Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Kontoler C.O. /termometr dwupunktowy/ VFD na pilota

mirekk36 16 Jul 2009 14:14 15622 18
Optex
  • Kontoler C.O. /termometr dwupunktowy/ VFD na pilota

    Witam,

    Chciałbym przedstawić ostatnio zrobioną konstrukcję. Jest to niezależny kontroler centralnego ogrzewania. Posiada on termometr dwupunktowy oparty o znane czujniki DS18B20, gdzie jeden z nich można umieścić na piecu C.O. a drugi na boilerze z podgrzewaną wodą.

    A także bardzo fajny pomysł na wykonanie we własnym zakresie ciekawej i taniej obudowy.

    Dane wyświetlane są na pięknym, dużym wyświetlaczu VFD o wymiarach:
    20cm x 6cm !!! z zastosowanym specjalnym niebieskim filtrem co powoduje śliczną prezentację wyświetlanych danych.

    Wyświetlacz o którym mowa był szeroko omawiany też tu na elektrodzie:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic558072.html

    (te wyświetlacze bez odpowiedniej przeróbki są praktycznie bezużyteczne - ale jednak dało radę je przerobić - i super - bo gdy się je ujarzmi to ślicznie wyglądają w czasie pracy i widać wszystko z daleka - a nie tak jak na większości maleńkich wyświetlaczy VFD)
    (właśnie ujarzmiłem taki wyświetlacz robiąc już na gotowo własnej produkcji sterownik VFD do niego i został on przymontowany na kanapkę - podobnie jak płytka termometru - kontrolera C.O.)


    Funkcjonalność kontrolera C.O.

    1. ciągły pomiar 2 temperatur i prezentacja na wyświetlaczu wraz ze strzałkami reprezentującymi trend temperatury (rośnie czy maleje)

    2. wygaszacz ekranu (w związku z tym, że działa on na pięknym, dużym wyświetlaczu VFD) - w czasie wygaszacza prezentowana jest w losowo wybranej części ekranu tylko temperatura pieca C.O. wraz z trendem. W czasie wygaszacza - jest on przyciemniony a wyświetlana temperatura co 3 sekundy zmienia pozycję - dzięki czemu wyświetlacz nie ulegnie wypaleniu ;) Wygaszacz można też załączyć "ręcznie" za pomocą odpowiedniego klawisza pilota.

    3. ALARM w przypadku przekroczenia temperatury pieca C.O.

    Całość sterowana jest bezprzewodowo za pomocą pilota IR. Układ nie posiada żadnej klawiatury - bo po co? ;)

    alarm - sygnalizowany jest na 3 sposoby:
    1. migający symbol dzwoneczka w prawym górnym rogu przez cały czas gdy zadana temperatura progowa jest przekroczona
    2. przerywany sygnał z wbudowanego głośniczka/buzzera
    3. wysterowane zostaje wyjście przekaźnikowe na czas określony w ustawieniach MENU.

    Kontoler C.O. /termometr dwupunktowy/ VFD na pilota
    (jest to płytka prototypowa wykonana metodą "na żelacho" więc proszę nie krytykować wykonania - bo wkrótce trafi ona do firmy, która robi płytki profesjonalnie - ale muszę najpierw nanieść wszystkie ew poprawki - chociaż nie ma za bardzo co na niej poprawiać - bo jak na razie prototyp działa rewelacyjnie)

    od góry na laminat przykleiłem taką naklejkę - dzięki czemu wiadomo od razu co? jak? i do czego popodłączać ;)

    Kontoler C.O. /termometr dwupunktowy/ VFD na pilota

    Można dołączyć dowolny przekaźnik sterowany zewnętrznym napięciem od +5 do +24V

    przekaźnik może być załączony przez cały czas w trakcie trwania alarmu wtedy wybieramy w menu czas = 0 sekund. Jeśli chcemy aby przekaźnik zadziałał krótko - bo ma tylko załączyć jakieś inne urządzenie - sygnał to możemy ustawić ten czas w zakresie od 1s do 60s.

    Zarówno sygnał przekaźnika jak i sygnał dźwiękowy buzzera można skasować tymczasowo aby nie przeszkadzał jeśli już wiemy że zaistniała sytuacja alarmowa - wystarczy kliknąć odpowiedni klawisz pilota - wtedy stanalarmowy sygnalizowany jest tylko migającym symbolem dzwoneczka do czasu opadnięcia temperatury poniżej ustawionego w MENU progu.


