Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

olej roślinny zamiast ropy ??

Olgierd 24 Apr 2006 00:37 632988 1631
SterControl
  • #271
    boryna
    Level 14  
    GofNet wrote:
    Sam jestem ciekaw, jak przyjmnie to Twoja Renówka. Jest uturbiona? Z którego jest roku?

    Renault Clio II 1.9dTi (czyli z turbo :)) rocznik 2000/2001
  • SterControl
  • #272
    wojtekzak
    Level 12  
    Witam.

    Przeczytałem prawie cały temat, ale nigdzie nie znalazłem sposobu na tłoczenie oleju z rzepaku albo gorczycy domowym sposobem.

    Jeśli ktoś ma pomysł jak tłoczyć albo jaką maszynkę zrobić aby tłoczyć olej to jestem "pragnący" takich informacji.

    Nawet jeśli dałoby się przerobić ręczną maszynkę do mięsa to proszę pisać.

    Z góry wielkie dzięki.
  • SterControl
  • #274
    pacyfika
    Level 12  
    Witam panowie.
    Dawno nie pisałem ale to dlatego, że jestem przepracowany.

    Uwaga.
    Sam zrobiłem nagrzewnicę z rurek miedzianych, w stylu 3 w 1.
    To znaczy or płynie 18 w środkyu ma 15 z gorącą wodą , a na zewnątrz 28 też z gorącą wodą super wydajność , oplepiłem wszystko pianką i jest super, po godzinie postoju nawet nie muszę przełączać na diesla.

    Zrobiłem już parę kursów po 1200 km i jest git.
    Trochę na pasztecikach hehe, trochę z biedronki czysty.

    Ale mam teraz problem, bo ten zużyty kupuję po 0,50gr tylko że mają mały przerób około 50 litrów na miesiąc a ja potrzebuję min. 200.

    Nie mam kurczę czasu siedzieć na necie, a w ont biodiesel nie maja już posmażalnianego za około 80gr.

    Czy ktoś natrafił na inną firmę?
    Albo tłoczarnię za dobre pieniądze?
    najlepiej w okolicach zachodniopomorskiego?

    Pozdrawiam wszystkich.
  • #275
    boryna
    Level 14  
    pacyfika wrote:
    Sam zrobiłem nagrzewnicę z rurek miedzianych, w stylu 3 w 1.
    To znaczy or płynie 18 w środkyu ma 15 z gorącą wodą , a na zewnątrz 28 też z gorącą wodą super wydajność , oplepiłem wszystko pianką i jest super, po godzinie postoju nawet nie muszę przełączać na diesla.

    Mozesz zapodac jakis schemacik albo jeszcze lepiej fotke??? :)
  • #276
    pacyfika
    Level 12  
    Witaj Boryna.
    A proszę Cię bardzo fotka.

    Zdecydowałem się zrobić samemu, bo na allegro ceny może nie są kosmiczne ale i nie małe, tylko wkurzało mnie okropnie jaki każdy pisał, że tylko jego nagrzewnica naprawdę działa a reszta to lipa.

    Miałem sam zrobić parę sztuk i wystawić na aukcję ale niestety nie mam czasu, hehe.
  • #277
    boryna
    Level 14  
    No nie powiem bo ciekawie to wykombinowales :)
    Jestes w stanie zmierzyc jaka temp uzyskuje OR na wyjsciu ukladu??? Aha no i czy przez uklad przepuszczasz tylko OR, czy jest on wspolny dla OR i ON???

    EDIT:
    Nasunelo mi sie kolejne pytanie: czy puszczasz wode w tym samym kierunku co olej czy w przeciwnym, bo wydaje mi sie, ze wieksza wydajnosc bedzie puszczajac wode "pod prad". Czy sie myle???
  • #278
    pacyfika
    Level 12  
    Hej Boryno!!!

    Jak ja lubię ludzi, którzy ruszają makówką :))) .
    To jeśli się tyczy pytania o kierunek przepływu.

    Oczywiście jest on przeciwny, i na końcu przelotu maqm najwyższą temp. a olej jest już wstępnie podgrzany.

    Nie robiłem pomiarów temp. sprawdzałem jedynie organoleptycznie, przewody oraz pompę, a mam Lucasa w citroenie c15 1.8d.
    Pompa osiąga temp. bliską temp. silnika więc jest ok. ponieważ u mnie termostat otwiera przy prawie 90st/C.

    Całość działa poprawnie.Silnik pracuje Leciutko łagodniej i ładniej na wyższych obrotach.

