Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
MetalWork SafetyMetalWork Safety
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

olej roślinny zamiast ropy ??

Olgierd 04 Aug 2006 21:40 618501 1631
  • #901
    PedroSem
    Level 11  
    Igore_x spróbuj auto na benzynie z tym czajnikiem odpalićmoze się uda
  • MetalWork SafetyMetalWork Safety
  • #902
    sajmon25
    Level 13  
    @martinek0
    jeżeli chodzi o forda diesla to escort odpada do zasilania OR bo ma pompę wtryskową lucasa, a ta w powszechnym mniemaniu nie nadaje się do zasilania olejem roslinnym, jeżeli silnik forda ma w oznakowaniu TDdi to ma pompę BOSHa (a takie silniki miały focusy 98-04' i mondeo 01-04') i można kombinować instalację OR, natomiast TDCi to już jest common rail, a co do TDI to jak najbardziej nadaje się do przeróbki na OR jeżeli nie są to już pompowtryski
  • #903
    igorek_x
    Level 13  
    PedroSem wrote:
    Igore_x spróbuj auto na benzynie z tym czajnikiem odpalićmoze się uda

    Na benzynie raczej nie widze sensu. Silnik wyreguluje sobie dawke sam. Nie bede wiedzial czy to przynioslo jakis efekt w postaci zmniejszonego zuzycia benzyny. Moze jak bede mial kiedys czas to postawie czajnik obok auta, naloze cos na niego i puszcze pare przez metalowa rure podgrzewana palnikiem. Wtedy para osiagnie znacznie wyzsza temperature i zobaczymy.
  • #904
    bialasowa
    Level 12  
    Montując instalacje na parę nie zarzuciłem OR.

    Uwzględnienie waszych sugestii wymaga czasu, bo trasy robię około raz w tygodniu, a na odcinku 10km nie da się uruchomić pary i dodatkowo zaobserwować efektu.

    @lelek_der-1
    Mój eksperyment odbywa się na mieszance 50%OR+50%ON+para, bo większe oszczędności są lepsze niż mniejsze oszczędności.

    @sajmon25
    Zrobiłem fotki instalki pana Gulaka, które jak się naucze to je wrzucę, ale nie dodadzą wiele światła, bo kolektor jest zabudowany blachą, a wcześniejszy opis jest dokładniejszy od fotek. Faktycznie przekrój mojej rurki jest cieńszy ale grubsza się wygła.

    @igorek_x
    Ja experyment z czajnikiem miałem zrobić na starej kosiarce. Nawet miałem z grubsza przygotowane elementy ale gdy zobaczyłem auto z instalacją na własne oczy pomyślałem, że szkoda czasu na kosiarkę i tak sezon trawnikowy się kończy więc założyłem do busa.
    Fakt, że gumowy wąż jest długi i zimny ale nie chciałem go dziurawić i łatwiej mi było zrobić dziurę na wyjściu z filtra powietrza. Jak widać nie jest to najoptymalniejsze miejsce ale gumowy wąż do żeliwnego kolektora ssącego wchodzi bezpośrednio. Poza tym nie chciałem ryzykować kapnięciem wody do silnika.
    Nie chcę regulować pompy wtryskowej bo p.Gulak chyba tego nie robił, zresztą nie wiem jak i pewnie trudno by mi było wrócić do poprzednich parametrów.

    @boryna
    A co do kosztów:
    rurka miedziana miękka potrzebne 3mb fi8 = 33zł
    węże gumowe fi8 2mb*2,50=5zł
    zawór kulowy 1/2cala plus króćce 20zł
    obejmki 6szt *1zł=6zł
    zbiornik na wodę (u mnie wyrównawczy od poloneza) 25zł
    izolacja miedzi: blacha aluminiowa 50cm*50cm 30zł
    wełna mineralna termoodporna"do osieplenia kominka" 50cm*50cm 30zł
    RAZEM: około 150zł
    Ja miałem duże straty głównie rurki miedzianej + elektrozawór + przełącznik + dioda świecąca więc mnie wyszła około 350zł.

