Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przekaźnik z opóźnionym wyłączaniem

szymon_zawiercie 20 Lip 2009 02:07 14663 23
  • Przekaźnik z opóźnionym wyłączaniem
    Witam!
    Denerwowało mnie, że elektryczne szyby w aucie działają mi tylko przy załączonym zapłonie. Przeważnie jest tak, że dojeżdżam na miejsce, gaszę silnik i nie mogę domknąć szyb. Wtedy muszę włączyć z powrotem zapłon. Jako, że mam silnik diesla, włączają się świece żarowe i reszta odbiorników, a akumulator niepotrzebnie cierpi. Po krótkiej analizie instalacji wpadłem na pomysł zmiany (przerobienia) przekaźnika, który załącza zasilanie na układ okien.
    Przekaźnik z opóźnionym wyłączaniem
    Do przekaźnika dochodzi stałe +12 i masa co bardzo ułatwia konstrukcję układu opóźniającego.
    Przekaźnik z opóźnionym wyłączaniem
    W miejsce oryginalnego przekaźnika (a raczej w miejsce jego wnętrzności) umieściłem przekaźnik elektroniczny z opóźnionym wyłączaniem.
    Przekaźnik z opóźnionym wyłączaniem
    Układ został oparty o mikromocowy wzmacniacz operacyjny TLC271 oraz 74 A tranzystor MOSFET IRF4905. Wzmacniacz w tym układzie działa jako komparator. Próg przełączania ustala dioda D3. Użyta została zwykła dioda ponieważ uzyskane napięcie odniesienia w okolicy 0.6V daje względnie duży margines zabezpieczający przed zakłóceniami (przypadkowym zadziałaniem układu), a stabilność tego napięcia praktycznie nie ma żadnego znaczenia. Układ elementów C2 i R6 determinuje czas załączenia przekaźnika po zaniku sterowania. Czas ten można obliczyć ze wzoru:
    t=-R*C*ln(1-(Vcc-Uref)/Vcc)=1e6*10e-6*ln(1-12.4/13)=~30 s
    Ponieważ użyty wzmacniacz operacyjny na wyjściu nie daje pełnego napięcia jakim jest zasilany została dołożona dioda świecąca aby mieć pewność, że tranzystor będzie wyłączony. Dodatkowo sygnalizuje włączenie przekaźnika :) . Tranzystor nie posiada chłodzenia i nawet się nie grzeje nadmiernie. Prąd pobierany przez elektryczne szyby nie powinien przekraczać 30 A co przy rezystancji otwartego tranzystora rzędu 0.02 Ω daje straty mocy ok 18 W co na czas otwarcia/zamknięcia szyb nie powinno przegrzać tranzystora. Ponieważ podczas uruchamiania układu z niewiadomych przyczyn uległy uszkodzeniu dwa wzmacniacze operacyjne to dla bezpieczeństwa zostały dołożone rezystory R2, R4, R5 i R7. Cały układ w stanie spoczynku pobiera prąd poniżej 0.2 mA. Można zamiast diody D3 zastosować jakieś mikromocowe źródło napięcia odniesienia i zejść z prądem poniżej 0.1 mA ale mnie 0.2 mA wystarcza :P . Całość zmieściła się w obudowie od starego przekaźnika i zmontowała została w tzw. pająku :) .
    Przekaźnik z opóźnionym wyłączaniem Przekaźnik z opóźnionym wyłączaniem
    Przekaźnik z opóźnionym wyłączaniem Przekaźnik z opóźnionym wyłączaniem
    Przekaźnik z opóźnionym wyłączaniem Przekaźnik z opóźnionym wyłączaniem
    Teraz po zgaszeniu silnika spokojnie mogę sobie domknąć szyby w aucie :) .

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    szymon_zawiercie
    Poziom 12  
    Offline 
    Specjalizuje się w: elektronika
    szymon_zawiercie napisał 79 postów o ocenie 9, pomógł 0 razy. Jest z nami od 2003 roku.
  • #2
    mick
    Poziom 15  
    Cytat:
    Przeważnie jest tak, że dojeżdżam na miejsce, gaszę silnik i nie mogę domknąć szyb. Wtedy muszę włączyć z powrotem zapłon. Jako, że mam silnik diesla, włączają się świece żarowe i reszta odbiorników, a akumulator niepotrzebnie cierpi.


