Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Nawigacja samochodowa GPS do roweru

11 Lip 2009 20:58 16287 32
  • Poziom 22  
    Witam

    Mam koncepcję montażu nawigacji samochodowej do roweru. Maksymalny czas jaki może nawigacja pracować nabaterii to tylko do 5 godzin (i to tylko niektóre modele) Co przy dłuższych wypadach w "nieznane okolice" jest troszkę za mało. Więc moja koncepcja to połaczenie zasilania nawigacji z prądnicy rowerowej.

    Testowałem swoją prądnicę, na połączonym przednim świetle przy normalnej prędkości (nie za szybko, nie zółwim tępem, ok 20 km / k, dokładnie nie wiem bo nie miałem założonego licznika) napięcie zmieżone miernikiem jakie było to 8 V AC. Po wyprostowaniu można byłoby się spodziewać do ok 11 - 12 V. Czy po podłączeniu jakiejś nawigacji samochodowej można liczyć, że będzie ciągnęła zasilanie z dynama ??

    Nominalne napięcie w samochodzie to ok 13 V. Nie wiem jakie ma napięcie akumulator w nawigacji, chyba ok 2,7 V. Zakładam, że podczas jazdy rowerem napięcie zasilające może spadać nawet do 5 czy 6 V. Czy niższe lub mocno wachające się napięcie zasilające nawigację bez problemu ją zasili ??Czy nie będzie z tym problemu ??

    Proszę o wasze opinie ...
  • Poziom 17  
    Nawigacje standardowo są zasilane napięciem 5V. Możesz spróbować wyprostować napięcie z dynama i zastosować jakiś stabilizator LDO na 5V. Czy będzie ładowała się bateria to zobaczysz na nawigacji czy świeci się ikonka ładowania. Jednak takie przerywane ładowanie akumulatora (postoje, wolniejsze podjazdy) nie wróżą mu długo wieczności.
  • Poziom 21  
    Wszystko zależy od nawigacji. Przykładowo Akira MM 3512 jest zasilana 5V i z instalacją samochodowa współpracuje za pomocą zasilacza. Może tez być zasilana przez gniazdo USB. Moc pobierana to ok 7W więc prądnica rowerowa może być za słaba. W celu zasilenia navi trzeba by zrobić zasilacz ze stabilizacja napięcia 5V.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 22  
    technics6 napisał:
    Kiedyś znajomy mnie prosił o wykonanie ładowarki do telefonu komórkowego zasilanej... bateriami R20. Jechał pod jakieś namioty czy coś w tym rodzaju.


    Też nad tym myślałem, ale gdy podłączę równolegle 2 baterie złożone z trzech szeregowo połączonych akumulatorów, o ile może się czas pracy wydłużyć w stosunku do zasilania na bat wewnhętrznej w nawigacji ??
  • Poziom 22  
    Właśnie, nie pomyślałem o akumulatorach żelowych. Taki 6V 7,2 Ah kosztuje tylko 28 zł. Ile mogłaby pracwać nawigacja na takim w pełni naładowanym akumulatorze ??

    Zależy mi tylko, aby wytrzymała max czas pracy do 15 godzin.
  • Poziom 22  
    A czy taki układ zdałby egzamin ??

    Nawigacja samochodowa GPS do roweru

    Dynamo, choć jest źródłem o niewielkiej wydajności jak na takie zapotrzebowanie, daje około połowy całkowitego zapotrzebawania na energię, ale to zawsze coś. Tylko czy w tym układzie, gdzie akumulator będzie co jakiś czas doładowywany (gdy prędkość roweru pozwoli na wytworzenie na tyle dużego napięcia) nie ulegnie szybkiemu zużyciu.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 39  
    technics6 napisał:


