Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Polonez ATU 1,6GLI - kontrolka "CHECK ENGINE"

LEM 21 Gru 2002 19:24 17342 32
  • #1 21 Gru 2002 19:24
    LEM
    Poziom 33  

    Witam!

    Tutaj (w dziale Elektronika Samochodowa) jeszcze się nie udzielałem :lol: Ale nadeszła pora....

    Kupiłem sobie kilka dni temu takie cudo jak w temacie. Autko w dobrym stanie ale ma kłopot z elektroniką, tzn. po krókim czasie od uruchomienia silnika zapala się kontrolka "CHECK ENGINE". Oczywiście to powoduje przełączenie na "rezerwowy system sterowania silnika" - ładnie to się nazywa (wyczytałem gdzieś to :wink: ), a co za tym idzie mniejsza moc silnika, wyższe obroty (obroty to właściwie skaczą od 1000 do 2000) na biegu jałowym. Ponieważ na co dzień zajmuje się komputerami to nie sprawiło mi problemu aby dobrać się do tego elektronicznego systemu sterowania :sm16: . Ściślej mówiąc dobrałem się do ALDL i odczytałem kody błędów ECM. Błędy, które zostały zapamiętane przez urządzenie ECM to 15 oraz 35.
    Kod nr 15 to "zbyt niski sygnał czujnika temperatury płynu chłodzącego CTS" natomiast kod nr 35 to "uszkodzenie zaworu regulacji powietrza IACV". Z tym, że błąd ten (nr 35) może być generowany na skutek wystąpienia zbyt dużej nierównomierności prędkości obrotowej na biegu jałowym (ponad +/- 100 obr/min) - przynajmniej tak mi się wydaje. Dlatego narazie tym błędem się nie przejmuje ponieważ mógł być zapamiętany na skutek przejścia sterowania w stan awaryny, a co za tym idzie duże wahania obrotów silnika.

    Tyle teorii :)

    Teraz gorzej z praktyką. Nie mam doświadczenia z samochodami ale podobno nie jestem głupi (tak przynajmniej twierdzą znajomi i rodzina :lol: ) i szybko się uczę. Chciałbym z tym się uporać w warunkach domowych i to z dwóch powodów - nie mam kasy na mechaników lub elektryków oraz chciałbym sam to zrobić i czegoś nowego się nauczyć.

    Dlatego proszę bardziej doświadczonych kolegów o pomoc w usunięciu tego błędu nr 15, bo błąd 35 wydaje mi się, że jest następstwem tego 15. Problem w tym, że nawet nie wiem w którym miejscu znajduje się ten czujnik. Proszę, więc na początek o wytłumaczenie jak laikowi gdzie to ustrojstwo się znajduje (nie używając przy tym wyrafinowanego słownictwa technicznego :wink: ) ponieważ domniemam że na początek najlepiej jest przyglądnąć się temu właśnie czujnikowi.

    Mam nadzieję, że pomożecie i wspólnymi siłami uporam się z tym ustrojstwem :lol:

    0 29
  • #2 21 Gru 2002 19:54
    uaz
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Ja pół roku walczyłem z zanikami mocy w poldku. Winne okazało się serwo - podciśnieniowe wspomaganie hamulca. Jest szansa że podobna usterka jest u ciebie - walnięte serwo może powodować dostawanie się "lewego powietrza" do silnika - a w konsekwencji pływanie obrotów i błąd 35 - ale to tylko hipoteza.

    0
  • #4 21 Gru 2002 20:19
    LEM
    Poziom 33  

    Dzięki packetm za linka. Zadam tam to samo pytanie. Jednak tutaj czuje się jak w rodzinie :lol: więc temat dalej traktuje jako otwarty.


    P.S. Tytułem uzupełnienia do mojego problemu dodam, że auto nie posiada instalacji LPG oraz rocznik tego samochodu to 1996, a przebieg to 83000 km

    0
  • #5 21 Gru 2002 22:38
    picador
    Poziom 33  

    sorki , ale czy w tym autku ta kontrolka nie powinna swiecić się cały czas ??

    to byłoby chyba bardziej normalne ...