    I cały czas nie działa. Mam nadzieję, że to tylko kwestia czasu.:D
  • #905
    sajmon25
    Level 13  
    @bialasowa
    a gdyby tak zainstalować przy silniku urzadzenie do czyszczenia parą? nie znam dokładnie budowy tego urzadzenia ale idea jest moim zdaniem dobra :idea:
  • #906
    bialasowa
    Level 12  
    sajmon25 wrote:
    @bialasowa
    a gdyby tak zainstalować przy silniku urzadzenie do czyszczenia parą? nie znam dokładnie budowy tego urzadzenia ale idea jest moim zdaniem dobra :idea:


    Nie znam wydajności tego urządzenia ale myślę,że nie ma co komplikować tej instalki która w zalożeniu jest prosta, tania i praktycznie bezobsługowa. No i taka którą jest sprawdzona przez wynalazcę.
  • #907
    martinek0
    Level 11  
    czy jest jakaś różnica pomiedzy TD a zwykłym D przy laniu OR do baku ? czy przy TD jest wskazana instalacja czy można śmiało lać do baku ? otóż planuję zakup auta pod OR ale zastanawiam się czy może to być TD czy lepiej niech to będzie zwykły D , zależy mi na tym aby na początku lać OR ( w proporcjach z ON ) do baku a poźniej dopiero pomyśleć nad instalacją OR .

    pozdrawiam
  • MetalWork SafetyMetalWork Safety
  • #908
    norbisan
    Level 2  
    @sajmon25
    prosze sprecyzuj swoją wypowiedz w zakresie silników tdci forda
    bo niestety z wypowiedzi nie moge wywnioskowac czy one nadaja sie do OR czy nie
    Mam focusa z tym silnikiem i zanim zaczne jakies eksperymenty to chciałbym sie dowiedziec czy przypadkiem nie bede potem miał na to konto problemów :)
  • #909
    sajmon25
    Level 13  
    @norbisan
    jeżeli masz focusa TDCi (ten silnik pojawił się w focusie od 2001r) to jest już układ wtryskowy common rail i tu nie polecałbym jeszcze przeróbki, jeżeli masz silnik TDdi to tu jak najbardziej, silniki te były montowane w focusach od 98 roku i miały oznaczenie (kod silnika) BHDA/B 55(75KM); C9DA/B 66(90); C9DC 66(90) wszystkie te jednostki miały w układzie wtryskowym pompę BOSH VP-30. Jeżeli chodzi o mondeo II (97-00) i escorty miały one montowane pompy LUCAS/CAV
  • #910
    boryna
    Level 14  
    A przerabial ktos common-raila na rzepak??? Czy to wogole mozliwe, bo gdzies czytalem, ze common-rail jest bardzo wrazliwy jesli chodzi o paliwo wiec z rzepakiem moglby byc problem :?:
  • #911
    sajmon25
    Level 13  
    Teoretycznie można by było przerobić common raila na OR (kolega Lelek powinien coś bliżej wiedzieć na ten temat, bo u niemców zdaje się już jeżdzą na OR) bo w tym układzie zdaje mi się ze jest zamontowana chłodnica paliwa powracającego do baku - takie jest wysokie ciśnienie, więc problem podgrzewania byłby z głowy. Jeszcze jednym plusem przemawiającym za stosowaniem OR do common rail jest fakt że nie posiada siarki, a te silniki są BARDZO wyczulone na zawartość siarki w paliwie i na zanieczyszczenia w nim zawarte.
  • #912
    lumeniak
    Level 11  
    niewiem dlaczego wszyscy uważają że pompa LUCASA nienadaje się na przeróbke na OR gdyż ja taką mam zrobilem na OR 10 tys. kilometrów i zrobie dużo więcej. Niewidze żadnych skutków ubocznych. Mam vectre 1.7 D. według mnie jest wszystko dobrze.
  • #913
    norbisan
    Level 2  
    sajmon25 wrote:
    Teoretycznie można by było przerobić common raila na OR (kolega Lelek powinien coś bliżej wiedzieć na ten temat, bo u niemców zdaje się już jeżdzą na OR) bo w tym układzie zdaje mi się ze jest zamontowana chłodnica paliwa powracającego do baku - takie jest wysokie ciśnienie, więc problem podgrzewania byłby z głowy. Jeszcze jednym plusem przemawiającym za stosowaniem OR do common rail jest fakt że nie posiada siarki, a te silniki są BARDZO wyczulone na zawartość siarki w paliwie i na zanieczyszczenia w nim zawarte.


    wiec kolego lelek moze wypowiedzie sie w temacie ????
    :)
    ja mam focusa z tdci i wlałem testowo 10 l (20%) do baku ale wiekszej zawartosci nie chce ryzykowac bez sprawdzenia czy przypadkiem potem nie obudze sie z reką w nocniku :(
  • #914
    tarjer
    Level 11  
    Witam
    @Lelek_der_1