    Nie ma sensu ładować go dynamem.
    Dokładnie, lepiej mieć ze sobą ładowarkę, tym bardziej, że na 15h jazdy spokojnie akumulator wytrzyma. Widziałem już rozwiązanie tego typu: Akumulator (lub układ mniejszych akumulatorków) zabudowane w bidonie, całość uszczelniona i hermetyczna, na górze bidona wyprowadzone złącze MiniJack z gumową zaślepką, od nawigacji idzie kabelek z Minijackiem do tego, ładowarka podobnie zakończona. Gościu jeździ już od tamtych wakacji i chwali sobie bardzo. Nawigacja jakaś Manta (ogumowana) kupiona na wyprzedaży w Tesco za 99 (bez pudełka itp:))tylko słaba jest widoczność w słońcu. Uchwyt zrobił z uchwytu na licznik rowerowy (część na kierownicę) i oryginalnego uchwytu. Rok temu przejeździł od Zielonej Góry do Świnoujścia, potem Mazury i z powrotem, całość zdała egzamin celująco.
  • Poziom 22  
    Twierdzicie, że jeden akumultaror 7,2 Ah powinien wystarczyć ? Można by większy, ale to się też wiąże z jego ciężarem, 7,2 Ah waży 0,75 kg, jeszcze przystępny balast w podróży. Pobór prądu jest uzależniony od nawigacji, a szczególnie od wielkości ekranu. Wielkość chyba najlepsza to będzie 4,3 cali, 3,5 troszkę za mało jest, znów 7 cali to tak jakbym mał małego laptopa na kierownicy - zbyt duża a co się z tym wiąże "prądochłonna".
  • Poziom 22  
    Tak przy okazji zapytam.

    Z jaką dokładnością maksymalnie może określić położenie mobilny GPS. W tym momencie mam smartfona HTC, wgrałem na niego AutoMapę, niestety, do do dokładności samej mapy mam wiele do powiedzenia. Może w większych aglomeracjach jest dokładna, ale nie w mojej okolicy, gdzie samo ukształtowanie dróg jest inne na mapie niż w rzeczywistym terenie. Znów korzystając z mapy iGO8, jest na mapie w mojej okolicy droga wzdłóż Wisły, a w rzeczywistości w tym miejscu są nie do przebycia zarośla.

    Ale załóżmy że mapy są idelnie dokładne, sam GPS w otwartym terenie, bez wysokich budynków oraz drzew, jak dokładnie może podać położenie ?? O ile się może pomylić ??
  • Poziom 10  
    Do użytku cywilnego jest to w tej chwili 10m. Jakość odbiornika nie wpływa na zwiększenie dokładności. W dużych aglomeracjach dochodzi problem zasłaniania satelitów przez wysokie budynki więc są problemy z nawigacjami.
  • Poziom 22  
    koala106 napisał:
    Wszystko zależy od nawigacji i jej prądożerności na Larku 43.1 4,3" spokojnie wystarczy. Pobór prądu jest nie tylko zależny od wielkości ekranu, w większym stopniu od zastosowanego odbiornika GPS.


    Sądziłem że nawięcej energii pochłania wyświetlacz.

    Jeśli chodzi o wybór właściwego modelu, trzeba uwzględnić czytelność wyświetlacza w słońcu. Która marka pod tym względem najlepiej się sprawuje??
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 38  
    Ja uzywam na rowerze mio a701, w oryginalnym uchwycie.
    Wspaniale sie sprawdza Automapa w roli predkosciomierza, dodatkowa informacja o wysokosci pozwala rozlozyc sily ..

