Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kontoler C.O. /termometr dwupunktowy/ VFD na pilota

mirekk36 16 Lip 2009 14:14 15268 18
  • Kontoler C.O. /termometr dwupunktowy/ VFD na pilota

    Witam,

    Chciałbym przedstawić ostatnio zrobioną konstrukcję. Jest to niezależny kontroler centralnego ogrzewania. Posiada on termometr dwupunktowy oparty o znane czujniki DS18B20, gdzie jeden z nich można umieścić na piecu C.O. a drugi na boilerze z podgrzewaną wodą.

    A także bardzo fajny pomysł na wykonanie we własnym zakresie ciekawej i taniej obudowy.

    Dane wyświetlane są na pięknym, dużym wyświetlaczu VFD o wymiarach:
    20cm x 6cm !!! z zastosowanym specjalnym niebieskim filtrem co powoduje śliczną prezentację wyświetlanych danych.

    Wyświetlacz o którym mowa był szeroko omawiany też tu na elektrodzie:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=558072&highlight=

    (te wyświetlacze bez odpowiedniej przeróbki są praktycznie bezużyteczne - ale jednak dało radę je przerobić - i super - bo gdy się je ujarzmi to ślicznie wyglądają w czasie pracy i widać wszystko z daleka - a nie tak jak na większości maleńkich wyświetlaczy VFD)
    (właśnie ujarzmiłem taki wyświetlacz robiąc już na gotowo własnej produkcji sterownik VFD do niego i został on przymontowany na kanapkę - podobnie jak płytka termometru - kontrolera C.O.)


    Funkcjonalność kontrolera C.O.

    1. ciągły pomiar 2 temperatur i prezentacja na wyświetlaczu wraz ze strzałkami reprezentującymi trend temperatury (rośnie czy maleje)

    2. wygaszacz ekranu (w związku z tym, że działa on na pięknym, dużym wyświetlaczu VFD) - w czasie wygaszacza prezentowana jest w losowo wybranej części ekranu tylko temperatura pieca C.O. wraz z trendem. W czasie wygaszacza - jest on przyciemniony a wyświetlana temperatura co 3 sekundy zmienia pozycję - dzięki czemu wyświetlacz nie ulegnie wypaleniu ;) Wygaszacz można też załączyć "ręcznie" za pomocą odpowiedniego klawisza pilota.

    3. ALARM w przypadku przekroczenia temperatury pieca C.O.

    Całość sterowana jest bezprzewodowo za pomocą pilota IR. Układ nie posiada żadnej klawiatury - bo po co? ;)

    alarm - sygnalizowany jest na 3 sposoby:
    1. migający symbol dzwoneczka w prawym górnym rogu przez cały czas gdy zadana temperatura progowa jest przekroczona




    2. przerywany sygnał z wbudowanego głośniczka/buzzera
    3. wysterowane zostaje wyjście przekaźnikowe na czas określony w ustawieniach MENU.

    Kontoler C.O. /termometr dwupunktowy/ VFD na pilota
    (jest to płytka prototypowa wykonana metodą "na żelacho" więc proszę nie krytykować wykonania - bo wkrótce trafi ona do firmy, która robi płytki profesjonalnie - ale muszę najpierw nanieść wszystkie ew poprawki - chociaż nie ma za bardzo co na niej poprawiać - bo jak na razie prototyp działa rewelacyjnie)

    od góry na laminat przykleiłem taką naklejkę - dzięki czemu wiadomo od razu co? jak? i do czego popodłączać ;)

    Kontoler C.O. /termometr dwupunktowy/ VFD na pilota

    Można dołączyć dowolny przekaźnik sterowany zewnętrznym napięciem od +5 do +24V

    przekaźnik może być załączony przez cały czas w trakcie trwania alarmu wtedy wybieramy w menu czas = 0 sekund. Jeśli chcemy aby przekaźnik zadziałał krótko - bo ma tylko załączyć jakieś inne urządzenie - sygnał to możemy ustawić ten czas w zakresie od 1s do 60s.

    Zarówno sygnał przekaźnika jak i sygnał dźwiękowy buzzera można skasować tymczasowo aby nie przeszkadzał jeśli już wiemy że zaistniała sytuacja alarmowa - wystarczy kliknąć odpowiedni klawisz pilota - wtedy stanalarmowy sygnalizowany jest tylko migającym symbolem dzwoneczka do czasu opadnięcia temperatury poniżej ustawionego w MENU progu.