    W Menu można więc ustawiać:

    1. Maksymalną temperaturę po przekroczeniu, której załącza się alarm
    2. Czas alarmu dla wyjścia przekaźnikowego
    3. Nazwę czujnika1 - domyślnie "Piec CO"
    4. Nazwę czujnika2 - domyślnie "Boiler"
    5. Czas po którym załącza się wygaszacz w zakresie od 1min do 50min

    Sterownik posiada jeszcze jedno wejście - może być do niego podłączona pasywna czujka ruchu - która gdy się załączy to zewrze to wejście - i wygaszacz się wyłączy. Dzięki temu samo zbliżenie się użytkownika do steronika bez konieczności klikania pilotem spowoduje pokazanie się ekranu z pełnymi danymi z 2 czujników - może i bajer ale bywa przydatny

    Całość zbudowana jest w oparciu o procesorek ATmega8 - oprogramowanie napisane w całości w języku C.

    poniżej fotka z opisem klawiszy na pilociku, które należy używać - jest to zwykły pilot od TV ale można zastosować dowolny inny i nie musi być koniecznie RC5 - może być SONY, JVC - lub inny - nawet własnej produkcji - jak w tym temacie:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1139494.html

    Kontoler C.O. /termometr dwupunktowy/ VFD na pilota

    Dzięki zapamiętaniu wszystkich ustawień w pamięci EEPROM - i możliwości zmany nazw czujników - urządzenie można zastosować równie dobrze do innych celów - np nadzorowania i automatycznego ogrzewania pomieszczeń.

    Wystarczy tylko podłączyć inny rodzaj przekaźnika, który normalnie jest zwarty - i np załącza jakieś ogrzewanie elektryczne - piecy czy dmuchawę, a po przekroczeniu temperatury wyłącza się. Układ pracuje z małym "okienkiem" histerezą wielkości 2 stpni Celsiusza dzięki temu nie będzie zachodziło zjawisko ciągłego załączania przekaźnika na skraju progowej temperatury. Modyfikacji tylko musiałby być wtedy poddany sygnał dźwiękowy aby się nie włączał - bo nie potrzebny ;)

    ..... całość umieszczona jest w ciekawej obudowie, którą można zarówno postawić gdzieś na szafce, biurku itp albo zawiesić na ścianie. Mam nadzieję, że prezentuje się w miarę ładnie.

    Kilka słów n/t wykonania obudowy - bo warto ;)

    długo szukałem sposobu jak zrobić fajną obudowę do tak dużego wyświetlacza i nie tylko. Ponieważ praktycznie nie można dostać jakiejś obudowy uniwersalnej tego typu a jeśli już to przeważnie jakąś wielką kolumbrynę - i brzydką ;)

    tak więc materiały do obudowy to:

    1. Kawałek najzwyklejszego kanału wentylacyjnego PCV (zakupionego w Castoramie - dł 50cm) i przyciętego na odpowiedni wymiar
    2. Dwie zaślepki do takich kanałów - aby zakończyć ładnie po bokach obudowę
    3. UWAGA! - ten kanał wentylacyjny ma idealną wysokość aby zmieściły się tam pionowo typowe metalowe zaślepki od komputerów PC, których przeważnie pełno się wala po kątach u każdego. Taką zaślepkę wystarczy nawiercić w 2 miejscach aby przymocować do niej swoją płytk czy wyświetlacz i tą małą zagiętą częścią skierować do dołu do podstawy obudowy. Wtedy w miescu gdzie się ją przykręca w komputerze - także przykręcamy ją do spodu obudowy. Ja mam 2 zaślepki przykręcone 2 śrubkami - z płskim lekko trójkątnym łepkiem dzięki czemu od spodu nie wystają zbytnio.
    4. kawałek - protokąt przydymionej plexi lub poliwęglanu
    5. nieco okleiny samoprzylepnej

    to wszystki materiały - a koszty??? śmiesznie niskie ;) nie pamiętam teraz dokładnie ale taki kawałek kanału to kilka zł i dwie zaślepki po bokach też (niestety) po kilka zł - a zaślepki od PC za darmo

