Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silnik trójfazowy - jaka moc?

bobo21 04 Aug 2009 15:58 6561 23
Tespol
  • #1
    bobo21
    Level 16  
    Witam.
    Ostatnio wygrzebałem ze strychu starą szlifierkę. Po wtajemniczeniu się w jej historię okazało się że miała być napędzana silnikiem trójfazowym (przewinięty z jednofazowego na trójfazowy). Chciałem ją uruchomić sobie w warsztacie ale mam pewien problem gdyż nie mam tzw. siły w tym pomieszczeniu. Czytałem parę wątków na elce o możliwości podłączenia silnika trójfazowego do sieci jednofazowej. Niestety aby wyliczyć kondensator trzeba znać moc silnika. Niestety u mnie niby jest napisane na tabliczce silnika że ma 180 W ale podkreślam że był on przewijany na trójfazowy. Niestety nie wiem jak określić moc tego silnika. Pomierzyłem oporności pomiędzy każdymi zaciskami i wychodziło zawsze 36.5 Ohm.
    Silnik trójfazowy - jaka moc?
    Silnik trójfazowy - jaka moc?

    Bardzo proszę o jakieś wskazówki.
    Pozdrawiam wszystkich forumowiczów.
  • Tespol
  • #2
    karola44-81
    Level 27  
    Ten silnik dziala na pewno pod 3 fazami? Moze masz mozliwosc sprawdzenia u znajmego czy dziala. Wtedy moglbys zmierzyc prad jaki pobiera z jednej fazy. Wo pozwolilo by ci okreslic w pewnym przyblizeniu moc tego silniczka. Wtedy juz latwiej okreslic czego potrzebujesz.
    Tylko taki pomysl mam w tej chwili.
  • #3
    bobo21
    Level 16  
    Dzięki za odpowiedź.
    Silnik na pewno jest trójfazowy. W domu mam dostęp do "siły" tylko że w piwnicy. A ja potrzebuje go w warsztacie. Dlatego myślałem by go zasilić z jednej fazy z kondensatorem. Ale postaram się zrobić tak jak mówisz tylko muszę dorwać miernik. Chyba że są jakieś inne "mniej inwazyjne" metody?
    Proszę o odpowiedź.
    Pozdro.
  • Tespol
  • Helpful post
    #4
    karola44-81
    Level 27  
    Tylko tak sobie mysle, ze pomiar pradu moze byc bardzo niedokladnym wskaznikiem. Na biegu jalowym silnik moze pobierac go mniej niz pod onciazeniem nominalnym, a nie wiadomo wlasnie ile ono wynosi.

    Czy inni koledzy maja jakis sposob na rozwiazanie tego problemu? Pytam w imieniu bobo, oraz moim.
  • Helpful post
    #5
    niutat
    Level 36  
    Witam.
    Będziesz musiał przełączyć uzwojenia na 230V więc silnik powróci mniej więcej do mocy jaką miał przed przezwojeniem i do niej eksperymentalnie trzeba dobrać kondensator.
  • #6
    bobo21
    Level 16  
    Witam.
    Bardzo dziękuje za rozwianie moich wątpliwości. Spróbuje jakoś dobrać ten kondensator.
    Dziękuję koledze niutat za poradę oraz koleżance(sądząc po nicku) karola44-81 za zainteresowanie moim problemem i chęć pomocy.
    Pozdrawiam.
  • #7
    niutat
    Level 36  
    Silnik ma prawdopodobnie uzwojenia połączone w gwiazdę, musisz znaleźć wewnątrz punkt połączenia i przełączyć w trójkąt.
  • #8
    KACZOREK
    Level 21  
    Kiedyś takich silników przerabiałem dość dużo.
    Są to stare silniki od pralek wirnikowych typu SHL(takie kwadratowe pralki z wirnikiem w bocznej ściance) i bardzo dobrze nadają się do przezwojenia na silnik trófazowy i oczywiście większą moc.
    Ja te silniki robiłem do kosiarek do trawy(chodzą pięknie do tej pory a mają już kilkanaście lat) więc obroty miały 2800/min i moc w przybliżeniu 900-1000W ale po podłączeniu na jedną fazę miały około 650-700W oczywiście silnik połączony musi być w trójkąt.
    U ciebie jeśli silnik będzie miał 1400obr/min to daj kondensator 20uF a jeśli 2800/min to kondensator 30uF.
    Ale najpierw sprawdź go podłączając zasilanie trójfazowe i przy okazji zobaczysz jaką ma prędkość obrotową i czy w ogóle jest sprawny.
    Jeśli będzie sprawny musisz go rozebrać i znaleźć punkt gwiazdowy(miejsce w którym są połączone trzy druty razem, jest tylko jedno takie połączenie)rozłączyć te druty dosztukować trzy odcinki przewodu i wyprowadzić na tabliczkę zaciskową a następnie połączyć w trójkąt
  • #9
    bobo21
    Level 16  
    Witam.
    Podłączyłem ten silnik poprzez kondensator 7.5uF (taki miałem pod ręką) do sieci jednofazowej. Silnik działa. Ma tylko lekkie problemy ze startem. Można go zatrzymać ręką. Gdy już wejdzie na obroty to chodzi nawet całkiem całkiem. Popróbuje jeszcze z różnymi kondensatorami. A jak to nie pomoże do postąpie zgodnie z radą Kaczorka.
    - KACZOREK- masz rację to był silnik od pralki. Dziadek dał go do przezwojenia bo chciał by był mocniejszy.
    Pozdro.
  • #10
    KACZOREK
    Level 21  
    Najpierw musisz tak jak pisałem silnik rozebrać i połączyć go w trójkąt a następnie podłączyć kondensator, inaczej tak jak piszesz będzie miał problemy z rozruchem a jak już ruszy to go ręką zatrzymasz.
    Do rozebrania wystarczy zdjąć osłonę wentylatora, zdjąć sam wentylator i odkręcić dwie śruby M6. Następnie ośką na której był wentylator lekko puknąć o podłogę i masz silnik rozebrany
  • #11
    bobo21
    Level 16  
    Zgodnie z twoją radą rozebrałem silnik ale niestety nigdzie nie ma tego połączenia. Z uzwojeń wychodzą tylko trzy przewody które idą na zewnątrz. Dlatego myślę (nie wiem czy dobrze) że ten silnik jest połączony w trójkąt. I mam takie pytanie czy jeśli by był połączony w gwiazdę to czy punkt łączenia nie byłby podłączony na obudowę (stara instalacja TT) gdzie przewód zerowy pełni rolę roboczego i ochronnego. Proszę mnie poprawić jeśli piszę bzdury.
    Dzięki i pozdrawiam.
  • #12
    niutat
    Level 36  
    Punkt połączenia jeśli jest na pewno nie będzie połączony z obudową. Zwróć uwagę ile drutów jest połączone do wyprowadzeń, jeśli po jednym to silnik jest połączony w gwiazdę i punkt musi gdzieś być.
  • #13
    sp3ots
    Level 38  
    Witam !
    Czy możesz wykonać zdjęcie rozkręconego silnika (uzwojenia od strony wyprowadzeń ) i zamieścić je tutaj ?
    Przewody które wychodzą se silnika to przewody czy koszulki naciągnięte na
    drut nawojowy ?
    Jeśli rzeczy wiście nie ma środkowego połączenia gwiazdy, to powinny być wyprowadzone 3 podwójne przewody, mogą być po dwa wyprowadzone
    do tabliczki znamionowej w koszulce izolacyjnej lub połączone wewnątrz silnika z wyprowadzonymi przewodami.
    Pozdrawiam. Stefan
  • #14
    bobo21
    Level 16  
    Wieczorem zamieszczę zdjęcia rozkręconego silnika to wszystko powinno się wyjaśnić.
    Dziękuję za zainteresowanie tematem.
    Pozdro.

    Dodano po 3 [godziny] 36 [minuty]:

    Zamieszczam zdjęcia o które mnie prosił kolega sp3ots. Może wam to pomoże w identyfikacji bo ja nie mam pojęcia.

    Silnik trójfazowy - jaka moc?
    Silnik trójfazowy - jaka moc?
    Silnik trójfazowy - jaka moc?

    Pozdrawiam.
  • #15
    sp3ots
    Level 38  
    Witam !
    Pierwsze zdjęcie, koszulka izolacyjna na samym dole zdjęcia to może być środek gwiazdy. Trzeba porozcinać sznurek i zobaczyć gdzie łączą się trzy druty.
    Rozetnij zaznaczone miejsce !
    Silnik trójfazowy - jaka moc?
  • #16
    bobo21
    Level 16  
    Kolega chyba miał rację. W koszulce są połączone ze sobą trzy podwójne druty. Każde dwa druty wychodzą z tych trzech koszulek i się łączą. Chyba rzeczywiście to jest środek gwiazdy. Mierzyłem oporności pomiędzy tym punktem połączenia a zaciskami na tabliczce. Zawsze wychodziło 19 Ohm, więc chyba to jest to. Jutro rozłączę to połączenie dolutuję trzy kabelki i wyprowadzę na tabliczkę. Proszę jeszcze mnie upewnić czy to jest ten środek gwiazdy.
    Silnik trójfazowy - jaka moc?
    Pozdro
  • #17
    sp3ots
    Level 38  
    Witam !
    To jest na pewno środek gwiazdy.

    Tu chyba się przejęzyczyłeś ?
    "W koszulce są połączone ze sobą trzy podwójne druty."

    Chyba trzy pojedyncze druty ? miałeś na myśli.
    Pozdrawiam. Stefan
  • #18
    bobo21
    Level 16  
    Z każdej koszulki wychodzą dwa druty które się następnie łączą. Na zdjęciu tego dokładnie nie widać ale tak jest. Nie wiem właśnie dlaczego?
  • #19
    niutat
    Level 36  
    Może silnik był nawijany podwójnym drutem, zobacz czy te dwa druty wchodzą do jednej cewki (żłobka).
    Na wyprowadzeniach też są podwójne?.
  • #20
    karola44-81
    Level 27  
    OT:
    bobo nick nickiem, ale jednak kolega karola 44-81 :) . Ale absolutnie nic do Ciebie o to nie mam :)

    Pozdrawiam.
  • Helpful post
    #21
    sp3ots
    Level 38  
    Witam !
    Odetnij tę "kuleczkę" (zgrzew) na końcu tego łączenia, rozkręć druty, z każdej koszulki powinny wychodzić dwa druty ( silnik nawijany był dwoma drutami jednocześnie ).
    Rozdziel druty, tak aby z każdej koszulki wychodziły dwa.
    Każde dwa druty wychodzące z jednej koszulki dobrze odizoluj, po cynuj i z lutuj razem. Sprawdź oporność.
    Powstaną trzy wyprowadzenia, przedłuż je trzema przewodami i wyprowadź na tabliczkę, każde łączenie zaizoluj koszulką lub taśmą izolacyjną, zasznuruj aby usztywnić, polakieruj lakierem, farbą ( ftalową ).
    skręć silnik, połącz w trójkąt, podłącz kondensator i 230V. KONIEC
    Powodzenia, pozdrawiam. Stefan
  • #22
    bobo21
    Level 16  
    Witam.
    Kolega niutat i sp3ots mieli rację. Silnik jest nawijany podwójnym drutem. Dolutowałem trzy kabelki wyprowadziłem na tabliczkę połączyłem w trójkąt i przez kondensator podłączyłem do 230V. Silnik wchodzi na obroty ale tylko wtedy gdy lekko się ruszy wirnik. Kondensator to 7.5uF wiec to pewnie wina zbyt małej pojemności. Muszę poszukać takiego jak sugerował kolega KACZOREK czyli 20uF. Aha mam jeszcze do was pytanie dlaczego właściwie aby podłączyć silnik trójfazowy do 230 trzeba silnik łączyć w trójkąt?
    - karola44-81- ups.. przepraszam za pomyłkę, głupio to wyszło. Na przyszłość będę wiedział.
    Dam wam jeszcze znać jak poszło z większym kondensatorem.
    Pozdrowienia.
  • Helpful post
    #23
    sp3ots
    Level 38  
    Witam !
    Przy połączeniu w gwiazdę (rozpatrując jedno napięcie) 230V
    przechodziło przez dwa uzwojenia połączone szeregowo, był większy opór, mniejsza moc.
    Przy połączeniu w trójkąt 230V przechodzi przez jedno uzwojenie ( robocze, główne ), pozostałe dwa uzwojenia połączone szeregowo i kondensator pełnią rolę obwodu pomocniczego.
    Gdzieś na forum widziałem że kondensator w takim układzie powinien mieć pojemność 70uF dla 1000W silnika. Tutaj nie wiadomo jaka jest moc tego silnika.
    20uF może być mało, eksperymentuj.
    Powodzenia życzę. Stefan
  • #24
    bobo21
    Level 16  
    Witam po długiej przerwie.
    Otóż spróbowałem podłączyć silnik przez kondensator 16 uF. Silnik już sam rusza ale w chwili startu można go jeszcze zatrzymać ręką. Po wejściu na obroty silnik zachowuje się dobrze. Będę próbował jeszcze zwiększyć pojemność łącząc równolegle kondensatory.
    Dziękuję wszystkim za zainteresowanie tematem i pomoc. Szczególne podziękowania należą się koledze sp3ots za fachowe doradztwo a także kolegom niutat, kaczorek i karola44-81.
    Pozdrawiam.