Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Skuter Derbi GP1 gaśnie po odpaleniu, po małej interwencji

m227 02 Aug 2009 09:12 9137 7
  • #1
    m227
    Level 10  
    Chyba wszyscy na wakacjach, więc sam sobie odpowiem (dla potomnych).
    Pojechałem do warsztatu, sprawdzili gaźnik, świecę (i ta dawała słabiutką iskrę jak na dwusuw), sprawdzili inną świecę, odkręcili filtr powietrza, sprawdzili dopływ paliwa.
    I zawyrokowali, że to (cytuję) modułocewka, koszt nowej ok. 300 zł, i trzeb szukać, bo to kosmiczny pojazd. Potem się jeszcze okazało, że jakaś wiązka kabli przy kostce do tego ustrojstwa była zamoknięta, więc to mogło być przyczyną awarii.

    Mam nadzieję, że się nie mylą.
    M.
  • #2
    BANANvanDYK
    Level 41  
    Prędkościomierz nie ma nic wspólnego z układem zapłonowym i pracą silnika. Jedyną rzeczą którą mogłeś uszkodzić w rejonach naprawy czujnika prędkości to stacyjka i przewód "gaszenia".
    Widzę że dałeś skuter do niekumatych mechaników, albo takich, co chcą zarobić na naiwnych. Mogą sobie załatwić moduł za 300 zł sygnowany "Piaggio Vespa Gilera Derbi Aprilia Moto Guzzi", ale taki moduł wart jest dużo mniej. W Piaggio stosuje się moduły z dwoma rodzajami złącz, do starych wkłada się osobno przewody, do nowych złącze. Najtańsze (firmy RMS) można kupić już za 60 zł... Oryginał Ducati Energia 135 zł...
  • #3
    m227
    Level 10  
    @BANANvanDYK
    Toteż wyjaśniono mi, że moje lutowanie nie wpłynęło na uszkodzenie, także to były tylko moje przypuszczenia. Oni po prostu stwierdzili, po sprawdzeniu innych możliwości, że to musi być ten element (uszkodzony). Np. mechanik odpalał, to kilka sekund (1-3) popyrkało i gasło. I potem od razu już nie paliło. I powiedział, że jak ostygnie, to znów nam zapali. I tak było.

    Dodatkowo (byłem przy tym), przy wypięciu tej modułocewki z kostki, okazało się że tamte kable są zamoknięte, więc może nastąpiło jednak uszkodzenie tego elementu?

    Lepiej mi doradź zatem, co zrobić, bo na innym forum (skuterowym nie elektronicznym) już mi znaleźli odpowiednią modułocewkę: allegro, aukcja nr: 695761438

    Będąc w warsztacie spojrzeliśmy w ich katalogi części i cen (uczestniczyłem w tym), i ceny były od ok 149 do 560 (zwykle 3 różne ceny - nie wiem czemu różne), poza tym, żeby było śmieszniej, to do mojego konkretnego nie było (bo Derbi GP1 w ogóle nie było w katalogu, patrzyliśmy na Derbi Predator (to bodaj poprzednik), i jakiegoś włocha, który ma ponoć te same elementy).

    Jeśli może to być kupione taniej i np. szybciej, to z chęcią skorzystam z porady, a oszczędnościami podzielę się :)
  • #4
    BANANvanDYK
    Level 41  
    W opisie tej aukcji użyto niewłaściwego zdjęcia - wg. numeru katalogowego na nim przedstawiony jest moduł przeznaczony do silników 50 cm3 4T Piaggio.
    Powinno być tam te zdjęcie: http://www.q-parts.nl/catalog/images/138064.jpg

    Tak w ogóle był sprawdzany gaźnik czy stwierdzono tylko że zanika iskra?
  • #5
    m227
    Level 10  
    A to zdjęcie z aukcji pokazuje coś innego? Tzn. tak jak się przyglądam, to nie widzę różnicy. Chodzi mi o wygląd. Oczywiście, jeśli możesz doradzić co dokładnie potrzebuję, gdzie najszybciej i najtaniej to zdobyć, to zamieniam się w słuch (przy założeniu trafności diagnozy).

    Hmm... No sprawdzali gaźnik (ja się nie wyznaję), ale jak zdjęli filtr powietrza, to mieli dostęp do gaźnika i chyba sprawdzili... Na czym to miało polegać? Gaźnika nie rozbierali, może objawy nie wymagały wg nich tego. Po prostu patrząc na iskrę na świecy stwierdzili, że jest słaba, i nierównomierna... No ale już sam zaczynam się zastanawiać, bo iskra była... A nie wiem, jaka miała być prawidłowa. Aha, iskra była wilgotna i trochę pociemniała, ale to nie musi pewnie nic znaczyć, skoro podejmowano wiele bezskutecznych prób zapalenia.

    Nie wiem, co można sprawdzić, ale jeśli są podejrzenia, że jest coś innego, to mogę zatrzymać proces wymiany cewko-czegośtam, i udało mi się poznać u mnie w mieście paru skuterzystów, którzy mają więcej wiedzy i zdolności manualnych w kierunku napraw ode mnie (www.uc.boo.pl).

    Jeśli wskażesz mi zamienniki, albo modele od których pasuje ten element, to mogę popytać wśród lokalnej braci i możemy nawet spróbować podłączyć tymczasowo jakiś moduł z jeżdżącego skutka.
  • #6
    BANANvanDYK
    Level 41  
    Słabawa iskra - najłatwiej sprawdzić moduł przez zdjęce fajki z przewodu WN i przyłożeniu do masy - iskra powinna występować na odległości do ok. 15mm. Minimalna wartość 5mm to granica - jeśli mniej to prawdopodobne jest uszkodzenie modułu, cewki zasilającej lub przebicie na przewodzie gaszenia.

    Moduł ten stosowany jest do silników Piaggio Hiper2 Euro 2, czyli do modeli po 2000 roku. Najprędzej znajdziesz w Aprili SR (silnik piaggio gaźnik), Piaggio NRG MC3 LC, Vespa ET2, Gilera DNA 50, Gilera Runner 50... Zawsze można podłączyć "na krótko" zwykły, stary moduł od Piaggio, to jest taka sama konstrukcja tylko że Ty masz kostkę.

    Dalej uważam że przyczyna może tkwić także w zabrudzonym gaźniku i jego czyszczenie powinno zostać wykonane na samym początku...
  • #7
    m227
    Level 10  
    Witam, ciąg dalszy diagnostyki (co zostało wykonane do tej pory):

    1. Wymieniona świeca
    2. Wyczyszczony gaźnik,
    3. Moduł z przewodem przełożony z Aprilli SR, a potem z Gillery Runner, bez zmian,
    4. Wyczyszczenie filtra powietrza (zalanego paliwem)
    5. Osuszona z benzyny komora korbowa (była benzyna)
    6. Wymieniony przewód zapłonowy i fajka
    7. Po zmianie świecy na iskrę skuter jeździł kilkadziesiąt metrów aż przestał
    8. rozszczelniony wydech aby sprawdzić, czy nie jest zapchany
    9. odłączenie dodatkowego dopływu paliwa używanego przy rozruchu
    ----
    Okazuje się, że świeca jest zalewana:
    po odłączeniu przewodu paliwowego od gaźnika i spaleniu reszty paliwa poprzez odpalenie napędem nożnym (kilkukrotne), osuszenie świecy (demontaż, wysuszenie i montaż), podłączenie przewodu paliwowego, skuter uruchamia się, pracuje, choć nierówno. Dodanie gazu powoduje, że skuter gaśnie. Świeca jest ponownie zalewana.

    Podejrzany jest pływak odcinający dopływ paliwo a właściwie jego niesprawna praca.
    Dziś miał być zamontowany gaźnik od Runnera, ale ten ten nie dojechał z powodu deszczów.
  • #8
    m227
    Level 10  
    Po przerwie znów proszę o wsparcie merytoryczne.

    Pojazd był u znajomego fachowca, gdzie został wykluczony cewkomoduł, gaźnik, ssanie (zamienione z częściami z Runnera, który jeździł na moich).
    Następnie przeleżał tydzień w warsztacie Kawasaki. Tam nie znaleziono usterki sprawdzając różne elementy. Przy czym udało im się uruchomić skuter i wróciłem na nim bez problemu do domu (ponad 10 km). Było to wczoraj.

    Dziś znów mam z nim problemy, i to też nie od razu, ale po jakimś czasie: 5 min, lub ok. 4 km. Na wolnych obrotach pracuje OK (w postoju). Kiedy jedzie pow. 30 (do 80 km/h) też jeździ bezbłędnie.

    Problem mam z ruszaniem. Dodaję gazu, i zaczyna przerywać trochę wchodzi w obroty, ale zaraz przerywa. Puszczam manetkę, powraca do wolnych obrotów i jest w miarę ok. Jak jakimś cudem uda mi się ruszyć, to im szybciej jadę tym mniej przerywa. Czasem, ale rzadko jak przerywa to zgaśnie, czasem ruszę go ze startera, ale 2 razy musiałem z nogi go uruchamiać. Świeca cały czas oryginalna (od nowości), CHAMPION RN1C.
    Kiedy zjeżdża mi z górki (czyli nie odkręcam manetki), to dzieje się dokładnie to samo - prawie gaśnie, i ciężko mi wrócić do obrotów, krztusi się. Jak odczekam, zjadę na bok, czasem wyłączę, to potem pojedzie (lub nie). Zauważyłem - choć pewności nie mam, że podczas ruszania pomaga mu, jak się odepchnę nogami, jakby mu pomagało. Jak będzie trzeba to nagram dźwięk i przedstawię.

    Proszę o poradę. Jeden z pierwszych naprawców sugeruje, że może być uszkodzony iskrownik (ale co? ale jak?). Podejrzewam, że jestem w stanie póki co dojechać nim z punktu A do punktu B, jednak im mniej się zatrzymuję tym pewniej dojadę.
    Jestem zdesperowany, oddam wszystkie moje punkty, a jak trzeba to dokupię :)