    Z przodu obudowy wycinamy stosowny otwór na dowolny wyświetlacz - przy czym - ludzie! - obróbka i wycinanie w tym materiale to poezja w przeciwieństwie do tych czarnych uniwersalnych obudów z ciężkiego plastiku, który przy zwykłym piłowaniu już się topi, strzępi itp brrrrr

    .... całoś kanału oklejamy jakąś okleiną samoprzylepną - ja tu wybrałem akurat taką zieloną. Okleiny są łatwodostępne i można je kupić wręcz na wymiar. W miejscu otworu na wyświetlacz przecinamy ją nożykiem po skosach i zawijamy do środka. Już dzięki tej operacji znikają ew. nierówności powstałe przy wyżynaniu otworu ;)

    ja jednak dałem na wierzch jeszcze na 2 kawałki mocnej dwustronnej taśmy samoprzylepnej - kawałek - prostokąt przydymionej plexi o wymiarach 24cmx10cm. Przy czym na jej wierzch przykleiłem jeszcze czarną okleinę i w środku wyciąłem prostokąt nieco mniejszy niż ten wycięty w obudowie, dzięki czemu uzyskałem idealną maskownicę no i ciekawy elegancki wygląd - tak mi się wydaje.

    ważną rzeczą jest to, że bardzo łatwo się demontuje to co jest w środku obudowy i łatwo montuje - czynność w pełni powtarzalna bez uszkadzania czegokolwiek. Wystarczy zdjąć boczne zaślepki do kanału, poluzować śrubki na spodzie i wysunąć z jednej strony swoją płytkę z wyświetlaczem.

    Jeśli obudowa ma stać np na biurku - można (ja tak zrobiłem) zastosować ładne małe gumowe nóżki na spodzie - przy czym z przodu dwie nieco wyższe a z tyłu nieco niższe aby mogła być pochylona lekko do tyłu.

    Jeśli ma wisieć na ścianie - to wystarczy w tylnej ściance zrobić dwa otworki na powieszenie jej na chaczykach czy na łebkach od śrubek.

    Uważam że pomysł na taką obudowę , którą można wykonać we własnym zakresie, tanio!, w dowolnej wymarzonej kolorystyce - i praktycznie do każdego urządzenia - będzie bardzo cenną poradą ;)

    Zdjęcia obudowy na górze pokazują wszystko z zewnątrz i trochę w środku - widać mniej więcej co i jak jest tam przymocowane.



    (wszystko ładnie opisałem mam nadzieję, podałem mam nadzieję fajny przepis na obudowę - ale jednak wsadu do procka i kodów źródłowych nie udostępnię - mam nadzieję, że mi to wybaczycie - bo projekt stał się od razu komercyjny)

    poniżej jeszcze schemat - kontrolera C.O.

    Kontoler C.O. /termometr dwupunktowy/ VFD na pilota

    Cool? Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    mirekk36
    Level 42  
    Offline 
    Ciekawy kurs VIDEO - EAGLE - zajrzyj na mój blog
    mirekk36.blogspot.com - VOLATILE ? to łatwe

    Has specialization in: programowanie: avr c, delphi pc, esp32, esp8266, Kursy ESP
    mirekk36 wrote 9195 posts with rating 2262, helped 964 times. Live in city Szczecin. Been with us since 2006 year.
  • Optex
  • #2
    dudi-7
    Level 20  
    Mozesz napisac cos wiecej o samych czujnikach temperatury jakich uzywasz.Jak je montujesz itp.
  • #3
    mirekk36
    Level 42  
    Pod te czujniki - chyba widać są podstawki - miejsca na płytce gdzie można je wpiąć albo doczepić kabel do nich prowadzący - najlepiej skrętkę. Wykorzystuję metodę 3 przewodową - czyli zasilanie +5V, GND oraz sygnał. Przy czym każdy czujnik jest na osobnej magistrali w tym przypadku. Zrobiłem tak aby uprościć sobie troszkę obsługę programową ;) - wsumie jeśli gdzieś dalej puszcza się czujniki to można w jednej skrętce użyć 4 przewodów - 2 na zasilanie i 2 na sygnały do 2 czujników.