    Pozdrawiam

    0
  • #6 21 Gru 2002 22:53
    LEM
    Poziom 33  

    picador napisał:
    sorki , ale czy w tym autku ta kontrolka nie powinna swiecić się cały czas ??

    to byłoby chyba bardziej normalne ...

    Pozdrawiam


    Wybacz ale teraz nie bardzo ja rozumie Ciebie :lol:

    Może źle to opisałem, więc sprecyzuje bardziej samo zjawisko świecenia kontroloki "CHECK ENGINE" 8)

    1. przekręcam kluczyk - zaświecają się różne kontrolki w tym też "CHECK ENGINE"
    2. Po uruchomieniu silnika odpowiednie kontrolki gasną (ładowanie akumulatoa, ciśnienie oleju itd.) w tym kontrolka "CHECK ENGINE"
    3. Po upływie (różnie) ok 30 sekund do nawet 2 minut czasu od momentu uruchomienia silnika zaświeca się kontrolka "CHECK ENGINE" i tak jej zostaje aż do momentu wyłączenia silnika.

    Reszta tak jak na początku wątku...

    0
  • #8 21 Gru 2002 22:58
    teodor76
    Spec od samochodów

    witam dlamnie wydaje sie to dość proste jeżeli wyskakuje ci błąd 15 to masz jak nadłoni podane co prawdopodobnie jest uszkodzone tak jak napisałeś jest to zbyt niski sygnał cieczy chłodzącej w kolektorze dolotowym powietrza powinien ten czujnik znajdować sie na kolektorze z powietrza kolektor jest podgrzewany płunem z chodnicy więc jest tam też czujnik choć ostatnio w jakims autku był w głowicy , są dwa czujniki musisz sie kapnąć który jest który b jeden jest do wskżnika tęperatóry a deugi do pomiaru co podaje do komputera jaką ma silnik tęperature tobie mówi że ma zbyt niska wiec auto chodzi na tz ssaniu o zwiakszonej dawce paliwa , na 100% idz do sklepu kup czyjnik tęperatury płynu chłodzącego ale nie do wskażnika tylko do prawdopodobnie kolektora powietzrza i bedziesz wiedział jak wygląda zamątuj go odłącz kleme - mase na 30 sekund wcelu usuniecia błędów i sprawdz jeszcze raz co się dzieje
    jestes kumaty to sobie poradzisz i odpisz czy poskutkowało
    wesołuch świąt

    0
  • #9 21 Gru 2002 23:06
    picador
    Poziom 33  

    oj , od razu jaja , po prostu nie słyszałem żeby w poltku działało cokolwiek poprawnie ...

    0
  • #10 22 Gru 2002 00:05
    LEM
    Poziom 33  

    :arrow: teodor76 dzięki za podpowiedź.

    Muszę odszukać ten czujnik i sprawdze to. O efektach oczywiście poinformuje. Jednak zabiorę się za to chyba dopiero po świętach.

    Widzę, że jesteś "oblatany" w tych tematach dlatego gdybym miał jeszcze pytania to czy mogę na PW :?:

    0
  • #11 22 Gru 2002 01:58
    LEM
    Poziom 33  

    SUKCES :!: ... ale tylko w połowie :?

    Węc tak. Pokonałem błąd nr 15. Przyczyną jego występowania okazał się przerwany jeden z przewodów doprowadzonych do tego czujnika.
    Po zrobieniu tego przewodu zrobiłem jak radził teodor76

    Cytat:
    ...odłącz kleme - mase na 30 sekund wcelu usuniecia błędów i sprawdz jeszcze raz co się dzieje ...


    Po tym odpaliłem silnik. Pochodził chwilkę złapał trochę temperatury - ok. 60 stopni i nagle zapaliła się złowieszcza kontrolka "CHECK ENGINE". Znów zrobiłem odczyt błędu i okazało się, że w pamięci został zapisany błąd nr 35. Więc wniosek z tego taki, że wcześniej pojawiający się ten właśnie błąd nie był następstwem błędu nr 15 :cry: tak jaj sądziłem.

