Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Regulator ładowania aku. 12v z prądnicy silnika 21-110V

hubiwit 06 Aug 2009 19:22 9527 11
  • #1
    hubiwit
    Level 25  
    Witam
    Potrzebuję zrobić regulator napięcia do ładowania akumulatora 12V.
    Z alternatora wychodzą 2 przewody na których w zależności od obrotów jest 21-110V prądu przemiennego. Wydajność wynosi 10 A, tyle też musi wytrzymać regulator.

    Alternator znajduję się w silniku od motorówki, ma kilka uzwojeń (do zapłonu i reszty elektroniki silnika) i to jedno jest wydzielone pod ładowanie, ale trzeba zastosować regulator. Nie trzeba żadnego prądu wzbudzenia, po prostu po starcie od razu jest tam napięcie. Uzwojenie nie m połączenia z masą, wychodzą 2 przewody - koniec i początek.

    Macie jakieś sprawdzone schematy / gotowe produkty?
  • #2
    Zbyszek_64
    Level 22  
    Tak czy inaczej masz doczynienia z prądnicą synchroniczną.Prądnice tego typu budowane są jako obcowzbudne.Najczęściej wirnik jest wirującą magneśnicą , aprąd pobiera się ze stojana wykonanego jako 1 lub wielofazowy.Poglądaj dobrze tą prądnicę i sprawdź gdzie podpiętę jest wzbudzenie.Jeśli będziesz mógł wpływać na wartość prądu wzbudzenia to sprawa jest prosta.Jeśli nie będzie takiej możliwości to zostanie Ci chyba jedynie wydajna przetwornica , ale to już znacznie droższa sprawa.
  • #4
    mczapski
    Level 39  
    Nic nie wiemy o wilkości i rodzaju akumulatora. Ale jeśli to ma być tanio (profanacja silnika), to widziałbym proste rozwiązanie typu mostek prostowniczy np 20 A 200 V i stabilizator na odpowiednie napięcie. Znów nie wiemy jakie napięcie chcesz lub musisz uzyskać. opcjonalnie jeszcze trafo o przekładni 1:2. Zapewne lepszym rozwiązaniem przetwornica impulsowa, ale tutaj trzeba więcej wiedzieć i cena może sięgnąć tej katalogowej.
  • #5
    kortyleski
    Level 42  
    Oczywiście jak zwykle wszyscy radzą tylko nikt pojecia nie ma .... Jakie znowu trafa, przetwornice? Jaka obcowzbudna prądnica??? Toć to zwykłe dynamo rowerowe tylko większe! Widział ktoś w dynamku wzbudzenie? Pedałowe chyba tylko :)

    hubiwit popatrz pod hasłem "regulator stratny) tudzież przejrzyj schematy instalacji motocyklowych gdzie alternator jest zatopiony w oleju.
    ( honda cbr 900, VFR 750, afrika twin, kawasaki vulkan 750 i wiele innych) tam co prawda generator jest trójfazowy ale zasada taka sama.

    Regulator od VFR750 czy CBR 900 możesz śmiało wykorzystać podłączając tylko dwie fazy pod Twoje przewody.

    696796198 - oto nr aukcji regulatora za 160 zł - czy to dobra cena?
  • #7
    hubiwit
    Level 25  
    Czy może być ten:

    Regulator ładowania aku. 12v z prądnicy silnika 21-110V
  • #9
    hubiwit
    Level 25  
    Zmajstrowałem :D
    Regulator ładowania aku. 12v z prądnicy silnika 21-110V

    Z akumulatorem 7Ah napięcie ok 15,5 V
    Z akumulatorem 45Ah napięcie ok 14V
    Sama żarówka 55watt 12v - napięcie 4V

    Dla czego tak się dzieje?
  • #10
    Pfemek
    Level 23  
    Czy mógłbyś podać wartości elementów do schematu tego regulatora?
  • #11
    Radeczek
    Level 1  
    Witam,
    to ja mam chyba podobną rzecz może problemik, mianowicie mam motor (taki satruszek) - miał zdewastowaną elektrykę 6V, kupiłem akumulator, popodłączałem kierunki, światła itp. - wszystko działa i jest ok (motor pali z kopniaka nie z elektrycznego startera) i teraz moje pytanko mając prądnicę w niej są dwie cewki z jednej kabelki idą na iskrę i teraz rzecz ma się tej drugiej cewki z niej powinno być: ładowanie akumulatora i podłączenie świateł - prawda? na wyjściu jej napięcie jest różne nawet ze ~40V (zmierzyłem miernikiem na zmiennym zakresie napięcia) zależnie od obrotów (dodania gazu) i teraz jeśli bym dostał/kupił regulator napięcia 6V

    http://www.allegro.pl/item720328947_regulator_napiecia_skutery_motocykle_rc_80_6v.html

    http://www.allegro.pl/item727874485_elektroniczny_regulator_napiecia_mz_etz_6v_12v.html

    coś takiego jak powyżej, na wejście podłączyłbym kabelki z cewki to
    - czy na wyściu bym miał zawsze 6V - niezależnie od obrotów?
    - czy po podłączeniu przez bezpiecznik ładowania akumulatora to ładowanie by zdało egzamin?
    - czy takie rozwiązanie nic by nie uszkodziło, nic w motorze i nie uszkodziłoby regulatora?
    - i jak to jest, ten motorek ma ułaaa blisko 30 lat, kiedyś (chyba) nie było regulatorów i też musiało działać i ładowanie i światła....





    jak by ktoś miał jakieś pomysły to proszę o radę dzięki i pozdrawiam
  • #12
    mczapski
    Level 39  
    A dzieje się tak dlatego, że twoja prądnica ma zwyczajnie małą moc. Przy tym regulator stratny każdą próbę podwyższenia napięcia traktuje twardo, czyli zwiera. Prawdopodobnie przy podłączeniu akumulatora 7 Ah w układzie płynie prąd rzędu 1 A, przy 45 Ah np 2 A a żarówka bezlitośnie żąda ponad 5 A. A ile ciepła przy tym uzyskujesz. Taki sam efekt miałbyś przy zastosowaniu prostownika i stabilizatora elektronicznego (jeśli wytrzymałby poziom napięcia).