Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

olej roślinny zamiast ropy ??

Olgierd 14 Sep 2005 14:29 633987 1631
SterControl
  • #31
    nOKo
    Level 12  
    1800 zł za 1000 litrów to jest 1,80zł za litr !!!!!! też mi cena hurtowa :( w takiej cenie to jest gaz , a stosuje się go zarówno do benzyniaka jak i do diesla . Instalacje gazową z jakiegoś rozbitka można kupić za połowe ceny :D . Tak ze niewiem czy ten olej sie opłaca :( Lepiej byłoby rozważać inne pomysły takie jak np. silnik mężyka który może jeździć (teoretycznie) na prawie wszystkim.
  • SterControl
  • #33
    de Virez
    Level 24  
    No to ile to davco kosztuje??????
    przecież napisałem ze 1500 zl
  • #34
    sajmon25
    Level 14  
    a nie lepiej zamiast tego Davco 234 za 1500zł pojechać na szrot i poszukać filtra paliwowego podgrzewanego cieczą z ukł chłodzenia od diesla za 50zł?? Pełni ta samą rolę, nawet można znaleść lepszy bo z pompką. Taki filtry miały mercedesy w124 a w renówce 9 dieslu widziałem taki podgrzewany filtr z pompką
  • #35
    k_lis
    Level 12  
    Sprawy wyglądają następująco...

    Olej roślinny (np. rzepakowy) nadaje się jako paliwo do silników diesla, w formie nieprzerobionej. Wtedy konieczna jest instalacja do jego podgrzewania plus drugi zbiornik paliwa -- rozruch i wyłączenie silnika plus parę km przed nim odbywają się na oleju napędowym.

    Ten sam olej można lać też w mieszaninach z olejem napędowym, gdzieś tak do 20% można dolewać bez problemu. Jeśli zastosuje się mieszanie z preparatem smarującym (w proporcjach: litr preparatu (95 zeta netto) na 320 litrów oleju rzepakowego) wtedy można dolewać oleju rzepakowego aż 75%.

    Trzecim i chyba najlepszym sposobem jest przerobienie oleju roślinnego na biodiesel. Za pomocą oleju roślinnego, NaOH (lub KOH) oraz metanolu (który wbrew pozorom można kupić łatwiej niż się wydaje) i prostej reakcji chemicznej otrzymuje się tzw. estr metylowy, który już nadaje się do samodzielnego spalania w silniku diesla. Jeśli dolać do niego oleju napędowego, wtedy otrzymujemy tzw. biodiesel.

    Oczywiście w żadnym wypadku nie można stosować oleju prosto z frytkownicy. Wprawdzie do przerobienia czy spalenia nadaje się olej surowy jak i posmażalniczy, ale wpierw trzeba go oczyścić!

    Więcej informacji na ten temat, między innymi:
    - dokładniejszy opis procesu produkcji biodiesla,
    - odnośniki do sklepów, gdzie można kupić preparat smarujący,
    - linki do innych dokumentów na ten temat,
    znajdziecie na mojej stronie internetowej pod adresem
    http://www.drewnozamiastbenzyny.pl/biodiesel.php.

    Nie sposób tego wszystkiego tu opisać...
  • SterControl
  • #37
    sbuli
    Level 19  
    Witam
    A czy ktoś wie gdzie kupić metanol i nie mieć na głowie SANEPIDu?
    Pozdrawiam
  • #38
    k_lis
    Level 12  
    Z tego co dowiedziałem się kilka dni temu od jednego z ludzi, którzy dzwonili do mnie w sprawie informacji zawartych na stronie -- metanol kupujesz po prostu w hurtowni, wypełniasz deklarację w której podajesz jego zastosowanie. Mój rozmówca zamawiał metanol na firmę (na fakturę), nie wiem jeszcze jak to wygląda w sytuacji osób prywatnych.
  • #39
    mpiekacz
    Level 13  
    Mercedes na oleju rzepakowym idzie jak dziki!!!:D:D
  • #40
    maciejek
    Level 15  
    Wujek Dobra Rada wrote:
    ?? ten syf po ziemniakach? tam w nim jest pelno skrobii, od razu zatka filtr...


