Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Alternator, napięcie ładowania około 9 V

_green 22 Lip 2009 09:01 3163 7
  • #1 22 Lip 2009 09:01
    _green
    Poziom 9  

    Witam, na alternatorze napięcie ładowania mam około 9 V (pasek oczywiscie naciągnięty) Czy to moze byc wina regulatora, czy od razu zabierac sie za diody ?


    Zmiana obrotów nie daje zmian, akumulator dosc rozladowany..

    0 7
  • #2 22 Lip 2009 09:40
    karola44-81
    Poziom 27  

    Jezeli napiecie akumulatora spadlo do tej wartosci to najpierw postaraj sie naladowac ten akumulator. Z ajakis czas moze byc po nim. Albo juz jest na smieci.

    Podstaw inny akumulator i wtedy sprawdz jak zachowuje sie alternator.
    Przy 9V to moim zdaniem ciezko, aby cokolwiek zaczelo zialac w instalacji.

    0
  • #3 22 Lip 2009 10:27
    _green
    Poziom 9  

    zajrzałem do akumulatorów ( dwie 6V) Jeden jest ok, ma napiecie spoczynkowe ponad 6V, ale drugi ma jakies 0.4V i w nim przewod od plusa sie upalił ( tak jakby klema byla mocno zasniedziała ? ) Jak sprawdziłem go miernikiem na badaniu półprzewodników to w jedną stronę pokazywał jakieś 400, a w drugą około 200. Ten dobry w drógą stronę pokazywał 1, czyli przerwa, tak ? Czy tamten akumulator ma zwarcie ?
    Jak mogę sprawdzić czy akumulator ma zwarcie ? Chyba czeka mnie kupno nowego.. ale wolałbym tamten odratowac..

    0
  • #4 22 Lip 2009 10:38
    karola44-81
    Poziom 27  

    Wyczysc wszystko dokladnie. Pozakladaj nowe klemy jezeli stare sa zniszcone. Akumulator mierzy sie woltomierzem, lub sprawdza sie gestosc elektrolitu.

    Najlepiej w tym przypadku to jakbys mial prostornik do ladowania akumulatorow na 6V. Podlaczyc kazdy z osobna na kilka godzin pod maly prad. Lub polacz je szeregowo i rowniez na maly prad po prostownik 12V. Moze bedzie dobrze.

    Jak bedziesz mial napiecie spoczynkowe na poziomi ok 12V dopiero wtedy podpinaj pod alternator i sprawdzaj jego dzialanie. Niestety boje sie, ze alternator mogl sie uszkodzic gdy ni emial odpowiedniego polaczenia z akumulatorami.
    Najpierw doprowadz akumulatory do jakiego takiego stanu.

    0
  • #5 22 Lip 2009 11:19
    _green
    Poziom 9  

    Zaraz sie nimi zajmę. Obawiasz się o alternator, a co mogło się w nim stać ? Czy regulator napięcia ? Da się to jakoś ustalić ?
    Pytanie odnośnie akumulatorów... w jaki sposób sprawdzić czy taki akumulator nie ma zwarcia wewnętrznego ? Można to zmierzyć multimetrem ? I czy w przypadku gdy takie zwarcie jest to przy próbie ładowania go prostownikiem, nie narażam prostownika na uszkodzenie ?

    0
  • #6 22 Lip 2009 11:36
    karola44-81
    Poziom 27  

    Ogolnie jest tak z alternatorami, ze gdy pracuje i pozbawi si ego obciazenia to napieci en anim szaleje. Moze dojsc do bardzo wysokich wartosci. Nawet powyzej 30V. Najczesciej wtedy uszkodzeniu ulega mostek prostownichy i regulator. Jezeli chodzi o mostek to multimetrem mozesz sprawdzic czy nie ma zwarci a miedzy wyjsciem + a masa( obudowa) Jezeli jest zwarcie to nie polecam podlaczania akumulatorow .

    Reszete mozna sprawdzic jak juz alternator jest w instalacji, czyli podlaczony do akumulatora. Jezeli kaumulatory beda ok to wtedy przejdziesz do sprawdzenie ukladu ladowania.

    Zwarcie akumulatora to najzesciej na jedej lub wielu celach. To widac po naladowaniu. Kazdy prostownik raczej powinien wytrzymac. Zajzyj do cel akumulatora podczas ladowania malym pradem czy nie gotuje elektrolitu. Jaki kolor ma elektrolit. Jezeli ciemny i metny to na 100% ta cela jest juz padnieta. Jezeli po naladowaniu akumulator ma napiecie 12V lub mniej to znaczy ze jedna cela moze nie miec pojemnosci. Po podlaczeniu np zarowki 60 W na akumulatorze sprawnym nie mowinjo byc spadku napiecia ponizej 12V. Jezeli napieci esiada to tez nie swiadczy dobrze o nim. to takie chalupnicze sposoby. Tobie potrzebne do zweryfikowania czy jest ok czy juz calkiem zle. Jezeli zauwazysz ze cos nie tak to wtedy dobrze wybrac sie z tym akumulatorem do fachowca. On go obejrzy i stwierdzi jednoznacznie jak z jego kondycja.

    Ogolnie podladuj akumulatory. Sprawdz czy aby na alternatorze od strony wyjscia ni ema zwarcia. Jezeli jest ok to podlacz wszystko i odpal( zapewne chodzi o traktor). Oczywiscie sprawdzenie kontrolki ladowania i pomiar napiecia ladowania. Jezeli bedzie ok 14V-14,4V to bedzie wygladac, ze jest ok. Jezeli potymbedzie zapalal silnik dobrze to maszszczescie. Jezeli nie to trzeba dalej szukac. Troche cierpliwosci jest potrzebne.

    0
  • #7 22 Lip 2009 14:07
    _green
    Poziom 9  

    Tak, chodzi o ciągnik.

    Przebicie na alternatorze wystarczy, że sprawdzę omomierzem (oczywiscie przy wyłączonym silniku) ? Jak będzie jakiś niewielki opór to przebicie jest... czy może lepiej wykorzystując bateryjkę i żaróweczkę ?

    A czy mogę sprawdzić cele akumulatora dotykając jedną sondą miernika blach z tej celi i drugą blach w drugiej ? Bo kiedyś coś takiego słyszałem, ale było to pobieżnie opisane więc nie wiem o co w tym chodzi.

    Mam prostownik na 12/24V więc muszę ładować dwa akumulatory na raz. Jeden napięcie spoczynku ma 6V, drugi 0.4V. Czy mogę je razem ładować ? Ten drugi potrzebowałby chyba lekkiego pobudzenia, np. przykładając na chwilę 12V z prostownika, a później już ładować oba łącząc je równolegle. Mogę go tak pobudzić ?
    Kiedyś robiłem tak z 12V akumulatorem (dałem mu na chwilę 24) i pomogło, bo przed takim wzbudzeniem nie chciał się ładować. Hulał po tym jeszcze trochę czasu.

    0
  • #8 22 Lip 2009 15:16
    karola44-81
    Poziom 27  

    Skoro juz tak raz pobudziles i dzialalo to tak zrob. I nie rownolegle, ale szeregowo akumulatory musisz polaczyc.

    Z takimi pomiarami lepiej ni ekombinuj w srodku celi. Jak sie naladuje i bedzie dzialal to ok, jak sie nie uda to trudno. W razie w to napisze ci, ze u mnie juz 3 lata 360 chodzi jak szalona na akumulatorze 75Ah z opla Astry.

    To zwarcie na wyjsciu aternatora mozesz sprawdzic z zroweczka. Nawet lepiej. - na obudowe , + pod wyjscie pradowe alternatora. Chodzi o to zeby nie podlaczyc akumulatora pod ewentualne zwarcie bo smrodu narobisz.

    0