    W sprawnym samochodzie to, że świeci kontrolka świec żarowych nie oznacza że świece grzeją!

    Cytat:
    Układ elementów C2 i R6 determinuje czas załączenia przekaźnika po zaniku sterowania..


    Oczywiście chodzi o czas wyłączenia przekaźnika.


    Ogólnie osiągnąłeś cel, układ spełnia swoje zadanie.

    pozdrawiam.
  • #4
    krzycho123
    Poziom 31  
    szymon_zawiercie dosyć ciekawe rozwiązanie .

    Musisz jednak wiedzieć że świece żarowe w dieslu działają dopiero poniżej konkretnej temperatury (często poniżej 5 stopni) choć kontrolka na desce się świeci.

    Pozatym praktycznie wszystkie nowe alarmy mają domykanie szyb , oczywiście warunek że nie są na korbkę :D
  • #5
    monty_p
    Poziom 18  
    Możesz ten temat jeszcze inaczej rozwiązać (mogłeś, bo już zrobiłeś to na swój sposób)

    ...u mnie, w oplu omedze jest coś takiego, że po wyłączeniu zapłonu, szyby działają cały czas, dopóki nie trzaśniesz którymiś drzwiami. Wtedy nie mogę ruszyć szyb, ale jak otworzę drzwi kierowcy, to mam zasilanie na szyby i mogę sobie nimi jeździć do woli.

    ...ten temat jest o tyle dobry, że jak wsiadasz do auta to możesz sobie szybko otworzyć szyby. Często przydaje się, gdy auto się nagrzeje na upale a ty nie chcesz się tam gotować. Uchylasz drzwi otwierasz wszystkie okna i nawet do auta nie trzeba wsiadać :)

    Tak czy inaczej projekt pomysłowy :)

    chicken123 napisał:
    A czy taki przekaźnik można zastosować na przykład w fordzie? Mi się projekt bardzo podoba i jeśli będzie możliwość użycia go w fordzie to na pewno go wykonam.

    pozdrawiam.

    Taki układ można zastosować w każdym aucie. Musisz sobie tylko sprawdzić jak u ciebie wygląda temat z przekaźnikiem od szyb. Tzn czy wyprowadzenia są tak samo. Jeżeli nie są, to wystarczy dostosować temat do swoich potrzeb i będzie działać.
  • #6
    Karol966
    Poziom 30  
    Witam, moim skromnym zdaniem lepszym rozwiązaniem jest układ automatycznie domykający szyby po wyciągnięciu kluczyka ze stacyjki. Taki układ można by zrobić na małym uC, który mierzył by czas domykania szyby a następnie po włożeniu kluczyka ponownie do stacyjki szyby otwierały by się do tego samego poziomu jak przed ich zamknięciem.
  • #7
    MADevil
    Poziom 18  
    Karol966 napisał:
    Witam, moim skromnym zdaniem lepszym rozwiązaniem jest układ automatycznie domykający szyby po wyciągnięciu kluczyka ze stacyjki. Taki układ można by zrobić na małym uC, który mierzył by czas domykania szyby a następnie po włożeniu kluczyka ponownie do stacyjki szyby otwierały by się do tego samego poziomu jak przed ich zamknięciem.


    ... przy założeniu, że czasy podnoszenia i opuszczania są równe, a chyba nie są.

    :arrow: szymon_zawiercie
    ładny pajączek, kompaktowy, taki jak lubię i czasem udaje mi się popełnić ;)
  • #8
    yaaro
    Poziom 33  
    Dołożę do tematu parę zdań, układ domykający automatycznie po wyłączeniu zapłonu odpada- co zrobisz jak szyby chcesz zostawić uchylone. Albo kolejna sytuacja wieczorem stawiasz auto i szyby się domykają następnego dnia ruszasz z rana w deszcz i szyby jada do dołu.

    Proponuje zrobić jeszcze zabezpieczenie że po otwarciu i zamknięciu drzwi kierowcy układ wyłączy swoje działanie- będzie to zabezpieczenie od dzieci układ w ten sposób rozpozna że kierowca wysiadł.