    Jakie średnicy węże do OR masz w swojej instalacji?

    pozdrawiam
  • #915
    Lelek_der_1
    Level 15  
    tarjer wrote:
    Witam
    @Lelek_der_1

    Jakie średnicy węże do OR masz w swojej instalacji?

    pozdrawiam



    Halo,
    weze maja srednice wewnetrzna 10 mm. Ja poprowadzilem jeszcze jeden waz o srednicy wewnetrznej 8 mm i bedzie to powrot do zbiornika dodatkowego, ale podlacze go dopieropo po zmodernizowaniu instalacji.
    Narazie jeden z powrotow w mojej instalacji jest zapetlony.
    Moja instalacja ma juz dzisiaj przebieg 12000 km.

    Pozdrawiam
  • #917
    bialasowa
    Level 12  
    sajmon25 wrote:
    @bialasowa
    a nie zrobiłeś fotek instalacji pana Gulaka? jeżeli jemu to działa prawidło to musisz zrobić wierną kopię jego instalacji, bo w tym przypadku długość miedzianej rurki i jej przekrój są bardzo istotne, tak jak istotne jest żeby silnik nie zasysał wody bo tłoki mogą wyjść bokiem


    Mam nadzieje, że znajdzie się jeszcze ktoś chętny aby przerobić auto na parę wodną.
    Oto zdjęcia instalacji prof. Gulaka:
    Nie wiem jak one wyjdą gdyż robię to pierwszy raz.

    Kanister:
    Zwykła 5litrowa bańka na wodę z zaworkiem kulowym, który odkręca się po rozgrzaniu silnika. Zawór zakręca się przed wyłączeniem silnika aby usunąć parę wodną przed jego wyłączeniem.

    Kolektor ssący:
    Do środka kolektora ssącego dochodzi biała rurka z parą takiej długości aby można było w niej, na wysokości każdego tłoka, zrobić tyle dziurek ile jest tłoków.

    Silnik:
    Kolektor ssący owinięty rurką miedzianą, zaizolowany wełną mineralną, obciągnięty blachą.

    Sugerowane oszczędności to 50%:!:

    Zróbcie instalacje na parę i pomóżcie znależć błąd w mojej.
    Pozdrawiam Bialasowa
  • #918
    Lelek_der_1
    Level 15  
    boryna wrote:
    A przerabial ktos common-raila na rzepak??? Czy to wogole mozliwe, bo gdzies czytalem, ze common-rail jest bardzo wrazliwy jesli chodzi o paliwo wiec z rzepakiem moglby byc problem :?:



    Halo,
    z tego co znalazlem na niemieckich stronach to Common-Rail systemy sa bardzo wrazliwe na powietrze i trzeby uwazac aby wszystko bylo dobrze uszczelnione. Sa odwazni ktorzy przerabiaja te samochody na OR, jednak brak jest dlugotrwalych doswiadczen.
    Natomiast nie zalecane jest przerabianie silnika na OR z pompa typu Delphi, Lucas, CAV, Stanadyne, oraz Roto-Diesel.
    Dlaczego tak jest ? Do dzisiaj nie znalazlem jakiej kolwiek konkretnej wypowiedzi, ale obiecuje ze bede dalej szukal.
    Pozdrawiam
  • #919
    Wakabayashi
    Level 12  
    Takie małe spostrzeżenie odnosnie temperatury:

    przerobiłem swoją nagrzewnicę OR - zamiast rurki miedzianej 4mm i węża gumowego mam teraz 9mm miedzianą i półcalowe rury hydrauliczne jako obudowę :) ale nie o tym...
    Mianowicie wracałem z urlopu z wyłączoną nagrzewnicą (ominięta, woda spuszczona, jechałem na ON) i pomimo braku podgrzewania temp. rurki miedzianej wahała się w granicach 55-65 st. Przy czym u mnie ta nagrzewnica jest umiejscowiona zaraz za chłodnicą i to od chłodnicy chyba waliło to ciepło. Rura hydrauliczna była b. gorąca - nie szło jej dłużej trzymać w ręku bo parzyła.
  • #920
    kostner
    Level 10  
    Lukas ma problemy z zimnym OR dlatego musi byc przed pompa podgrzewany. Skoro sie odezwalem to sie pochwale. Kupilem w koncu dieselka i teraz czas na przeroobke. Wymyslilem sobie ze kupie sobie ogrzewanie postojowe grzejace wode i zrobie z tego obieg zamkniety tylko do podgrzewania OR. 5 kWchyba da rade nagrzac od samego poczatku OR oczywiscie samochood zapali na zimnym ale po doswiadczeniach kolegoow z szybkoscia przepompowywania oleju przez pompe wydaje mi sie ze w bardzo krotkim czasie rzedu kilkudziesieciu sekund na wtryski pojdzie goracy OR. Nie testowalem tego jeszcze tak sobie tylko zalozylem mam nadzieje ze sie sprawdzi.
  • #921
    boryna
    Level 14  
    kostner wrote:
    Lukas ma problemy z zimnym OR dlatego musi byc przed pompa podgrzewany. Skoro sie odezwalem to sie pochwale. Kupilem w koncu dieselka i teraz czas na przeroobke. Wymyslilem sobie ze kupie sobie ogrzewanie postojowe grzejace wode i zrobie z tego obieg zamkniety tylko do podgrzewania OR. 5 kWchyba da rade nagrzac od samego poczatku OR oczywiscie samochood zapali na zimnym ale po doswiadczeniach kolegoow z szybkoscia przepompowywania oleju przez pompe wydaje mi sie ze w bardzo krotkim czasie rzedu kilkudziesieciu sekund na wtryski pojdzie goracy OR. Nie testowalem tego jeszcze tak sobie tylko zalozylem mam nadzieje ze sie sprawdzi.

    Co z tego, ze na wtryski pojdzie podgrzany olej jak same wtryski beda jeszcze zimne bo silnik nie zdazyl sie nagrzac??? I tym samym olej sie ochlodzi co zwiekszy jego lepkosc i i tak beda problemy z rozpyleniem go przez wtryski. Najlepiej jest poczekac az sie silnik rozgrzeje, wtedy wystarczy podgrzac OR do takiej temperatury, zeby pompa radzila sobie z nim bez problemu (nie musi to byc 80 stopni, wystarczy powiedzmy 50-60) a temperatura silnika i tak zrobi swoje i podgrzeje olej na wtryskach do temperatury silnika. U mnie tak to wszystko dziala i narazie przejechalem 8000km bez zadnych problemow. U mnie olej jest podgrzewany przed pompa do temperatury okolo 60-70 stopni i wszystko gra.
    Pozdrawiam
  • #922
    Lelek_der_1
    Level 15  
    boryna wrote:
    kostner wrote:
    Lukas ma problemy z zimnym OR dlatego musi byc przed pompa podgrzewany. Skoro sie odezwalem to sie pochwale. Kupilem w koncu dieselka i teraz czas na przeroobke. Wymyslilem sobie ze kupie sobie ogrzewanie postojowe grzejace wode i zrobie z tego obieg zamkniety tylko do podgrzewania OR. 5 kWchyba da rade nagrzac od samego poczatku OR oczywiscie samochood zapali na zimnym ale po doswiadczeniach kolegoow z szybkoscia przepompowywania oleju przez pompe wydaje mi sie ze w bardzo krotkim czasie rzedu kilkudziesieciu sekund na wtryski pojdzie goracy OR. Nie testowalem tego jeszcze tak sobie tylko zalozylem mam nadzieje ze sie sprawdzi.

    Co z tego, ze na wtryski pojdzie podgrzany olej jak same wtryski beda jeszcze zimne bo silnik nie zdazyl sie nagrzac??? I tym samym olej sie ochlodzi co zwiekszy jego lepkosc i i tak beda problemy z rozpyleniem go przez wtryski. Najlepiej jest poczekac az sie silnik rozgrzeje, wtedy wystarczy podgrzac OR do takiej temperatury, zeby pompa radzila sobie z nim bez problemu (nie musi to byc 80 stopni, wystarczy powiedzmy 50-60) a temperatura silnika i tak zrobi swoje i podgrzeje olej na wtryskach do temperatury silnika. U mnie tak to wszystko dziala i narazie przejechalem 8000km bez zadnych problemow. U mnie olej jest podgrzewany przed pompa do temperatury okolo 60-70 stopni i wszystko gra.
    Pozdrawiam



    Witam,
    jezeli ktos juz zaryzykowal silnik z pompa typu Lucas przerobic na OR to radzilbym jemu zamontowac instalacje dwuzbiornikowa gdzie rozroch przebiega na ON, a po osiagnieciu odpowiedniej temp. zostanie przelaczona ona na OR, unikajac w ten sposob problemow ktore podkreslil juz kolega Boryna. Wszystko inne jest zbyt duzym ryzykiem, bo jak juz pisalem pompa Lucas nie jest jeszcz w pelni sprawdzona.

