Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

napełnienie klimatyzacji opel astra f 1.6 -prawidłowo?

xflash 25 Lip 2009 19:43 12287 14
  • #1 25 Lip 2009 19:43
    xflash
    Poziom 10  

    Witam
    Na początku lipca zleciłem napełnienie układu klimatyzacji (po uprzednim ustaleniu że w ogóle nie ma czynnika w układzie). Po tym -na początku dobrze działała, jednak z czasem coraz słabiej. Teraz z kratki po lewej stronie wylatuje jeszcze dosyć zimne powietrze, ale z prawej wręcz letnie. Facet, który to robił najpierw napełnił układ powietrzem (-chyba) pod wysokim ciśnieniem i po 10min stwierdził że (na manometrze) ciśnienie pozostało takie samo jak na początku więc układ powinien być szczelny (poza tym sprawdził mydlinami jakiś zawór elektryczny(lub wyłącznik) i też OK). Jego butla z czynnikiem na początku ważyła 8,0kg, a po napełnieniu mojego układu waga pokazała z tego co pamiętam 7,8kg. Wyczytałem na necie, że ten układ ma 650g czynnika. Dodam, że rurka idąca z kabiny do sprężarki ma temperaturę jak... dywan w pokoju -czyli ani ciepła ani zimna.
    Zatem pytania:
    1. Czy ewidentnie gość napełnił za małą ilością i dlatego teraz coraz słabiej chłodzi?
    2. Czy z 200gramami klima będzie działać czy w ogóle nie? (pytam gdyby gość zaczął się tłumaczyć że napełnił więcej, a z 200gr nie będzie w ogóle działać i że np musi być nieszczelność...)
    3. Jak się mierzy ilość (wagę) czynnika przy napełnieniu -tzn skąd wiadomo, że już układ dostał odpowiednią ilość i można przerwać napełnianie?

    pozdrawiam

    0 14
  • #2 26 Lip 2009 00:10
    gaav
    Poziom 15  

    układ napełnia się albo na wagę albo na ciśnienie, z 200g czynnika przy 650g na pewno nie bedzie dzialac

    0
  • #3 26 Lip 2009 12:04
    kilerek_2007
    Poziom 10  

    teraz raczej wszyscy napełniają układ ważąc czynnik... a szczelność sprawdza się poprzez robienie podciśnienia (próżni) w układzie a nie napełnianie powietrzem... takie podciśnienie ma nawet osuszać układ z wilgoci... i albo podciśnienie się utrzyma i układ jest szczelny albo opadnie i układ jest nieszczelny a wtedy nawet urządzenie nie nabije czynnika wywalając komunikat o nieszczelności układu o ile urządzenie jest w pełni automat... tak jest w przypadku urządzenia z którego korzystam.... no i oczywiście należy pamiętać o tym aby dodać oleju po opróżnieniu układu....
    pozdrawiam.

    -1
  • #4 26 Lip 2009 12:22
    xflash
    Poziom 10  

    ok, dzięki za odpowiedzi;
    A czy te różne temperatury powietrza z nawiewów przy włączonej klimie (z lewej strony przy drzwiach i lewego środkowego leci zimne, a prawego środkowego i prawego przy drzwiach letnie) to typowy objaw nie wydajnej już klimy, czy coś ze sterowaniem nawiewów jest nie tak? -Bo moje proste myślenie laika mówiłoby mi, że gdy klima słabnie to ze wszystkich kratek leci jednakowe słabiej schłodzone powietrze.

    1
  • #5 26 Lip 2009 12:35
    kilerek_2007
    Poziom 10  

    no niby tak ale sprawdź to jeszcze jak będziesz pewien że z klimką jest wszystko ok... a to jest manualna czy klimatronic?

    1
  • #6 26 Lip 2009 17:30
    gaav
    Poziom 15  

    ten czlowiek który napełniał układ nie sprawdzał szczelności powietrzem tylko azotem zapewne czyli tak jak to się powinno robić, szczelność sprawdza się nadciśnieniem a nie poprzez próżnię, robi sie nią tylko aby osuszyć układ

    0
  • #7 26 Lip 2009 18:36
    kilerek_2007
    Poziom 10  

    no więc dlaczego stacje do obsługi klimatyzacji tzw full automaty robiąc próżnie potem utrzymując ją sprawdzają szczelność w ten sposób?????? czyli one robią to źle tak??? nawet facet z firmy magneti marelli na szkoleniu w zakresie układów klimatyzacji tak tłumaczył... no ale jeżeli jest inaczej to miło dowiedzieć się coś więcej ;)
    pozdrawiam.

    0
  • #8 26 Lip 2009 19:11
    gaav
    Poziom 15  

    nie jestem laikiem w tej dziedzinie na codzień zajmuje się serwisowaniem klimatyzacji i poprawnie można sprawdzić układ na szczelność nadciśnieniem suchym azotem, próbę próżnią przeprowadza się tylko dlatego że tak jest wygodniej
    spróbuj zatkać palcem otwór ssawny na pompie próżniowej bez problemu to zrobisz, a spróbuj zatkać otwór na azocie 10 bar i zrozumiesz dlaczego taka próba jest pewniejsza

    0
  • #9 26 Lip 2009 19:22
    kilerek_2007
    Poziom 10  

    ja tego nie powiedziałem.... tylko na tym szkoleniu jak widać nie do końca wszystkiego można się dowiedzieć.... Dzięki za wytłumaczenie.. ;) jak widać człowiek uczy się całe życie :)

    0
  • #10 26 Lip 2009 21:20
    wiesiekba
    Specjalista AGD

    Potwierdzam że sprawdzanie szczelności azotem jest najbardziej wiarygodne. Sam też tak robię i mam pewność że klimatyzacja jest szczelna jak do tej pory nie mam reklamacji z ubytkiem gazu po moim napełnieniu.

    0
  • #11 28 Lip 2009 23:19
    xflash
    Poziom 10  

    kilerek_2007 napisał:
    no niby tak ale sprawdź to jeszcze jak będziesz pewien że z klimką jest wszystko ok... a to jest manualna czy klimatronic?

    raczej nie jest ok, coraz słabiej chłodzi. -manual
    gaav napisał:
    ...nie sprawdzał szczelności powietrzem tylko azotem... szczelność sprawdza się nadciśnieniem...

    nie znam się na klimach wiec nie wiedziałem że azotem... i potwierdzam że robił nadciśnieniem.

    A teraz inaczej zapytam - jeżeli układ zostałby napełniony odpowiednią ilością gazu (650g) to czy mogło już go ubyć na tyle (-jeżeli jednak jest jakaś mała nieszczelność ) żeby w ciągu miesiąca wyczuwalnie coraz słabiej chłodziło -pomimo tego że sprawdzenie nadciśnieniem nie wykazało nieszczelności? czy może przyczyną jest to, że było jednak za mało czynnika napełnione(ale więcej niż 200 skoro przy tej ilości nie załączyłaby się) -?
    dzięki za odpowiedzi
    pozdrrr

    0
  • #12 29 Lip 2009 08:43
    gaav
    Poziom 15  

    skoro układ bys sprawdzony na szczelność to nie ma możliwośi żeby gaz uciekł chyba że powstała nowa nieszczelność od tamtego czasu

    0
  • #13 29 Lip 2009 09:31
    kortyleski
    Poziom 41  

    xflash napisał:
    Witam
    Jego butla z czynnikiem na początku ważyła 8,0kg, a po napełnieniu mojego układu waga pokazała z tego co pamiętam 7,8kg.

    pozdrawiam


    Jak sam napisałeś weszło 200 gram czynnika. klima może i wystartuje, ale chłodziła nie będzie lub bedzie bardzo kiepsko...

    Na początek proponuję zmienić fachowca, nowy niech odciągnie czynnik, sprawdzi szczelność układu, poproś również żeby do układu wpuścił kontrast UV, jeśli klima zadziała to z opinią nowego fachury idz do poprzedniego, zapytaj dlaczego zrobił tak a nie inaczej i ewentualnie poproś o zwrot kasy - oczywiście tylko jeśli zrobił źle.

    0
  • #14 06 Sie 2009 15:08
    patryk_jaw
    Poziom 10  

    Witam
    Potwierdzam, że najlepiej sprawdzić szczelność azotem. Klimą zajmuję się już 10 lat. Co do próżni - to na automacie się można nieźle zawieść. Czasami zdarza się podczas odsysania że vacoumetr cofa. Kilka razy znajomym zdarzyło się i iż maszyna wywaliła błąd - układ nieszczelny gdzie układ był sprawdzany kilka dni na azocie 10 bar. Jak dla mnie wole urządzenie całkowicie manual. Wtedy najlepiej widać wszystko. A co do wagi w astrze II to tak jak w Zafirze I - 700g. Astra I - 900g, Astra III o ile dobrze pamiętam 430g. Zdarza się czasami że układ może się rozszczelnić po nabiciu. Np: skorodowany skraplacz (chłodnica) jest osłabiony ale nie jest nieszczelny podczas próby szczelności. Po nabiciu zaczyna pracować i ciśnienie wzrasta na stronie tłocznej do 12-18 bar. Może się zdarzyć że fizycznie rozerwie (zrobi się dziura). I mamy przyczyne. To jest tylko przykład. Dokładnie trzeba zobaczyć wszystkie rurki, połączenie, kompresor itp.
    Pozdrawiam
    Patryk

    0
  • #15 19 Sty 2010 17:26
    xflash
    Poziom 10  

    witam po długim czasie
    problem rozwiązany
    To że gość napełnił za mało to jedno, a drugie to to, że po ponownym napełnieniu w stacji która się tym zajmuje od dawna wyszła na jaw nieszczelność (przy kontroli z UV) na przewodzie blisko sprężarki.
    Dziękuję za odpowiedzi
    pozdrrr

    1