    Układ wg mnie jest ok. kilka ulepszeń i będzie dopracowany.
  • #9
    blantozaur
    Poziom 24  
    A nie szybciej będzie przepiąć kabel w sterowaniu ? U mnie pomogło i jest ok.
  • #10
    lubik00
    Poziom 14  
    yaaro napisał:
    Dołożę do tematu parę zdań, układ domykający automatycznie po wyłączeniu zapłonu odpada- co zrobisz jak szyby chcesz zostawić uchylone. Albo kolejna sytuacja wieczorem stawiasz auto i szyby się domykają następnego dnia ruszasz z rana w deszcz i szyby jada do dołu.



    nie bardzo rozumiem z tym deszczem

    u mnie w skodzie jest fabryczne domykanie szyb jak zamykam auto
    potem gdy je otwieram szyby nie otwieraja sie zostaja zamknięte
  • #11
    satanistik
    Poziom 27  
    Cytat:

    nie bardzo rozumiem z tym deszczem

    u mnie w skodzie jest fabryczne domykanie szyb jak zamykam auto
    potem gdy je otwieram szyby nie otwieraja sie zostaja zamknięte


    ta wypowiedz odnosiła się do tego pomysłu :
    Cytat:

    Taki układ można by zrobić na małym uC, który mierzył by czas domykania szyby a następnie po włożeniu kluczyka ponownie do stacyjki szyby otwierały by się do tego samego poziomu jak przed ich zamknięciem.


    no ale ciężko dyskutować po przeczytaniu pierwszego i ostatniego postu dyskusji...


    Co do pomysłu - jeżeli kolega chce mieć układ który pozwala na zamykanie szyb a nie sam je zamknie to widać takie założenie mu odpowiada. Zastanawiam się tylko czemu układ od szyb nie może być cały czas pod prądem ?
  • #12
    Makro1993
    Poziom 26  
    Żeby utrudnić złodziejowi dostęp do samochodu.
  • #13
    maciaspy
    Poziom 11  
    Pomysł dobry ale raczej do benzyny niż diesela ponieważ większość ropniaków po zatrzymaniu powinno jeszcze chwile chodzić by wystudzić turbinę i ją "wyhamować" a wtedy jest czas na zamkniecie szyb! a wtedy wilk syty i owca cała:) (no chyba ze mamy w aucie wymuszone chłodzenie turbiny na postoju ale w takiej klasie i roczniku auta raczej szyby domykają się same:) pozdrawiam
  • #14
    glazikx
    Poziom 11  
    W mercedesie e 210 2001r(niewiem jak jest w wersji przed liftingiem) jest jeszcze lepiej niż w omedze szyby otwierają się z pilota po wycelowaniu w drzwi (chyyba na podczerwień).:idea:
  • #15
    BANANvanDYK
    Poziom 39  
    Rozwiązanie ciekawe, ale zastanawia mnie jedna rzecz - nie macie w samochodach pozycji ACC? Nie działają wtedy elektryczne szyby? Na tej pozycji nie zapłon nie jest włączony a jedynie odbiorniki takie jak np. radio.
  • #16
    szymon_zawiercie
    Poziom 12  
    Pozycje mam ale szyby w niej nie działają, jedynie radio się włącza.
    Co do świec żarowych to co auto to inne działanie - u mnie świece załączają się poniżej 75 st,. a że najczęściej jeżdżę na krótkich dystansach (do 5 km) to silnik nie zdąży się dostatecznie nagrzać żeby po przekręceniu kluczyka się nie włączyły.
    Układ z założenia miał być jak najmniej inwazyjny, generalnie myślałem żeby nie "skopiować" zasady działania z opla ale wymagało by to więcej pracy (dodatkowo utrudnia to fakt, że sygnał z krańcówki przy drzwiach działa u mnie w logice 0-5 V i puszczony jest na komputer... w razie awarii układu strach pomyśleć co by się stało.. :))
  • #17
    cinek810
    Poziom 11  
    Moim zdaniem bardzo dobry pomysł, prosty, szybki w realizacji i funkcjonalny.
    W przypadku takiego urządzenia, bardziej skomplikowany sterownik mógłby, moim zdaniem, jednynie utrudniać życie porzez nieoczekiwane zachowanie.