    Więc teraz naprawdę nie wiem, co zrobić aby także z tym nr 35 uporać się. Znów proszę o radę.

    0
  • #12 22 Gru 2002 09:57
    teodor76
    Spec od samochodów

    witam ponownie co do błędu 35 podejżewam że jest to silniczek krokowy reguluje on powietrzem wolne obroty uprzedzam niejestem pewny dokońca czy to jest ten zawór ale tylko to mi namyśl przychodzi więc znajduje się on pod filtrem powietrza wmontowany w gardziel wtrusku (gażnika) tak jak kiedyś była elektroniczna dysza jest to taki wałek w kształcie stożka prawdopodobnie bedzie zanieczyszczony lub uszkodzony spróbuj go wymyć bęzyną lub rozpuszczalnikem i otwór który po nim zostanie też wymyj w środku jest on przykręconu na 2 śróbkach a jego wtyczka to 3 lub 4 piny po przekręceniu stacyjki na zapłon powinien wydawać dzwiek 2x bzzzzzzt bzzzzyt
    trochę śmieszne ale prawdziwe
    pozdrawiam michał ps niepomyl się i nie wykręć potencjometra przepustnicy
    wszystko co sprawdzasz sprawdzaj na bęzynie a nie na gazie

    0
  • #13 23 Gru 2002 22:02
    aandula
    Poziom 12  

    A czy skasowałeś może ten błąd z pamięci? ,można przez odpięcie klemy
    minusowej na 2 min.

    0
  • #14 24 Gru 2002 01:25
    LEM
    Poziom 33  

    Witam ponownie 8)

    :arrow: teodor76

    Dobrałem się do tego silnika i go wymontowałem. Po wymontowaniu podłączyłem go do złączki (trzymając go w ręku), a następnie przekręciłem stacyjke na zapłon. Napisałeś, że po zrobieniu tego, silniczek ten

    Cytat:
    powinien wydawać dzwiek 2x bzzzzzzt bzzzzyt
    Ten jednak "bzykną" może tylko na ułamek sekundy. Zaobserwowałem rózwnież, że podczas tego testu przymocowany do tego silniczka wałek w kształcie stożka nawet nie drgną, a wydaje mi się, że powinien chociaż minimalnie drgnąć. Mam racje :?: Czy z opisanych przeze mnie spostrzeżeń można stwierdzić, że ten silnik krokowy jest uszkodzony :?:

    :arrow: aandula

    Oczywiście, że skasowałem błąd, zaraz tylko jak uporałem się z poprzednim błędem (nr 15).

    W tej chwili to definitywnie mam kłopoty tylko z wolnymi obrotami tzn. kontrolka "CHECK ENGINE" zapala się w momencie kiedy samochód stoi na wolnych obrotach. Natomiast jak zaczynam jechać to kontrolka po chwili gaśnie. Obroty silnika średnio utrzymują się na poziomie 1500 - to chyba stanowczo za dużo :twisted:

    0
  • #15 24 Gru 2002 03:09
    Janek Bień
    Poziom 17  

    powinienes współczuć równierz posiadaczą opla w nich też wystepuje korpus wtrysku MULTEK TBI700 taki jak w poldziu.
    dziwne ,żę oplom nikt nie współczuje

    0
  • #16 24 Gru 2002 10:12
    LEM
    Poziom 33  

    Panowie :arrow: picia z TPSA :arrow: picador

    Zakładając ten temat oczekiwałem i oczekuje jakiejś rady i pomocy, a nie dziwnych komentarzy. Gdybym miał więcej pieniądzy to kupiłbym coś lepszego, a nie poloneza. Dlatego skoro jestem już posiadaczem tego samochodu to staram się jakoś doprowadzić go do stanu "używalności". Dlatego zwracam się jeszcze raz z prośbąo pomoc, a osoby, któe nie potrafią nic wnieść do tematu proszę o nie zabieranie głosu i nie nabijanie sobie punktów na bezowocnej paplaninie.