    Jest to nagrzewnica tylko do OR, diesel w takich temp. jest niebezpiecznym paliwem.
    Instalacja dwuzbiornikowa bez podgrzewacza w zbiorniku.Zbiornik główny 47litrów z rez. czasami doleję 2 litry ON do całego OR

    Wpadłem jeszcze na pomysł aby przed nagrz. włączyć mały zawór w tedy możnaby używać ON w razie wu.;))

    Pozdrawiam.
    Ps. Jak dam radę to niedługo zrobię zdjęcie komory silnika, jak to wszystko tam wygląda.
  • #279
    boryna
    Level 14  
    Tak myslalem. Jutro posklejam cos podobnego :), tylko zmierze srednice wezy ukladu chlodzenia i dobiore rurki tak, zeby go nie ograniczyc, ale najprawdopodobniej zastosuje takie srednice jak Ty. Tylko zrobie to chyba troche dluzsze, ale wezsze (podwojne, nie potrojne) ;) Aha no i co do przeplywu wody mam troche inna koncepcje niz Ty, bo na wejsciu do ukladu zwezasz srednice ukladu chlodzenia do 15mm a podejzewam ze srednica wezy ukladu jest wieksza. Dlatego ja chce na wejsciu zastosowac trojnik 28mm rozdzielajacy wode do rurki 15mm i 28mm a na koncu spowrotem polaczyc trojnikiem i dac wyprowadzenie na 28mm. W ten sposob nie zmniejsze przeplywu ukladu chlodzenia silnika ;)
  • #280
    pacyfika
    Level 12  
    Witaj Boryna.

    U mnie całość ma około 32 cm długości i około 17 wysokości, niestety u mnie innej możliwości a wymiary były inne, mam bardzo mało miejsca w komorze na takie wynalazki, hehe.

    Całoś mam wpiętą na przegrodzie od strony pasażera, w układzie węży nagrzewnicy powietrza, jest to obieg wody swobodny bez termostatu, każdy silnik ma dwa takie obiegi,

    chłodzenia
    i ogrzewania.

    Ja wpiąłem się w ten drugi.
    Srerdnica węży gumowych wymagała zastosowania trójników 18

    Pozdrawiam.
  • #281
    wojtekzak
    Level 12  
    No dzięki GofNet ale tamte ceny mówiąc krótko troche mnie przerażają.

    A może ma ktoś pomysł na zrobienie takiej wytłaczarki, albo na przerobienie czegoś na taką maszynkę.

    Z góry dzięki.
  • #283
    wojtekzak
    Level 12  
    Znów dziękuje ci GofNet ale tu ciągle nie widze wytłaczarki ani żadnego sposobu na wytłoczenie oleju z rzepaku czy też gorczycy. (a jeśli jest to kosztuje min10000zł)

    Jeśli ma ktoś pomysł na zrobienie takiej maszynki to jestem bardzo pragnący takiej wiedzy. Z czego można ztobić taka prasę...
  • #284
    danthe
    Level 30  
    Witam!!

    Jestem rolnikiem, posiadam URSUS C330M, w tej chwili zalany mieszanką 70% OR. Zastanawiam się czy nie dobrym rozwiązaniem było by owinięcie przewodów wtryskowych najpierw jakimś izolatorem np. miką, następnie odpowiedniej długości drutem oporowym. Na zewnątrz można by zaizolować to jeszcze jakimś tworzywem nie przewodzącym ciepła. Do tego prosty regulator temperatury. Oczywiście podgrzewanie OR przed pompą też by się przydało, lecz w pierwszej chwili gdy silnik jest jeszcze zimny to by się pewnie nadało.

    Pozdrowienia - DANThE
  • #285
    ali57
    Level 13  
    wojtekzak wrote:

    Jeśli ma ktoś pomysł na zrobienie takiej maszynki to jestem bardzo pragnący takiej wiedzy. Z czego można ztobić taka prasę...


    tu masz maszynkę, (kliknij na fotki )
    http://www.oilpress.com/fordelar.HTM
    zrobiłem podobną za 500 zł ( elementy skręcane na gwint, a nie na wpusty jakie tam pokazują)
  • #286
    tomczyslaw
    Level 12  
    ali57 wrote:
    zrobiłem podobną za 500 zł ( elementy skręcane na gwint, a nie na wpusty jakie tam pokazują)


    ali, a masz może jakąś dokumentację tego co zrobiłeś (rys techniczne)?
    Nie za bardzo znam się na obróbce metali, ale to mi wygląda na dość skomplikowaną konstrukcję. No i jak tam z wydajnością?

    Pozdr
  • #287
    wojtekzak
    Level 12  
    No dobra, to już mi coś mówi.