    Przychyliłbym się jednak do pomysłu dołożenia reakcji na drzwi kierowcy.
  • #18
    Robewit
    Poziom 26  
    Wykonanie i działanie spełnia założenia twórcy więc jest OK, do tego należy docenić małą ingerencję w oryginalne obwody co jest ogromną zaletą. Minus to ten pająk i jak już przydałoby się go wzmocnić (odporność na czynniki zewnętrzne) np. silikonem.

    maciaspy napisał:
    Pomysł dobry ale raczej do benzyny niż diesela ponieważ większość ropniaków po zatrzymaniu powinno jeszcze chwile chodzić by wystudzić turbinę i ją "wyhamować" a wtedy jest czas na zamkniecie szyb! a wtedy wilk syty i owca cała:) (no chyba ze mamy w aucie wymuszone chłodzenie turbiny na postoju ale w takiej klasie i roczniku auta raczej szyby domykają się same:) pozdrawiam

    Tak na marginesie małe sprostowanie do powyższej wypowiedzi. Autorowi chodzi chyba o to, że jak silnik samochodu jest wyposażony w turbo doładowanie to jest czas na zamknięcie szyb. Nie każdy diesel jest z doładowaniem, a i benzyniaki zdarzają się z turbiną. :wink:
  • #19
    szymon_zawiercie
    Poziom 12  
    Turbinę mam ale nigdy nie czekałem na "wyhamowanie", auto ma 170 tyś z czego ja zrobiłem 60 i jakoś turbina ma się dobrze ;)
    Inna kwestia, że jeżdżę raczej z wyczuciem i turbina też nie ma jak się nagrzać.
    Ale dajmy temu spokój, w końcu nie to jest tematem dyskusji...
  • #20
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 39  
    W miom 23-letnim scorpio jest możliwośc (ręczna) domykania szyb i szyberdachu w przypadku otwartych drzwi kierowcy i jest to bardzo dobre rozwiązanie.
    Po klapnięciu drzwiami układ wyłącza się - aż do włączenia zapłonu. Proste i bardzo wygodne.
    Inne auta rzeczywiście irytują brakiem tej funkcji.
  • #21
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Dokładnie panie Andrzeju. Sporo aut ma taką funkcję, że szybami można operować po otwarciu drzwi. Choćby fordy, mercedesy...
    A można to zrobić bardzo prosto za pomocą jednego samochodowego przekaźnika przełącznego i bezpiecznika z oprawką.
  • #22
    alfpal
    Poziom 1  
    Jastrzębie Zdrój 28-07-2009
    miałem ten sam problem z szybami w seicento braszh, po wyłączeniu silnika trzeba było ponownie przekręcić kluczyk a to wiązało się z uruchomieniem procedury zapłonu, tylko po to żeby domknąć szyby.
    W tym celu wywaliłem z podstawki przekaźnik, w miejsce przekaznika w styki wykonawcze tej podstawki (po przekaźniku) wstawiłem tyrystor który zapalam włącznikiem niestabilnym. sterowanie szyb odbywa się bez udziału włączania stacyjki.
    Można jeszcze dla fizycznego przerwania obwodu wykonawczego w szereg tyrystora wałczyć dodatkowy wyłącznik stabilny, w razie dłuższego niż doba postoju
    alfpal


    -----------


    (odpowiadając dla Karol966) opisane wcześniej sterowanie szyb tyrystorem w Seicento powtarzam, po wyjęciu kluczyka ze stacyjki, szyby można otwierać i zamykać do woli gdy tyrystor jest zapalony, a zapalony jest tak długo jak tylko się chce i o jeden raz dłużnej.
  • #23
    ma16
    Poziom 13  
    Witam

    złożyłem sobie ten układ i po uruchomieniu wszystko działało aż po 30 sekundach szyby nadal działały z jednym ale.. napięcie po 30 sekundach spadło do 9,4 (bez obciążenia między wyjściem 3 a 2). Przekaźnik jest zamontowany w Renault laguna z 94 r.. wiecie co może być ?? proszę o odpowiedź..
  • #24
    entermaster
    Poziom 10  
    Bardzo fajna rzecz. Moja ocena to 5/5. Trochę to skomplikowane, ale postaram się przymierzyć do tego.