    W Menu można więc ustawiać:

    1. Maksymalną temperaturę po przekroczeniu, której załącza się alarm
    2. Czas alarmu dla wyjścia przekaźnikowego
    3. Nazwę czujnika1 - domyślnie "Piec CO"
    4. Nazwę czujnika2 - domyślnie "Boiler"
    5. Czas po którym załącza się wygaszacz w zakresie od 1min do 50min

    Sterownik posiada jeszcze jedno wejście - może być do niego podłączona pasywna czujka ruchu - która gdy się załączy to zewrze to wejście - i wygaszacz się wyłączy. Dzięki temu samo zbliżenie się użytkownika do steronika bez konieczności klikania pilotem spowoduje pokazanie się ekranu z pełnymi danymi z 2 czujników - może i bajer ale bywa przydatny

    Całość zbudowana jest w oparciu o procesorek ATmega8 - oprogramowanie napisane w całości w języku C.

    poniżej fotka z opisem klawiszy na pilociku, które należy używać - jest to zwykły pilot od TV ale można zastosować dowolny inny i nie musi być koniecznie RC5 - może być SONY, JVC - lub inny - nawet własnej produkcji - jak w tym temacie:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=1139494&highlight=

    Kontoler C.O. /termometr dwupunktowy/ VFD na pilota

    Dzięki zapamiętaniu wszystkich ustawień w pamięci EEPROM - i możliwości zmany nazw czujników - urządzenie można zastosować równie dobrze do innych celów - np nadzorowania i automatycznego ogrzewania pomieszczeń.

    Wystarczy tylko podłączyć inny rodzaj przekaźnika, który normalnie jest zwarty - i np załącza jakieś ogrzewanie elektryczne - piecy czy dmuchawę, a po przekroczeniu temperatury wyłącza się. Układ pracuje z małym "okienkiem" histerezą wielkości 2 stpni Celsiusza dzięki temu nie będzie zachodziło zjawisko ciągłego załączania przekaźnika na skraju progowej temperatury. Modyfikacji tylko musiałby być wtedy poddany sygnał dźwiękowy aby się nie włączał - bo nie potrzebny ;)

    ..... całość umieszczona jest w ciekawej obudowie, którą można zarówno postawić gdzieś na szafce, biurku itp albo zawiesić na ścianie. Mam nadzieję, że prezentuje się w miarę ładnie.

    Kilka słów n/t wykonania obudowy - bo warto ;)

    długo szukałem sposobu jak zrobić fajną obudowę do tak dużego wyświetlacza i nie tylko. Ponieważ praktycznie nie można dostać jakiejś obudowy uniwersalnej tego typu a jeśli już to przeważnie jakąś wielką kolumbrynę - i brzydką ;)

    tak więc materiały do obudowy to:

    1. Kawałek najzwyklejszego kanału wentylacyjnego PCV (zakupionego w Castoramie - dł 50cm) i przyciętego na odpowiedni wymiar
    2. Dwie zaślepki do takich kanałów - aby zakończyć ładnie po bokach obudowę
    3. UWAGA! - ten kanał wentylacyjny ma idealną wysokość aby zmieściły się tam pionowo typowe metalowe zaślepki od komputerów PC, których przeważnie pełno się wala po kątach u każdego. Taką zaślepkę wystarczy nawiercić w 2 miejscach aby przymocować do niej swoją płytk czy wyświetlacz i tą małą zagiętą częścią skierować do dołu do podstawy obudowy. Wtedy w miescu gdzie się ją przykręca w komputerze - także przykręcamy ją do spodu obudowy. Ja mam 2 zaślepki przykręcone 2 śrubkami - z płskim lekko trójkątnym łepkiem dzięki czemu od spodu nie wystają zbytnio.
    4. kawałek - protokąt przydymionej plexi lub poliwęglanu
    5. nieco okleiny samoprzylepnej

    to wszystki materiały - a koszty??? śmiesznie niskie ;) nie pamiętam teraz dokładnie ale taki kawałek kanału to kilka zł i dwie zaślepki po bokach też (niestety) po kilka zł - a zaślepki od PC za darmo