    Przed zalaniem pofrytkowego oleju przefiltrowywuje sie go i dopiero luu do baku
  • #41
    fenoman
    Level 12  
    maciejek wrote:
    Wujek Dobra Rada wrote:
    ?? ten syf po ziemniakach? tam w nim jest pelno skrobii, od razu zatka filtr...


    Przed zalaniem pofrytkowego oleju przefiltrowywuje sie go i dopiero luu do baku


    Wszystko pięknie ładnie
    ale co z kwestią 2 mini baku
    główny bak np. ten 60 litrowy idzie na olej rzepakowy/roślinny
    a jak podłączyć ten drugi ( np. w miejsce koła zapasowego ,albo przerobić 5 litrowego karnistra na mini bak na ON ) jak zrobić żeby z miejsca kierowcy przełączać zasilanie z ON na olej roślinny ??

    POZDRAWIAM
  • #42
    Olgierd
    Level 15  
    fenoman wrote:
    jak zrobić żeby z miejsca kierowcy przełączać zasilanie z ON na olej roślinny ??


    Witaj, to jest aqrat najlatwiejsze! mozesz uzyc dwoch elektrozaworow stosowanych w instalacjach gazowych 50PLN za szt.(ja tak robie) lub zastosowac jeden elektrozawor trojdrozny (niemam do takich dostepu :( )
    jak taka instalacja powinna wygladac masz tu: http://tinyurl.com/ceuqc

    tylko mi nie pisz ze to jest tylko do ciagnika /;

    poz

    PS. ja jestem na etapie podlaczenia do mojej instalacji komputerka z ostatniej EP :D
  • #43
    MSWOLA
    Level 18  
    Kupiłem litr najtańszego oleju (2,69zl) z nasion soi genetycznie zmodyfikowanej, włożyłem przewód z pompy paliwowej prosto do butelki i zapaliłem silnik, silnik chodził normalnie. Zgasiłem go i po 10 minutach zapaliłem ponownie, wszystko działa jak należy. Teraz szukam tłoczni oleju rzepakowego żeby kupić jak najtaniej olej, podobno można go kupić po 1.70-1.80zł, posiadam zbiornik 1000l a to byłby chyba już hurt. Jeśli ktoś wie gdzie jest taki producent oleju to będę wdzięczny za informacje.
    Znalazłem hurtownika oleju rafinowanego tylko nie wiem czy to jest surowy olej rzepakowy czy gotowy tj. BIODIESEL 2.70zł\l
  • #44
    Olgierd
    Level 15  
    MSWOLA wrote:
    Teraz szukam tłoczni oleju rzepakowego żeby kupić jak najtaniej olej, podobno można go kupić po 1.70-1.80zł, Jeśli ktoś wie gdzie jest taki producent oleju to będę wdzięczny za informacje.


    Witam,
    ta informacje masz na kazdej butelce oleju ale odrazu moge Ci napisac ze mozesz sobie odpuscic kontakty z olejarniami w PL i odrazu szukaj rolnika w rodzinie!

    MSWOLA wrote:

    Znalazłem hurtownika oleju rafinowanego tylko nie wiem czy to jest surowy olej rzepakowy czy gotowy tj. BIODIESEL 2.70zł\l


    skoro napisales tego posta to znaczy ze masz dostep do sieci, i w sieci znajdziesz wszystkie potrzebne informacje http://tinyurl.com/c3yxe
    dodam ze olej rafinowany to olej oczyszczony (drozszy!) taniej jest kupic olej nie oczyszczony z "pierwszego tloczenia" i samemu go przepuscic przez filtr, ja oczyszczam w systemie grawitacyjnym z osadnikami i mam 1000l--2000l--4000l, biodiesla nie robimy tylko i wylacznie aby nie miec problemow z prawem, jeszcze nie zabronili posiadania/magazynowania oleju roslinnego, jazda odbywa sie na czystym oleju=B100, przy zastosowaniu instalacji dwu zbiornikowej, napisalem maila do jednostki certyfikujacej z zapytaniem o mozliwosc otrzymania certyfikaty na nasza instalacje, narazie czekam na odpowiedz i przyznam szczerze ze jestem strasznie ciekawy w jaki sposob spuszcza mnie w "klozecie"