    Dodatkowe zasilanie to pakiet "paluszkow" 3x(4x1.2V) podlaczony przez mini-USB, a podpiety kablem po prostu z plecaka, plus..

    rownolegle podlaczone dynamo ;) Czy ktos pomyslal, ze to jest "wieczne" zrodlo zasilania, poki pedalujesz? ;)

    Od biedy mozna nawet przez stabilizator 5V 2A puscic zasilanie z dynama nawet bez akumulatorow zewnetrznych. .Jesli zwolnisz, a napiecie z dynama spadnie ponizej 5v, urzadzenie bedzie jednak nadal zasilane z wewnetrznego akumulatora, podladowywanego przez dynamo ;)
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 43  
    Mostek prostowniczy dowolny, prąd powiedzmy 2A 25V. Stabilizator najlepiej LowDrop.
  • Poziom 9  
    Witam !
    Też interesuję się dodatkowym zasilaniem nawigacji, ale tylko z samych akumulatorków, chodzi mi o piesze wędrówki. Moje pytanie czy do tego zestawu 4 baterii połączonych szeregowo pojemnika i kabla zakończonego wtykiem mini usb trzeba jeszcze jakiś np. opornik lub diodę w celu ograniczenia prądu. Przepraszam za moje pytanie ale w temacie elektroniki nie czuje się mocny, a nie chcę zepsuć urządzenia. Pozdrawiam.
  • Poziom 22  
    Witam

    Odgrzebię start temat.

    Znalazłem nawigację, która ma wymienną baterię. Oryginalna bateria to akumulator 3,7V 1800 mAh. Czas pracy na baterii jaki producent podaje wynosi do 3 godzin. Gdybym zamiast oryginalnej baterii podłączył zewnętrzną baterię składającą z trzech szeregowo połączony ogniw 1,2V 10 tyś mAh (Akumulator R20 Ni-Mh 10000mAh 1.2V) czy czas pracy również pięciokrotnie wydłuży się ?
  • Poziom 39  
    Przy zakładaniu akumulatora o większej pojemności czas pracy wydłuży się - to naturalne - gorzej za to będzie z ładowaniem takiego czegoś - jak będziesz ładował to nie za pomocą ładowarki do urządzenia, tylko poza nawigacją.
  • Poziom 22  
    koala106 napisał:
    gorzej za to będzie z ładowaniem takiego czegoś - jak będziesz ładował to nie za pomocą ładowarki do urządzenia, tylko poza nawigacją.

    Tak, to rozumiem że nie mogę ładowarką od nawigacji, tylko mogę ładować akumulatory w zewnętrznej ładowarce.
  • Poziom 10  
    Też kombinuję nad tym. Zastanawiam się nad podłączeniem dwóch prądnic, Wiem, że to duże obciążenie dla kolarza, więc zakładam że będę korzystał z jednej, a interwencyjnie można załączyć drugą. Czy ktś ma pomysł jak je połączyć? Oczywiście już po wyprostowaniu, ale ... Jakiś schemat?
  • Poziom 9  
    Witam wszystkich.
    Ostatnio zostałem użytkownikiem nawigacji Guepard 90232. Ale strasznie krótko mi trzymała w niej aku około 2 godzin.
    Zrobiłem sobie zewnętrzne zasilanie. Mam dostęp do akumulatorków które są w bateriach od laptopów te, które posiadam to mają 3100 mAh i napięcie 3,7 V , połączone są w szereg a potem równolegle i do tego stabilizator. I Śmiga super na nich 8 godzin, dłużej na rowerze jeszcze nie jeździłem w tym roku wiec nie sprawdziłem do końca. Aku ładuje tą sama ładowarka co nawigacje. Parametry ładowarki OUTPUT 5V 1,5A oczywiście DC
    Na allegro można takie kupić http://allegro.pl/listing.php/showcat?id=76367&p=1
  • Poziom 36  
    U mnie w rowerze mam tak: prądnica NEXUS w piaście i wydłubana elektronika z ładowarki samochodowej od tej nawigacji podłączona złączem USB do nawigacji (Lark 35.0). ładowarka zaczyna pracować przy napięciu poniżej 6V, więc przy jeździe już się uruchamia. Zero problemów z brakiem prądu w czasie długich wojaży rowerem. Na wejściu ładowarki musiałem dać tylko mostek i elektrolit 1000u. Na kierownicy dorobiony uchwyt do nawigacji, w środku soft do terenu z mapami własnej roboty, i taki zestaw działa mi od paru lat bezproblemowo.