    Z przodu obudowy wycinamy stosowny otwór na dowolny wyświetlacz - przy czym - ludzie! - obróbka i wycinanie w tym materiale to poezja w przeciwieństwie do tych czarnych uniwersalnych obudów z ciężkiego plastiku, który przy zwykłym piłowaniu już się topi, strzępi itp brrrrr

    .... całoś kanału oklejamy jakąś okleiną samoprzylepną - ja tu wybrałem akurat taką zieloną. Okleiny są łatwodostępne i można je kupić wręcz na wymiar. W miejscu otworu na wyświetlacz przecinamy ją nożykiem po skosach i zawijamy do środka. Już dzięki tej operacji znikają ew. nierówności powstałe przy wyżynaniu otworu ;)

    ja jednak dałem na wierzch jeszcze na 2 kawałki mocnej dwustronnej taśmy samoprzylepnej - kawałek - prostokąt przydymionej plexi o wymiarach 24cmx10cm. Przy czym na jej wierzch przykleiłem jeszcze czarną okleinę i w środku wyciąłem prostokąt nieco mniejszy niż ten wycięty w obudowie, dzięki czemu uzyskałem idealną maskownicę no i ciekawy elegancki wygląd - tak mi się wydaje.

    ważną rzeczą jest to, że bardzo łatwo się demontuje to co jest w środku obudowy i łatwo montuje - czynność w pełni powtarzalna bez uszkadzania czegokolwiek. Wystarczy zdjąć boczne zaślepki do kanału, poluzować śrubki na spodzie i wysunąć z jednej strony swoją płytkę z wyświetlaczem.

    Jeśli obudowa ma stać np na biurku - można (ja tak zrobiłem) zastosować ładne małe gumowe nóżki na spodzie - przy czym z przodu dwie nieco wyższe a z tyłu nieco niższe aby mogła być pochylona lekko do tyłu.

    Jeśli ma wisieć na ścianie - to wystarczy w tylnej ściance zrobić dwa otworki na powieszenie jej na chaczykach czy na łebkach od śrubek.

    Uważam że pomysł na taką obudowę , którą można wykonać we własnym zakresie, tanio!, w dowolnej wymarzonej kolorystyce - i praktycznie do każdego urządzenia - będzie bardzo cenną poradą ;)

    Zdjęcia obudowy na górze pokazują wszystko z zewnątrz i trochę w środku - widać mniej więcej co i jak jest tam przymocowane.



    (wszystko ładnie opisałem mam nadzieję, podałem mam nadzieję fajny przepis na obudowę - ale jednak wsadu do procka i kodów źródłowych nie udostępnię - mam nadzieję, że mi to wybaczycie - bo projekt stał się od razu komercyjny)

    poniżej jeszcze schemat - kontrolera C.O.

    Kontoler C.O. /termometr dwupunktowy/ VFD na pilota


    Fajne! Ranking DIY
  • Relpol
  • #2 16 Lip 2009 16:39
    dudi-7
    Poziom 20  

    Mozesz napisac cos wiecej o samych czujnikach temperatury jakich uzywasz.Jak je montujesz itp.

  • #3 16 Lip 2009 17:12
    mirekk36
    Poziom 42  

    Pod te czujniki - chyba widać są podstawki - miejsca na płytce gdzie można je wpiąć albo doczepić kabel do nich prowadzący - najlepiej skrętkę. Wykorzystuję metodę 3 przewodową - czyli zasilanie +5V, GND oraz sygnał. Przy czym każdy czujnik jest na osobnej magistrali w tym przypadku. Zrobiłem tak aby uprościć sobie troszkę obsługę programową ;) - wsumie jeśli gdzieś dalej puszcza się czujniki to można w jednej skrętce użyć 4 przewodów - 2 na zasilanie i 2 na sygnały do 2 czujników.

    to wszystko od strony płytki - na drugim końcu czujniki przylutowane są do kabelków i zabezpieczone koszulką termokurczliwą - a później przyczepione tam gdzie trzeba. Sam sposób montażu już czujnika zależy od warunków i potrzeby. Najczęściej wykorzystuję jakąś opaskę plastikową albo metalową aby go przyczepić tam gdzie trzeba

  • #4 16 Lip 2009 20:30
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • Relpol
  • #5 16 Lip 2009 21:27
    scal12
    Poziom 19  

    No właśnie w jakim języku pisałeś program i czy mógłbyś się z nami nim podzielić?