    0
  • #17 24 Gru 2002 10:28
    teodor76
    Spec od samochodów

    panowie tylko bez kłutni bo to jest forum pomocy a nie przemocy
    tak LEM masz racje ten silniczek nazywa się silniczkiem krokowym i powinien sie ruszać tak jak to się domyślałeś wiec prawdopodobnie jest uszkodzony kiedyś takich kilka sztuk rozebrałem i wymieniłem sam silnik w srodku wsadziłem z spryskiwaczy a to tylko dlatego że te silniczki są drogie jak miałes go wyciągniętego mogłeś zakręcic rozrusznikiem i zaobserwować co się stanie czy zacznie działac jak powinien jeżeji nie to poszukaj jakiegos znajomego co ma takie ustrojstwo w swoim aucie i podmień w celu sprawdzenia

    0
  • #18 24 Gru 2002 10:38
    emeryt
    Poziom 21  

    Widzisz, tu równiez produkują się ludzie, którzy nie mają nic do powiedzenia, a mimo to chcą coś powiedzieć. Rzuce więc cytatem: "Błogosławieni ci, którzy niemając nic do powiedzenia, trzymają język za zębami.........". A propos POLONEZA..... mam juz drugiego (pierwszy był z roku 1994 i jeździ do dziś. Pewnie że nie jest to Mercedes, ale niech taki właściciel Opla czy VW jedzie do warsztatu w celu dokonania naprawy...... Po zajżeniu do rachunku minki takim dumnym właścicielom nieco rzedną.
    Więc SZEROKIEJ DROGI, niskich rachunków za naprawy .... i wogóle WESOŁYCH ŚWIĄT !

    0
  • #19 26 Gru 2002 17:53
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #20 26 Gru 2002 21:00
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #21 27 Gru 2002 01:24
    Michal2002
    Poziom 21  

    Mialem identyczny problem z Polonezem. Otoz po wymianie pamieci ROM
    - zeby szybciej latal i powroceniu na stara pamiec mialem ten sam blad.
    Pomoglo kilkakrotne zdjecie klemy (jak zdjalem raz to nic sie nie zmienilo).
    Wiec moze pomoze zdjecie klemy na troszke dluzej...


    Pozdrawiam M

    PS Ja tez uwazam ,ze nie nalezy sie smiac z cudzych autek...
    Akurat ten polonezik byl kolegi :D ale sam nim jezdzilem i bardzo milo mi sie nim jezdzilo...

    0
  • #22 28 Gru 2002 01:05
    LEM
    Poziom 33  

    Panowie - sprawdziłem ten silniczek i muszę stwierdzić, że na 100% jest uwalony i nie da rady już w żaden sposób go reanimować :cry: Pozostaje mi zakup nowego. Tu rodzi się następne moje pytanie - czy jak kupie nowy to mogę go poprostu założyć czy trzeba przeprowadzać jakieś ustawienia :?:

    0
  • #23 28 Gru 2002 05:52
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #25 28 Gru 2002 17:54
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #26 28 Gru 2002 21:54
    LEM
    Poziom 33  

    elektrit napisał:
    Witam!Jak jest uwalony?Przerwa w którymś uzwojeniu?Ma być około 60 om.Czy też uwalony mechanicznie?


    Z pomiarów wynika, że jest przerwa na uzwojeniu. Jednak kaby było mało to dodatkowo mechanizm jest zatarty. Próbowałem już z czystej ciekawości "wykąpać" go w WD-40 jednak nawet taka kąpiel nie pomogła mechanizmowi :twisted:

    Dziękuję wszystkim za zainteresowanie oraz za pomoc w temacie. W poniedziałek kupię nowy silniczek i go będę chciał założyć. Dam znać o efektach.