    to wszystko od strony płytki - na drugim końcu czujniki przylutowane są do kabelków i zabezpieczone koszulką termokurczliwą - a później przyczepione tam gdzie trzeba. Sam sposób montażu już czujnika zależy od warunków i potrzeby. Najczęściej wykorzystuję jakąś opaskę plastikową albo metalową aby go przyczepić tam gdzie trzeba
  • Optex
  • #4
    User removed account
    User removed account  
  • #5
    scal12
    Level 19  
    No właśnie w jakim języku pisałeś program i czy mógłbyś się z nami nim podzielić?
  • #6
    krzycho123
    Level 31  
    Mnie bardzo interesuje co to jest za płytką pod tą Twoją z atmegą , to jakiś kontroler tego VFD ?

    Bo z tego co widzę to sam wyświetlacz ma już jakiegoś dużego scalaka , czyżby jakiś konwerter sygnałów .
  • #7
    mirekk36
    Level 42  
    scal12 --> podałem w opisie (choć rozumiem, że może troszkę przydługi i nie zauważyłeś), że w całości program napisany jest w języku C

    krzycho123 ---> tak tak, dobrze się domyślasz - to właśnie główny kontoler VFD własnej produkcji ;) te pozostałe scalaki, które tam widać to tylko i wyłącznie pozostałe już same rejestry przesuwne oraz nie wylutowana jeszcze pamięć RAM (już nie potrzebna) . Główny scalak - oryginalny procesor 8051 z oprogramowaniem dziwolągowatym napisanym przez firmę IBM, który tam siedział oraz specjalizowany kontroler P500A070 - zostały brutalnie wylutowane i wyrzucone do kosza na śmieci. Po tej operacji wymiany serca - cały wyświetlacz napędza ATmega32 z napisanym własnym programem i generatorem znaków ;)

    tak wygląda operacja przeszczepu sztucznych nowych organów, usunięcie, testowanie na początku z ATmegą88 - a na końcu fotki własnego sterwnika VFD

    Kontoler C.O. /termometr dwupunktowy/ VFD na pilotaKontoler C.O. /termometr dwupunktowy/ VFD na pilotaKontoler C.O. /termometr dwupunktowy/ VFD na pilota
    Kontoler C.O. /termometr dwupunktowy/ VFD na pilota
  • #8
    jasek2
    Level 22  
    Pozwolę sobie zadać niezbyt mądre pytanie, ale nie każdy musi być geniuszem. Jak pozbyć się cyny, które rozlała się na kilka ścieżek na płycie tak jak widać w poście wyżej?
  • #9
    mirekk36
    Level 42  
    jasek2 --> jest wiele sposobów ;)

    1. dodać nieco topnika i przechylając płytkę ładnie zdjąć gorcym grotem lutownicy

    2. jeśli pozostaną jakieś małe ilości, które zwierają pady - można też użyć plecionki miedzianej także wespół z topnkiem i po kłopocie
  • #10
    jacekzat1
    Level 13  
    jasek2 wrote:
    Pozwolę sobie zadać niezbyt mądre pytanie, ale nie każdy musi być geniuszem. Jak pozbyć się cyny, które rozlała się na kilka ścieżek na płycie tak jak widać w poście wyżej?


    google: Link

    Rozgrzej cynę stuknij płytką o stół :D

    Odsysacz albo taka tasiemka miedziana, która ładnie wciąga cynę.
    Gorzej jak się przegrzane ścieżki zaczną odklejać...
  • #11
    michalko12
    MCUs specialist
    jasek2 wrote:
    Pozwolę sobie zadać niezbyt mądre pytanie, ale nie każdy musi być geniuszem. Jak pozbyć się cyny, które rozlała się na kilka ścieżek na płycie tak jak widać w poście wyżej?