    Jest jakaś tuleja w której chodzi walec z "gwintem" który wtłacza nasiona oleiste do tej tulei. Ale jek działa to sito na końcu?? Jojbyś mógł zrobić fotki maszyny którą ty zrobiłeś to może pomogło by mi to w zrobieniu podobnej. Albo chociarz napisz na jakiej zasadzie następuje samo wytłaczanie.

    Z góry dzięki.
  • #288
    BeerfaN
    Level 12  
    dołączę się na moment

    Mój sąsiad jeździ mercem 115 200D. Do baku leje czysty olej jadalny z lidla -wychodzi o ile dobrze pamiętam 2,70,-/l. Nie robił żadnych przeróbek, po prostu wlał olej i jeździ.

    Co się zmieniło:
    -trochę trudniej odpalić auto
    -+czuć frytki za autem
    +nie kopci
    +silnik pracuje kulturalniej
    +finanse i ekologia

    Wiem też o jego znajomym, który mitsubishi galantem (nie wiem jaka pojemność) zrobił na oleju ponad 200k km i jeździ nadal bez jakiś szczególnych problemów.

    Za to silniki wyposażone we francuskie pompy rotacyjne - olej w zimie jest za gęsty i może ukręcić wałek w pompie.
  • #289
    romarcin
    Level 17  
    >Lelek_dr_1

    Masz dużo praktycznych informacji o jeździe na OR dzięki znajomości niemieckiego i uczestnictwu w tamtejszych forach internetowych, dlatego mam prośbę, wyjaśnij w czym tkwi problem, że jak piszą np. http://www.elsbett.com (a także inne firmy niemieckie) nie wskazane jest przerabianie na OR silników z pompami wtryskowymi LUCAS. Mam Mondeo niestety z tą pompą i boję się przerabiać go na OR.
  • #290
    Lelek_der_1
    Level 15  
    romarcin wrote:
    >Lelek_dr_1

    Masz dużo praktycznych informacji o jeździe na OR dzięki znajomości niemieckiego i uczestnictwu w tamtejszych forach internetowych, dlatego mam prośbę, wyjaśnij w czym tkwi problem, że jak piszą np. http://www.elsbett.com (a także inne firmy niemieckie) nie wskazane jest przerabianie na OR silników z pompami wtryskowymi LUCAS. Mam Mondeo niestety z tą pompą i boję się przerabiać go na OR.

    Witm,
    jedyna przyczyna na jaka sie natknalem i wszedzie jest poruszana to konstrukcja pompy wtryskowej. Nie jestem wielkim znawca mechaniki ale jest tutaj mowa o rozdzielajacejpompie. Na wiecej informacji sie nie natknalem. Szczerze mowiac nie zaglebialem sie za bardzo w ten temat jak uzyskalem informacje ze moj samochod posiada pompe wtryskowa typu bosch.
    Z moja instalacja jestem juz gotowy, pozostalo mi tylko kosmetyczne wykonczenie na desce rozdzielczej. Jest ona juz przetestowana i moge tylko jedno o niej powiedziec: PERFEKT.
    Pozdrawiam
  • #291
    pacyfika
    Level 12  
    >Lelek_dr_1

    Masz dużo praktycznych informacji o jeździe na OR dzięki znajomości niemieckiego i uczestnictwu w tamtejszych forach internetowych, dlatego mam prośbę, wyjaśnij w czym tkwi problem, że jak piszą np. http://www.elsbett.com (a także inne firmy niemieckie) nie wskazane jest przerabianie na OR silników z pompami wtryskowymi LUCAS. Mam Mondeo niestety z tą pompą i boję się przerabiać go na OR.


    Witaj Romarcin.

    Ja mam citroena c15 1.8d na pompie lukasa, z już przerobioną instalacją na OR.
    Mnie też trapił fakt o pompach Lucas ale na angielskiej stronie (zabijcie mnie ale nie pamiętam jakiej) wyczytałem że Lucasy nie radzą sobie przy zimnym OR i mięszankach OR/ON, natomiast przy dobrze nagrzanym oleju nie mam problemów, ja sam w tym miesiącu natłukłem 3,5tys km na czystym nagrzanym OR.

    Pozdrawiam.
  • #292
    wielki-szu
    Level 14  
    Witam wszystkich.
    Mam passata 1,6 TD i zastanawiam się jakie rozwiązanie jest lepsze czy mieszanie ON z OR w tym samym układzie paliwowym tylko dołożyć podgrzewacz, czy zastosować drugi zbiornik i elektrozawory.
    Do jakiej najniższej temp. otoczenia można mieszać oleje i w jakich procentach.
    Pozdrawiam.
  • #293
    gawron77
    Level 11  
    Witam!!

    Zalałem olej z frytkownicy przygotowany według opisanej receptury do golfa 1 diesla z 85 roku na pusty zbiornik. Autko śmigało normalnie jak na standartowej ropie.
  • #294
    ali57
    Level 13  
    wielki-szu wrote:
    Witam wszystkich.
    Mam passata 1,6 TD i zastanawiam się jakie rozwiązanie jest lepsze czy mieszanie ON z OR w tym samym układzie paliwowym tylko dołożyć podgrzewacz, czy zastosować drugi zbiornik i elektrozawory.
    Do jakiej najniższej temp. otoczenia można mieszać oleje i w jakich procentach.
    Pozdrawiam.

    hej
    do passata 1,6 td

    na 20 l paliwa dałem 6 l oleju
    na zimnym silniku odpalanie było beznadziejne przy temperaturze +5
    przy temperaturze +10 normalne
    normalnie zaczął odpalać w temperaturze +5 gdy dolałem jeszcze 10 l paliwa
  • #295
    Lelek_der_1
    Level 15  
    boryna wrote:
    No i tak trzymac. Ja w najblizszym czasie bede probowal sam zmontowac taki ukladzik jaki wkleilem kilka postow wyzej. Nadal nie wiem tylko czy jak puszcze ON przez ten wyminnik ciepla to czy nie bedzie zadnych problemow??? Czy ktos moze probowal juz w ten sposob albo zna odpowiedz na moje pytanie????

    Witaj,
    na Twoje pytanie nie umialem dlugo znalezc odpowiedzi az przyszla ona sama. Ja mam taka instalacje zamontowana w moim samochodzie.
    Kupilem ja i zmodernizowalem tak ze jezeli w okresie zimowym jezdze tylko krotkie odcinki moge zalac bak glowny zamiast OR ON ale zapomnialem zamknac doplyw wody do wymiennika ciepla, nie mialo to raczej zadnego wplywu na dalsza jazde, ale nastepnego dnia mialem problemy z uruchomieniem silnika. Po jego uruchomieniu po paru sekundach przestal pracowac, a ponowne jego uruchomienie trwalo troche dluzej. Przeprowadzilem ta operacje jeszcze raz, ale teraz swiadomie i obserwowalem caly proces przeplywu paliwa przez filtr.
    Podczas pracy na zimno wszystko przebiegalo normalnie, ale z chwila podniesienia sie temperatury wymiennika ciepla do okolo 75-80°C ON zacza sie pienic i banki powstalego (gazu)? plynely do pompy, mialem znowu problemy z uruchomieniem silnika po pewnym czasie. Zrobilem to jeszcze raz, ale teraz z zamknietym wymiennikiem i wszystko bylo calkowicie normalne. Wniosek z tego taki ze nie jest kozystne podgrzwac ON do takiej temperatury.
    Moze ktos ma podobne spostrzezenia albo inne, chetnie poczytam.
    Pozdrawiam
  • #296
    Tomasz.W
    Level 35  
    Witam .
    Tak się składa że większą część roku mieszkam i pracuję w Szwecji . Z domu do pracy mam 30 kilometrów . I jeżdżę dieselkiem przerobionym na rzepak . A steruje tym mikroprocesor , tak jest prościej . W Szwecji nie jest to niczym dziwnym , że na stacji jest dystrybutor z którego tankuje się czysty rzepak . Instalacje mam dwu zbiornikową . Startuję na zwykłym oleju , a tym czasem olej rzepakowy jest podgrzewany w "wymienniku" ciepła . Gdy rzepak osiągnie temperaturę 75 stopni układ przełącza się z ropy na rzepak . A że nagrzewanie zrobione jest na układzie wydechowym więc trwa to tylko chwilkę . Panowie , nie wierzcie w to że do współczesnego silnika diesla można podać olej rzepakowy ot tak z bańki . Jego gęstość , lepkość spowodują że bardzo szybko pozapychacie wtryskiwacze , przewody że o pompie wtryskowej nie wspomnę . Wtryskiwacze są obliczane na paliwo o określonej gęstości , więc jeżeli zaczniecie pompować zimny , gęsty o dużej lepkości olej rzepakowy to nie ma możliwości żeby wtryski dały sobie radę z właściwym rozpyleniem oleju . A co za tym idzie ? Nagar będziecie mogli kilofem odkuwać . Start zimnego silnika na zimnym rzepaku jest i owszem możliwy , ale o wiele prościej nasypać cukru do baku . Tak samo się skończy , czyli wizytą w serwisie . A wiecie co się stanie z filtrem paliwa jak podacie na niego zimny rzepak ? I dlatego właśnie rzepak przed podaniem na pompę wtryskową musi zostać podgrzany do temperatury min. 70 stopni . A stwierdzenie typu "nalałem olej po smażeniu frytek do pustego zbiornika".... no wybaczcie , ale to już kawał roku .
  • #297
    Lelek_der_1
    Level 15  
    wielki-szu wrote:
    Witam wszystkich.
    Mam passata 1,6 TD i zastanawiam się jakie rozwiązanie jest lepsze czy mieszanie ON z OR w tym samym układzie paliwowym tylko dołożyć podgrzewacz, czy zastosować drugi zbiornik i elektrozawory.
    Do jakiej najniższej temp. otoczenia można mieszać oleje i w jakich procentach.
    Pozdrawiam.

