Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Fibaro Fibaro
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pokładowy komputer skutera (PKS)

skuter_komp 05 Sie 2009 12:23 28125 46
  • Pokładowy komputer skutera (PKS)

    Witam szanowne grono.
    Jestem w trakcie testowania i ulepszeń PKS. Konstrukcję zamówił pewien Pan, któremu uszkodził się nieciekawie wyglądający zegar, który jest fabrycznie montowany w skuterach.
    Do sprawy podszedłem od strony praktycznej, poniekąd wg planu:
    1. Wybór wyświetlacza
    Musi być widoczny przy świetle dziennym i w nocy, wytrzymały na
    wstrząsy
    2. Konstrukcja wytrzymała na wstrząsy
    Posiadam skuter na którym testuję wszystko i drgania związane z
    jakością dróg jak wszyscy wiemy to codzienność
    3. Hermetyczna elektronika
    To oczywiste, ponieważ skuter użytkowany jest cało-rocznie
    4. Szybki montaż i demontaż
    (w przypadku awarii)
    5. Cena, poniżej 200zł
    Prototyp pracuje na Atmega 128, ale poczyniłem próby na Atmega16 i
    prawdopodobnie tak zostanie.

    Nie mam za wiele czasu, dlatego przepraszam z góry za nieprofesjonalne opracowanie materiałów.
    Poniżej kilka fotek.

    Wybór wyświetlacza padł na szary lub zielony perłowy(podwyższony kontrast LCD 2X16 znaków.
    Testowałem także niebieski negatyw 2X20 znaków, ale on nadaje się na bajer zastosowany w domu jako zegarek, lub do pc wyświetlacz.
    Przy świetle dziennym kompletnie się nie sprawdził.
    Zakładałem kolejne wyświetlacze i jeździłem.
    Poniżej pierwszy widok z menu. (prędkość, zegar, przebieg)

    Pokładowy komputer skutera (PKS)

    Wskaźnik ilości paliwa
    Pokładowy komputer skutera (PKS)

    Obliczone spalanie w l/100km i możliwy dystans do tankowania z
    odjętą rezerwą.(opcja jeszcze nie skończona, brak zamontowanego czujnika kąta otwarcia gardzieli w gaźniku)
    Pokładowy komputer skutera (PKS)

    Temperatura silnika, na zewnątrz(pod skuterem) w celu określania gołoledzi, napięcie akumulatora.




    Pokładowy komputer skutera (PKS)

    Maksymalna prędkość w ostatnim przejeździe (od startu do zatrzymania
    nie wliczam postoje na skrzyżowaniach, czyli do 3 min braku prędkości nie zeruje dystansu, obroty brane z czujnika zapłonu)
    Pokładowy komputer skutera (PKS)

    Menu edycji, na razie tylko ustawienie zegara jest możliwe z klawiatury, Po zebraniu wszystkich danych udostępnię je do edycji w celu z
    sparametryzowania PKS i możliwości wprowadzania zmian bez programowania z pc.
    Pokładowy komputer skutera (PKS)

    Pokładowy komputer skutera (PKS)

    Pokładowy komputer skutera (PKS)

    Pokładowy komputer skutera (PKS)

    Nad wyświetlaczem widoczna jest prototypowa klawiatura.
    Podstawowe będą trzy klawisze Edit, +, -. Dodatkowo trzy jako klawisze szybkiego dostępu np. załączenie migających świateł niebiesko-białych w reflektorze (takie FBI :)), światła awaryjne, załączenie blokady elektronicznej itp.
    Pokładowy komputer skutera (PKS)

    Tu widać obudowany wyświetlacz szary z klawiaturą. Przymocowane jest to do lusterka i opiera się nad wskaźnikiem prędkości na samoprzylepnej gąbce (amortyzacja)
    Pokładowy komputer skutera (PKS)

    Zamocowany przy tarczy hamulca czujnik magnetyczny(pomiar prędkości). Docelowo będzie tam hallotron (mała cena i duża sprawność)
    Pokładowy komputer skutera (PKS)

    Pokładowy komputer skutera (PKS)

    Tu widać testowanie zamocowania panelu.
    Pokładowy komputer skutera (PKS)


    Fajne!
  • Fibaro
  • #2 05 Sie 2009 12:50
    radekdjredi
    Poziom 12  

    Witam bardzo przydatna rzecz dla miłośników jednośladów, ale osobiście bym ten wyświetlacz wpakował na miejsce tego zepsutego i jeszcze bym dołożył powiadomienie SMS o uruchomieniu silnika(wiem trochę się rozmarzyłem). Przyznam się że też coś takiego ale z marnym skutkiem;((

    Pozdrawiam

  • #3 05 Sie 2009 14:59
    rejestr007
    Poziom 16  

    Witam!
    Na miejsce oryginalnych wskaźników nie można! Pojazd traci homologację i policja może zabrać dowód rejestracyjny!
    Druga sprawa to wyświetlanie danych na wyświetlaczu. Dane muszą być czytelne! Masz tylko ułamek sekundy na odczytanie. Jeśli będziesz się wpatrywał i szukał, z jaką prędkością jedziesz to może to być ostatnia jazda! Dlatego jak najmniej opisów i czytelne rozmieszczenie! Prędkość, przebieg i zegar wyświetlane na raz to według mnie za dużo jak na tego typu wyświetlacz.
    Pozdrawiam

  • #4 05 Sie 2009 15:13
    Kristof-72
    Poziom 13  

    Witam

    Moim zdaniem wyświetlacz VFD lepiej by się do tego nadał. W słoneczny dzień te zielone podświetlanie chyba nic nie daje.

  • #5 05 Sie 2009 15:39
    symndz
    Poziom 16  

    rejestr007 napisał:
    Dane muszą być czytelne!

    Juz cos w kierunku dawno wymyslono. Wyswietlacze graficzne i GUI.

  • #6 05 Sie 2009 16:25
    bishofek
    Poziom 18  

    Przydałaby się informacja który bieg akurat mamy(oczywiście nie w skuterach).

    Tak jak powiedział kolega rejestr007 można by było to uprościć.
    Po co nam przebieg gdy jedziemy i potrzebujemy tylko na prędkośc spojrzeć?
    Gdybyś robił opcję wyświetlania aktualnego biegu to proponuje zrobić wyświetlanie tylko prędkości i aktualnego biegu.

  • #7 05 Sie 2009 16:26
    skuter_komp
    Poziom 2  

    Dziękuję za trafne uwagi.
    Kolega radekdjredi poddał bardzo dobry, moim zdaniem, pomysł z powiadomieniem sms.
    Dopisuję do listy i na pewno wykonam.
    Gdyby nie utrata homologacji jak trafnie to opisał rejestr007, to dawno już bym pozbył się tego wskaźnika.
    Byłoby wspaniałe miejsce na piękny, nowy, elektroniczny :).
    Podświetlenie nic nie daje w słoneczny dzień, dlatego swą rolę spełnia srebrne tło i czarne znaki.
    Ponadto obecny wyświetlacz będzie jako dodatkowy zegar.
    Wracając do czytelności, to popracuję nad tym wyświetlaniem samej prędkości podczas jazdy, a na postoju, lub wyzwalane przyciskiem zmieni się menu.
    Jeśli chodzi o wyświetlacz, to jak dopracuję sam sterownik, zajmę się modernizacją wyświetlania.
    Niestety mało czasu i muszę zgodnie z ustalonym planem budować.
    pozdrawiam

  • #8 05 Sie 2009 17:54
    Duch__
    Poziom 31  
  • Fibaro
  • #9 05 Sie 2009 18:00
    Marek_RADOM
    Poziom 18  

    Witam mam pytanie jaki czujnik zastosowałeś do pomiaru prędkości ? Bo na zdjęciach nie widzę. Jeśli kontaktron to mogę prosić o schemat podłączenia do uC ? Bo u mnie występowały drgania styków i nie mogłem sobie z tym poradzić.

  • #10 05 Sie 2009 19:39
    electro_Nick
    Poziom 33  

    Dlaczego masz tam pomieszane języki? Raz jest Engine, raz jest obr/min...

  • #11 05 Sie 2009 19:41
    slawek55
    Poziom 23  

    Witaj.
    A mnie interesuje jak dokonałeś pomiaru ilośći spalanego paliwa?
    Skąd masz impulsy przepływu?

  • #12 05 Sie 2009 20:15
    karolas123
    Poziom 20  

    Kolega wpisał saplanie skuterka na 100km jak sie domyslam a reszte liczy uC

  • #13 05 Sie 2009 21:16
    578268
    Usunięty  
  • Fibaro
  • #14 05 Sie 2009 22:15
    IMEX
    Poziom 20  

    Jeśli chodzi o bezpieczeństwo konra LCD to ja bym zaproponował 4x16

    dlaczego - na całym lcd czyli na 4 linijkach wyswietlana byla by prędkość - dosc ciekawy efekt - porównanie do zegarów domowych na takich lcd

    mazna by wprowadzac szyfr na odpalenie - oj przychodzi wiele pomysłów do głowy

  • #15 06 Sie 2009 00:44
    rpal
    Poziom 27  

    Dodam kilka swoich rad z racji tego że jestem praktykującym motocyklistą.
    -wyświetlacz jeśli już jest to musi być jak największy aby nie trzeba było się w niego wpatrywać inaczej można dać się zabić przy okazji spoglądania.
    -maksymalnie dużo powinno być ikon graficznych ponieważ nie angażują za mocno percepcji.
    -lcd będzie się dobrze sprawować w dzień nawet przy silnym słońcu jednak w nocy będzie już gorzej.
    -ledy odwrotnie w dzień będą nieczytelne a nocy będą razić w oczy, chyba że będą zagłębione i nie będzie na nie padać bezpośrenio świecić słońce a dodatkowo będą to najjaśniejsze jakie można kupić i z regulacją jasności dla jazdy po nocy.
    - przedostatnie i najważniejsze. ustrojstwo panie koledze bardzo szybko bo nie jest hermetyczne. Woda się dostanie i szlak to trafi. Jeśli tego problemu się nie rozwiąże nie warto sobie zawracać głowy. O ile obudowę da się zrobić szczelną to wąskim gardłem są wszelkiego rodzaju przyciski i przełączniki to najpierw trzeba rozwiązać.
    - najlepszym rozwiązaniem jest obrazowanie analogowe choć może być wykonane cyfrowo.
    Tu przykładem jest cyfrowy wyświetlacz prędkości w formie linijki diodowej z ew. wielkim wyświetlaczem cyfrowym jeśli jeździec chciałby poznać dokładne odczyty. Takie sa moje przemyślenia i praktyka po konstruowaniu szybkościomierza do motocykla.
    Z homologacją to bym nie przesadzał. Który misiek zwróci na to uwagę, o diagnoście nie wspominając ? Mam w jednym z motocykli zamontowany szybkościomierz od roweru (zakres prędkości do 300 km/h !!!) i z wyjątkiem tego że ma małe cyfry jak na moją dalekozwroczność to był naprawdę idealny a miśki i diagnostycy mieli to głęboko w ....
    PZDR i miłych eksperymentów bo zagadnienie z pozoru jest proste ale wcale nie łatwe do zrealizowania aby było doskonałe :)

  • #16 06 Sie 2009 11:56
    maras2003
    Poziom 29  

    Jeżeli jest to czterosuw, to czy obroty brane z czyjnika zapłonu są mnożone x2 ?

    @down, ale tylko jeżeli liczone są zapłony ;)

  • #17 06 Sie 2009 12:25
    578268
    Usunięty  
  • #18 07 Sie 2009 01:43
    soklos
    Poziom 12  

    obroty to obroty... czujnik halla/indukcyjny 95% przypadków zlicza impulsy od wału korbowego... więc co to za różnica czy dwusów czy czterosów?

  • #19 07 Sie 2009 15:39
    rpal
    Poziom 27  

    soklos napisał:
    obroty to obroty... czujnik halla/indukcyjny 95% przypadków zlicza impulsy od wału korbowego... więc co to za różnica czy dwusów czy czterosów?

    Jest różnica kolego bo w czterosuwie który posiada bezstykowy zapłon a większość silników musi go mieć musi być jeszcze wyznaczany faza rozrządu i dlatego silniki posiadają jeszcze czujnik na wałku rozrządu. Wałek ten obraca się dwa razy wolniej niż wał korbowy i na jego podstawie ustala się na którym cylindrze ma nastąpić zapłon.
    Generalnie taka obowiązuje zasada. Są jednak wyjątki czyli motocykle i skutery. Większość no chyba że gadamy o pojazdach 4 cylinrowych czego życzę autorowi jednak on ma napewno jednocylindrowy pojazd nie będzie miał żadnego czujnika na wałku rozrządu. Powodem jest to że iskra na świecy pojawia się dwa razy w ciągu jednego obrotu silnika czy w końcu sprężania i na końcu wydechu. O ile przy drugim suwie jest ona jak najbardziej potrzebna to przy czwartym nie ma znaczenia. Robią to aby uprościć konstrukcję zapłonu i nie zawracać sobie głowy pierdołami. Teraz jesteś uświadomiony :) PZDR

  • #20 07 Sie 2009 17:01
    maras2003
    Poziom 29  

    Ok, tylko jak sprawdzić jak często następuje "zapłon" (iskra / napięcie do świecy), przecież to nie jest nigdzie napisane...

  • #21 07 Sie 2009 17:41
    rpal
    Poziom 27  

    maras2003 napisał:
    Ok, tylko jak sprawdzić jak często następuje "zapłon" (iskra / napięcie do świecy), przecież to nie jest nigdzie napisane...

    W samochodzie nie byłoby problemu bo użyłbyś lampy stroboskopowej i naniósłbyś na koło pasowe jakiś znak albo kroplę farby i widziałbyś w jej świetle czy widoczna jest tylko jedna kropka czy też dwie przesunięte o 180 stopni. Niestety koło zamachowe pewnie masz w kąpieli olejowej a jeśli jest tam jakieś oznaczeni to bez rozbiórki silnika nie dołożysz kolejnego.
    Zmierz czestotliwość iskry zapłonowej i przelicz sobie na obroty które wskazuje tobie obrotomierz. 2 obroty - 1 zapłon ciężko się pomylić. Odpowiadam tylko nie wiem po co tobie to do szczęścia. Czujnik GMP na wale korbowym własnie wyznacza ilość tych obrotów, nikt nie mierzy częstotliwości zapłonu ?

  • #22 08 Sie 2009 14:21
    matik_3
    Poziom 10  

    ile by kosztowało zamontowanie takiego czegoś w skuterze?? Chodzi mi o koszty zrobienia+robocizna+podłączenie

  • #23 09 Sie 2009 16:08
    Cycu67
    Poziom 12  

    mam pytanko do jakiej max prędkości ten licznik działa mógł byś wystawić schemat z wsadem na forum albo mi wysłać na e mail

  • #24 09 Sie 2009 21:47
    rpal
    Poziom 27  

    Cucu67 widzę że konstruktor nie kwapi się z odpowiedzią ale ja ciebie oświecę :) Takie są wskazania jaka ilość impulsów/obrót koła, jaka jest średnica opony oraz jaka rozdzielczość użytego licznika i częstotliwość jego strobowania :)
    Jeśli przyjąć że pomiar następuje co 0,5 sekundy to bezpieczniej użyć 16 bitowego jeśli częściej to starczy 8-bitowy. Zakładam że ilość impulsów z koła to 1/ na obrót. Oczywiście pojawią się zaraz głosy że lepiej jest mierzyć nie częstotliwość impulsów ale ich szerokość. Założenie słuszne ale całkiem niedawno robiłem symulację w excell-u czegoś takiego i wnioski są dość ciekawe. Generalnie wyszło mi że lepiej pozostać przy pomiarze f niż t :)
    Temat określania prędkości był wertowany tutaj setki razy. W swoim czasie robiłęm coś takiego. Założenia były takie że mniej więcej 1Hz z nadajnika prędkości to był 1km/h. Zrobiłęm to tak że częstotliwość byłą podawana na 8-bitowy licznik natomiast 16-bitowy przy jego stałej częstotliwości miał zmieną liczbę zliczanych impulsów. Przerwanie przepełnienia strobowało 8-bitowy odczytując jego wartość i zerując. Tak w kółko na koniec otrzymywałem gotową prędkość.

  • #25 10 Sie 2009 23:18
    skuter_komp
    Poziom 2  

    elektro_Nik
    Pomieszane języki są z powodu ekonomiki :)
    Jak wiadomo angielskie skróty są czytelniejsze od naszych.
    I tam, gdzie to możliwe było po angielsku. Nasunął mi się pomysł, przy okazji uwagi Kolegi.
    Wykonam menu w dwóch językach i przy instalacji będzie można wybrać.

    slawek55
    Ilość spalanego paliwa, to temat testowany przeze mnie. Niejeden zjadł na tym zęby.
    Docelowo zamontuję miniaturowy przepływomierz łopatkowy. Czekam na prototyp.
    Obecnie testuję zasadę działania pompki paliwa, która dostaje napęd z głowicy.
    Podczas pracy tłok generuje impuls pneumatyczny napędzający pompę paliwa i jednocześnie dozownik. Nie stwierdziłem zwrotów paliwa. Porcja jest tak obliczona, że jest jednakowa, ale ilość porcji zmienia się i zależy od obrotów. Dodatkowo sczytuję kąt otwarcia gardzieli z apomocą potencjometru.

    PIOTREK_92
    Komp typu PC, moim zdaniem sprawdzają się tylko na pokładzie samochodu i pod warunkiem rozwiązania wielu problemów (kosztownych). Dysk nie mechaniczny, wydajny zasilacz, płyta firmowa (szybko lecą kondensatory na tych tańszych), wilgotność nie da się sprzętu wymagającego chłodzenia zamknąć hermetycznie przy małych kosztach sprzętu chłodzącego (wentylatorek na radiatorze) wstrząsy.
    PC na skuterze odpada.

    IMEX
    Wyświetlacz szary z czarnymi znakami sprawdził się w 96% (pozostałe 4% to wielkość).
    Pozostaje graficzny, bo znakowy nawet 4x16 nadal daje małe znaki.
    A szyfr to bardzo dobry pomysł.
    Zapisałem i wykonam.


    rpal
    Wyświetlacz będzie większy.
    Zastosuję ikony, choć w tego typu znakowcach da się wykonać tylko 8 własnych ikon.
    LCD w nocy sprawuje się też ok, sprawdziłem. To kwestia podświetlenia i zmiany kontrastu. Do dyspozycji są wyświetlacze nawet rubinowe z czerwonym podświetleniem.
    Ledy ok. myślałem o siedmiosegmentowym x2. Jak Popatrzycie na pierwsze zdjęcie to widoczna jest przestrzeń po lewej stronie lcd, pod szybką. Tam ma być led do wyświetlania dodatkowo prędkości w nocy.
    Jeśli chodzi o hermetyczność to sporo poświęciłem uwagi na nią.
    Obudowa wyświetlacza i przyciski są hermetyczne dzięki uszczelnieniu szybki pojedynczą, a klawiatury podwójną folią samoprzylepną (stosowaną w poligrafii).
    W najbliższym czasie wstawię kolejne zdjęcia.
    Linijka diodowa, myślałem o tym, ale pozostanie lcd ze względu na nośnik dodatkowych informacji. To prawda nie jest łatwo. Posypał mi się właśnie pomysł z czujnikiem na kole.
    Montuję pojutrze hallotron.

    Maras2003
    Jest to czterosuw. Czujnik jest na wale.

    Matik_3
    Dokładny koszt podam następnym razem. Ale myślę, że przy wkładzie własnej pracy może to być osiągalną sprawą dla większości skuterowiczów.
    Cycm67
    Zleceniodawca wraca w środę z urlopu i wyda się co z tym dalej. Nie jestem właścicielem układu, ale po skończeniu będzie pewnie możliwość wysłania wsadu.
    Schemat w przygotowaniu.


    Rpal
    Dzięki za pomoc. Nie kwapi się, bo czasu nie ma. Licznik 16 bit, kwarc 14,7456 (będzie szybszy) 8bit licznik podaje zegar.
    W przerwaniu zegara przepisuje wartość licznika do rejestru i przelicza na prędkość, a po 200 impulsach (1 impuls co 50 cm) zeruje licznik i powiększa rejestr total.


    Pozdrawiam Wszystkich zainteresowanych

  • #26 11 Sie 2009 11:04
    PiotrGrzech
    Poziom 11  

    Piszesz, że do 3 minut postoju na skrzyżowaniach nie zeruje dystansu. A co w przypadku przejazdu przez tory kolejowe? Zdarzyło mi się, że musiałem czekać nawet 10-15 minut bo szlaban było opuszczony bo 2 pociągi musiały przejechać. Może te 3 minuty to za krótki czas?

  • #27 11 Sie 2009 11:59
    rpal
    Poziom 27  

    Te klawisze to proponowałbym aby były tzw. antywandalowe. Mają wyraźny wyczuwalny skok i powinny być wodoodporne. Kawiatury foliowej to raczej bym nie używa łbiorąc pod uwagę ze szanujący się motocyklista (mam nadzieje że to także dotyczy tych od skuterów) sezon zaczyna w marcu a kończy w listopadzie. Więc musi używać rękawic a te pogrubiają paluchy i czynią je mniej wrażliwe na zmysł dotyku. Co do zliczania do raczej bym zamienił te liczniki dając 8-bitowy do zliczania impulsów prękości a 16-bitowy do strobowania. Zakresu 8-bitowego napewno nie przekroczysz a za jednym zamachem uda się tobie dobrac taką wartość licznika 16-btowego że jego przepełnienie spowoduje "samoczynne" dzielenie wyników. Z tego powodu odpadną tobie wyliczenia matematyczne a sama wartość 8-bitowego będzie wskazaniem prędkości. W ostateczności to samo osiągniesz za pomocą drugiego licznika 8-bitowego które wiele procesorów posiada podwójne, 16-bitowy zostanie na zliczanie drogi.

  • #28 11 Sie 2009 20:22
    spearhead
    Poziom 12  

    na wyznaczenie poziomu spalania jest jeden sposób. do króćca dolotowego należy podłączyć czujnik podciśnienia, oraz czujnik położenia przepustnicy. lub zamiast tego przepływomierz ultradźwiękowy(od samochodu), [bo jakieś klapki w dolocie znacznie osabią silnik] wtedy wskazanie będzie bardzo precyzyjne. jaki jest gażnik. z iglicą w przepustnicy, czy z odchylaną przepustnicą?

  • #29 11 Sie 2009 22:15
    rpal
    Poziom 27  

    spearhead napisał:
    na wyznaczenie poziomu spalania jest jeden sposób. do króćca dolotowego należy podłączyć czujnik podciśnienia, oraz czujnik położenia przepustnicy. lub zamiast tego przepływomierz ultradźwiękowy(od samochodu), [bo jakieś klapki w dolocie znacznie osabią silnik] wtedy wskazanie będzie bardzo precyzyjne. jaki jest gażnik. z iglicą w przepustnicy, czy z odchylaną przepustnicą?

    Kolega ma rację pod kilkoma warunkami:
    1) pomysł nr. silnik musi być na wtrysku a w pamięci mapa z danymi dla każdych z tych parametrów (mapa jest trójwymiarowa i w praktyce amatora nie do wykonania). Potrzebna jest hamownia i wiele dokładnych pomiarów a dla silnika z gaźnikiem to w zasadzie byłby to nie do wykonania. pomiar można nazwać bardzo przybliżonym
    2) pomysł z przepływomierzem pod warunkiem że zasilanie paliwem nie ma powrotu z przelewu a przepływomierz musiałby miec zakres pomiarowy w którym mógłby zmierzyć dokładnie i wolne obroty ale też wysokie. To jest do zrobienia pod warunkiem czy skórka jest warta wyprawki. Na tym etapie który teraz przerabia autor najlepiej aby sobie zrobił wersję minimalną i zajął się szczegółami i nie wpadał na pomysł aby zrobić ze skutera labolatorium metrologiczne. Aktualne zużycie pozna na najbliższej stacji benzynowej zwłaszcza że skutery nie mają dużych zbiorników. Więc wynik "pomiaru" będzie się "obrazował" w szybkim czasie. Sam pomysł na taki komputer warto przeanalizować także po lekturze np. katalogu Lucas-a w którym opylają gotowe takie urządzenia i może warto najpierw tam sięgnąć i sprawdzić czy się to w ogóle opłaca. Fakt że można samemu zrobić odtwarzacz DVD tylko po co ? :)
    Na marginesie , silniki od skuterów są w większości przypadków takimi monolitami że dołożenie czegokolwiek do nich graniczy z cudem. Silnik najczęściej to jeden blok zawierajacy, silnik,sprzęgło, automatyczną skrzynię biegów oraz wachacz z piastą koła tylnego. Ma też rurkę do paliwa i wylot spalin do rury wydechowej. Po prostu zwykły klocek.

  • #30 12 Sie 2009 17:15
    Neverhood
    Poziom 16  

    Jakim czujnikiem jest mierzona temperatura silnika i jaki ma zakres temperatur?

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo