .Z tą nie powinieneś mieć problemów.