  • #6 16 Lip 2009 21:43
    krzycho123
    Poziom 31  

    Mnie bardzo interesuje co to jest za płytką pod tą Twoją z atmegą , to jakiś kontroler tego VFD ?

    Bo z tego co widzę to sam wyświetlacz ma już jakiegoś dużego scalaka , czyżby jakiś konwerter sygnałów .

  • #7 16 Lip 2009 22:06
    mirekk36
    Poziom 42  

    scal12 --> podałem w opisie (choć rozumiem, że może troszkę przydługi i nie zauważyłeś), że w całości program napisany jest w języku C

    krzycho123 ---> tak tak, dobrze się domyślasz - to właśnie główny kontoler VFD własnej produkcji ;) te pozostałe scalaki, które tam widać to tylko i wyłącznie pozostałe już same rejestry przesuwne oraz nie wylutowana jeszcze pamięć RAM (już nie potrzebna) . Główny scalak - oryginalny procesor 8051 z oprogramowaniem dziwolągowatym napisanym przez firmę IBM, który tam siedział oraz specjalizowany kontroler P500A070 - zostały brutalnie wylutowane i wyrzucone do kosza na śmieci. Po tej operacji wymiany serca - cały wyświetlacz napędza ATmega32 z napisanym własnym programem i generatorem znaków ;)

    tak wygląda operacja przeszczepu sztucznych nowych organów, usunięcie, testowanie na początku z ATmegą88 - a na końcu fotki własnego sterwnika VFD

    Kontoler C.O. /termometr dwupunktowy/ VFD na pilotaKontoler C.O. /termometr dwupunktowy/ VFD na pilotaKontoler C.O. /termometr dwupunktowy/ VFD na pilota
    Kontoler C.O. /termometr dwupunktowy/ VFD na pilota

  • #8 16 Lip 2009 23:25
    jasek2
    Poziom 22  

    Pozwolę sobie zadać niezbyt mądre pytanie, ale nie każdy musi być geniuszem. Jak pozbyć się cyny, które rozlała się na kilka ścieżek na płycie tak jak widać w poście wyżej?

  • #9 16 Lip 2009 23:42
    mirekk36
    Poziom 42  

    jasek2 --> jest wiele sposobów ;)

    1. dodać nieco topnika i przechylając płytkę ładnie zdjąć gorcym grotem lutownicy

    2. jeśli pozostaną jakieś małe ilości, które zwierają pady - można też użyć plecionki miedzianej także wespół z topnkiem i po kłopocie

  • #10 16 Lip 2009 23:42
    jacekzat1
    Poziom 13  

    jasek2 napisał:
    Pozwolę sobie zadać niezbyt mądre pytanie, ale nie każdy musi być geniuszem. Jak pozbyć się cyny, które rozlała się na kilka ścieżek na płycie tak jak widać w poście wyżej?


    google: Link

    Rozgrzej cynę stuknij płytką o stół :D

    Odsysacz albo taka tasiemka miedziana, która ładnie wciąga cynę.
    Gorzej jak się przegrzane ścieżki zaczną odklejać...

  • #11 16 Lip 2009 23:43
    michalko12
    Specjalista - Mikrokontrolery

    jasek2 napisał:
    Pozwolę sobie zadać niezbyt mądre pytanie, ale nie każdy musi być geniuszem. Jak pozbyć się cyny, które rozlała się na kilka ścieżek na płycie tak jak widać w poście wyżej?



    Nasącz jakiś przewód ( im drobniejsze nitki tym lepiej) jakimś topnikiem, może być na przykład kalafonia rozpuszczona w spirytusie, dobre są topniki do lutowania SMD dostępne np na allegro. Potem przyłóż tą plecionkę to tej cyny i rozgrzej lutownicą, delikatnie przesuwaj ten zestaw po polach zalanych cyną. Cyna zostanie wessana w tą plecionkę, a pola lutownicze będą czyściutkie.


    mirekk36:
    Czy w ogóle dostępne są gdzieś takie wyświetlacze?

  • #12 16 Lip 2009 23:45
    mirekk36
    Poziom 42  

    michalko12 --> takie wyświetlacze jakiś czas temu pojawiały się na allegro - ale już dawno jakby zniknęły

  • #13 17 Lip 2009 08:54
    PiotrekD
    Poziom 12  

    Hej,
    Projekt ciekawy ale moze warto pomyslec nad rozbudowa urzadzenia. Zamiast jednego DS18B20 wykorzystac termopare do pomiaru temperatury wylotu spalin z komina, dolozyc funkcje regulacji obrotow wentylatora na PWM...
    Polecam note atmela na temat algorytmu PID ktory w takim sterowniku C.O powinien byc zaimplementowany.
    http://www.atmel.com/dyn/resources/prod_documents/doc2558.pdf

  • #14 17 Lip 2009 18:53
    andrzejek23
    Poziom 18  

    W celu uściślenia, jak coś grzeje wodę to jest to kocioł, a nie piec. Piec jest w hucie. Pozdrawiam :D

  • #15 17 Lip 2009 20:06
    mirekk36
    Poziom 42  

    andrzejek23 ---> w celu uściślenia - woda to się grzeje w kotle - a kocioł jest podgrzewany przez piec, i piece nie występują tylko w hucie - zapewniam cię, że jest wiele rodzajów pieców - znasz choćby piec kaflowy???, który występuje (nawet jeszcze w dzisiejszych czasach) u ludzi w domach ? ;) - ale są i inne piece ..... ktoś ci krzywdę zrobił wmawiając, że piece są tylko w hutach ;)

  • #16 19 Lip 2009 22:15
    _Hades_
    Poziom 10  

    Szkoda ze nie ma klawiatury piloty lubią się gubić :). Jeszcze jakaś ładniejsza obudowa i sterownik jak z fabryki. Gratuluje super konstrukcji.

  • #17 19 Lip 2009 22:23
    mirekk36
    Poziom 42  

    _Hades_ napisał:
    Szkoda ze nie ma klawiatury piloty lubią się gubić :).


    racja, też o tym myślałem - ale z drugiej strony zwykle wszystkie swoje ostatnie urządzenia rozmyślnie pozbawiam zwykłej klawiatury a w zamian daję taką na pilocie - tym bardziej, że jednym zaprogramowaniem można ją przystosować do dowolnego prawie pliota - których zwykle w domciu jest aż za dużo pod ręką ;) więc jak się zgubi ten dedykowany - to biorę na czas poszukiwań tego od TV na przykład

    ... a obudowa ? no cóż - ręcznie się aż tak nie wyrzeźbi czegoś - jak np obudowa na zamówienie - to fakt - ważne jednak aby "bebechy elektronicznie" nie wisiały w bezładzie na wierzchu - choć tak też mogłyby działać

  • #18 21 Sie 2009 00:50
    irkow
    Poziom 1  

    fajna maszynka :) potrzebuję takiej/podobnej.
    pytanie podstawowe: jaki jest koszt tego termometru ?

    urządzenia z Atmega kte spotkałem zawierają się zazwyczaj w kwotach 100-130zł z VAT - mam nadzieję że u Ciebie będzie podobnie, wówczas zaprzyjażnionych kilka osób z innego forum na pewno byłoby zainteresowanych

    czy jest możliwe takie zaprogramowanie _każdego_ czujnika:
    - temperatura rośnie od 0 do np 80 stopni - cisza
    - temperatura przekracza np 80 stopni - dźwięk
    - temperatura spada poniżej 80 stopni - cisza
    - temperatura spada poniżej np 70 stopni - dźwięk
    - temperatura przekracza np 70 stopni - cisza

    chodzi o to, aby dźwięk był tylko wtedy gdy temperatura wzrośnie powyżej maksymalnej lub spadnie poniżej minimalnej, ale dotyczy to tylko sytuacji gdy (odpowiednio) jest tendencja rosnąca lub malejąca.
    chodzi o to aby dźwięku nie było gdy na początku jest np. 30 stopni i temperatura rośnie oraz wtedy gdy temperatura jest w zakresie 70-80 stopni.

    - z jaką dokładnością można ustawiać temperaturę max/min ?
    - czy możliwe jest zastosowanie małego wyświetlacza i jaki ma to wpływ na cenę ?
    - w komplecie masz też czujki DS18B20 i zasilacz ?

    przy okazji:
    - czujki przylutowane do wiotkiego przewodu możnaby podłączać do gniazda typu jack
    - spotkałem się też z konfiguracją napisu powitalnego :)

    Ireneusz

  • #19 23 Gru 2011 21:34
    Reganski
    Poziom 1  

    Witam jaka jest cena takiego zestawu