Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

IFA ładowanie - chować się bo akumulatory strzelają...

KOGUT111 29 Jul 2009 23:07 5743 18
Wago
  • #1
    KOGUT111
    Level 12  
    Koledzy ratujcie!
    Jestem {nie} szczęśliwym posiadaczem maszyny produkcji DDR, która mnie ciągle na siłę uszczęśliwia - psuje się.... Przystąpiwszy do sezonu 2009 zobaczyłem, iż po rozruchu maszyny „strzelają " akumulatory. Instalacja elektryczna składa się z 2 akumulatorów połączonych szeregowo po 180 AH 12v każdy, polski alternator 6-cio diodowy 28V {taki montowany był przy silnikach Leyland} i mechaniczny regulator. Przez 3 sezonów taki zestaw spisywał się świetnie aż tu nagle klapa. Po 20 minutowej pracy silnika akumulatory wysadzane są przez gazy gromadzone się w nich i topione są ołowiane zaciski. Aby temu zaradzić wymieniłem regulator napięcia, na nowy - także mechaniczny, 2-wu zaciskowy[wyjścia 67 i 15] zdemontowałem alternator, wyczyściłem, oczyściłem pierścienie ślizgowe na wirniku, sprawdziłem diody, wymiana szczotek na nowe, plus czyszczenie wszystkich styków. Starania moje poszły jednak na nic, bo prąd ładowania dalej oscyluje w granicach 33V przy niskich obrotach silnika a powinien w 28V przy obrotach maksymalnych. Ktoś ma jakieś pomysły, co się dzieję?
  • Wago
  • #2
    UlfgaR
    Level 23  
    Wygląda to na uszkodzony regulator, ale jeśli założyłeś nowy...

    A może nowy też jest zepsuty, mi się zdażyło, że nowy regulator chodził kilka minut po czym się spalił(prawdopodobnie wina wyrobu)
  • #3
    KOGUT111
    Level 12  
    Jeśli więc dojdzie do zwarcia międzyzwojowego to powinna się zmienić rezystancja zwojów wirnika? Mam 2 wirniki więc będe próbował...

    Dodano po 30 [minuty]:

    - Ale jeśli nastąpi zwarcie między zwojowe na wirniku to praktycznie obwód się skróci [bo prąd będzie płynął tan gdzie mam mniejszy opór], a natężenia pola elektromagnetycznego jest wprostproporcionalne do grubości drutu i ilości zwojów. Jeśli więc jest gdzieś zwarcie to prąd płynie krótszą drogą i natężenie pola powinno być mniejsze a nie większe? Proszę koniecznie mnie poprawić, jeśli się mylę.
  • Wago
  • #5
    wpsowa692
    Level 24  
    Regler dobrze umaszony?Może masz spadki napięć na zacisku 15.Jak masz altek 6 diodowy to obwód wzbudzenia masz zasilany przez stacyjkę jak na tym samym kablu spore obciążenie to regler chce ładować więcej niż wytrzymują akku.
  • #6
    KOGUT111
    Level 12  
    - Z wirnikami wszystko gra.... ile można ich zmieniać, przebiacia nie mają...
    wszystko zmasowanie jak należy, podłączone też, a na niskich obrotach generuje już nie 33 a 34V. Takiej magi to jeszcze nie widziałem. Altek 6- cio diodowy koś pytał. Chyba trzeba zmienić na nowszy model ;-(
  • #7
    wpsowa692
    Level 24  
    Regler mechaniczny?zdejmij pokrywkę i zmniejsz nieco napięcie sprężynki.Miernik masz to go wyregulujesz tak jak chcesz.
  • #8
    KOGUT111
    Level 12  
    Powiedz Kolego jak niby mam to uczynić, jak tam nie ma żadnej redulacji. wszystko jest wykonane fabrycznie z odpowienią tolerancją... nie można przesunąć ani redulować styków - są zanitowane i bardzo delikatne... Regulator już jest 3 i to nowy... Teraz jeszcze zaryzykuje kupić tranzystorowy...
  • #9
    facio41
    Level 13  
    Kolego jesteś pewny że wirniki są od tego alternatora?O ile się nie mylę to takie same alternatory były też na 12v.Wymiary były takie same ale budowane były na inne napięcie.Może coś było pokombinowane z częściami.Tylna obudowa mogła pozostać z tego 24v bo te 12v miały +na masę .Sam kiedyś dużo kombinowałem z tymi alternatorami.Jedyna możliwość to sprawdź napięcie na zacisku 15 czy jest zgodne z napięciem akumulatora w czasie pracy silnika i sprawdź różnicę i napięć miedzy zaciskiem 15 i 67.Nie ma cudów regulator mechaniczny jest dwu stopniowy i jeśli nie ma różnicy napięć to znaczy że jest trafiony.Nadmieniam że na napięcie 24 v były dwa rodzaje regulatorów jedne do altka budowanego na bazie fiatowskiego a drugie na tz sprzętowy niestety już nie pamiętam ich symboli.Te od tz fiatowskiego czyli od jelcza jeśli były podłaczone do tego sprzętowego to szybko je szlak trafiał , padały oporniki i wtedy nastepowało zjawisko przeładowania akumulatora czyli podobnie jak u ciebie.
  • #10
    KOGUT111
    Level 12  
    Wirniki są na pewno od tego alternatora ponieważ posiadałem tylko 2 takie alternatory bo leylanda 24V. Całą reszta moich maszyn była pędzona na alternatorach z fiata 125 (12V) ale przy ciągle wysokich obrotach nie wytrzymywały presji i wymieniam tabór na alternatory bosha z VW. Z tych alternatorów co mi został to części nie pasują do tego 24V, sorki szczotko-trzymacz pasuje;-)
  • #11
    viper555
    Level 39  
    Alternator bardzo prosty i mało awaryjny ,w Twoim przypadku jedyne możliwości to brak połączenia masowego pomiędzy alternatorem i regulatorem lub odwrotnie podłączasz regulatory /67- szczotka ,15- zasilanie po zapłonie/.P
  • #12
    kierbedz4
    Level 36  
    Zamień regulator napięcia mechaniczny na elektroniczny.Elektronika załatwi temat.Elektroniczne regulatory napięcia montowałem zamiast mechanicznych na silnikach spalinowych agregatów prądotwórczych i pracowały bez problemu.Napięcie w instalacji pracującego silnika wynosiło 28V.
  • #13
    romoo
    User under supervision
    Jak mechaniczny to zasilany z plusa 15 może ma niski poziom 5V niżej i regler próbuje nadrobić.
  • #14
    kierbedz4
    Level 36  
    Przecież ten mechaniczny nowy jak piszesz regulator napięcia możesz regulować poprzez ustawienie naciągu sprężynki ustalającej siłę nacisku obydwu styków.Sama sprężynka utrzymująca styki regulatora na odpowiednim poziomie znajduje się z tyłu regulatora a sama regulacja polega na odpowiednim nieznacznym odginaniu lub też doginaniu uchwytu na którym jest podpięta sprężynka.Podłącz woltomierz o zakresie 30V pod baterię akumulatorów i po uruchomieniu silnika i jego kilkuminutowej pracy zaczynaj regulację wg opisu powyżej .Po dłuższej pracy silnika napięcie na baterii akumulatorów powinno wynosić 28V.Nie chcesz się bawić w regulację regulatora mechanicznego to zamontuj elektroniczny który tą robotę zrobi za ciebie i precyzyjnie utrzyma parametry ładowania.A tobie tylko pozostanie pragnienie gasić schłodzonym piwem.
  • #15
    Megawe
    Level 34  
    Sprawdź opor wirnika 24V powinien miec ok. 16 omow a 12V mają ok. 4 omow.
  • #16
    G-M-T
    Level 1  
    KOGUT111 wrote:
    Koledzy ratujcie!
    Jestem {nie} szczęśliwym posiadaczem maszyny produkcji DDR, która mnie ciągle na siłę uszczęśliwia - psuje się.... Przystąpiwszy do sezonu 2009 zobaczyłem, iż po rozruchu maszyny „strzelają " akumulatory. Instalacja elektryczna składa się z 2 akumulatorów połączonych szeregowo po 180 AH 12v każdy, polski alternator 6-cio diodowy 28V {taki montowany był przy silnikach Leyland} i mechaniczny regulator. Przez 3 sezonów taki zestaw spisywał się świetnie aż tu nagle klapa. Po 20 minutowej pracy silnika akumulatory wysadzane są przez gazy gromadzone się w nich i topione są ołowiane zaciski. Aby temu zaradzić wymieniłem regulator napięcia, na nowy - także mechaniczny, 2-wu zaciskowy[wyjścia 67 i 15] zdemontowałem alternator, wyczyściłem, oczyściłem pierścienie ślizgowe na wirniku, sprawdziłem diody, wymiana szczotek na nowe, plus czyszczenie wszystkich styków. Starania moje poszły jednak na nic, bo prąd ładowania dalej oscyluje w granicach 33V przy niskich obrotach silnika a powinien w 28V przy obrotach maksymalnych. Ktoś ma jakieś pomysły, co się dzieję?


    masz spieprzony przełącznik ładowania 12/24 kup w agromie i po krzyku
  • #17
    beru22
    Level 2  
    na bank regulator jest zle wyrególowany.
  • #18
    rico37p
    Level 28  
    G-M-T i beru22 czy czytaliście uważnie poprzednie posty i czemu służy wasze pisanie?
  • #19
    Grzegorz_madera
    Level 37  
    @rico37p całkowicie Cię popieram. Co do problemu to tak jak koledzy pisali przyczyny mogą być dwie: uszkodzony regulator lub spadki napięcia w obwodzie wzbudzania, przez co regulator błędnie "odczytuje" napięcie w instalacji. Ja proponuję zamontować 3 diody 1N4007 i przerobić alternator na 9-cio diodowy. Wtedy nawet na mechanicznym regulatorze powinien dobrze działać. A najlepiej założyć elektroniczny i będzie po problemie. Ja miałem to samo w kombajnie Bizon. Później już jeździłem z miernikiem i kilka razy dziennie ustawiałem napięcie bo ładował jak chciał. Po przerobieniu na 9-cio diodowy problem zniknął.