Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

sonda lambda - moc grzałki

qban99 13 Lip 2009 23:39 8335 20
  • #1 13 Lip 2009 23:39
    qban99
    Poziom 9  

    Witam
    Mam uszkodzoną drugą sondę lambda w Golfie IV 1.4 2001 AXP.
    Od dwóch tygodni przeglądam wszystkie wątki związane z tematyką sond, jedni polecają oryginalne inni uniwersalne, jednak w tym drugim przypadku nikt nie zastanawia się nad mocą grzałki.
    Ustaliłem że oryginalny zamiennik mojej sondy lambda Bosch 0258006398 ma moc 16 lub 18W (różne źródła). Dostałem też odpowiedź od jednego ze sprzedawców oferujących odpowiadający mi model uniwersalny (ta sam wtyczka) że opór grzałki w jego produkcie to 4ohm co nam daje 36W.
    I tu moje pytanie, czy zakup sondy z tak duża różnica w mocy grzałki może spowodować jakieś problemy czy też uszkodzenie samochodu?
    Spotkałem się gdzieś z informacją że za pomocą pomiaru prądu (zmiana oporu grzałki przy nagrzewaniu wydechu) komputer sprawdza czy temperatura katalizatora jest poprawna. Jeśli ten pomiar będzie błędny z powodu złego oporu grzałki to co się stanie? Czy wydajność wyjścia w sterowniku oraz przewody wytrzymają 3razy większy prąd?
    Dziwi mnie że podczas polecania sąd uniwersalnych nich nie zwraca uwagi na moc grzałki, chyba że źle coś rozumuje i nie jest to tak duży problem jak mi się wydaje.
    Pozdrawiam.

    0 20
  • #2 14 Lip 2009 08:00
    emeryt2
    Poziom 42  

    Tak 4 OHm na zimnej , to daje 3A , na rozgrzanej oporność wzrasta i to jest mało ważne.
    Oryginalna jest najlepsza , z zamiennikami różnie bywa.

    0
  • #3 14 Lip 2009 19:40
    qban99
    Poziom 9  

    Wiem że z zamiennikami różnie bywa, jednak zasadniczo interesuje mnie czy inny opór grzałki (a tym samym inna moc) może jakoś wpłynąć na niestabilną pracę systemu lub też na jego uszkodzenie (np.:spalenie wyjścia sterownika lub przewodów).

    0
  • #4 14 Lip 2009 19:53
    milejow
    Poziom 42  

    Grzalka sondy sterownik nie steruje bezposrednio ale przez przekaznik wiec wieksza moc nie uszkodzi stopnia wyjsciowego(czesto tym samym przekaznikiem zasilane sa wtryski,cewki itp.peryferia)

    0
  • #5 14 Lip 2009 20:04
    emeryt2
    Poziom 42  

    Co napisałem wyżej , że to mało ważne w tej sprawie.
    Milejów podał na talerzu.

    0
  • #6 14 Lip 2009 21:14
    ociz
    Moderator Samochody

    milejow napisał:
    Grzalka sondy sterownik nie steruje bezposrednio ale przez przekaznik wiec wieksza moc nie uszkodzi stopnia wyjsciowego(czesto tym samym przekaznikiem zasilane sa wtryski,cewki itp.peryferia)

    Ja tam na schemacie nie widzę żadnego przekaźnika, chyba że wewnątrz sterownika?

    1
  • #7 14 Lip 2009 21:29
    milejow
    Poziom 42  

    ociz napisał:
    milejow napisał:
    Grzalka sondy sterownik nie steruje bezposrednio ale przez przekaznik wiec wieksza moc nie uszkodzi stopnia wyjsciowego(czesto tym samym przekaznikiem zasilane sa wtryski,cewki itp.peryferia)

    Ja tam na schemacie nie widzę żadnego przekaźnika, chyba że wewnątrz sterownika?

    Tak?A ja widze,nazywa sie ENGINE CONTROL RELAY i zasila wtryski,pompe paliwa,EGR,EVAP i grzalke sondy(zrodlo-autodata)

    0
  • #8 14 Lip 2009 21:31
    emeryt2
    Poziom 42  

    Nie możesz zobaczyć bo tam są tranzystory z otwartym kolektorem i mają po 45 W mocy , a nawet więcej. Koledze chodziło o masę.

    0
  • #9 14 Lip 2009 21:49
    milejow
    Poziom 42  

    No fakt,przekaznik pompy podaje plusa na grzalke,mase rzuca sterownik(nie zwrocilem uwagi na kod silnika i wzialem pod uwage AHW)Nie zmienia to faktu,ze udzwignal by i 2 takie grzalki

    0
  • #10 14 Lip 2009 22:01
    emeryt2
    Poziom 42  

    Oczywiście. Dywaguje na tematy mocy grzałki itp. , a najważniejsze aby był dobry zamiennik , bo to druga sonda za katalizatorem.

    0
  • #11 14 Lip 2009 22:13
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Dla ECU jest najważniejszy sygnał wyjściowy sondy a nie moc grzałki, który notabene nie jest ważny i do pominięcia.

    0
  • #12 15 Lip 2009 12:23
    qban99
    Poziom 9  

    W takim razie na podstawie waszej dyskusji rozumie już, że zakładają sondę z grzałką o większej mocy nie uszkodzę systemu.
    W temacie na temat sondy lambda w Oplu Corsa C użytkownik elektrit napisał:
    „do samochodzów z dwiema sondami zakłada się dedykowane im sondy, dlatego że w funkcji pomiaru prądu grzałki sterownik silnika mierzy sobie temperaturę katalizatora”
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=1277557

    Co się stanie jeśli grzałka będzie miała inny opór niż dedykowana? Sterownik źle określi temperaturę katalizatora, i co wtedy?

    Sprawdzałem że grzałka u mnie jest zasilana impulsowo przez modulacje. Rozumiem że po jej nagrzaniu podgrzewanie się wyłącza. Co jest sygnałem potwierdzającym nagrzanie się sondy? To że pojawia się napięcie na sondzie czy to że pomiar prądu grzałki wykaże osiągniętą temperaturę poprawnej pracy?

    Co do jakości samej sondy to skoro jest to sonda za katalizatorem to jej jakość nie jest chyba aż tak ważna jak dla sondy regulacyjnej. Może mieć trochę niedokładny sygnał, może być wolna byle tylko sygnał utrzymywał się w zadanym przedziale który potwierdza poprawną prace katalizatora?

    0
  • #13 15 Lip 2009 12:31
    emeryt2
    Poziom 42  

    Po co zadajesz pytanie i trudzisz innych jak wszystko wiesz?

    0
  • #14 15 Lip 2009 12:37
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Bo lubi jak maska jego samochodu jest w górze i niucha w silniku bez opamiętania zamiast iść do sklepu podać numer i odebrać sondę.

    Intercars 390zł.

    0
  • #15 15 Lip 2009 15:56
    qban99
    Poziom 9  

    emeryt2 napisał:
    Po co zadajesz pytanie i trudzisz innych jak wszystko wiesz?


    W kolejności:
    1. bo nie wiem, a chce wiedzieć
    2. bo nie chce nic zepsuć
    3. bo nie chce wydawać 400zł


    Dobra, na trzecie pytanie odpowiedziałem sobie praktycznie sam, ale proszę napiszcie coś o pierwszych dwóch. Naprawdę chce lepiej zrozumieć to zagadnienie.

    0
  • #16 15 Lip 2009 15:59
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Ok
    PO prostu podając napięcie na grzałkę opór grzałki jest funkcją temperatury w której ta grzałka sie znajduje.
    Mierząc prąd można przeliczyć to na temperaturę.

    0
  • #17 15 Lip 2009 16:23
    qban99
    Poziom 9  

    To jest dla mnie oczywiste. Napisałem że w wyniku użycia grzałki o innym oporze sterownik źle określi temperaturę katalizatora i sondy, tylko jestem ciekawy co wtedy się stanie? Czy dobrze myślę że wyniku tego błędnego pomiaru albo będzie za szybko wyłączał grzałkę lub też może jej wcale nie wyłączać pomimo tego że poprawna temperatura pracy jest już osiągnięta – czy dobrze myślę? Czy mogą być inne konsekwencje?
    Czy też po prostu grzanie wyłączane jest w momencie gdy sonda zaczyna podawać sygnał.

    0
  • #18 15 Lip 2009 16:45
    emeryt2
    Poziom 42  

    Gdy osiągnie odpowiednią temperaturę , czy to od grzałki czy też od spalin. Ona kontroluje sprawność katalizatora. Różne patenty są robione z tą sondą. Wpisz do naszej wyszukiwarki / sonda diagnostyczna/ , miłej lektury.

    0
  • #19 15 Lip 2009 17:20
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Grzanie zostanie wyłaczone wraz z zmknięciem tego tematu.

    0
  • #20 07 Paź 2009 10:14
    szpaku
    Poziom 11  

    romoo napisał:
    Grzanie zostanie wyłaczone wraz z zmknięciem tego tematu.


    I to jest forum elektroniczne , na którym uzyskasz pomoc w zrozumieniu tematu.

    Twoja odpowiedz jest ...... szkoda pisać. Nie zamierzasz dodać niczego rzeczowego do dyskusji to oszczędź klawiaturę.

    Mnie akurat temat zainteresował ale niestety nie uzyskam odpowiedzi , tak jak sam autor pytania.

    1
  • #21 04 Lis 2009 12:01
    sebasta
    Poziom 11  

    Oporność grzałki 4 ohm to nie jest moc 36 W (przy 12V) ale 18 W. 4 ohm tylko przez chwile przy zimnej grzałce.
    W skrajnym przypadku grzałka może nie być w ogóle grzana.
    Np. oryginalna grzałka 2,5 ohm a zamontowana 6 ohm. Może też być grzana non stop (o ile nie występuje jakiś ogranicznik czasowy lub nadmiarowy w sterowniku) np. gdy oryginalna grzałka ma opór 6 ohm a zamontowana 2,5 ohm. Możliwe sa także przypadki pośrednie gdy grzałka jest grzana ale niedogrzana (chyba najmniejsze zło)

    1