Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dell Inspiron 1150 - spalenie płyty poprzez zwarcie na USB?

kdelw 22 Lip 2009 02:33 3013 5
  • #1 22 Lip 2009 02:33
    kdelw
    Poziom 9  

    Witam!
    Od razu przepraszam jesli ktos juz zadal to pytanie, ja akurat nie moglem nigdzie konkretnej odpowiedzi na moje pytanie znalezc.

    W skrocie:
    Laptop: Dell Inspiron 1150
    Problem: Zwarcie po poruszaniu gniazdem USB, odglos zwarcia + smrodek
    Efekt koncowy: Laptop sie wlacza - sam sie nie wylacza doopiero po nacisnieciu "power" po raz kolejny,czarny ekran, HDD i DVD sie kreci, system nie bootuje wcale - na zewnetrznym monitorze ciemnosc. Diody przy zasilaniu ladnie zielone. Diody systemowe (caps lock etc. wszystkie nie swieca).

    Cala historia:

    A wiec, od dobrych kilku miesiecy mialem rozebranego (padnietego) Della Inspiron 1150 na polce, ktorego juz kilka osob rozbieralo, lutowalo gniazdo zasilajace itp. Ze male pozadki robilem zdecydowalem sie przynajmniej skrecic go do kupy zeby nie pogubic czesci. Z czystej ciekawosci podpialem go do zasilacza, odpalilem, i o dziwo laptop zaczal dzialac. Usmiechnalem sie i zaczalem instalowac system, wszystko smigalo pieknie ku mojemu zdziwieniu, z gniazdem zasilajacym na zwisajacych kabelkach poza laptoptem. Draznilo mnie jedynie lekko rozwalone gniazdo USB, a ze niecierpliwy bylem, chcialem je lekko poprawic (podczas wlaczonego laptopa z instalacja windy w trakcie). I tu moje ucieszenie opadlo, bo poruszajac gniazdem USB, uslyszalem kilka zwarc w pudeleczku i zalecialo lekko smrodem z laptopa. Od tamtej pory laptop nie dziala wcale, po wcisnieciu power'a laptop sie wlacza, ale ekran nic nie wyswietla, zewnetrzny monitor nie reaguje wcale, diody od zasilania ladnie sie swieca, diody systemowe (caps lock etc) wcale.

    Rozebralem go jeszcze raz, po zwarciu i smrodku ani sladu (moze w zle miejsca patrzylem), bez HDD/DVD i pamieci efekt taki sam. Komputer wstaje ale bez przejscia nawet przez bios (ciemnosc na ekranie jak i na zewn. monitorze).

    Pytanie/a: Jest jakas nadzieja wymiany/przelutowania jakiejs czesci ktora ew. mogla ulec spaleniu podczas zwarcia USB, i jaka czesc by to byla?Czy od razu trzeba sie liczyc z wymiana plyty glownej (co przy tym laptopie sie wcale nie oplaca) czy jest ew. jakis schemat gdzies dostepny do tej plyty? I czy prosty uzytkownik lutownicy (ja) bylby w stanie w jakis prosty sposob uszkodzenie naprawic?

    Hmh, dluga historia i duzo pytan. Podejrzewam ze pewnie bez wiekszej wiedzy sam nic nie zdzialam, wiem jak lutownice wlaczyc do pradu i jak z niej skorzystac, ale jakies konkretniejsze sprawy nie wchodza w rachube. Rozebrac go moge. Jak bede wiedzial co przelutowac, to podejme sie tego zadania. Tylko ciezko teraz mi okreslic co ew. spaleniu uleglo, czy jest jakis kontroler USB ktory mozna by przelutowac?

    Przepraszam za dluga wiadomosc, z gory dziekuje za pomoc i informacje.
    Karol

    0 5
  • #2 22 Lip 2009 10:01
    katar83
    Poziom 25  

    Skup sie na znalezieniu wypalonych elementow. Jak byl smrod etc to bedzie widac. Zdjecie makro obu stron plyty moze tez pomoc.

    0
  • #3 23 Lip 2009 00:10
    kdelw
    Poziom 9  

    Hmh, prawie rozebralem go w calosci dzis, niestety zostaly 3 srubki ktore po wczesniejszych naprawach zostaly lekko skatowane, i chyba bez wiercenia sie nie obedzie.. :/ I sa to ostatnie 3 srubki ktore potrzebuje zeby wyciagnac plyte z obudowy. A czasu brak, jak znajde czas na rozkrecenie to pstrykne pare fotek i podesle na forum. Moze ktos cos wypatrzy ;)

    Dzieki,

    0
  • #4 23 Lip 2009 01:54
    Manio95
    Poziom 21  

    Cytat:
    uslyszalem kilka zwarc w pudeleczku

    o jakie pudełeczko chodzi??O zasilacz??

    0
  • #5 23 Lip 2009 19:48
    kdelw
    Poziom 9  

    Sorry za niejasne okreslenie, odglos zwarcia i smrodek dochodzil ze srodka laptopa :/

    0
  • #6 29 Lip 2009 19:28
    kdelw
    Poziom 9  

    Mam jutro chwile czasu, pomyslalem ze moze dorwe te 3 ostatnie srubki w ktorych glowka jest lekko zjechana (srubokret juz zaden rady nie daje). Pytanie - czy macie jakis sposob na odkrecenie ich bez wiercenia? (nie bede mial dostepu do wiertareczki jutro.. :/)

    0