    poz
    i wytrwalosci zycze
  • #45
    MSWOLA
    Level 18  
    Mam kilku rolników w rodzinie, i jest zasiane 22ha, ale rzepak będzie dopiero za rok, i do tego będzie jeszcze potrzebna tłocznia. Raczej ten rzepak nie będzie sprzedany tylko przerobiony na olej.
    Taka tłocznia to w zasadzie proste urządzenie ale bardzo drogie bo znalazłem za 16.000zł. Mam dostęp do tokarki i z pewnością niemiałbym problemu z wykonaniem takiego urządzenia posiadając drugie abym mógł na czymś się wzorować. Oczywiście gdyby ktoś zaoferował mi tłocznie oleju w rozsądnej cenie chętnie kupię, nawet używaną.
    Teraz wiedząc że można jeździć na oleju roślinnym jestem chory jeśli muszę jechać po ON na stacje paliw.

    Do wszystkich czytających
    Z KIM MOŻNA porozmawiać O TANIM OLEJU RZEPAKOWYM może ktoś miałby go nadmiar
  • #48
    Olgierd
    Level 15  
    MSWOLA wrote:
    do tego będzie jeszcze potrzebna tłocznia.
    Taka tłocznia to w zasadzie proste urządzenie ale bardzo drogie bo znalazłem za 16.000zł. Mam dostęp do tokarki i z pewnością niemiałbym problemu z wykonaniem takiego urządzenia posiadając drugie abym mógł na czymś się wzorować.


    wrrrr :/ na perwszej stronie sego tematu sybuli podaje linka do materialow, tam sa plany slimaka, z wlasnego doswiadcenia moge powiedziec zeby tokarz zaplanowal wieksze lozyska ;) , mi siadalo strasznie szybko lozysko :(,

    sbuli wrote:
    Witam
    Tu jest troszkę info o oleju rzepakowym jako paliwie i przeróbce samochodu : http://darmowa-energia.eko.org.pl/pliki/ekoauto/diesel.html
    Pozdrawiam


    poz
  • #49
    k_lis
    Level 12  
    MSWOLA wrote:
    NA WŁASNE POTRZEBY NIEMA ŻADNEJ AKCYZY
    (...)
    http://www.drewnozamiastbenzyny.pl/biodiesel-produkcja.php

    Jako autor wymienionego wyżej artykułu czuję się zobowiązany do poinformowania, że informacja ta została z artykułu usunięta. Otrzymałem ją od kilku gości mojej strony z którymi rozmawiałem telefonicznie na temat biodiesla. Dostałem też inne info, że właśnie akcyzę opłacać trzeba.

    Polecam przeczytanie:
    http://www.drewnozamiastbenzyny.pl/biodiesel-nielegalny.php
    w sumie niewiele więcej niż napisane zostało tu w wątku.
  • #50
    Olgierd
    Level 15  
    k_lis wrote:
    Dostałem też inne info, że właśnie akcyzę opłacać trzeba.


    Witam,
    Oczywiscie ze TAK!
    Wszystko co trafia do baku pojazdu celem spalenia jest oblozone akcyza! (sa wyjatki, ale na nie stac tylko ORLEN)
    Produkcja biodiesla wymaga KONCESJI!

    Dlatego w miejscu tloczenia oleju roslinnego/skladowania/sprzedarzy nie moze byc nawet grama komponentow do biodiesla! Olej ma przeznaczenie rolnicze jako NAWOZ! A wy nie wiecie co to jest ROPA, DIESEL, ze o BIODIESLU nie wspomne ;) wowczas wszyscy (UB,SB,ABW,WSI,US itp) moga was w d&^%$#pe pocalowac, inna historia jest z samym pojazdem ale o tym pisal nie bede.