    Pozdrawiam
  • #923
    sajmon25
    Level 13  
    @Lelek_der_1
    skąd wykombinowałeś te ręczne zaworki na przewodach? bo ja nie mogę nigdzie takich znaleść a te co mam to ciekną okropnie!
  • #924
    martinek0
    Level 11  
    witam
    na stronie 4kolka.pl zalecająaby przewody ( OR i płynu chłodzącego ) były prowadzone pod autem przewodami METALOWYMI np. stal lub miedź . a przewody gumowe były mocowane tylko przy silniku i przy baku w bagażniku . Mówię teraz oczywiście o instalacji ze strony 4kolka.pl za 1600 zł . Moje pytanie : czy takie prowadzenie rurkami metalowymi pod autem nie spowoduje zbytniego ochłodzenia sie OR i płynu chłodzącego w czasie niższych temperatur otoczenia np. 0 stopni lub mniej a wiadomo przecież że takie instalacje kupuję się m.in. po to aby jeździć w czasie mrozów bo w czasie upałów można jeździć na jednym baku :) jak sie ma pompe boscha :)
  • #925
    Bolas
    Level 15  
    Chciałem przypomnieć link jaki podał Pawem1 na początku dyskusji
    " target="_blank" rel="noopener " data-caption="" class="postlink ">http://jlnlabs.imars.com/bingofuel/pmcjln.htm. Ja niestety nie dysponuje w tej chwili ani kosiarką ani rurkami niczym, bo finansowo słabo, ale może ktoś ma większe możliwości. Przecież to bardzo prosta instalacja. Czy nie lepiej byłoby na początek spróbować skopiować dokładnie przedstawione obrazkowo i filmowo - przede wszystkim z wymiarami, przekrojami elementów składowych ( nie trzeba znajomości języka tylko uważnego wzroku)rozwiązanie francuskie. Okazałoby się czy to działa naprawdę, czy tylko ktoś bawi się w iluzjonera. Nie chcę tutaj obrażać pana Gulka( z góry przepraszam i mam nadzieje, że się mylę), ale zawodowy sceptycyzm każe mi powoływać się na doświadczenia. Nie raz okazywało się że ludzie i również profesorowie, naukowcy, przedstawiali fałszywe wyniki aby zdobyć nagrody, stać się sławnymi.
    Na stronie Francuzów jest przecież dokładny schemat, zdjęcia, filmy, nie trzeba by się niczego domyślać. Przecież to wielka rzecz 75%wody 25% benzyny . W rozwiązaniu francuskim OR, czy ON, za względy na małą lotnośc pewnie odpada. Ale trzeba od czegoś zacząc. Empirycznie sprawdzić, czy ktoś nie nabija nas w butelkę. A później stopniowo możemy zajść naprawdę daleko....Szkoda, że pan Gulek nigdzie szczegółówo nie opisał swojego urządzenia. Może się nie znam, ale patent chyba by go uchronił przed kradzieżą pomysłu. Na stronie urzędu patentowego jest tylko "silnik zasilany parą" Chciałbym zaproponowaźć drogę od kosiarki do Tira. Co wy na to?:D
  • #926
    Lelek_der_1
    Level 15  
    sajmon25 wrote:
    @Lelek_der_1
    skąd wykombinowałeś te ręczne zaworki na przewodach? bo ja nie mogę nigdzie takich znaleść a te co mam to ciekną okropnie!



    Witam,
    w mojej instalacji mam tylko jeden reczny zaworek. Jest on umieszczony na doplywie goracej wody do wymiennika ciepla. Zamontowalem go aby w przypadku gdybym zbiornik glowny napelnil ON i bedzie on przeplywal przez wymiennik nie nagrzewal sie zbytnio.
    Kupilem go unas w Ebay-u. Umnie jest on calkowicie szczelny i nie mam z nim zadnego problemu.
  • #927
    sajmon25
    Level 13  
    @Lelek_der_1
    a jaki to jest dokładnie zaworek? zwykły kulowy, hydrauliczny?
    szukam po sklepach instalacyjnych zaworka kulowego 1/4'' i nie mogę nigdzie znaleść, może macie jakieś pomysły z czego można by dobrać taki zaworek na przewody OR i ON
  • #928
    Lelek_der_1
    Level 15  
    sajmon25 wrote:
    @Lelek_der_1
    a jaki to jest dokładnie zaworek? zwykły kulowy, hydrauliczny?
    szukam po sklepach instalacyjnych zaworka kulowego 1/4'' i nie mogę nigdzie znaleść, może macie jakieś pomysły z czego można by dobrać taki zaworek na przewody OR i ON