    Nasącz jakiś przewód ( im drobniejsze nitki tym lepiej) jakimś topnikiem, może być na przykład kalafonia rozpuszczona w spirytusie, dobre są topniki do lutowania SMD dostępne np na allegro. Potem przyłóż tą plecionkę to tej cyny i rozgrzej lutownicą, delikatnie przesuwaj ten zestaw po polach zalanych cyną. Cyna zostanie wessana w tą plecionkę, a pola lutownicze będą czyściutkie.


    mirekk36:
    Czy w ogóle dostępne są gdzieś takie wyświetlacze?
  • #13
    PiotrekD
    Level 13  
    Hej,
    Projekt ciekawy ale moze warto pomyslec nad rozbudowa urzadzenia. Zamiast jednego DS18B20 wykorzystac termopare do pomiaru temperatury wylotu spalin z komina, dolozyc funkcje regulacji obrotow wentylatora na PWM...
    Polecam note atmela na temat algorytmu PID ktory w takim sterowniku C.O powinien byc zaimplementowany.
    http://www.atmel.com/dyn/resources/prod_documents/doc2558.pdf
  • #14
    andrzejek23
    Level 19  
    W celu uściślenia, jak coś grzeje wodę to jest to kocioł, a nie piec. Piec jest w hucie. Pozdrawiam :D
  • #15
    mirekk36
    Level 42  
    andrzejek23 ---> w celu uściślenia - woda to się grzeje w kotle - a kocioł jest podgrzewany przez piec, i piece nie występują tylko w hucie - zapewniam cię, że jest wiele rodzajów pieców - znasz choćby piec kaflowy???, który występuje (nawet jeszcze w dzisiejszych czasach) u ludzi w domach ? ;) - ale są i inne piece ..... ktoś ci krzywdę zrobił wmawiając, że piece są tylko w hutach ;)
  • #16
    _Hades_
    Level 11  
    Szkoda ze nie ma klawiatury piloty lubią się gubić :). Jeszcze jakaś ładniejsza obudowa i sterownik jak z fabryki. Gratuluje super konstrukcji.
  • #17
    mirekk36
    Level 42  
    _Hades_ wrote:
    Szkoda ze nie ma klawiatury piloty lubią się gubić :).


    racja, też o tym myślałem - ale z drugiej strony zwykle wszystkie swoje ostatnie urządzenia rozmyślnie pozbawiam zwykłej klawiatury a w zamian daję taką na pilocie - tym bardziej, że jednym zaprogramowaniem można ją przystosować do dowolnego prawie pliota - których zwykle w domciu jest aż za dużo pod ręką ;) więc jak się zgubi ten dedykowany - to biorę na czas poszukiwań tego od TV na przykład

    ... a obudowa ? no cóż - ręcznie się aż tak nie wyrzeźbi czegoś - jak np obudowa na zamówienie - to fakt - ważne jednak aby "bebechy elektronicznie" nie wisiały w bezładzie na wierzchu - choć tak też mogłyby działać
  • #18
    irkow
    Level 1  
    fajna maszynka :) potrzebuję takiej/podobnej.
    pytanie podstawowe: jaki jest koszt tego termometru ?

    urządzenia z Atmega kte spotkałem zawierają się zazwyczaj w kwotach 100-130zł z VAT - mam nadzieję że u Ciebie będzie podobnie, wówczas zaprzyjażnionych kilka osób z innego forum na pewno byłoby zainteresowanych

    czy jest możliwe takie zaprogramowanie _każdego_ czujnika:
    - temperatura rośnie od 0 do np 80 stopni - cisza
    - temperatura przekracza np 80 stopni - dźwięk
    - temperatura spada poniżej 80 stopni - cisza
    - temperatura spada poniżej np 70 stopni - dźwięk
    - temperatura przekracza np 70 stopni - cisza

    chodzi o to, aby dźwięk był tylko wtedy gdy temperatura wzrośnie powyżej maksymalnej lub spadnie poniżej minimalnej, ale dotyczy to tylko sytuacji gdy (odpowiednio) jest tendencja rosnąca lub malejąca.
    chodzi o to aby dźwięku nie było gdy na początku jest np. 30 stopni i temperatura rośnie oraz wtedy gdy temperatura jest w zakresie 70-80 stopni.

    - z jaką dokładnością można ustawiać temperaturę max/min ?
    - czy możliwe jest zastosowanie małego wyświetlacza i jaki ma to wpływ na cenę ?
    - w komplecie masz też czujki DS18B20 i zasilacz ?

    przy okazji:
    - czujki przylutowane do wiotkiego przewodu możnaby podłączać do gniazda typu jack
    - spotkałem się też z konfiguracją napisu powitalnego :)

    Ireneusz
  • #19
    Reganski
    Level 1  
    Witam jaka jest cena takiego zestawu