    Zastanawia mnie jedna sprawa - ale czysto teoretycznie. Jak układ sterujący "przystosuje się" do pracy z nowym silnikiem. Przecież wiadomo, że ten nowy nie da rady ustawić idealnie w takiej pozycji w jakiej znajdował się ten stary i mogą występować wtedy różnice w zliczanych krokach :?: Chodzi mi głównie o rozwiązania jakie są stosowane w takich przypadkach w takich układach. Domyślam się, że po to właśnie się ściąga kleme, aby rozprogramować ECU, a po ponownym podłączeniu i uruchomieniu silnika wszystkie dane z czujników "łapie" na nowo i się odpowiednio dostraja. Mam racje :?: Jeśli tak to czy nie sprawia problemu np. zwykła wymiana akumulatora :?:

    To pytanie proszę potraktować "tak na marginesie" Jaby komuś się chciało odpowiedzieć to dzięki. Jeśli natomiast nie padnie odpowiedź to nic się nie dzieje. I tak już wiele od Was pomocy dostałem. Zakładając ten temat nie wiele miałem pojęcia o samochodach (po za tym, że jeżdzę nimi :lol: ) Zaś teraz chociaż w jednej kwestii zaczynam coś kumać :sm16:

    0
  • #27 28 Gru 2002 22:31
    uaz
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Komputer analizuje sygnały z wielu źrudeł - w trakcie pracy na biegu jałowym rolę odgrywają obroty i przepływ powietrza. Obroty "reguluje" sobie kręcąc silnikiem na zasadzia jak mniej niż 800 to otwóż jak więcej to zamknij. Informacje o dawce paliw stanowi sygnał z przepływomierza powietrza. Po wymianie silniczka nic mu się nie zmieni. To bzzzz bzzzz przy włączeniu to właśnie ustawienie się w startowym położeniu.
    Dlatego auto z wtryskiem nie pali nigdy od dotknięcia - te 1-2 obroty wału służą sprawdzeniu sygnałów z poszczegulnych czujników, oraz świeci się jakaś tam kontrolka.

    Pozdrawiam

    0
  • #28 29 Gru 2002 00:17
    teodor76
    Spec od samochodów

    witam wszystkich z tego co widze mialem racje. co do zakupionego silniczka krokowego nowego jest on zabezpieczony drucikiem ( zawleczką) która zapobiega wysunięciu stożka należy ją ściągnąć i zamontować go tam gdzie jego miejsce podłączyć wtyczkę i przekręcic zapłon kilka razy i sam ustawi się na miejsce po odpaleniu silnika.
    a jeśli zmieniamy akumulator to najlepiej na zimnym silniku zewzględu na odczyt z czujników temperatury i sondy lambda po zamontowaniu nowego akumulatora należy zagrzać silnik do conajmniej 80 stopni i wtedy możemy rozpocząć jazde
    8)

    0
  • #29 02 Sty 2003 17:49
    LEM
    Poziom 33  

    Witam!

    Nie odzywałem się chwilę bo byłem zajęty poszukiwaniem jak najtańszego silniczka krokowego, ale oryginalnego :-D

    Więc tak. Kupiłem taki silnczek. Założyłem go. Wykazowałem błędy tak jak radziliście poprzez odłączenie akumulatora. Potem uruchomiłem silnik. Silnik "wlazł" od razu na ok 1500 obr, jednak później ostro walczył z tymi obrotami (wcześniej na starym silniczku krokowym nie zaobserwowałem takiego zjawiska). Zostawiłem samochód z pracującym silnikiem. Po pewnym czasie jak usłyszałem, że wiatrak się załączył podszedłem do samochodu i patrze, a tam znów pali się kontrolka "Check Engine" :-x . Ponownie odczytałem kod błedu i wyszło, że .... błąd nr 35 :-x. W tym momenie naprawdę zgłupiałem. Tamten silniczek krokowy był na 100 % martwy, ale z nowym zachowuje się autko podobnie. Pomimo, że próbuje "walczyć" z obrotami, to nie zdażyło się, aby zeszedł z nimi poniżej 1100.

    Proszę, poradźcie coś, bo już nie wiem co mam robić :evil:

    0
  • #30 02 Sty 2003 18:14
    Janek Bień
    Poziom 17  

    sprawdż szczelność połączeń pomiędzy przepustnicą a kolektorem ssącym może uszkodzona jest uszczelka kolektor_głowica i zasysa lewe powietrze
    mógł ktoś wczesniej to naprawiać i pokręcil wkrętem ustalającym polożenie spoczynkowe przepustnicy i teraz jest za bardzo uchylona na wolnych obr sprawdż tez ustawienie linki gazu.

    0