    Czesc,
    oczywiscie ze zamontowanie instalacji jest lepszym rozwiazaniem.
    Mieszanie jest tylko tymczasowym procederem i raczej w okresie lata kiedy temperatura jest stosonkowo wysoka. Oczywiscie ze bedzie to dzialac w wielu przypadkach, niezapomnijmy jednak o tym ze zimny OR ma bardzo trudny zaplon, a jezeli juz sie pali to spala sie niecalkowicie i moze przedostac sie do misy olejowej i po pewnym czasie w polaczeniu z olejem smarojacym moze powstac z oleju cos w rodzaju zwazonego mleka i silnik jest gotowy. Jest to tylko opinia z innych forum ja tylko chcialem zwrocic na to uwage.
    Pozdrawiam

    Dodano po 10 [minuty]:

    Tomasz.W wrote:
    Witam .
    Tak się składa że większą część roku mieszkam i pracuję w Szwecji . Z domu do pracy mam 30 kilometrów . I jeżdżę dieselkiem przerobionym na rzepak . A steruje tym mikroprocesor , tak jest prościej . W Szwecji nie jest to niczym dziwnym , że na stacji jest dystrybutor z którego tankuje się czysty rzepak . Instalacje mam dwu zbiornikową . Startuję na zwykłym oleju , a tym czasem olej rzepakowy jest podgrzewany w "wymienniku" ciepła . Gdy rzepak osiągnie temperaturę 75 stopni układ przełącza się z ropy na rzepak . A że nagrzewanie zrobione jest na układzie wydechowym więc trwa to tylko chwilkę . Panowie , nie wierzcie w to że do współczesnego silnika diesla można podać olej rzepakowy ot tak z bańki . Jego gęstość , lepkość spowodują że bardzo szybko pozapychacie wtryskiwacze , przewody że o pompie wtryskowej nie wspomnę . Wtryskiwacze są obliczane na paliwo o określonej gęstości , więc jeżeli zaczniecie pompować zimny , gęsty o dużej lepkości olej rzepakowy to nie ma możliwości żeby wtryski dały sobie radę z właściwym rozpyleniem oleju . A co za tym idzie ? Nagar będziecie mogli kilofem odkuwać . Start zimnego silnika na zimnym rzepaku jest i owszem możliwy , ale o wiele prościej nasypać cukru do baku . Tak samo się skończy , czyli wizytą w serwisie . A wiecie co się stanie z filtrem paliwa jak podacie na niego zimny rzepak ? I dlatego właśnie rzepak przed podaniem na pompę wtryskową musi zostać podgrzany do temperatury min. 70 stopni . A stwierdzenie typu "nalałem olej po smażeniu frytek do pustego zbiornika".... no wybaczcie , ale to już kawał roku .

    Calkowicie popieram, czas juz chyba skonczyc z experymentami tego rodzaju jak nalalem 100% OR i pali, napewno znajdze sie ktos taki na forum ze naleje 110% OR i tez pojedzie, ale niewiadomo jak.
    Wniosek z tego taki ze niestety trzeba OR podgrzac.
    Pozdrawiam
  • #298
    Kodem_PL
    Level 15  
    Tomasz W. moglbys podlinkowac jakies info o Twojej instalacji? Jakie sa jej koszta etc.
  • #299
    wielki-szu
    Level 14  
    Witam ponownie.
    Zrobiłem eksperyment nalałem odrobine rzepaku na łyżke stołową i próbowałem go zapalić od kuchenki gazowej traktując go bezpośrednio ogniem w żaden sposób nie chce sie zapalić.
    To jak to jest w silniku czy samo ciśnienie tak wiele może zmienić tam nikt przecież nie podaje ognia. ON dostaje samozapłonu od ciśnienia i temp. powstającej na wskutek niego ale normalnie bez ciśnienia też sie zapali to jak to jest z OR.
    Pozdrawiam.