Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Hamulec silnika DC

17 Lip 2009 20:13 3498 11
  • Poziom 10  
    Witam!
    Mam wielką prośbę...

    Otóż potrzebuje schematu hamulca silnika DC. Znam zasade działania tzn zwieranie wyprowadzeń silnika, jest dużo schematów mostków H itd ale nie mogę znaleźć układu z samym takim hamulcem:(
    Chodzi mi o to, żeby siła hamowania takiego hamulca byla sterowana przez uC za pomoca PWM.

    Z góry dzięki za wszelką pomoc
    Pozdrawiam!
  • Poziom 10  
    Szczerze mówiąć nie łapie do końca działania tego układu, takze byłbym wdzięczny za każdą pomoc i wyjaśnienie...

    Mimo tego spróbuje go zbudować - zobaczymy co z tego wyjdzie.

    Aha czy jest jakieś ograniczenie co do silnika jakiego moge tu użyć? Tzn. docelowo hamulec ma być pod silnik 24 V, 85 W, ale oprócz tego najpierw chce go przetestować na mniejszym silniczku (takim od samochodzika zabawki).

    Z góry dzięki za podpowiedzi:)
  • Poziom 31  
    Do 24V trzeba każdemu MOS-owi mocy zabezpieczyć bramki zenerkami 18V ( dać między GS ). 4905 trzeba dodać między bramkę a dren BS170 po oporku 390Ω ( diody z bramek 3205 muszą iść do drenów 170 ). Bez tych R padną albo te zenerki albo BS.
    Układ działa tak:
    - gdy na A, B i PWM jest L wtedy przewodzą oba 3205 ( hamują )
    Jeżeli nie chcesz hamulca wystarczy na PWM dać H. Chcesz hamulec regulowany, na we PWM zamiast stałego H trzeba dawać impulsy PWM.
    Ujmę to inaczej:
    silnik stoi zahamowany - L na wszystkich we.
    silnik stoi bez hamulca - L na A i B, na PWM H

    Start silnika:
    - najpierw trzeba go odhamować tj. podać na H na PWM
    - np. na A podać H. Lewy koniec silnika zostanie podłączony do +Uz a dioda w drenie BS170 zablokuje lewego 3205
    - na we. PWM podawać impulsy. Silnik będzie się kręcił w lewo. Kluczowany będzie tylko prawy 3205.
    - jeżeli na PWM podamy L to silnik będzie się kręcił na full.

    Kręcenie w drugą stronę jest lustrzane.

    Kluczowane są tylko mocniejsze 3205. Słabsze 4905 są włączone na stałe, robią za kawałek drutu i nie są "podgrzewane" zboczami.
    Hamować można też 4905 dając H na A i B. Ale radzę hamować dolnymi 3205.
    Z drenów 3205 do bramek stosownych 170 idą diody. One zapobiegają ew. nieporządanemu włączeniu 4905 znajdującego się "nad" przewodzącym w danym momencie 3205. To wyklucza możliwość destrukcyjnego zwarcia Uz od zakłóceń czy błędnego posterowania.
  • Poziom 10  
    No teraz wszystko nabiera kształtu:) dzięki za objaśnienie.

    Mam jeszcze takie pytanka:
    Czy mógłbym użyć do tego samego celu scalaka takiego jak np: L293D (wejścia A i B ustawione na hamowanie, a PWM na enable)?

    I czy jeśli użyje tego układu będę mógł zmierzyć jakie obciążenie jest zadawane tym silnikiem?

    Dodam, że silnik ten ma działać tylko jako hamulec (kręcony będzie z innego napędu).

    Pozdrawiam:)
  • Poziom 10  
    Witam ponownie:)

    Zbudowałem ten układ w mniejszej skali (2 małe silniczki DC od szuflady cd-romu złączone na sztywno + L293D), żeby zacząć już spokojnie pisać program na uC, ale mam kolejny problem.

    Przy hamowaniu dynamicznym za pomocą L293D nie ma prawie różnicy w poborze prądu przez drugi silniczek (tzn. bez hamowania ok. 50 mA, jak dam dwie jedynki na mostek to ok. 60 mA). Kiedy po prostu odłączam ten hamujący silniczek od mostka i zwieram kabelki prąd dochodzi do 150 mA (czyli już satysfakcjonująco).
    I teraz pytanie - czy to normalne w tym mostku, czy coś tu jest nie tak i jaką mam alternatywe w tym przypadku?

    Pozdrawiam
  • Poziom 10  
    Witam

    Mam pytanie - czy jest opcja znalezienia scalonego mostka który dałby rade jako układ hamowania do tego silnika (24 V, 5.1 A, 85 W), czy musze jednak cos zbudowac samemu?

    Jesli tak to jaki uklad bylby odpowiedni? Potrzebuje jeszcze pomiaru prądu w tym silniku, żeby określić z jakim momentem hamuje.

    Aha - czy hamowanie takiego mostka jest równoznaczne ze złączeniem dwóch przewodów silnika DC, czy jednak słabsze?

    Pozdrawiam i z góry dzięki za rozwianie wątpliwości:D
  • Poziom 10  
    Dzięki tego szukałem - myślę, że VNH3SP30 będzie odpowiedni (i co ważne mogę go zdobyć dość szybko)

    Mam tylko pytanie - czy zintegrowany układ pomiaru prądu w takich mostkach ( w tym takiego nie ma) to to samo co po prostu pomiar prądu płynącego od silnika? Bo gdybym wpiął układ pomiarowy pod dodatnie wejście silnika i to mierzył przez uC to tym sprawdzałbym jakim obciążeniem aktualnie hamuje silnik DC, tak?

    Pozdrawiam
  • Poziom 10  
    Witam po raz kolejny

    Mam takie pytanie - podłączyłem wszystko już pod duży silnik, ale sterownik(mostek) bez zasilania silnika - silnik nie hamuje mi wcale.

    Czy to wina braku podłączenia zasilana silnika (nie ma oddawania prądu do sieci)?
    Na małych silniczkach sterownik nadal działa bez zarzutu choć dedykowany jest aż do 14 A...

    I jeszcze takie pytanie - przy hamowaniu takim układem będą się tworzyć dość wysokie prądy (do 5 A) w tym mostku - co pewnie bedzie powodowało grzanie...
    Czy wystarczy radiator na ten mostek, czy muszę wyprowadzić wyjście na jakiś rezystor duży który mi to ciepło rozproszy? Jeśli tak to skąd to wyprowadzić??

    Z góry dzięki za pomoc
    Pozdrawiam