    Halo,
    to jest zawor kulowy, taki jak tutaj z firmy Conrad
    http://www1.conrad.de/scripts/wgate/zcop_b2c/...2c+10-Sep-2006+19%3a56%3a58+GMT&scrwidth=1280
    Do niego sa jeszcza potrzebne dwie koncowki.
    Pozdrawiam
  • #929
    martinek0
    Level 11  
    witam
    czy to prawda że w TD następuje lepsze dopalenie OR niż w zwykłych D ,
    za sprawą sprężarki ? takie stwierdzenie wyczytałem gdzies w
    okolicach 8-15 strony tego wątku .

    ponawiam też moje wcześniejsze pytanie :)
    w jaki sposób realizujecie przepływ chłodziwa i OR pomiędzy silnikiem i dodatkowym zbiornikiem
    w bagażniku , czy za pomocą metalowych rurek
    pod podłogą samochodu ( tak jak to radzą na 4kolka.pl ) ,
    czy w takim zestawieniu nie następuje zbytnie ochłodzenie się OR i chłodziwa
    ( w końcu mają do pokonania spory kawałek drogi pod podłogą auta )
    czy może je czymś zaizolować , najlepiej czymś niepalnym .


    Mam jeszcze takie małe spostrzeżenie : jakby zamiast podgrzewanego
    zbiornika w bagażniku zastosować 2-3 wymienniki ciepła w komorze
    silnika ( jakoś to upchać tam ) , wymienniki połączył bym szeregowo .
  • #930
    Lelek_der_1
    Level 15  
    Martinek0 napisal:

    Mam jeszcze takie małe spostrzeżenie : jakby zamiast podgrzewanego
    zbiornika w bagażniku zastosować 2-3 wymienniki ciepła w komorze
    silnika ( jakoś to upchać tam ) , wymienniki połączył bym szeregowo .


    Witam,
    ja mam swoja osobista opinie na temat instalacji z
    4kolka.pl, mianowicie trzeba sobie wyobrazic ze w obiegu silnika bedziemy mieli jeszcze kilka lub kilkanascie litrow plynu chlodzacego ( nieznam niestety pojemnosci bo wszystkie informacje przekazywane przez sprzedajacego sa wielka niewiadoma. Poczawszy od pojemnosci ukladu wodnego, poprzez czas potrzebny do podgrzania OR.
    Wjakim czasie po uruchomieniu silnika OR przed pompa bedzie mial temp. okolo 70°C i jaka jest wytrzymalosc termiczna poszczegulnych elementow instalacji).
    Na przyklad postawmy na piecu gazowym duzy garnek i w nim np. 30 litrow OR o temp 10°C. Ile czasu bedziemy potrzebowali aby go podgrzac do temp. np. 60°C, ale to jeszcze nie wszystko. Olej bedzie przeplywal pod samochodem przewodem metalowym i tam straci czesc temp. To co prawdopodobnie uzyskamy to tylko minimalny efekt.
    Ale jest to tylko moja opinia tak jak juz na poczatku zaznaczylem.
    Jezeli chcesz obejzyj sobie moje posty ze str. 19
    ( schemat instalacji ), str. 22 ( komplet zdjec instalacji zamontowanej w moim oplu Zafira 2,2 DTI ), str.30 ( zdjecia, oraz opis co ktoredy i w jakim kieronku plynie ).
    Ta instalacje kupilem u nas w Ebay-u i kosztowala 350 € i jest ona tansza jak z 4kolka.pl, a nie jak pisza ze w niemczech kosztuje instalacja 4000 €.
    Za 4000 € kupie 10 takich instalacji, a za reszte prawie 1000 litrow oleju z wytlaczarni.
    U mnie instalacja przelancza na OR po 3- 4 minutach
    i po uzyskaniu przez olej temp. okolo 70°C.
    Zobacz, przeczytaj, ocen i napisz.
    Pozdrawiam