    PS. czytac ustawy i wyciagac z nich wnioski!!
    walka z tym zlodzieiskim panstwem w ramach obowiazujacego prawa
    1 jest mozliwa
    2 jest oplacalna

    poz
  • #51
    mlody_elektronik
    Level 27  
    Przepraszam ze sie wtrace ale zeby kupic olej roslinny (rzepakowy) w duzych ilosciach od hurwowni trzeba wypelnic jakas deklaracje o zastosowaniu podobnie jak metanol. JEzeli podamy ze chcemy to wypic , smazyc na tym to bedizemy musieli to udowodnic poznjiej bo nikt nie uwiezynam ze w rodzinei 4 osobowej przez rok czasu zuzyto 1tys litrów oleju. O ile wiem jazda na oleju roślinnym (repakowym) nie jest zabroniona ale trzeba oplacic akcyze. A jest ona holerdalnie droga bokosztuje tyle samo co na paliwo lotnicze. ( 1800zl/1000litrów) A Państwowa inspekcja ruchu drogowego ma prawo zatrzymac nas na ulicach i sprawdzic na czym jezdzimy. I jezeli powiemy ze kupulismy na stacji topaliwo to beda dochodzic na ktorej a jezeli samiwyprodukowalismy beda pytac sie o zezwolenia oraz oplatre akcyzy.

    NIe pisze tego aby sie z kims poklucic ale tylko jako informacje. Wyczytalem to w motofaktach w internecie. (wiadomo ze osobowych nie sprawdzaja ale bylamowa o ciezarowych tez tutaj)
  • #52
    sampler
    Level 16  
    Oj sprawdzaja sprawdzaja. I to sie wycwanili. Widocznie czytaja przerozne fora. Patent z dwoma zbiornikami tzn jeden z ropa drugi z opalem juz nie przechodzi bo pobieraja plyn z wezy przy filtrze, pompie itp.
  • #53
    wowka
    Level 28  
    A silnik o zaplonie iskrowym bedzie chodzil na zwyklym oleju ? Jakby go dobrze podgrzac zeby byl bardzo rzadki to podejrzewam ze cos moglo by z tego byc. Szkoda ze rozsypala mi sie stara kosiarka do trawy bo tak bym cos pokombinowal
  • #54
    Olgierd
    Level 15  
    mlody_elektronik wrote:
    Przepraszam ze sie wtrace ale zeby kupic olej roslinny (rzepakowy) w duzych ilosciach od hurwowni trzeba wypelnic jakas deklaracje o zastosowaniu


    I wcale by mnie to nie zdziwilo, tyle ze ja przynajmniej nie kupuje oleju w olejarniach (tam wszysto na pniu wykupuja niemcy)

    mlody_elektronik wrote:

    O ile wiem jazda na oleju roślinnym (repakowym) nie jest zabroniona ale trzeba oplacic akcyze. A jest ona holerdalnie droga bokosztuje tyle samo co na paliwo lotnicze. ( 1800zl/1000litrów)


    Jak nie kijem to pala, bardzo prosta i skuteczna obrona rynku przed utrata monopolu.

    mlody_elektronik wrote:

    A Państwowa inspekcja ruchu drogowego ma prawo zatrzymac nas na ulicach i sprawdzic na czym jezdzimy. I jezeli powiemy


    1. Na chwile obecna na polskich drogach zamalo jest testow do wykrywania opalu! a do wykrywania oleju roslinnego nie ma wcale!

    2. Jezeli ktos obkleji swoje auto informacjami "jezdze na rzepaku" to sam jest sobie winien, jezeli ktos na pytanie Pana z kontroli odpowie TAK JEZDZE NA RZEPAKU sam jest sobie winien.

    mlody_elektronik wrote:

    ze kupulismy na stacji to paliwo to beda dochodzic na ktorej a jezeli sami wyprodukowalismy beda pytac sie o zezwolenia oraz oplatre akcyzy.


    Na dzien dzisiejszy nikt nie jest wstanie stwierdzic czy i wjakich proporcjach w baku znajduje sie olej roslinny, jak najbardziej zawsze mozna wskazac jakakolwiek stacje ( najlepiej ORLEN ) i nikt ich nie ruszy ze o wyslaniu kontroli ktora cokolwiek odkryje mozna zapomniec.

    mlody_elektronik wrote:

    NIe pisze tego aby sie z kims poklucic ale tylko jako informacje. Wyczytalem to w motofaktach w internecie. (wiadomo ze osobowych nie sprawdzaja ale bylamowa o ciezarowych tez tutaj)


    Osobiscie uwazam ze kazdy kierowca ciezarowki jezdzacy na opale powinien jak najszybciej przejsc na olej roslinny chociazby z powodow EKOLOGICZNYCH.

    poz
  • #55
    mlody_elektronik
    Level 27  
    widze ze w wiekszosci kwestji sie ze mna zgadzasz ale co do testów to napewno predzej czy pozniej wprowadza bo nikt nie bedzie kupowal ropy na stacji bo poco...
  • #56
    MSWOLA
    Level 18  
    Olej opałowy rzuca się w oczy bo jest czerwony, a olej rzepakowy ma bardziej specyficzny zapach. Policjant czy inna władza nie widzi co mamy w baku ale jeśli ma dobry węch (jak pies) to wyczuje od razu. Tak źle a tak jeszcze gorzej.
    Wlewając do baku nawet 10% oleju rzepakowego zapach spalin będzie plackowy, i już nas mają, tak mogło by się im tylko wydawać. Jeżdżę często do Niemiec i tam tankuję zupełnie legalnie BIODIESEL (zapach spalin jak 10% oleju roślinnego w zbiorniku) w cenie 0,90 euro tj. około 3,50zł czyli taniej niż nasza ropa (po paliwo do Niemiec). Wracając do Polski mam pełen zbiornik 90l. Nawet po następnych dwóch tankowaniach rzekomo czystego ON i tak zapach placków jeszcze pozostaje
    Nasuwa się pytanie czy za to że zatankowałem samochód w Niemczech legalnym tam BIODIESLEM mogę być ukarany przez polskiego przedstawiciela władzy z dobrym nosem.

    POZDRAWIAM
  • #57
    sampler
    Level 16  
    Nie wiem czy ogladaliscie jeden z odcinkow "Drogowki" w ktorym policjanci kontrolowali zawartosc bakow diesli. Ma sprzet w postaci takiej strzykawy za pomoca ktorej pobieraja paliwo z baku (juz tak nie robia) i dalej analizuja zawartosc za pomoca odczynnikow chemicznych. Potrafia wykryc odbarwiony opal itp. Obecnie paliwo pobieraja raczej w okolicy pompy wtryskowej poniewaz chca ukrocic tzw podwojne zbiorniki :)
  • #58
    michal5150
    Level 2  
    Witam
    Jestem tu nowy, zaciekawił mnie ten temacik oleju rzepakowego zamiast ropy. Rudolf Diesel skonstruował swój silnik własnie z myślą o zasilaniu go właśnie olejem rzepakowym :D Jednak żeby taki olej właściwie się spalał musi być podgrzany do jakiś 70 st C. Chciałem zrobić sobie taką instalację w autku: dwa zbiorniki - jeden mały na olej napędowy, drugo większy na olej rzepakowy. Ten z olejem rzepakowym miałby być podgrzewany za pomocą wężownicy podłączonej do układu chłodzenia silnika, oraz podłączony wewnątrz czujnik miernika temperatury. Oba zbiorniki byłyby połączone trójnikiem do elektrozaworu. Odpalanie autka - na oleju napędowym, po kilku km, po rozgrzaniu oleju rzepakowego do ok 70 stC (wskaźnik temperatury na desce rozdzielczej) przełączanie za pomocą przycisku (podobnie jak w autach z instalacją gazową) na olej rzepakowy. No tylko ten smrodek frytek za autkiem:D
    A zakup hurtowej ilości oleju można łatwo rozwiązać (trzeba wypełniać deklaracje po co, gdzie itp) wystarczy mieć jakiegoś znajomego, który ma piekarnię, knajpę czy coś w tym stylu - jeśli w miesiącu kupowałby jakieś 100 litrów więcej to i tak raczej nikt nie sprawdzi czy wszystko poszło w produkcję czy wyparowało:D
  • #59
    Olgierd
    Level 15  
    Witam,

    Rozejzalem sie za zastosowaniem oleju roslinnego w piecach C.O. znalazlem dzialajaca taka instalacje w moim miescie, za przepracowany olej placa 52gr za 1l i dotarlem do samego palnika:

    http://www.palniki.com.pl

    Po rozmowie z przedstawicielem Kroll'a w mojej gminie troche mi przeszlo, instalacje C.O. zostawiam sobie na przyszly rok, koszty takiej instalacj w moim przypadku 150m2, wyliczyli na 25tys PLN


    znalazlem jeszcze jeden link:
    http://www.ekopaliwo.com/

    poz