Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulator ładowania aku. 12v z prądnicy silnika 21-110V

hubiwit 06 Sie 2009 19:22 8462 11
  • #1 06 Sie 2009 19:22
    hubiwit
    Poziom 25  

    Witam
    Potrzebuję zrobić regulator napięcia do ładowania akumulatora 12V.
    Z alternatora wychodzą 2 przewody na których w zależności od obrotów jest 21-110V prądu przemiennego. Wydajność wynosi 10 A, tyle też musi wytrzymać regulator.

    Alternator znajduję się w silniku od motorówki, ma kilka uzwojeń (do zapłonu i reszty elektroniki silnika) i to jedno jest wydzielone pod ładowanie, ale trzeba zastosować regulator. Nie trzeba żadnego prądu wzbudzenia, po prostu po starcie od razu jest tam napięcie. Uzwojenie nie m połączenia z masą, wychodzą 2 przewody - koniec i początek.

    Macie jakieś sprawdzone schematy / gotowe produkty?

    0 11
  • #2 06 Sie 2009 21:15
    Zbyszek_64
    Poziom 20  

    Tak czy inaczej masz doczynienia z prądnicą synchroniczną.Prądnice tego typu budowane są jako obcowzbudne.Najczęściej wirnik jest wirującą magneśnicą , aprąd pobiera się ze stojana wykonanego jako 1 lub wielofazowy.Poglądaj dobrze tą prądnicę i sprawdź gdzie podpiętę jest wzbudzenie.Jeśli będziesz mógł wpływać na wartość prądu wzbudzenia to sprawa jest prosta.Jeśli nie będzie takiej możliwości to zostanie Ci chyba jedynie wydajna przetwornica , ale to już znacznie droższa sprawa.

    0
  • #4 07 Sie 2009 08:54
    mczapski
    Poziom 38  

    Nic nie wiemy o wilkości i rodzaju akumulatora. Ale jeśli to ma być tanio (profanacja silnika), to widziałbym proste rozwiązanie typu mostek prostowniczy np 20 A 200 V i stabilizator na odpowiednie napięcie. Znów nie wiemy jakie napięcie chcesz lub musisz uzyskać. opcjonalnie jeszcze trafo o przekładni 1:2. Zapewne lepszym rozwiązaniem przetwornica impulsowa, ale tutaj trzeba więcej wiedzieć i cena może sięgnąć tej katalogowej.

    0
  • #5 07 Sie 2009 09:17
    kortyleski
    Poziom 40  

    Oczywiście jak zwykle wszyscy radzą tylko nikt pojecia nie ma .... Jakie znowu trafa, przetwornice? Jaka obcowzbudna prądnica??? Toć to zwykłe dynamo rowerowe tylko większe! Widział ktoś w dynamku wzbudzenie? Pedałowe chyba tylko :)

    hubiwit popatrz pod hasłem "regulator stratny) tudzież przejrzyj schematy instalacji motocyklowych gdzie alternator jest zatopiony w oleju.
    ( honda cbr 900, VFR 750, afrika twin, kawasaki vulkan 750 i wiele innych) tam co prawda generator jest trójfazowy ale zasada taka sama.

    Regulator od VFR750 czy CBR 900 możesz śmiało wykorzystać podłączając tylko dwie fazy pod Twoje przewody.

    696796198 - oto nr aukcji regulatora za 160 zł - czy to dobra cena?

    0
  • #6 07 Sie 2009 09:38
    Zbyszek_64
    Poziom 20  

    Przepraszam nie pomyślałem ,że tam może być magneto.Mój post potraktuj jako mniej ważny.Pozdrawiam

    0
  • #7 07 Sie 2009 10:01
    hubiwit
    Poziom 25  

    Czy może być ten:

    Regulator ładowania aku. 12v z prądnicy silnika 21-110V

    -1
  • #8 07 Sie 2009 10:51
    kortyleski
    Poziom 40  

    Może - tylko w Twoim przypadku nie potrzebujesz trzech bloków a tylko dwa, to uprości i potani konstrukcję.

    0
  • #9 07 Sie 2009 22:26
    hubiwit
    Poziom 25  

    Zmajstrowałem :D
    Regulator ładowania aku. 12v z prądnicy silnika 21-110V

    Z akumulatorem 7Ah napięcie ok 15,5 V
    Z akumulatorem 45Ah napięcie ok 14V
    Sama żarówka 55watt 12v - napięcie 4V

    Dla czego tak się dzieje?

    0
  • #10 31 Sie 2009 10:39
    Pfemek
    Poziom 22  

    Czy mógłbyś podać wartości elementów do schematu tego regulatora?

    0
  • #11 31 Sie 2009 11:38
    Radeczek
    Poziom 1  

    Witam,
    to ja mam chyba podobną rzecz może problemik, mianowicie mam motor (taki satruszek) - miał zdewastowaną elektrykę 6V, kupiłem akumulator, popodłączałem kierunki, światła itp. - wszystko działa i jest ok (motor pali z kopniaka nie z elektrycznego startera) i teraz moje pytanko mając prądnicę w niej są dwie cewki z jednej kabelki idą na iskrę i teraz rzecz ma się tej drugiej cewki z niej powinno być: ładowanie akumulatora i podłączenie świateł - prawda? na wyjściu jej napięcie jest różne nawet ze ~40V (zmierzyłem miernikiem na zmiennym zakresie napięcia) zależnie od obrotów (dodania gazu) i teraz jeśli bym dostał/kupił regulator napięcia 6V

    http://www.allegro.pl/item720328947_regulator_napiecia_skutery_motocykle_rc_80_6v.html

    http://www.allegro.pl/item727874485_elektroniczny_regulator_napiecia_mz_etz_6v_12v.html

    coś takiego jak powyżej, na wejście podłączyłbym kabelki z cewki to
    - czy na wyściu bym miał zawsze 6V - niezależnie od obrotów?
    - czy po podłączeniu przez bezpiecznik ładowania akumulatora to ładowanie by zdało egzamin?
    - czy takie rozwiązanie nic by nie uszkodziło, nic w motorze i nie uszkodziłoby regulatora?
    - i jak to jest, ten motorek ma ułaaa blisko 30 lat, kiedyś (chyba) nie było regulatorów i też musiało działać i ładowanie i światła....





    jak by ktoś miał jakieś pomysły to proszę o radę dzięki i pozdrawiam

    0
  • #12 31 Sie 2009 12:15
    mczapski
    Poziom 38  

    A dzieje się tak dlatego, że twoja prądnica ma zwyczajnie małą moc. Przy tym regulator stratny każdą próbę podwyższenia napięcia traktuje twardo, czyli zwiera. Prawdopodobnie przy podłączeniu akumulatora 7 Ah w układzie płynie prąd rzędu 1 A, przy 45 Ah np 2 A a żarówka bezlitośnie żąda ponad 5 A. A ile ciepła przy tym uzyskujesz. Taki sam efekt miałbyś przy zastosowaniu prostownika i stabilizatora elektronicznego (jeśli wytrzymałby poziom napięcia).

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo