Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Computer ControlsComputer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[ATMEGA16] Prośba o sprawdzenie schematu

20 Lip 2009 14:25 3005 14
  • Poziom 9  
    Pracuję od pewnego czasu nad komputerkiem do auta.
    Prosiłbym o sprawdzenie/uwagi/porady odnośnie schematu.
  • Computer ControlsComputer Controls
  • Poziom 33  
    1.stabilizatory ic4,5 usunołbym i zostawił tylko same dzielniki na rezystorach
    2.zamiast mostka prostowniczego na zasilaniu zastosuj diode w szeregu ,chyba że przewidujesz inne zasilanie niż z akumulatora
    3.przy zasilaniu bateryjnym zastosuj jeszcze jedną diodę 1n4148 w szeregu z baterią cr2032 a c5 warto wymienić na trymer
  • Specjalista - Mikrokontrolery
    Usuwanie stabilizatorów 4 i 5 nie jest dobrowolne. Obecny sposób ich podłączenia to jakaś abstrakcja

    Pozatym - czemu nikt nie rysuje czytelnych schematów, tylko wszyscy ciągną takie spaghetti...

    4\/3!!
  • Pomocny post
    Poziom 25  
    Pozwoliłem sobie pozaznaczać na schemacie swoje sugestie.
    Poza słusznymi uwagami kolegów powyżej:
    1. Zmiana w układzie resetu
    2. Podświetlenie LCD dał bym przez rezystor 4,7 - 10Ω (a jeszcze lepiej było by je podłączyć przez tranzystor do wyjścia PWM procesora - miał byś regulację jasności)
    3. Ten patent ze stabilizatorami IC4, IC5 - czemu to ma służyć? Jeśli to są wejścia, to układy podpiąłeś odwrotnie. Ogólnie zły pomysł. Wystarczy dioda podłączona katodą do wejścia, anodą do PIN-u µC, oraz podciągnięcie tego PIN-u do +5V rezystorem.
    4. Przerzutniki Schmitta na wejściach impulsowych to dobry pomysł, ale już Twoje rozwiązanie trochę dziwne... Dlaczego na ten przykład "RPM" i "SPEED" są zabezpieczone diodami, a "IMJECTOR" już nie?
    5. Słuszna sugestia co do diody przy bateryjce
    6. Elektrolit na wejściu IC1 dał bym o zdecydowanie większej pojemności.
    7. Jak najbliżej nóżek zasilania każdego układu scalonego kondensatory ceramiczne ok. 100nF (zwłaszcza µC i RTC). Układ ma chyba pracować w samochodzie, a więc środowisku silnie zakłóconym - filtracji zasilania nigdy za wiele)
    8. Wyjście INT PCF8583 jest typu open drain - pamiętaj o tym konfigurując PD2, lub dodaj rezystor podciągający.
    9. Czemu ma służyć wyjście "TEMP OUT"? Jeśli tam będzie czujnik temperatury zewnętrznej, to OK.

    To tyle na szybko.
    Pozdrawiam
  • Computer ControlsComputer Controls
  • Poziom 9  
    Freddi Chopin stabilizatory ic4, ic5 rzeczywiście są abstrakcją bo są źle podłączone, a eagle poznawałem przez weekend a rysowałem układ dzisiaj więc dlatego spagetti (mniam spagetti), może w przyszłości coś bardziej niepoplątanego

    Andy74 dzięki za uwagi. Cóż muszę się przyznać wzorowałem się na projekcie xarias (code.google.com/p/xarias/ ). Stąd rozwiązanie przerzutników na wejściach impulsowych, a także stabilizatory (które są odwrotnie podpięte). +12V na wejściu Atmegi to chyba nie jest dobry pomysł.
    TEMP_OUT to wejście 1wire czujnika temperatury zewn (no i właśnie się zorientowałem, że na złączu nie ma wyprowadzonego zasilania).
    Mostek zostanie - ma zabezpieczać przed odwrotnym podłączeniem zasilania (to znowu zapożyczone z płytki testowej ZL11AVR).
    Kondensator C1 na pewno zostanie zwiększony.
    PCF8583 - INT jest podciągnięty programowo.
    Jaki jest sens zmiany w układzie RESET?
    Regulację podświetlenie LCD wprowadzę później poprzez potencjometr 1wire lub I2C (np. DS1803).

    gothye dzięki za pierwszy komentarz. Dioda przy baterii zostanie dołączona.

    Proszę o dalsze uwagi.
  • Poziom 38  
    Sens zmiany układu reset jest taki że Twój układ nie będzie działał jako reset.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Rezystor z "reset" do +, kondensator 100nF między reset a masę, switch równolegle do kondensatora.
  • Poziom 25  
    Cytat:
    +12V na wejściu Atmegi to chyba nie jest dobry pomysł.

    No tak. Ale żeby od razu stabilizatory? 8-O Jeśli chcesz mieć "coś" pomiędzy pinem µC, a wejściem możesz zrobić tak:
    [ATMEGA16] Prośba o sprawdzenie schematu
    Proste i skuteczne. Jeśli program będziesz pisał sam, to wystarczy zmienić reakcję wejść na stan niski zamiast wysoki.
    Osobiście stosuję takie rozwiązanie:
    [ATMEGA16] Prośba o sprawdzenie schematu
    i się sprawdza (mam na sumieniu parę układów samochodowych).
    Jeżeli już koniecznie chcesz użyć stabilizatorów, to zastosuj chociaż 78L05. Są w obudowie TO92 więc zajmą dużo mniej miejsca na PCB... Koniecznie dodaj też kondensatory 100nF pomiędzy wejście i wyjście a masę, bo "goły" stabilizator lubi się wzbudzić. Później będziesz marudził "czemu nie/źle działa??????" ;)

    Ten mostek na zasilaniu dobrze radzę Ci zastąpić pojedynczą diodą (np. 1N4001) w kierunku przewodzenia od +12V do IC1, jak słusznie radził kolega gothye. Oddzielanie diodą (tą w mostku) masy układu od masy samochodu to zdecydowanie zły pomysł.

    Ciągle nie podoba mi się cały obwód z IC3...

    Układ resetu już wyjaśniony...

    Aha! IC3 ma niepodłączone zasilanie.

    No i ten rezystor w obwodzie podświetlenia - zrób chociaż miejsce na PCB, bo niektóre wyświetlacze potrafią bez niego pociągnąć nawet 0,5 ÷ 0,6A... IC1 będzie gorąco...

    EDIT: Teraz doczytałem i ciekaw jestem Twojego rozwiązania regulacji podświetlenia przez potencjometr cyfrowy. Nie mówię, że się nie da, ale na pewno nie bezpośrednio... Zdecydowanie prościej (i przy okazji taniej) było by podpiąć się pod PWM. Wystarczy jeden tranzystor.

    Powodzenia
    Andy
  • Poziom 9  
    No więc pozbyłem się mostka. Przekonało mnie, że masa jest oddzielona. Podstawiłem diode 1N4004 bo nie mogę znaleźć 1N4001 w Eagle.
    IC3 ma dołożone zasilanie. Na razie zostanie - chcę zobaczyć jak to będzie działało (tzn. przetestować). Na pewno wypróbuje też zaproponowane rozwiązania (na razie wszystko jest na płytce stykowej).
    Zmienić program to nie problem.
    No i potencjometr. Dołożyłem, znowu wzorując się na projekcie 'xarias', ale czy to będzie działać w tej konfiguracji?
  • Specjalista - Mikrokontrolery
    Jakoś nie widzę tej regulacji... No chyba że czegoś nie rozumiem, ale jak dla mnie to po prostu tranzystor będzie zamknięty albo otwarty. Zakres faktyczniej regulacji będzie może rzędu 1/10 zakresu potencjometru, albo nawet mniej.

    4\/3!!
  • Poziom 9  
    Freddie Chopin to może jakaś podpowiedź (rysunek) jak zrealizować cyfrowy potencjometr?
  • Poziom 27  
    Ja bym się kolegi zapytał skąd masz zamiar czerpać sygnał RPM i SPEED. Nie podałeś marki samochodu ale możesz się srogo oszukać podłączając to wprost np. do czujnków halotronowych albo magnetorezystancyjnych. Na początek bym się przyjżał przebiegom i rozpoznał same "nadajniki" tych sygnałów. Są takie samochody że sygnał prędkości nie pochodzi z żadnego nadajnika jak to dawniej bywało przy szkrzyni biegów ale np. z pompy ABS. Natomiast te rozwiązania z nadajnikiem na skrzyni biegów bywają albo elektryczne lub co gorsze mechaniczne (na linkę). Pobieranie impulsów z czujników ABS-u tych np. halotronowych może spowodować błędy ABS, natomiast te magnetorezystancyjne mają stosunkowo małe napięcie wyjściowe. Więc proponowałbym na początek popeksperymentować z układami kształtowania impulsów :)
    Potencjometry cyfrowe bywają w postaci scalonej i wcale nie drogo kosztują a układy PWM jeśli nie chcesz angażować w to procesora bywają np. na układach I2C np. PCA 9533 kosztuje niewiele a programowanie jest banalne.
  • Poziom 9  
    Mam zamiar podłączyć się pod sygnały dochodzące do komputera. Co do sygnału SPEED to jest czujnik (impulsator) w skrzyni biegów, elektryczny (brak linek).
  • Poziom 27  
    No to jedyne co mogę tobie podpowiedzieć to stawiaj samochód na cegłach :), podłączaj oscyloskop pod wyprowadzenia nadajnika impulsów i zarzuć jakiś bieg aby zobaczyć jak się ma częstotliwość przebiegu do prędkości a także jaki jest kształt oraz wartość amplitudy przebiegu. Ja tak robiłem ze swoim bo konia z rzędem temu kto wyłoży tobie te zależności chyba że trafisz np. do serwisu taksometrów tam coś mogą na ten temeat wiedzieć. Potem się będziesz martwił schematem jak zrobisz układ kształotowania impusów. A że nie jest to sprawa niebagatelna podam tobie przykład z mojego podwórka. Mam Peugeot 307 tam akurat sygnał prędkości idzie z pompy ABS. Dość długo wojowałem z sygnałem prędkości bo zakłócało mi go skrajne położenie kierownicy !!! Na pozór nie ma to nic wspólnego że kiedy kręciłem fajerą w tę czy drugą stronę to zmieniał mi się odczyt prędkości. Jak się okazało po podglądzie na oscyloskopie amplituda sygnału prędkości (0-12V) miała przy ruszaniu fajerą nałożony na siebie jeszcze dodatkowy przebieg o małej amplitudzie bo ok. 0,5 jakiegoś smiecia pochodzącego z czujnika na kole kierownicy, *(mam coś takiego jak się potem okazało). To zakłócenie + stopień wejściowy który nie wiem czemu zrobiłem na komparatorze powodowało zwyczejnie zmianę częstotliwości sygnału prędkości. Potem jak zrobiłęm mniej czuły stopień wejściowy problem zniknął. Kiedy zaś podłączałem się pod czujniki ABS (halotrony) zmieniała mi się prędkość obrotowa silnika !!! Istne cuda le nie bez znaczenia.